Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Up she rises...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olof Eriksson skrev:2371740Och om det är någon förutom jag som undrar så får man inte köra oregistrerade oförsäkrade hojjar på SMC´s körningar.
Jag som så gärna ville lära mig hur man ska ta kurvorna![]()
Niklasinorr skrev:2371949Så är det, och jag hoppas att du fick förklaringen av Tomas B också?
För er som inte känner till det så gäller inga försäkringar på inhägnat tävlingsområde, dvs bandagar, även om vissa försäkringsbolag inte säjer det uttalat utom IF och Trygg-Hansa.
Det enda tillfället som alla försäkringar gäller, inkl vagnskada, är på SMC:s Broms&Kurv respektive Sporthojskurser. Anledningen är att SMC i flera års tid slagits med försäkringsbolagen om att vi INTE bedriver roadracingträning utan att det vi gör är en trafiksäkerhetskurs. Efter många om och men så har f-bolaget köpt detta och sanktionerat SMC:s kurser. Därför så får det INTE förekomma några oreggade/oförsäkrade fordon
Vid besiktningen före kursen så måste det sitta en reggskylt på hojarna och ni som förare måste intyga att hojen är reggad och påställd.
Vi kollar naturligtvis inte ifall fordonet verkligen är reggat men om någon kör falskskyltat och det händer en olycka så kan det bli väldigt tråkigt, speciellt för den som falskskyltar...
För den som i detalj vill veta exakt hur det funkar med försäkrningar och bankörning kan kolla på:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=30452
Det är synd att du inte kan vara med med din hoj, det är sketaskoj att köra motard på Fastec Ring, men det vet jag ju att du gjort förut Olof...![]()
sp2 skrev:2371982Jajemensan då är vi snart på väg upp till er i norr!
Svåraste frågan är då om jag skall ta KTM-motarden eller Honda-touring/räsern![]()
Sen har jag även några instruktörer med mig från Gävle!![]()
Ta med motarden, dels är det roligare men sen äre viktigt att det är nån motard där för att jag ska kunna pressa dom att få köra där. (det är en av anledningarna varför jag ville vara med på SMC-dagen)sp2 skrev:2371982Jajemensan då är vi snart på väg upp till er i norr!
Svåraste frågan är då om jag skall ta KTM-motarden eller Honda-touring/räsern![]()
Olof Eriksson skrev:2372266Ta med motarden, dels är det roligare men sen äre viktigt att det är nån motard där för att jag ska kunna pressa dom att få köra där. (det är en av anledningarna varför jag ville vara med på SMC-dagen)
Satan vilket engagemang vissa har, ena veckan fara ner till Gelleråsen, Karlskoga för att vara med på en sporthojskurs, för att en vecka senare fara upp till Skellefteå på en SMC Broms&Kurvkurs, jag kan inte mer änsp2 skrev:2371982Jajemensan då är vi snart på väg upp till er i norr!
blackburn_xt skrev:2372293Är det nån åldersgräns på att vara med på smc:s kurser? Eller vågar man släpa dit 125:an?![]()
aRWe skrev:2372284Satan vilket engagemang vissa har, ena veckan fara ner till Gelleråsen, Karlskoga för att vara med på en sporthojskurs, för att en vecka senare fara upp till Skellefteå på en SMC Broms&Kurvkurs, jag kan inte mer än![]()
Ljudnivån. Kommer det dit en motard som har orginalsystem så lever den om bra mycke mer än min, kommer det dit twinnar med annat än orginalsystem så lever det om bra mycke mer än min. Fan jag borde nog vara där med ljudmätaren bara för att.Niklasinorr skrev:2372271Är det fortfarande "huvudet i väggen" när det gäller motardträning på Fastec? Vad var anledningen till att träningarna avbröts?
Olof Eriksson skrev:2372382Ljudnivån. Kommer det dit en motard som har orginalsystem så lever den om bra mycke mer än min, kommer det dit twinnar med annat än orginalsystem så lever det om bra mycke mer än min. Fan jag borde nog vara där med ljudmätaren bara för att.
Sen äre väl en hel del grinande om att hojjar inte ska vara på bilbanor, men det är mer viskningar mellan styrelsemedlemmar än något som man stoltserar med.
Ja nog vet jag mycket väl det, men V-twinarna på 1000-1200cc är iiinte tysta på avstånd heller. Min lever om 92dB vid 4500, många twinar ligger över 100 på deras mätningar.Josef skrev:2372485Problemet med stånkorna är inte bara att dom ofta låter ganska mycket vid bankanten utan även att ljudet färdas längre än det som kommer från flercylindriga maskiner. Hos grannarna runt Rörken hörs en riktigt bullrig rad-4a knappt alls medan en orginal KTM hörs tydligt.
Vad gäller myten om att det skulle bli problem av att det körs hoj på bilbanor verkar den vara svår att knäcka. Om ni får höra det "officiellt" kanske det kan vara läge att prata med dom som driver Rörken, där har det ju körts hoj varje vecka i typ 25 år så dom vet ju vad det innebär.
Olof Eriksson skrev:2372551Ja nog vet jag mycket väl det, men V-twinarna på 1000-1200cc är iiinte tysta på avstånd heller. Min lever om 92dB vid 4500, många twinar ligger över 100 på deras mätningar.
Problemet med att köra hoj på bilbanor är inte fysiskt utan psykologiskt hos dem som alltid haft den som en bilbanaDet som är så trist. Bygga om en bana är lätt men att ändra äldre karlars åsikter är svårt.
Sant!Niklasinorr skrev:2372952Enda sättet är att gå med i klubben och arbeta aktivt, gå med i styrelsen och jobba inifrån...släng ut alla gamla betongrövar som sitter liknöjda och inte vill ändra på saker, detta tar en hemskans massa tid men det blir bra till sist.
Se på hur gubbigt SMC var för några år sedan, nu har vi en ny generalsekreterare som själv är sporthojsfantast, vi har flera sporthojsåkare som jobbar inom SMC Riks. Dessutom så har vi har 150 sporthojsinstruktörer och vi kör en väldans massa kurser över hela sverige. För bara ett par år sedan var SMC och MC-kurser likställt med krypövningar runt koner...![]()
I den nya styrelsen i SMC Norrbotten är vi t ex två stycken sporthojsnissar, det är jefligt många fler än det var för bara ett par år sedan, och vi jobbar stenhårt för att utveckla MC-åkandet till att bli MC-körande istället, det är en stor skillnad däremellan...![]()
Olof Eriksson skrev:2372961Sant!
Iofs är jag sekreterare i MC-sektionen, men det är inte där det sitter utan på bilsidan...
Niklasinorr skrev:2372314Jag vill egentligen inte visa er sörlänningar hemligheten men jag måste, härmed knäcker jag myten om att vi norrlänningar kör så långa sträckor...
Så här ser Sverige ut egentligen...
aRWe skrev:2373908F..n då har ju mina lärare i skolan förstört hela min skolgång
![]()
Niklasinorr skrev:2374075Japp, Haparanda till Tokholm=4 mil...
Iofs så bevisar detta ingenting eftersom Sp2 fortfarande har lika långt från Hudik...![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |