Nej men snälla, det är väl ändå klart att trafikanter betalar in väldigt mycket mer till statskassan än vad de kostar? De går så klart plus även på motorcyklister, annars skulle det nog förbjudas eller åtminstone skattas hårdare.Smartswede skrev:2650520Problemet när allt skall bestämmas av staten är att det är lätt att de förbjuder saker som t.ex. hojåkning (för de ändå inte är en majoritet som sysslar med det och kostar staten pengar).
Trafikanter/motorcyklister kostar inte staten pengar, de genererar pengar till staten i form av skatter på fordonet, prylarna, bränslet. Till det kommer arbetstillfällena.
Hur många är vi, 240 000? Säkert minst 3000 kr i skatter per hojåkare bara genom bensin, fordonskatt och moms på t.ex. ett bakdäck. Ger lite snabbt 720 miljoner kronor. Hur mycket kostar motorcyklisterna samhället?
Notera, jag hävdar inte att detta var vetenskapligt men det är lågt räknat.
Last edited: