Smc´s protestlista....

  • Thread starter Thread starter G-L
  • Start date Start date
Snail_shell skrev:
2647716 Det är mycket snack om försäkringen nu..
Mycket gnäll..
Vi vet inte vad rent konkret innebär..

Jag tycker SMC´s lista är ett bra påtryckningsmedel..

Men det förvånar mig att det bara är drygt 6 000 pers som signat på listan..
Med Sporthojs vad?? 25 000+ medlemmar så borde det ju vara det dubbla..
Jag tror personligen att det kommer bli massiva protester när allt är klart vad det kommer innebära för gemene man som innehar ett fordon.

Man hör tex inget än från tex MRF. Om jag har fattat rätt så kommer nya försäkringen utgå från effekt olycksrisk osv...det måste innebära att samma utredning kommer gälla bilar? Vilken bilmodell kommer tex klassificeras som sportbil och därmed rimligtvis vara mera *olycksbenägen*?

Eller en vanlig familj som har 2 bilar och bor där man inte kan använda sig av lokaltrafik till o från jobb tex och försäkringen kommer höjjas så pass kraftigt att det kommer innebära stora problem då kommer massiva protester höras.

Även om SH har 250000+ reggade medlemmar så innebär inte det att dom finns. Många som reggar sig 1ggr o återkommer inte, finns ett antal hundra fejkade medlemmar.
 
roffe_s skrev:
2646062 Hallå - ska vi ta resonemanget lite längre, va?:pannkyss

En del av oss kanske resonerar mer utifrån partidoktrinen i stället för egen analys av resonemanget och dess konsekvenser.:)

Problemet uppstår väl egentligen när vissa grupper skador särbehandlas, eller? Den del som egentligen diskuteras är väl om staten över huvud taget ska stå för någon del av rese-, nöjes-, fritids- eller idrottsrelaterade skador?

Valet bör inte vara om statens kostnader för trafikrelaterade skador till 100% ska täckas av trafikförsäkringen (=särbehandling), utan om samtliga ovanstående skador ska behandlas på liknande sätt. Konsekvensen blir väl då att staten endast bistår med hjälp för att täcka medfödda defekter eller åldersrelaterade problem.

Att bryta benet i skidbacken, klämma sig i segelbåten, stuka sig på fotbollsplanen eller slita axeln ur led på golfbanan är väl samma typ av skada som en bruten arm på en motorcyklist i samband med en nöjestur?
Därmed står valet i SMC:s kampanj mellan alternativet att särbehandla vissa grupper i samhället eller att låta staten behandla de flesta medborgare på likartat sätt...

Kommer vi fram till att staten inte ska stå för kostnaderna för någon av ovanstående skador ökar naturligvis segregeringen - om detta är positivt eller negativt är upp till var och en att avgöra.

Ursäkta mitt långa inlägg - Ha de!

KLOCKRENT!!!!
Ett bra arugment när folk säger: ni är en riskgrupp, jag vill inte betala på min skattsedel för att du åker hoj och skadar dig, det skall du betala själv för via en 250%-ig höjning av din trafiksförsäkring, HORRIBELT!!!
Sen kanske personen ifråga har 7 barn med barnbidrag(inget ont om det förutom att det borde inkomstbeprövas dock enligt min mening) som åker kommunala färdmedel buss/taxi och äter mat i skolan, och skall gå 9 år i Grundskola och kanske 3 år gymnasium, som kanske blir sjuka och belastar sjukvården i tid och otid! Sådanna saker som alla får betala på skattsedeln med barn som utan, men det är ju detta som kallas för att ha en bra social välfärd och jag fullkomligt älskar att vi har så i Sverige!! För jag har 2 barn själv, och personligen skulle jag kunna tänka mig betala en 100-ing extra per månad för att hålla en hög nivå på vår välfärd och socialförsäkringen så att alla personskador skall täckas in oavsett om man skadas på mc el på ovanstående (golfbanan, skidbacken).

För att inte snacka om alla miljontals kr det kostar varje år då folk skadas i alla möjliga korpsporter, bryter sönder ben och arma, trasar sönder menisker, slår sönder tänder, etc etc, och långa sjukskrivningar till följd.

Men nya regeringen kanske skall betänka att tänka på svenska folket i första hand? Istället för att driva av miljarder i amorteringar i utlandsskulder(som det inte är en panik med att amortera på).
 
Last edited:
Frågan är om det hjälper med en protestlista....
i sådana fall så skall jag sätta upp en protestlista där alla skall
slippa betala skatt..skulle säkert få många namn på listan men
skulle det hjälpa...tror inte det.......

Det är helt enkelt så att NI som valde att sätta Alliansen vid makten
har huggit MC Sverige i ryggen......men samtidigt så tror jag att INGEN här
på sporthoj.com röstade på Alliansen för då tror jag inte man tänkte
efter riktigt.....
 
Matulda skrev:
2647894 Även om SH har 250000+ reggade medlemmar så innebär inte det att dom finns. Många som reggar sig 1ggr o återkommer inte, finns ett antal hundra fejkade medlemmar.

Angående detta så blev jag just klar med att ta bort cirka 150 användarnamn... och även försökt lägga in stopp-metoder så de inte registrerar igen :)
 
sporTlovEr skrev:
2647899 KLOCKRENT!!!!

Jag tycker man är fel ute när man jämför trafik (yrksemässig och nöjes-) med rena fritidsintressen och olyckor uppkomna genom tex upphängning av julgransljus (som det var nån som drog som exempel).

Riskgrupper det pratas om är alltså inte riskgruppen mc-åkare kontra fotbollsspelare - utan det är olika riskgrupper inom trafikutövning.

Regeringen (i alla fall den förra) var den som instiftade nollvisionen, och det är väl den man vill försöka närma sig nu genom att göra ändringar i försäkringssystemet. Om trafikskadorna sen minskar blir vi alla vinnare - dels i form av sparade liv, dels i form av - hör och häpna - lägre försäkringspremier!
 
jian skrev:
2647904
Det är helt enkelt så att NI som valde att sätta Alliansen vid makten
har huggit MC Sverige i ryggen......men samtidigt så tror jag att INGEN här
på sporthoj.com röstade på Alliansen för då tror jag inte man tänkte
efter riktigt.....

Du ska ju inte inbilla dig att detta var ett partiunikt beslut. Jag är övertygad om att detta skulle ha kommit fram förr eller senare oavsett politiskt styre.
 
duckie skrev:
2647915 ...Jag tycker man är fel ute när man jämför trafik (yrksemässig och nöjes-) med rena fritidsintressen och olyckor uppkomna genom tex upphängning av julgransljus (som det var nån som drog som exempel).

Riskgrupper det pratas om är alltså inte riskgruppen mc-åkare kontra fotbollsspelare - utan det är olika riskgrupper inom trafikutövning...
Men det är ju precis detta som kommenterats flera gånger! Jag tror de flesta medborgare (oavsett vad dom heter - jämför med citatet i dina inlägg:rolleyes: ) kan acceptera följande prioritetsordning:

Vård, Skola, Omsorg, Försvar etc - Prioriterat statligt intresse!
Yrkestrafik/resor till/i tjänst - driver tillväxt - eventuellt statligt intresse.
Nöjen inkl nöjesrelaterad MC - tveksamt statligt intresse!

För tusan Duckie - en Sporthoj är ju faktiskt bara ett verktyg för att ha skoj -precis som segelbåten, golfsetet, skidorna etc... Om detta verktyg framförs på allmän väg, i skärgården eller i bushen är egalt.

Visst - Du kanske inte kan acceptera eller gilla detta, men kanske kan förstå att denna jämförelse kan ha ett berättigande!

Ha de!
 
duckie skrev:
2647915 Jag tycker man är fel ute när man jämför trafik (yrksemässig och nöjes-) med rena fritidsintressen och olyckor uppkomna genom tex upphängning av julgransljus (som det var nån som drog som exempel).

Riskgrupper det pratas om är alltså inte riskgruppen mc-åkare kontra fotbollsspelare - utan det är olika riskgrupper inom trafikutövning.

Jag ska ta några rejäla groggar på fredag kväll, så kanske jag bättre förstår vad du menar i detta inlägg.

:öl
 
Swedie skrev:
2647908 Angående detta så blev jag just klar med att ta bort cirka 150 användarnamn... och även försökt lägga in stopp-metoder så de inte registrerar igen :)
Toppen.. Du jobbar hårt för att hålla sajten ren o städad och det är oxå viktigt när du kanske behöver hänvisa hit av olika annledningar.

Det som kan vara/bli ett *problem* just vid sådana här tillfällen när det gäller protester att man hänvisar till något som inte riktigt stämmer överens ,som tex av 25000+ så har bara 6000 skrivit på då blir naturligtvis första tanken att hur många är egentligen intresserad och tycker sakfrågan är viktig.
Det kan slå lite snett då det inte finns 25000+ aktiva här.
 
duckie skrev:
2647915 ...
Riskgrupper det pratas om är alltså inte riskgruppen mc-åkare kontra fotbollsspelare - utan det är olika riskgrupper inom trafikutövning.

Ja, och det är väl snarare ett problem för oss mc-åkare? Fritidsintressena borde ju behandlas lika. Motorsporten kommer drabbas indirekt och det är bara tragiskt. Hur många har inte kört gata först för att sedan ta till bana?

duckie skrev:
2647915
Regeringen (i alla fall den förra) var den som instiftade nollvisionen, och det är väl den man vill försöka närma sig nu genom att göra ändringar i försäkringssystemet. Om trafikskadorna sen minskar blir vi alla vinnare - dels i form av sparade liv, dels i form av - hör och häpna - lägre försäkringspremier!

Menar du att trafikskadorna skulle minska eftersom färre mc finns på vägarna? Att svälta ut en riskgrupp är väl ändå inte lösningen? När premien har sjunkit så tillkommer det fler mc igen och vad tror du händer då...
 
mikael n skrev:
2647947 Jag ska ta några rejäla groggar på fredag kväll, så kanske jag bättre förstår vad du menar i detta inlägg.

:öl


Synd att vi bor en bit ifrån varandra annars hade jag hängt med på nårgra groggar :)
 
Hör och häpna...det är redan sjuk dyrt att försäkra fordon i Sthlm och synnerhet en motorcykel, men det sker fortfarande både dödsolyckor och olyckor i stockholmsområdet på mc.

Så det där tramset om att olyckorna kommer minska och premierna sjunka känns bara som tomt snack för att försöka få förslaget något så när legitimt. Givetvis om man chockhöjer premierna riktigt rejält men det vill väl inte ens den värsta förslagsivraren här inne(å andra sidan är inte siste idioten född men...)
 
MagnusK skrev:
2645053För min del så betalar jag gärna lite extra i skatt för att göra det möjligt för folk att kunna ha lite större valfrihet att leva
En fin tanke, men effekten blir ju precis tvärtom, och det är just det som är pudelns kärna. Det höga skattetryck vi har idag minskar folks valfrihet eftersom de får mindre pengar kvar att själva välja vad de vill göra med. Någon kanske hellre bygger en bastu istället för åker hoj, men har inte råd med det för att hon måste betala för andras fritidsintressen. Hennes valfrihet har alltså minskat av alla "lite extra" som hon måste betala.

För min egen del finns det inte på kartan att sluta åka hoj om premien stiger, trots att jag redan idag får vända på slantarna för att få det att gå ihop. Jag får helt enkelt prioritera hårdare, leva ännu billigare i övrigt. Det är mitt val, och jag förväntar mig inte att någon annan ska avstå sin bastu för att jag ska kunna leva lite lyxigare.
 
TukTuk skrev:
2647952 Ja, och det är väl snarare ett problem för oss mc-åkare? Fritidsintressena borde ju behandlas lika. Motorsporten kommer drabbas indirekt och det är bara tragiskt. Hur många har inte kört gata först för att sedan ta till bana?

När gathojarna tas ut på banan och blir till motorsport omfattas de inte längre av trafikförsäkringen, vilket det här förslaget gäller. Inte motorsport och banåkning som fritidsintresse alltså.

roffe_s skrev:
För tusan Duckie - en Sporthoj är ju faktiskt bara ett verktyg för att ha skoj -precis som segelbåten, golfsetet, skidorna etc... Om detta verktyg framförs på allmän väg, i skärgården eller i bushen är egalt.

För många är hojen ett fordon att transportera sig på.
Vill du ha den ett leka och busa med så hör du inte hemma i trafiken. Ut på bana med dig! Låt inte din lek drabba resten av fordonsutövarna!

När vi fått bort de som ser sin hoj som en leksak, kommer trafikskadorna att minska och trafikförsäkringenspremien likaså.

Hallelujah!
 
Last edited:
duckie skrev:
2647983 När gathojarna tas ut på banan och blir till motorsport omfattas de inte längre av trafikförsäkringen, vilket det här förslaget gäller. Inte motorsport och banåkning som fritidsintresse alltså.

För många är hojen ett fordon att transportera sig på.
Vill du ha den ett leka och busa med så hör du inte hemma i trafiken. Ut på bana med dig! Låt inte din lek drabba resten av fordonsutövarna!

När vi fått bort de som ser sin hoj som en leksak, kommer trafikskadorna att minska och trafikförsäkringenspremien likaså.

Hallelujah!

Hallelulja vaddå?
Jag tycker det verkar konstigt att sjukhuskostnader osv som orsakas av trafik inte skall betalas via skattsedeln medan samma kostnader som uppkommer via motorsport skall göra det.
Det borde väl vara tvärtom?
 
duckie skrev:
2647983 När gathojarna tas ut på banan och blir till motorsport omfattas de inte längre av trafikförsäkringen, vilket det här förslaget gäller. Inte motorsport och banåkning som fritidsintresse alltså.

Jag menade att motosporten kommer drabbas då många först kör på gata (ev med sin sporthoj) och får då upp intresset för bana. Både att utöva och betrakta.

När du kör en runda med hojen på gata med enda anledningen att köra så är det ett fritidsintresse. Om du tar dig ner till fältet och sparkar boll så är det även ett fritidsintresse. Båda sker på allmänn plats. Det är olyckligt för oss att dessa två skiljs åt.

Bruksförarna drabbas ju också. De som använder hojen för att ta sig till jobbet/mötet väljer kanske att ta bilen istället vilket i sin tur drabbar miljön hårdare i form av utsläpp, slitage och köbildningar.

"Buset" du refererar till har säkert pengar ändå att fortsätta köra. Det kostar ändå en hel del att reparera en skadad hoj. Det är de som inte har råd som oftast kör försiktigast.
 
Jag tror inte jag orkar traggla i det här mera. Allt jag ville ha sagt står att läsa i mina inlägg.
Jag tänker inte skriva på hursomhelst iaf, innan jag vet mer konkreta saker om detta förslag.
 
duckie skrev:
2647915 Jag tycker man är fel ute när man jämför trafik (yrksemässig och nöjes-) med rena fritidsintressen och olyckor uppkomna genom tex upphängning av julgransljus (som det var nån som drog som exempel).

Riskgrupper det pratas om är alltså inte riskgruppen mc-åkare kontra fotbollsspelare - utan det är olika riskgrupper inom trafikutövning.

Regeringen (i alla fall den förra) var den som instiftade nollvisionen, och det är väl den man vill försöka närma sig nu genom att göra ändringar i försäkringssystemet. Om trafikskadorna sen minskar blir vi alla vinnare - dels i form av sparade liv, dels i form av - hör och häpna - lägre försäkringspremier!

Du är inte lite NAIV, om du tror att det är det som är meningen med en 250%-ig höjning av fösäkringspremien, att det på sikt skall vara det som hänger på att det bli minskning av trafikskador och det skall spara liv...:rolleyes: :rolleyes:
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top