Smc´s protestlista....

• Thread starter Thread starter G-L
  • Start date Start date
duckie skrev:
2646063 Jag vill gärna fortsätta med MC, men väljer att lägga min energi på att försöka få ner skadorna hellre än att försöka få ner kostnaderna.
Mycket begåvat sagt. Jag håller med till fullo.

Har inte heller skrivit på denna lista. Än. Kanske gör det, kanske inte. Svarade även "väntar på mer fakta" på frågan på förstasidan.

Det är alltid en djävla massa diskussioner om det är riktigt eller inte att höja trafikpremien...

En del tycker hojåkande är lyx och ett valfritt intresse och att det därför får kosta skjortan... Jag tycker vi ska höja kostnaderna på alla intressen... Då borde det ju bli trist att sitta hemma och häcka när man är ledig så då kan man ju jobba 24 tim/dygn och så kan man ju fixa så vi får mer skattelättnader så tjänar vi ju på det... Och så har kanske staten fått in pengar för att ta hand om alla utbrända stackare oxå...

Jag menar vi har ju röstat in det nya arbetarpartiet så då ska vi ju fan arbeta och inte vara lediga och kosta en massa pengar för staten... Sen har vi ju råd att sänka våra löner när vi jobbar så många timmar varje månad. Och det gagnar ju företagen så dom kan expandera mer och nya kan tillkomma... I slutändan så tillverkar vi alla en massa prylar som ingen har tid att använda...:tummenupp

Jahopp då ska man vara glädjedödare då.. jag tänker då inte skriva under. Visst, gärna lägre försäkringskostnader, då ska protesten riktas mot försäkringsbolagen. Men liggande förslag handlar om att försäkringen i högre grad ska finansiera trafikens egna kostnader, det är sunt.
Listan är därför en lista på folk som vill skjuta över kostnaderna på någon annan. Det är inga kostnader som försvinner, bara någon annan som ska betala, tex din farmor.

Enligt DN kan försäkringen fördyras med upp till 8000 kronor, i värsta fall, för en ung hojåkare. Till och med SMC kallar höjningen för "orealistisk", så i verkligheten lär den bli betydligt lägre.

Även om kostnaden skulle öka med skräckexemplet 8000 kronor per år i framtiden sänks ändå skatten med ca 12000 kronor per år. Var och en tar ett större ansvar för sina egna livsval och det blir ändå bra med bensinpengar över. Det är bra.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=595226&previousRenderType=6

TrueBlue skrev:
2647015
Även om kostnaden skulle öka med skräckexemplet 8000 kronor per år i framtiden sänks ändå skatten med ca 12000 kronor per år. Var och en tar ett större ansvar för sina egna livsval och det blir ändå bra med bensinpengar över. Det är bra.
Då har du glömt allt annat som blir dyrare med den förbannade alliansen vid makten, det lär inte bli något kvar av dom 12000 snarare att det blir ett minus för vanliga inkomsttagare

TrueBlue skrev:
2647015 Jahopp då ska man vara glädjedödare då.. jag tänker då inte skriva under. Visst, gärna lägre försäkringskostnader, då ska protesten riktas mot försäkringsbolagen. Men liggande förslag handlar om att försäkringen i högre grad ska finansiera trafikens egna kostnader, det är sunt.
Listan är därför en lista på folk som vill skjuta över kostnaderna på någon annan. Det är inga kostnader som försvinner, bara någon annan som ska betala, tex din farmor.

Jaha men motivera då varför jag ska drabbas för att du klotar???
Det är väl knappast mitt fel för att jag råkar ha samma intresse som dig tex?

Ska man inte lämpa över kostnader på nån annan så är det väl bara köra utan försäkring och ta ett banklån om man smäller i sidan på en ferrari eller nåt...:va

Last edited:
Eftersom det inte finns nåt förslag (ännu) om att crossåkare eller RR-piloter skall få stå för sina egna sjukhusräkningar och sjukskrivningar på samma sätt som alla gatåkare som har trafikförsäkring så får man väl köra bana i fortsättningen.
Då betalar skattebetalarna :tummenupp

Rätt tycker jag inte det är men.....

K.L skrev:
2647082 Jaha men motivera då varför jag ska drabbas för att du klotar???
Det är väl knappast mitt fel för att jag råkar ha samma intresse som dig tex?

Ska man inte lämpa över kostnader på nån annan så är det väl bara köra utan försäkring och ta ett banklån om man smäller i sidan på en ferrari eller nåt...:va

Håller med dig. Många pratar om att mc åkarna ska bära sina enga kostnader.
Så varför inte ta steget fullt ut och göra trafikförsäkringen frivillig och om något skulle hända så betalar man allt själv.

Hårddrog det här men det är bara för att poängtera att man måste dra gränsen någonstans. Så att i det här fallet anser jag att det är rimligt att trafikförsäkringen inte står för mer än den gör idag.

Last edited:
Jag har en universallösning som går in lite på enhjuling's spår.

Kör oförsäkrat på gatan. Ta smällen om du krockar med någon annan. Trafikförsäkringen finns ju också.

Vid singelolycka ber man en kompis skjutsa en till sjukhus/vårdcentral och där kan man, beroende på skadorna, säga att man hoppat ut genom ett fönster på andra våningen för att man tyckte det verkade kul. Det är inte olagligt att vara dum i huvudet och staten står för skadorna.

Motorcykeln får man stå för själv. Utrustningen, iaf hjälm, kan man få ut på hemförsäkringen (dock måste man ljuga lite).

Suomalainen skrev:
2646763 Ehh... tror det mer handlar om att finanseiera deras bortagningar av fastighetsskatt och förmögenhetsskatt!

Känns som att du träffade huvet på spiken där.

Men d räcker inte med att låta trafikanterna stå för sina egna bekymmer de ska även sänka akassan o höja medlemsavgiften.

Hur långt räcker då min skatte sänkning som jag kommer få på min stackars sketna arbetarlön?

O dessa blåa rackare har mage att kalla sej för ett arbetarparti...:mad:

Lugna er nu! Jag mailade moderaterna innan valet och fick detta svaret:

"Premiehöjningen för en normalbilist bli
knappt 100 kronor i månaden, 250 kronor för en MC och 20 kronor för moped
och skoter. På sikt, när skadefrekvensen minskar, kommer premien att
sänkas."

Så lugna köttet, för inte ljuger dem väl? :D

[- sNaIjK -] skrev:
2647207 Lugna er nu! Jag mailade moderaterna innan valet och fick detta svaret:

"Premiehöjningen för en normalbilist bli
knappt 100 kronor i månaden, 250 kronor för en MC och 20 kronor för moped
och skoter. På sikt, när skadefrekvensen minskar, kommer premien att
sänkas."

Så lugna köttet, för inte ljuger dem väl? :D

Nej men de räknar nog inte in R1, CBR osv.. utan mer en CB 250 från -88 vars höjning kanske blir 200 kr :tummenupp

Eureka skrev:
2647262 Nej men de räknar nog inte in R1, CBR osv.. utan mer en CB 250 från -88 vars höjning kanske blir 200 kr :tummenupp

Skrev att jag körde sporthoj och var 24. Men men... dem har väl noll koll som vanligt. Vi får se vad förslaget säger som skall vara klart nästa vecka.

duckie skrev:
2647157 I ditt fall borde man dock göra ett undantag.
Det förstår jag att du tycker. Och därför borde du skriva under protestlistan, om inte för mc-åkarnas egna ekonomiska fördel utan för andra trafikanters som förhoppningsvis slipper råka ut för att folk tillämpar liknande metoder som jag ironisk föreslog i mitt förra inlägg.

Personligen tycker jag det är bra som det är. Att först sätta krav på att alla ska ha en viss försäkring och sedan göra ändringar, som slår hårt på de som redan har det svårt, är fel. Folk som redan utan större ekonomisk påverkan har råd att åka mc har säkert råd att betala mer försäkring, men de (vi) som redan har det svårt att finansiera vårt intresse (jämfört med andra intressen) tycker jag inte ska få det svårare!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=595226&previousRenderType=6

När regeringens förslag om ny trafikförsäkring slår igenom kommer redan höga försäkringspremier att skjuta i höjden för landets motorcykelåkare. Det kan handla om tusenlappar, och kan göra att många unga tvingas ställa hojen.

Den ändrade trafikförsäkringen ska vara med och finansiera andra skattelättnader. Sedan förslaget lades fram har det gett regeringen huvudvärk, man hade räknat fel.

I stället för intäkter på åtta miljarder till statskassan handlade det om 0,8 miljarder.

För att ändå få in några pengar lade man på en försäkringsavgift på två miljarder 2007. En avgift som kan tas ut från midsommar nästa år.

Dessutom är tanken att också framtida skador, för sammanlagt cirka nio miljarder om året, ska bäras av trafikanterna och tas ut av försäkringsbolagen efter sedvanlig riskbedömning.

Branschen hoppas på respit till sommaren 2008 för att kunna hinna bli färdiga. Den räknar också med att trafikförsäkringen höjs med cirka 100 procent.

För en ung mc-förare kan det betyda en höjning från 8 000 kronor till åtminstone 16 000 om året.

KGK skrev:
2647394 http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=595226&previousRenderType=6

När regeringens förslag om ny trafikförsäkring slår igenom kommer redan höga försäkringspremier att skjuta i höjden för landets motorcykelåkare. Det kan handla om tusenlappar, och kan göra att många unga tvingas ställa hojen.

Den ändrade trafikförsäkringen ska vara med och finansiera andra skattelättnader. Sedan förslaget lades fram har det gett regeringen huvudvärk, man hade räknat fel.

I stället för intäkter på åtta miljarder till statskassan handlade det om 0,8 miljarder.

För att ändå få in några pengar lade man på en försäkringsavgift på två miljarder 2007. En avgift som kan tas ut från midsommar nästa år.

Dessutom är tanken att också framtida skador, för sammanlagt cirka nio miljarder om året, ska bäras av trafikanterna och tas ut av försäkringsbolagen efter sedvanlig riskbedömning.

Branschen hoppas på respit till sommaren 2008 för att kunna hinna bli färdiga. Den räknar också med att trafikförsäkringen höjs med cirka 100 procent.

För en ung mc-förare kan det betyda en höjning från 8 000 kronor till åtminstone 16 000 om året.

"Räknat fel".. på 7.200.000.000 kronor, grattis.

Citat DN skrev:

Stämmer detta är det ju skandal.

MagnusK skrev:
2647457 Stämmer detta är det ju skandal.
Jahapp - själv satt jag tidigare i kväll och grymtade åt min son när han hade problem med gångertabellen...:rolleyes: Det är inte utan att man känner den "etiska" diskussionen tidigare i tråden som tämligen "överkurs"-relaterad, när grundläggande basala kunskaper inom matematiken bättre vore på sin plats:

"- Pelle, Mikael och Lena har var sin gixxer.."

Ha de!

Det är mycket snack om försäkringen nu..
Mycket gnäll..
Vi vet inte vad rent konkret innebär..

Jag tycker SMC´s lista är ett bra påtryckningsmedel..

Men det förvånar mig att det bara är drygt 6 000 pers som signat på listan..
Med Sporthojs vad?? 25 000+ medlemmar så borde det ju vara det dubbla..

Snail_shell skrev:
2647716 Det är mycket snack om försäkringen nu..
Mycket gnäll..
Vi vet inte vad rent konkret innebär..

Jag tycker SMC´s lista är ett bra påtryckningsmedel..

Men det förvånar mig att det bara är drygt 6 000 pers som signat på listan..
Med Sporthojs vad?? 25 000+ medlemmar så borde det ju vara det dubbla..
Alla surfar inte på samma dag ;) Men det kommer nog öka på vartefter på den där listan. Den kommer troligen ligga uppe till mässan.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka