Smarta prylar/tips för hojresan.....

Underbart trådskap, passar perfekt när man sitter och planerar lite resor själv!

Skapad av min namne också, snyggt namn! :tummenupp

PS. Du snodde mitt nick! :D DS.
 
Underbart trådskap, passar perfekt när man sitter och planerar lite resor själv!

Skapad av min namne också, snyggt namn! :tummenupp

PS. Du snodde mitt nick! :D DS.

Tack. :tummenupp Och förlåt om jag snodde ditt nick. Jag brukar ofta heta Hellboy på forum men någon hade snott det här så det fick bli efternamnet istället. :rolleyes:

MVH//Jan
 
Har en fråga som inte handlar om prylar men som ändå är relevant hojresande! Bytte drivpaket häromdan och funderade på hur mkt kedjan bör spännas. På hojen sitter en liten lapp med däcktrycksrekommendationer etc samt en rekommendation på en slapphet på 15 mm på kedjan olastad, hur lös bör kedjan då vara fullastad + passagerare och med tanke på att en del vägar vi kommer köra kanske inte är de bästa? Jag släppte så kedjan rör sig minst 25 mm nu, om inte 30mm och hoppas på att det räcker! Åsikter/tips?

Kan ju tilläggas att hojen ifråga är en Aprilia ETV 1000 Caponord, alltså en offroadtouringhoj.
 
Har en fråga som inte handlar om prylar men som ändå är relevant hojresande! Bytte drivpaket häromdan och funderade på hur mkt kedjan bör spännas. På hojen sitter en liten lapp med däcktrycksrekommendationer etc samt en rekommendation på en slapphet på 15 mm på kedjan olastad, hur lös bör kedjan då vara fullastad + passagerare och med tanke på att en del vägar vi kommer köra kanske inte är de bästa? Jag släppte så kedjan rör sig minst 25 mm nu, om inte 30mm och hoppas på att det räcker! Åsikter/tips?

Kan ju tilläggas att hojen ifråga är en Aprilia ETV 1000 Caponord, alltså en offroadtouringhoj.
Vet inte riktigt, men inställningen kan säkert skilja mellan olika hojar.
En hoj jag haft sa instruktionsboken 30 mm mellan ytterlägena och då vid belastning (sitta på).
Det kan skilja mycket i spänning på kedjan obelastad och belastad. Det kan knaka o spänna vid belastning(=risk för haveri) trots att den är slack när hojen står på stödet.
Man kan också titta (och lyssna) på kedjan under körning. Rasslar den och "fladdrar" vid gaspådrag o avdrag o du känner att det blir lite "hugg"/tar lite tid innan kraften kommer så är nog kedjan för slack.
Är den för spännd så brukar det kännas lite som man åker utan stötdämpare - hårt o stramt.
Jag förodar hellre en för slack kedja i stället för att riskera knäcka kedja, drivaxel.
Sen bör inte kedjan vara för slack då slits drev o kedja för mkt- men det brukar höras när det slamrar för mkt.

Jag tycker det är lättare att spänna kedjan efter en dagstur än att släppa efter.

När man kör kardan slipper man såna där bekymmer och kedjesmörjning:tummenupp
 
Vet inte riktigt, men inställningen kan säkert skilja mellan olika hojar.
En hoj jag haft sa instruktionsboken 30 mm mellan ytterlägena och då vid belastning (sitta på).
Det kan skilja mycket i spänning på kedjan obelastad och belastad. Det kan knaka o spänna vid belastning(=risk för haveri) trots att den är slack när hojen står på stödet.
Man kan också titta (och lyssna) på kedjan under körning. Rasslar den och "fladdrar" vid gaspådrag o avdrag o du känner att det blir lite "hugg"/tar lite tid innan kraften kommer så är nog kedjan för slack.
Är den för spännd så brukar det kännas lite som man åker utan stötdämpare - hårt o stramt.
Jag förodar hellre en för slack kedja i stället för att riskera knäcka kedja, drivaxel.
Sen bör inte kedjan vara för slack då slits drev o kedja för mkt- men det brukar höras när det slamrar för mkt.

Jag tycker det är lättare att spänna kedjan efter en dagstur än att släppa efter.

När man kör kardan slipper man såna där bekymmer och kedjesmörjning:tummenupp

jo nu är den väldigt slak, alltså säkert 3-4 cm, men det är utan varken packning eller tjej bakpå, så jag tänkte att jag väntar med att justera kedjan igen förrän vi lastat hojen och hon sitter på så jag vet vad det egentliga spelet är, för säkerhets skull. Och jo, jag kände också att det hellre får vara aningens löst än aningens för hårt för att undvika att kedjan tar skada.
 
Hittade precis denna för resor till varmare breddgrader:

http://www.svima.se/sv/product/711/Ortlieb-Vattenpase

Kanotister/paddlare har ungefär samma krav som en hojåkare. Bra med vattentätt och hög kvalitet. Har faktiskt inte hittat en enda vattensäck/påse hos någon av hoj- eller campingbutikerna som tar mer än ett par liter och funkar. Denna finns i 2, 4 och 10 liters storlek. En eller två 10 liters kan ju vara bra när man är och hojar i varmare länder där det behövs lite vatten att dricka och matlagning. Kanske i kombination med vattenreningsdroppar för att skydda sig lite mot jobbiga bakterier, alger och annat i vattnet.

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/hygien_sjukvard/vattenrening/01-070-0914-0.html

Ett litet tips.....

MVH//Jan
 
Last edited:
Biltemas sjösäckar är skitbra och dessutom billiga. Finns en stor och en lite mindre:

http://www.biltema.se/Bat/Aror-och-Paddlar/Paddlar/Sjosack/

Hittade precis denna för resor till varmare breddgrader:

http://www.svima.se/sv/product/711/Ortlieb-Vattenpase

Kanotister/paddlare har ungefär samma krav som en hojåkare. Bra med vattentätt och hög kvalitet. Har faktiskt inte hittat en enda vattensäck/påse hos någon av hoj- eller campingbutikerna som tar mer än ett par liter och funkar. Denna finns i 2, 4 och 10 liters storlek. En eller två 10 liters kan ju vara bra när man är och hojar i varmare länder där det behövs lite vatten att dricka och matlagning. Kanske i kombination med vattenreningsdroppar för att skydda sig lite mot jobbiga bakterier, alger och annat i vattnet.

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/hygien_sjukvard/vattenrening/01-070-0914-0.html

Ett litet tips.....

MVH//Jan
 
har du inte åkt än? :confused:

Hi hi hi! Det hände en grej..... :rolleyes: Det har varit helt kaotiskt mycket på sistone och jag har inte hunnit med det jag måste få gjort innan jag kunde dra på semester så vi tog beslutet på kort varsel (igår) att boka om båtbiljetten så vi drar på lördag istället. Så vi blir två dagar försenade. Men vi drar hem två dagar senare istället så absolut ingen fara. Jag vart nära på att stressa sönder mig för att hinna med båten tidigare i kväll och det funkade inte. Nackdelen med att vara ensamföretagare. Och ha krävande kunder...... :brinnerup

//J :)
 
Kolla hojen

Hej lånar tråden lite bara.

Först tack för alla bra tips, verkligen bra tråd för en sådan som mig som ska ut på sin första riktiga semester. Men nu till min fråga, bortsett från alla bra prylar som ni nämner man ska tänka på, vad ska man tänka på angående hojen innan man drar ut på en lång färd? Något speciellt?

Tack för all hjälp!
 
Hi hi hi! Det hände en grej..... :rolleyes: Det har varit helt kaotiskt mycket på sistone och jag har inte hunnit med det jag måste få gjort innan jag kunde dra på semester så vi tog beslutet på kort varsel (igår) att boka om båtbiljetten så vi drar på lördag istället. Så vi blir två dagar försenade. Men vi drar hem två dagar senare istället så absolut ingen fara. Jag vart nära på att stressa sönder mig för att hinna med båten tidigare i kväll och det funkade inte. Nackdelen med att vara ensamföretagare. Och ha krävande kunder...... :brinnerup

//J :)

hehe där ser man! shit happens men ni kommer ju iväg iaf! :tummenupp

ses nere på kontinenten! :yoparty

Hej lånar tråden lite bara.

Först tack för alla bra tips, verkligen bra tråd för en sådan som mig som ska ut på sin första riktiga semester. Men nu till min fråga, bortsett från alla bra prylar som ni nämner man ska tänka på, vad ska man tänka på angående hojen innan man drar ut på en lång färd? Något speciellt?

Tack för all hjälp!

standardgrejer egentligen som att byta olja å filter innan om du inte redan gjort det, kolla drivpaketet och byta om nödvändigt, kolla däck och bromsbelägg etc. alla slitgrejer som är vitala att de är i fungerande skick och inte slits helt innan du hunnit hem igen! :tummenupp Även att du har med dig alla relevanta papper så som papper på hojen, 'grönt kort' som du kan behöva i vissa länder (framförallt östeuropa och balkan). ibland behövs även internationellt körkort men det är bara verkligen nödvändigt i ryssland, ukraina och vitryssland.

Lycka till!
 
Last edited:
standardgrejer egentligen som att byta olja å filter innan om du inte redan gjort det, kolla drivpaketet och byta om nödvändigt, kolla däck och bromsbelägg etc. alla slitgrejer som är vitala att de är i fungerande skick och inte slits helt innan du hunnit hem igen! :tummenupp Även att du har med dig alla relevanta papper så som papper på hojen, 'grönt kort' som du kan behöva i vissa länder (framförallt östeuropa och balkan). ibland behövs även internationellt körkort men det är bara verkligen nödvändigt i ryssland, ukraina och vitryssland.

Lycka till!

Grönt kort har jag samt alla papper för hojen, ligger i min lilla "MC plånbok" internationellt körtkort som du skriver behöver jag inte eftersom jag bara ska åka upp till Sverige. Olja&filter byttes för 100 mil sedan, då kollades även bromsbeläggen etc. Räcker det eller ska man kolla allt igen? Drivpaketet såg då enligt min mekaniker bra ut men kedjan tycker jag nu verkar vara lite slapp, samtidigt så förstår jag att (efter jag läst här) att med full packning så är det bättre att ha kedjan lite för lös? Kommer sjävlklart kolla alla vätske nivåer innan jag drar iväg.
Tack för alla tipsen, kommer ju inte alls köra lika lång som du/ni men eftersom det är min första resa så blir man lätt nojig :gnissla
 
Varför kollar ni kedjespelet när hojen är olastad? Det är väll (?) mycket mer intressant att kolla det när man sitter på hojen och har ev. packning på. Antar att ni då även justerat fjädringen nått klick.
 
Grönt kort har jag samt alla papper för hojen, ligger i min lilla "MC plånbok" internationellt körtkort som du skriver behöver jag inte eftersom jag bara ska åka upp till Sverige. Olja&filter byttes för 100 mil sedan, då kollades även bromsbeläggen etc. Räcker det eller ska man kolla allt igen? Drivpaketet såg då enligt min mekaniker bra ut men kedjan tycker jag nu verkar vara lite slapp, samtidigt så förstår jag att (efter jag läst här) att med full packning så är det bättre att ha kedjan lite för lös? Kommer sjävlklart kolla alla vätske nivåer innan jag drar iväg.
Tack för alla tipsen, kommer ju inte alls köra lika lång som du/ni men eftersom det är min första resa så blir man lätt nojig :gnissla

ska du bara köra upp från prag till sverige (uppsala?) så behöver du inte stressa allt för mycket. har du kollat det mesta 100 mil sedan så är det nog lugnt för en sådan lite kortare 'långresa' som du ska göra. men kolla alltid en extra gång, det skadar inte!

om du åker själv på hojen så bör nog inte kedjan vara allt för slapp men det beror också lite på vad det är för hoj. anledningen varför jag tror min kedja bör vara aningens slappare är för att jag har rejält med fjädring på hojen samt tre enorma hårda packväskor samt en passagerare på. dessutom räknar jag med att en del av vägarna vi ska köra på inte kommer vara helt platta, släta och fina heller och då kommer fjädringen till hands, då bör inte kedjan vara allt för hårt spänt om man är tungt lastad.
 
ska du bara köra upp från prag till sverige (uppsala?) så behöver du inte stressa allt för mycket. har du kollat det mesta 100 mil sedan så är det nog lugnt för en sådan lite kortare 'långresa' som du ska göra. men kolla alltid en extra gång, det skadar inte!

om du åker själv på hojen så bör nog inte kedjan vara allt för slapp men det beror också lite på vad det är för hoj. anledningen varför jag tror min kedja bör vara aningens slappare är för att jag har rejält med fjädring på hojen samt tre enorma hårda packväskor samt en passagerare på. dessutom räknar jag med att en del av vägarna vi ska köra på inte kommer vara helt platta, släta och fina heller och då kommer fjädringen till hands, då bör inte kedjan vara allt för hårt spänt om man är tungt lastad.

Jag kommer köra min GSX-R 750 K4 upp. Ringde till min meck här nere och han skrattade bara över att jag är så nojig men sa att självklart så kan jag titta förbi imorgon och kolla kedjan, men att precis som du sa så borde hojen vara i tipp topp. Får se vad han säger om kedjan :tummenupp
 
Ville ha en mc-gps, men inte betala typ 5k...
Hittade tomtom rider V1 på ebay, "factory refurbished"( = fabriksrenoverad, fick jag lära mig :-) ), för hyfssad peng.
Jag fick en från USA för 1200:- inkl europa kartor, frakt osv...dock klarade jag mig undan tullen.
Så ev kan en kostnad på ca 300:- tillkomma.
Inget fäste ingick dock.

För mig en prisvärd variant.

Har du en Androidtelefon så kan du få Navigon. Funkar kanon plus att kartorna ligger lokalt på telefonen = inga konstiga datakostnader:)
 
Last edited:
När vi var ute i europa och snurrade så hade vi en sån här i tankväskan:
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/tillbehor-uteliv-resa/093837/everest-bladder-2-0-l

Packnät är också smidigt:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Bagage/Packnat-MC/

Är man flera som skall åka kan det vara skönt med någon sorts intercom också. Annars får man sakta in/öka för att den/dom andra skall se en. Peka på munnen för mat/drickapaus. På tanken för soppapaus. Eller på aktuell region av kroppen där det behöver tömmas :)

Supportfordon kan också vara smidigt ;)
http://www.tanksforsale.co.uk/VZOR 77 DANA for sale_page.htm
 
Back
Top