SM på Anderstorp!!!

Jag stod och glodde på målrakan på Anderstorp under gårdagens bankörning, och lade märke till att de flesta slår av gott och väl innan starlinjen för att hinna bromsa inför första kurvan. Är det så att man använder en annan linje som mållinje när det är race?

Annars verkar det lite dumt om man i ett race skulle ligga sida vid sida ut ur sista kurvan på sista varvet, men måste slå av innan mållinjen för att inte hamna i sandfållan efter racet lixom.
 
Jag stod och glodde på målrakan på Anderstorp under gårdagens bankörning, och lade märke till att de flesta slår av gott och väl innan starlinjen för att hinna bromsa inför första kurvan. Är det så att man använder en annan linje som mållinje när det är race?

Annars verkar det lite dumt om man i ett race skulle ligga sida vid sida ut ur sista kurvan på sista varvet, men måste slå av innan mållinjen för att inte hamna i sandfållan efter racet lixom.

Den mållinjen du tänker på är för bilarna, motorcyklarnas mållinje ligger mycket tidigare på rakan. Vill dock inte hålla med om att de flesta bromsar vid bilarnas start/mål, utan betydlig senare!
 
Den mållinjen du tänker på är för bilarna, motorcyklarnas mållinje ligger mycket tidigare på rakan. Vill dock inte hålla med om att de flesta bromsar vid bilarnas start/mål, utan betydlig senare!

OK, misstänkte att det var så. Jag tyckte att de flesta slog av på gasen innan den linjen på bandagen igår i alla fall, men det var ju en blandning av gat- och licensåkare så det var nog många, inklusive mig själv som inte hade så bråttom runt banan. :)
 
Vet att jag ryckte å va säker på att jag inte va över linjen,men läste just att man inte fick flytta alls-fått fel info så fel av mig. Men hade ju ändå kommit 3a me 20 sek tillägg.
Å hojen är en IDM Superstock inte superbike,ha bara slipon å massa kolfibersydd så defenitivt inte snabbaste hojen i klassen. Hoppas jag håller mig på hjulen nästa så jag kan klassa upp för tyckte inte träningarna va så kul när det är 4 i bredd sakta in i svängen. Tycker det skulle finnas standard 1000-bara byta bromsslangar å fjädring.






Jo, framhjulet var långt förbi strecket. Vi såg det rakt uppifrån.
 
Hoppas jag håller mig på hjulen nästa så jag kan klassa upp för tyckte inte träningarna va så kul när det är 4 i bredd sakta in i svängen. Tycker det skulle finnas standard 1000-bara byta bromsslangar å fjädring.
Tror du har missförståt Rookie 1000 lite. Den serien är tänkt just för rookies och många med mig är inga fartfantomer utan tävlar för att det är kul och vi kör så fort vi kan och törs.

Om du klassar upp dig och kör tex SBC eller Pro Superbike nästa år så kommer det garanterat att finnas killar som tycker att du är i vägen ;)
 
Tycker det skulle finnas standard 1000-bara byta bromsslangar å fjädring.

Det går utmärkt att köra Superbike med en nyare superstockhoj! Inte så mycket mer än så du får göra så det behöver inte bli dyrt...
 
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .






Tror du har missförståt Rookie 1000 lite. Den serien är tänkt just för rookies och många med mig är inga fartfantomer utan tävlar för att det är kul och vi kör så fort vi kan och törs.

Om du klassar upp dig och kör tex SBC eller Pro Superbike nästa år så kommer det garanterat att finnas killar som tycker att du är i vägen ;)
 
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .
Det känns faktiskt som att det är du som inte borde köra Rookie 1000 om du nu anser dig vara så mycket snabbare än alla andra.
Då får väl bita ihop, ta dina uppklassningspoäng och satsa på SBC eller Pro Superbike nästa år. Där finns det snabba killar du kan ta rygg på.
 
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .
Du körde 1.40.039 på racet, en mycket bra tid om du bara hade kommit i mål, man vinner inga race i sandfållan.

Det fanns dock några till i R-1000 som körde 1.40 tider och Mats Törnvall körde 1.39 tider så du kunde ju ha hängt på honom.

Håll dig på hjulen ett par race så ska du se att du blir uppklassad och får köra med dom stora grabbarna i SBK.

:tummenupp
 
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .

Det var första tävlingen för året, och säkert många första tävling ever.
Vänta du och se, det brukar inte ta alltför lång tid innan någon i kön fått haj på hur man kör fort, och sen hänger av dem som var snabba från början.
Din attityd bör du också ta dig en funderare över..
 
Du körde 1.40.039 på racet, en mycket bra tid om du bara hade kommit i mål, man vinner inga race i sandfållan.

Det fanns dock några till i R-1000 som körde 1.40 tider och Mats Törnvall körde 1.39 tider så du kunde ju ha hängt på honom.

Håll dig på hjulen ett par race så ska du se att du blir uppklassad och får köra med dom stora grabbarna i SBK.

:tummenupp

Mats kör för övrigt en helt standard K5 med stålspunna slangar och ett (förmodligen delvis hemmabyggt) avgassystem.
 
Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta, kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .
De flesta svenska sporthojsknuttar kör tusenkubiksradfyra och tycker tydligen det är naturligt att köra dessa när de börjar tävla. I praktiken tror jag att många av dessa nybörjare skulle ha betydligt roligare och bli snabbare förare i 250 SP.
 
Mats kör för övrigt en helt standard K5 med stålspunna slangar och ett (förmodligen delvis hemmabyggt) avgassystem.
Så då kan man inte skylla på att man köra original :huvet
De flesta svenska sporthojsknuttar kör tusenkubiksradfyra och tycker tydligen det är naturligt att köra dessa när de börjar tävla.
De flesta jag känner och pratat med i Rookie 1000 är gatknuttar från början som kört sina 1000-kubikare på bandagar. Att de då köper kraschkåpor, najar och ställer upp i Rookie 1000 ter sig ganska självklart.

Sen kanske det kan stämma att man blir en bättre förare med en 250 SP men jag tror många gillar kraften och farten i en 1000-kubikare som man kan få utan att var en speciellt talangfull förare.
 
Klart att folk kommer tycka d om man klassar upp,men kör man med snabbare folk så höjer man sitt egna tempo å nu fanns d inte så många å hänga på. Vet att rookie är rookie men blev förvånad att det gick så väldigt sakta,kanske vissa inte skulle köra 1000 då dom verka:gnissla .

Man kan faktiskt söka uppklassning under säsongen. Kontakta rr-sektionen på svemo och tala med lodnert eller fredrik hansson.
 
2922046 Man kan faktiskt söka uppklassning under säsongen. Kontakta rr-sektionen på svemo och tala med lodnert eller fredrik hansson.
När man ber om att bli uppklassad i förtid, är det en "jury" som bestämmer om man har presterat tillräckligt bra för att få klassa upp sig? Eller måste man ha snittat några vissa poäng på ngt sätt?
 
Man kan faktiskt söka uppklassning under säsongen. Kontakta rr-sektionen på svemo och tala med lodnert eller fredrik hansson.
Men då måste man stå på palllen ett par race och framförallt ta sig i mål :tungan
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top