SM-kalendern 2005 & transponderkrav

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Goodstuff skrev:
Har du soppapump så måste du ha batteri. Nyare TZ har det, Akos Aprilia har det. Det är bara Nytekniks hoj som är så gammal att den inte har det. :hihi


En hoj utan soppapump?
Hur fan klarar spridarna att ge något utan pump? Droppar det lite på en höft då eller?
Jäkla forntid asså. :3freak
 
Victor skrev:
En hoj utan soppapump?
Hur fan klarar spridarna att ge något utan pump? Droppar det lite på en höft då eller?
Jäkla forntid asså. :3freak

Spridare? Vi snackar förgasare grabben...
 
Så för mig som har batteri så måste det väl vara bäst att köpa den med strömförsörjning från hojen... eller? :confused: Finns det någon fördel med den man tar av och laddar??
 
magnus_moss skrev:
Så för mig som har batteri så måste det väl vara bäst att köpa den med strömförsörjning från hojen... eller? :confused: Finns det någon fördel med den man tar av och laddar??

om du har två hojar.... eller byter hoj så slipper du installera om...
 
Goodstuff skrev:
Har du soppapump så måste du ha batteri. Nyare TZ har det, Akos Aprilia har det. Det är bara Nytekniks hoj som är så gammal att den inte har det. :hihi

Honda kör inte med soppapump, sparar vikt, och en sak mindre som kan strula.
 
alakhai skrev:
Men... Kan man använda RR-transpondern till crossen då?! Är det samma system och bara passagehastigheten som är högre på TranX260?!
Om man har två hojar, kan man få två transpondrar med samma nummer?! Annars måste man alltså köpa den med extern laddare och byta mellan hojarna?!

Ja det ska man kunna. Du kan använda den till gokart också. Vet däremot inte om den går på AMB:s löptidtagning, men då känns det någ bättre med arrangörernas lilla plastbit i strumpan.

Den går inte att ha samma nr, men du borde kunna anmäla att du två hojar och tidtagningsgubben fixar det. Vet inte om det är så på SM/SO och STCC men rent praktiskt borde det gå. Det kan ju också vara fräckt för speakern på tidsträning som kan prata om vilka som är ute på sin första resp andra hoj, eller bara onödigt vetande.

Har du fått med alla jobbar kompisar att sponsra nu, eller? Hörde om något upplägg om sponsring från arbetskollegor av en som jobbade i ditt företag.
 
Axxexs skrev:
När du kör med en kit-generator måste du ha ett litet batteri för att generatorn är så pass liten så den inte orkar med att ge ström till allt. Ser ut som ett litet batteri man har i radiostyrda bilar. Kolla på Nordgrens hoj nån gång.
Generator? Varför? Handtagsvärme? :confused:
 
Nyteknik skrev:
Generator? Varför? Handtagsvärme? :confused:

Du behöver ström till tändningen... Antingen med ett batteri, eller med en generator.. Du har en på din honda, du vet det där lilla svänghjulet du har på din hoj..
 
Nyteknik skrev:
Ah, det är klart. :rolleyes:

Snor inte den en del effekt?

Jo, det är därför man på vissa kit-täningar kör utan.
På rs125'an tar tydligen magneterna på svänghjulet 1hk.
 
GSXR1100R skrev:
Varför har inte 2-taktare insprut, dom flesta nyare Dieslarna har ju det?

Därför att det är först nu på senare tid man fått till spruten, så de inte blivit så AV/PÅ-iga. Tvåtakt är redan lite så från början, allt eller inget. Så med ett dåligt styrsystem, så blir det väldigt svårkört. Men det ryktas att vissa 125 aprillor i VM körde direktinsprut i somras.
Det tvåtakt skulle vinna mest på är direktinsprut.
 
oFFkeFF skrev:
Därför att det är först nu på senare tid man fått till spruten, så de inte blivit så AV/PÅ-iga. Tvåtakt är redan lite så från början, allt eller inget. Så med ett dåligt styrsystem, så blir det väldigt svårkört. Men det ryktas att vissa 125 aprillor i VM körde direktinsprut i somras.
Det tvåtakt skulle vinna mest på är direktinsprut.
Vore onekligen något nytt för en tvåtakts racerförare att kunna kasta lådan med munstycken och överlåta RAD-beräkningen och val av "munstycke" åt en liten smart processor.

:Bugar
 
Nyteknik skrev:
Vore onekligen något nytt för en tvåtakts racerförare att kunna kasta lådan med munstycken och överlåta RAD-beräkningen och val av "munstycke" åt en liten smart processor.

:Bugar
Precis min tanke, istället för att mäta och gissa bestyckning så sköts det automatiskt av en liten processor.
 
Nyteknik skrev:
Vore onekligen något nytt för en tvåtakts racerförare att kunna kasta lådan med munstycken och överlåta RAD-beräkningen och val av "munstycke" åt en liten smart processor.

:Bugar

Jo, fast på en racer hade skillnaden blivit att man pluggat in en laptop för att alltid hitta den perfekta setup'en ändå. Skillnaden hade varit att man kladdat ner sig mindre.
 
oFFkeFF skrev:
Jo, fast på en racer hade skillnaden blivit att man pluggat in en laptop för att alltid hitta den perfekta setup'en ändå. Skillnaden hade varit att man kladdat ner sig mindre.
En lap-top för att räkna ut RAD? Lite over-kill kanske... :va
 
Nyteknik skrev:
En lap-top för att räkna ut RAD? Lite over-kill kanske... :va

Nej, men för att ställa tändkurvor och sprut med. Sen är jag osäker på om det finns så bra luftmassemätare som klarar om att mappa en tvåtaktsracer i det tempo som kan behövas.
Jag vet att det är få hårt trimmade turbobilar som läser på luftmassemätare, utan de får kolla av RAD, och sen mappa bilen efter det, iaf när de ska köra på max laddtryck. Sen kan de ju alltid köra runt med en "safe" mappning, och lågt laddtryck.
Även SS och Superbike-killarna leker rätt mycket med sprut och tändkurvor.
Fast tycker inte det borde vara omöjligt att det inom snar framtid finns helt automatiska sprut och tändkurvor för absolut max effekt.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top