SM-kalendern 2005 & transponderkrav

  • Thread starter Thread starter jP
  • Start date Start date
Jo, det blir ju bra mycket billigare och smidigare för klubben om transponderna blir förarnas ansvar. Tycker det låter som en utmärkt idé! :tummenupp
 
Swedie skrev:
Inte 260-DP då? Måste väl ändå vara samma? Tänkte beställa den för att slippa trassla med laddare o grejer. Fast den andra har ju sina fördelar oxå. hm

Transpondern i sig är samma men den blir ju lite mer bunden till hojen,skall du tex byta till regnhojjen så behöver du ha kontakter eller nåt annat system som fixar strömmen...kan ju säkert funka kanon för en virrpanna som mig som glömmer ladda den,men i laddpaketet följer med både 220 v laddare samt "ciggkabel"...
 
Gahhh, så var den här dan förstörd oxå :( Snart dags att lägga av med den här skiten. Höjd lic, höjd soppa och ännu har vi inte hört om nivån på anmälningsavgifterna men det blir väl höjning där med (borde iof kunna sänkas nu när förarna står för transponders). Däcken lär väl knappast bli billigare heller. Hittade inget positivt i detta beslut även om jag i botten kan förstå det.
Sen kommer man inte få se nå transpondertjejer sätta på heller :(

Om det ändå var en grej man kunde ha nytta av på sidan om också, jag vill ha med mottagare och programvara i priset.....
 
Last edited:
Jag kan förstå att det finns många som tycker att det suger för att det är ännu mer pengar som måste hostas upp, men jag själv tycker att det är gött som körv. Man slipper helt enkelt en massa besvär...
 
oscar skrev:
Jag kan förstå att det finns många som tycker att det suger för att det är ännu mer pengar som måste hostas upp, men jag själv tycker att det är gött som körv. Man slipper helt enkelt en massa besvär...


Jaaa, kollar man på din inköpslista hittils för säsongen så förstår man att 2500:- varken gör till eller från... ;)

Men för oss vanliga dödliga är 2500:- en rätt stor del av racebudgeten.
Det många reagerar på är väl att allt verkar bli dyrare. Licensen, transponder, anmälningsavgifter, även fast antalet förare ökar hela tiden...

Fast det är ju klart... Vi B-förare MÅSTE ju inte ha egen transponder... :D
 
Macke skrev:
Det många reagerar på är väl att allt verkar bli dyrare. Licensen, transponder, anmälningsavgifter, även fast antalet förare ökar hela tiden...

Det reagerar jag också på! Självklart ska avgifterna bli mindra för förarna om kostnaderna för arrangörerna minskar!!!
 
oscar skrev:
Det reagerar jag också på! Självklart ska avgifterna bli mindra för förarna om kostnaderna för arrangörerna minskar!!!

Visserligen så kommer väl kostnaden för klubbarna/banorna öka initialt då dom kommer behöva investera i nya tidtagningssystemet, eller?
Det kanske är något som dom flesta banor redan har?
 
Macke skrev:
Visserligen så kommer väl kostnaden för klubbarna/banorna öka initialt då dom kommer behöva investera i nya tidtagningssystemet, eller?
Det kanske är något som dom flesta banor redan har?

Det är ju det systemet som redan finns på banorna så det ska inte behöva bli dyrare!
 
Folket i tornet kommer formodligen få ett jävla jobb med att klocka förare som åker runt med oladdade traspondrar :hihi I alla fall första året tills folk har lärt sig.

Annars är det väl inte konstigt att vi följer efter resten av Europa, även om vi är sena som vanligt :lol Men det är surt med pengarna
 
Packalén skrev:
Folket i tornet kommer formodligen få ett jävla jobb med att klocka förare som åker runt med oladdade traspondrar :hihi I alla fall första året tills folk har lärt sig.

Har man glömt ladda transpondern får man väl skylla sig själv?.
 
Macke skrev:
Har man glömt ladda transpondern får man väl skylla sig själv?.

Ja det är möjligt att det blir så. Men tills nu har dom ju klockat om dom märker att någon är ute utan transponder signal. Har jag hört!?!? Det har ju hänt att den har ramlat av.

Det kommer garanterat att lösa sig på ett bra sätt. Det var bara en tanke jag hade :tummenupp
 
Packalén skrev:
Folket i tornet kommer formodligen få ett jävla jobb med att klocka förare som åker runt med oladdade traspondrar :hihi I alla fall första året tills folk har lärt sig.

Annars är det väl inte konstigt att vi följer efter resten av Europa, även om vi är sena som vanligt :lol Men det är surt med pengarna

det är väl upp till föraren att se till att man har den laddad? de i tornet lär inte ställa sig o klocka förare.

Det blir som i STCC troligtvis, får de ingen signal från en förare så svartflaggas han/hon. (Var med om en förare förra året som körde 3+ varv innan han såg svartflaggningen och därmed fick han inte köra nåt mer den tidsträningen, allt detta pga oladdad transponder)

se till att ha koll på grejoorna helt enkelt
 
håkan skrev:
det är väl upp till föraren att se till att man har den laddad? de i tornet lär inte ställa sig o klocka förare.

Det blir som i STCC troligtvis, får de ingen signal från en förare så svartflaggas han/hon. (Var med om en förare förra året som körde 3+ varv innan han såg svartflaggningen och därmed fick han inte köra nåt mer den tidsträningen, allt detta pga oladdad transponder)

se till att ha koll på grejoorna helt enkelt

Som sagt, det löser sig nog.

En annan fråga. Kommer detta gälla SO tävlingar oxå eller fortsätter dom med utlåning?
 
EFtersom alla A-förare måste ha transponder för SM lär väl inte SO låna ut vid sina tävlingar, verkar ologiskt.
 
Har jag förstått det rätt: alla skulle kunna ersätta sin lap timer med en egen transponder eftersom systemet för tidtagning är fast installerat och enkelt låter sig användas på träningar.
 
Nyteknik skrev:
Har jag förstått det rätt: alla skulle kunna ersätta sin lap timer med en egen transponder eftersom systemet för tidtagning är fast installerat och enkelt låter sig användas på träningar.

Jo så kan det väl vara, men man missar bekvämligheten med att få tiden direkt framför dig varje varv!
 
Nyteknik skrev:
Har jag förstått det rätt: alla skulle kunna ersätta sin lap timer med en egen transponder eftersom systemet för tidtagning är fast installerat och enkelt låter sig användas på träningar.
Hur ska man se sina tider? Måste man ha tillgång till internet? För det är ju inte som en laptimer där man har en display man ser sin tid på direkt utan man får parkera hojen, o börja joxa med en dator. Och sen måste man då förlita sig på att nån banägare är där och knäpper igång systemet.
 
Goodstuff skrev:
EFtersom alla A-förare måste ha transponder för SM lär väl inte SO låna ut vid sina tävlingar, verkar ologiskt.
Om dom å andra sidan gör det så verkar det ju knäppt att tjacka transponder för de 2-3 race som ligger på sidan av SO.
 
Nyteknik skrev:
Har jag förstått det rätt: alla skulle kunna ersätta sin lap timer med en egen transponder eftersom systemet för tidtagning är fast installerat och enkelt låter sig användas på träningar.

visst, sensorer o kablar finns där, men tro inte att datorn med programmet på står där o väntar på att bli snodd direkt.

Så är det inte på LMS iallafall... hur länge skulle det dröja innan den var trasig/borta?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top