SM Anderstorp

benfre skrev:
Det som förstörde helgen var att tidtagningen inte funka (fick starta i sista led) och att startproceduren ändrades. Annars var helgen OK.

mvh Fredrik

Måste säga att gnäller inte du så skall f--n ingen annan heller göra det! Efter att få starta sist gpa transponderproblem, åka på tillägg för tjuvstart när det inte var rätt lampor måste jag säga att jag är imponerad av körningen! 1.44.5 kan du leva på en stund......

Hade det varit ett evangemang som var av proffs för proffs för pengar hade det kanske funnits nåt att gnälla på, men ett evangemang som drivs på klubbnivå för att vi skall få sprattla bland lecakulorna tycker jag alla funktionärer skall ha en STOR eloge! TACKAR TACKAR!!! :tummenupp

Anderstorp var ett skämt!!! Hur kan man ha så lång erfarenhet och kunna så lite? Tidtagningen som inte funkade, transpondrar, jag säger bara transpondrar. Struktur noll!!! Det var länge sen jag upplevde så många amatörer på samma ställe. Flaggvakter som inte flaggade när halva banan var täckt med jord. På racet för 125 jr gick en förare av i karusellen. Han låg helt still, ingen rörelse. Ingen funktionär fanns. En stackare som flaggade på insidan. Ingen på utsidan kurvan. Det tog 4 min innan ambulans kom. Säkerhet noll!!! Startljusen trasslade. Jag skulle kunna hålla på ett tag till... Desutom tar man mycket mer betalt än alla andra arrangörer. För vaddå kan man undra?
Kanske kan vi göra en omröstning här på sh om årets bästam resp sämsta arrangör?

// Tommy

smell the smoke skrev:
Anderstorp var ett skämt!!! Hur kan man ha så lång erfarenhet och kunna så lite? Tidtagningen som inte funkade, transpondrar, jag säger bara transpondrar. Struktur noll!!! Det var länge sen jag upplevde så många amatörer på samma ställe. Flaggvakter som inte flaggade när halva banan var täckt med jord. På racet för 125 jr gick en förare av i karusellen. Han låg helt still, ingen rörelse. Ingen funktionär fanns. En stackare som flaggade på insidan. Ingen på utsidan kurvan. Det tog 4 min innan ambulans kom. Säkerhet noll!!! Startljusen trasslade. Jag skulle kunna hålla på ett tag till... Desutom tar man mycket mer betalt än alla andra arrangörer. För vaddå kan man undra?
Kanske kan vi göra en omröstning här på sh om årets bästam resp sämsta arrangör?

// Tommy

Lång erfarenhet? Fan dom flesta funktionärer hade aldrig sett en motorbana förut. Men det hade många förare inte gjort heller så det jämnar ut sig antar jag. Vilken halva av banan var täckt med jord? Inte norra halvan i alla fall så det måste ha varit södra då. Vart tog jorden vägen? Det måste ha handlat om en helvetes massa jord för att täcka 20000 kvadratmeter asfalt...

Din klocka går snabbt, det tog inga 4 minuter för ambulansen att komma. Säkerhet noll (0)!?!? Hur lång tid tar ambulansen på sig i Sundsvall om du snubblar på muggen och slår dig?

Hur mycket dyrare är anderstorp jämfört med andra banor?

Ok jag var väldigt besviken jag med men du behöver fan inte överdriva.

Last edited:
Bollox skrev:
Lång erfarenhet? Fan dom flesta funktionärer hade aldrig sett en motorbana förut. Men det hade många förare inte gjort heller så det jämnar ut sig antar jag. Vilken halva av banan var täckt med jord? Inte norra halvan i alla fall så det måste ha varit södra då. Vart tog jorden vägen? Det måste ha handlat om en helvetes massa jord för att täcka 20000 kvadratmeter asfalt...

Din klocka går snabbt, det tog inga 4 minuter för ambulansen att komma. Säkerhet noll (0)!?!? Hur lång tid tar ambulansen på sig i Sundsvall om du snubblar på muggen och slår dig?

2-300:- kanske för själva tävlingen.
Men det som upprör mest är nog priset för träningslägret och elen.
I vanliga fall brukar man få betala en 200:- för fredagsträningen, det känns lite mer humant. Nu var det ju 2 dagar, men det är inte värt 1300:- mer. Nu var detta anledningen till att jag inte körde. 4k i avgifter innan man kört en meter känns inte så kul.

Problemet med transpondrarna har vi fått lite svar på, inget ont om det. Förutom killen som bestämde sig för att dra med all utrustning. Största missen måste väl ändå vara startljusen, det måste vara mycket frustrerande att t ex bli dömd tjuvstart eller missa att starten går bara för att man inte använder den startprocedur som ändå är uttalad av tävlingsledningen.

Tycker nog inte att ambulansen tog särkilt lång tid på sig, det jag såg av den.
Tyckte nog att funktionärerna skötte sig fint. Med tanke på förutsättningarna med tidtagningen så gick den förvånansvärt smidigt också.

Bollox skrev:
Lång erfarenhet? Fan dom flesta funktionärer hade aldrig sett en motorbana förut. Men det hade många förare inte gjort heller så det jämnar ut sig antar jag
...

Tyckte funktionärerna skötte sig bra och att det funkade bättre än förra året.

Provade inte att krascha nått men annars så tyckte jag det såg lite dåligt bemannat ut på posteringarna? Fanns det tillräckligt med folk ute på posteringarna för att sköta både flaggor, hålla koll på gulflaggsomkörningar och plocka in vurpade förare/hojar mm mm?

Låter som om ni ställer eller har låga krav på förarna/ert arrangemang? Ni arrangerade ett SM (!) och i dom SM-klasserna som ni arrangerade så fanns det bara 2st förare som jag är osäker på hur mycket dom kört innan denna tävlingen! ALLA andra har erfarenheter från tidigare race/banor!! Det skulle ändå inte vara ett argument mot att tillåta ett "dåligt" arrangemang när förare senare kommer komma i kontakt med andra arrangemang att första racet kan vara dåligt arrangerat!?

Håller med Håkan Olsson att man kan förvänta sig att även Anderstorp ska kunna hålla en viss standard som motsvarar övriga arrangemang speciellt när alla avgifter är så mycket högre än mot övriga arrangemang! Att alltid få höra bortförklaringar på problemen som uppkommer varje år mm börjar bli tröttsamt att höra..

En annan förare jag håller med på är att vattnet var riktigt kallt vilket var gott när man skulle dricka det! :)

Tyvärr blir det nog som så att ingen vill klanka pga att vi alla känner en enorm tacksamhet för att det finns funktionärer...Ni gör ett underbart jobb,jag har själv aldrig åkt hem utan att se till att få tag i er och tacka för det jobb ni gör. Anderstorp...Ja vad skall man säga,det är ju inte första gången det som har med organisation skiter sig på den mossen...trist...skall bli kul att se vad som händer när dem byter arrendator...kan ju mycket väl bli så att det inte blir nån bana att köra på utan bara en massa böcklingar i sina ferrrrrarrriiiis som glider runt med en jävla banhyra som resultat...apropå banhyra...jag försökte hyra Anderstorp...priset jag fick gjorde mig kluven,jag visste inte om jag skulle skratta eller sparka människan på smalbenet för att dem förolämpar mig...samma pris gäller f ö ung på Knutstorp...Kan då nån svara mig på varför jag kan hyra Gelleråsen för under halva priset...Varför kan jag hyra Sturup efter ombyggnaden för en nästan pinsam summa jämfört med Anderstorp?
Sanningen ligger nog nånstans mitt imellan...spelar vi fotboll eller nån annan icke motoriserad sport så är gräsklipparen det enda balla vi kommer i närheten av,men å andra sidan så får vi hur mycket back-up som helst av kommun och likn.´
Sen måste man komma ihåg att flertalet tävlingar som körs inom RR i sverige är ARRANGERADE av AMATÖRER,för AMATÖRER. Det innebär inte att vi inte skall kunna ställa krav som förare,det kan vi,för lika så det inte blir nån tävling utan funktionärer,så blir det väldigt ensamt för funktionärerna utan tävlande.
Det vi måste göra är att hitta en medelväg,där vi kan acceptera att det är inte alltid helt superproffesionellt organiserat,det är organiserat av människor som gör allt dem kan,att klanka på en organisation som faktiskt anordnar ett evenemang,även om jag starkt ifrågasätter deras kostnad,innebär bara att vi mister ett.Det vi aldrig får dra ner på är säkerhet,nu vet jag inte omständigheterna,men att ha en obemannad postering under ett race?Nej,det tror jag inte att man kan acceptera.
Vi som aktiva tävlande måste lära oss regel nummer ett,och det är sportmanship...Och det är inte bara mot andra tävlande utan mot funktionärer och arrangörer tillika,endast då kan vi gemensamt föra sporten framåt.
My 2 cents...Johan

eus skrev:
Problemet med transpondrarna har vi fått lite svar på, inget ont om det. Förutom killen som bestämde sig för att dra med all utrustning.

Jag vill inte försvara ett sånt beteende, men det finns en jävligt bra anledning till att han drog. Måste prata med honom innan jag kan gå ut med historian.

Nr:18 skrev:
Jag vill inte försvara ett sånt beteende, men det finns en jävligt bra anledning till att han drog. Måste prata med honom innan jag kan gå ut med historian.

När du vet så kan du väl meddela oss andra också. Jag tror inte att en företagare bara drar som en liten tjurig barnunge utan en väldigt god anledning. Han har ju sitt rykte att tänka på för att kunna fortsätta i yrket.

Pelle B skrev:
Måste säga att gnäller inte du så skall f--n ingen annan heller göra det! Efter att få starta sist gpa transponderproblem, åka på tillägg för tjuvstart när det inte var rätt lampor måste jag säga att jag är imponerad av körningen! 1.44.5 kan du leva på en stund......

Hade det varit ett evangemang som var av proffs för proffs för pengar hade det kanske funnits nåt att gnälla på, men ett evangemang som drivs på klubbnivå för att vi skall få sprattla bland lecakulorna tycker jag alla funktionärer skall ha en STOR eloge! TACKAR TACKAR!!! :tummenupp

Men jag har känt mig lite gnällig ... :D

Ser fram emot Falkenberg där vi tar nya tag!

Schnyggt kört själv förresten. Inte bra att du trimmat moppen...

mvh Fredrik

Last edited:
Ja, hur många gånger har de inte arrangerat tävlingar på Andertorp? Det var väl inte första gången, eller? Och ja, det märktes att en hel del funkisar inte hade en aning om vad de höll på med. Men det är ju inte funkisarnas fel. De gjorde nog så gott de kunde. Arrangören måste ju se till att de har tillräckligt med erfarna funkisar för att driva en tävling, det är ju trots allt SM, inte en B-tävling. Har man inte tillräckligt med folk måste man låna in från andra klubbar, det går, det har gjorts förr. Det handlar mer om vilja.
Om förararna hinner passera en kraschad förare 2 ggr så innebär det ca 4 min. Eller? Din jämförelse med Sundsvall... *suck* Jorden jag menar var inbromsningen till Opel-kurvan (tror att den heter så) Halva banans BREDD var täckt med jord. Jag vet, jag var där och jag såg ingen flagga. Men återigen, det är inte funkisarnas fel att arrangören sätter oerfarna funkisar på postering.

// Tommy

Bollox skrev:

Last edited by a moderator:
sleven skrev:
När du vet så kan du väl meddela oss andra också. Jag tror inte att en företagare bara drar som en liten tjurig barnunge utan en väldigt god anledning. Han har ju sitt rykte att tänka på för att kunna fortsätta i yrket.
Det är inte alla som vill debattera på nätet, måste ha klartecken först. Så mycket kan jag säga att det är inte enbart ens fel att 2 träter....

Så mycket kan jag säga att det är inte enbart ens fel att 2 träter....

Trodde defenitivt att det var så.
I Falkenberg var allt kanon och billigt var det med :tummenupp

Det är inte alla som vill debattera på nätet, måste ha klartecken först. Så mycket kan jag säga att det är inte enbart ens fel att 2 träter....
Givetvis inte. Men såvida killen inte fick en rak höger och efter den drog hem så har jag svårt att se en enda anledning som skulle kunna motivera det oproffesionella beteende som uppvisades.
(knappt då förresten, har man antagit ett uppdrag och misslyckande sätter 300 pers i skiten så ska man fan stå ut med den raka högern me.)

smell the smoke skrev:
Ja, hur många gånger har de inte arrangerat tävlingar på Andertorp? Det var väl inte första gången, eller? Och ja, det märktes att en hel del funkisar inte hade en aning om vad de höll på med. Men det är ju inte funkisarnas fel. De gjorde nog så gott de kunde. Arrangören måste ju se till att de har tillräckligt med erfarna funkisar för att driva en tävling, det är ju trots allt SM, inte en B-tävling. Har man inte tillräckligt med folk måste man låna in från andra klubbar, det går, det har gjorts förr. Det handlar mer om vilja.
Om förararna hinner passera en kraschad förare 2 ggr så innebär det ca 4 min. Eller? Din jämförelse med Sundsvall... *suck* Jorden jag menar var inbromsningen till Opel-kurvan (tror att den heter så) Halva banans BREDD var täckt med jord. Jag vet, jag var där och jag såg ingen flagga. Men återigen, det är inte funkisarnas fel att arrangören sätter oerfarna funkisar på postering.

// Tommy

Nä det är sant. Jag reagerade bara på hur det var skrivet och drog en i mitt tycke lika absurd jämförelse. Vad jag menar med att många förare saknar erfarenhet/oerfarna funkisar var samma sak. Problemet var att det var väldigt många funkisar som saknade erfarenhet. Det är inte så att dom inte kan reglerna, inte alls, det saknas bara just erfarenhet. Första tävlingen för många mao. Men som jag började tråden, jag skäms för hur illa det var tidvis. Visst allting flöt på och ingen dog :rolleyes: men för helvete, vi borde kunna betydligt bättre än så! Utav olika anledningar har många funktionärer slutat till i år, och luckorna är svåra att fylla i. Visst har det hänt att det lånats personal från andra banor, det kunde ha gjorts nu också. Men utav någon anledning gjordes inte det. Varför inte? Fråga inte mig...

Jag har hand om endast en postering. Det är mitt jobb att se till så att den är bemannad under en tävlingshelg. Jag hade 10 personer, varav 4 hade tidigare erfarenhet från anderstorp. Jag fick lov att fylla ut tre(!) posteringar. Jag var inte glad, men hade räknat med att 2 (som vanligt) skulle jag få lov att bemanna. Det blev 4 till slut förresten.

Hursomhelst, det kunde varit och borde varit mycket bättre. Nu blev det inte så och enligt Murphy så kan det tydligen skita till sig riktigt ordentligt.

Förresten... jag gjorde vad jag kunde, mycket mer än vad jag behöver och det räckte inte på långa vägar. Tom jag med min aslånga erfarenhet lyckades att tabba mig med flaggorna. Först sas det att det skulle köras enligt det Svenska reglementet. Dvs stilla grönflagg tex. Men så sa dom att nähej, det ska vara svängande. Sen var det någon som sa att det minsann skulle vara vitflagg runt hela banan när en ambulans är ute och åker. :va Jaja då fick det väl bli så tänkte jag men nejdå det blev det inte alls. Jävla skit som man kan få någon att framstå som en idiot ibland... Som sagt, tur att radiokommunikationen var intern... :rolleyes:

Summa, klaga så mycket ni vill, det är egentligen bara bra. Man är väl lite lättirriterad efter att ha stått på mossen i fler timmar, än vad något fackförbund i världen skulle godkänna med alla möjliga dispenser, under en vecka, och se hur det skiter sig på ena stället efter den andra :huvet

Bollox skrev:
Summa, klaga så mycket ni vill, det är egentligen bara bra. Man är väl lite lättirriterad efter att ha stått på mossen i fler timmar, än vad något fackförbund i världen skulle godkänna med alla möjliga dispenser, under en vecka, och se hur det skiter sig på ena stället efter den andra :huvet
Seså Bollox det är inte funkisarnas fel att det strular på Anderstorp, ni gör ett hästjobb och skall hyllas som hjältar.

:pannkyss

GSXR1100R skrev:
Seså Bollox det är inte funkisarnas fel att det strular på Anderstorp, ni gör ett hästjobb och skall hyllas som hjältar.

:pannkyss

Nä men jag tar åt mig ändå... Fast jag inte ens är medlem i ARC... :rolleyes:

*/ ?>
Back