SM 2010 - Mantorp

Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:

"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Faktadomare Hannes Westman med personal kommer att finnas på plats.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson/ordförande
Roadracingsektionen Svemo

:tummenupp:tummenupp
 
:Bugar
Tack för infon också :tummenupp
Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:

"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Faktadomare Hannes Westman med personal kommer att finnas på plats.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson/ordförande
Roadracingsektionen Svemo
 
Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:

"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Faktadomare Hannes Westman med personal kommer att finnas på plats.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson/ordförande
Roadracingsektionen Svemo

Mycket bra :tummenupp:tummenupp
Då är de bara att annmäla sej.
 
Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:

"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Faktadomare Hannes Westman med personal kommer att finnas på plats.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson/ordförande
Roadracingsektionen Svemo

Mycket bra! :tummenupp

Både att ni tagit åt er av kritiken och ser över mätmetoden, och att du lägger ut informationen på det stället där man hittar flest aktiva roadracingförare just nu.

Mycket bra!!!!!!! :klappar

TACK!
 
Äntligen!!!! Nu kan det nog bli fulla startfält på mantorp! Förbifartsmätning är det sämsta som hänt svensk roadracing...
 
Nu har jag inte regelboken framför mig och kan den inte i huvet. Men vad säger regel 3.1.2 andra stycket om avstånd, varvtal, vinkel och allt det där vid mätningen? Det har ju en ganska stor inverkan på mätningen också.

/A


EDIT: Glömde den positiva biten (sorry mossberg:gnissla)
Sjukt bra att SVEMO tar åt sig och försöker tillsammans med arrangör och förare lösa problemen så vi får leka vidare! :Bugar:tummenupp
 
Nu har jag inte regelboken framför mig och kan den inte i huvet. Men vad säger regel 3.1.2 andra stycket om avstånd, varvtal, vinkel och allt det där vid mätningen? Det har ju en ganska stor inverkan på mätningen också.

/A


EDIT: Glömde den positiva biten (sorry mossberg:gnissla)
Sjukt bra att SVEMO tar åt sig och försöker tillsammans med arrangör och förare lösa problemen så vi får leka vidare! :Bugar:tummenupp


http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/ROAD_RACING_GP_Eng.pdf

Sidan 68(dock inte samma db gräns :D)
 
Nu har jag inte regelboken framför mig och kan den inte i huvet. Men vad säger regel 3.1.2 andra stycket om avstånd, varvtal, vinkel och allt det där vid mätningen? Det har ju en ganska stor inverkan på mätningen också.

/A
EDIT: Glömde den positiva biten (sorry mossberg:gnissla)
Sjukt bra att SVEMO tar åt sig och försöker tillsammans med arrangör och förare lösa problemen så vi får leka vidare! :Bugar:tummenupp

Finns väl också en parameter att vid hög luftfuktighet så ska man inte mäta oavsett därför att resultatet inte blir tillförlitligt.

/Nitrous

edit: har för mig att jag läst detta i något FIM reglemente men det kanske enbart gällde flyby mätningen ??
 
Last edited:
Sådär, anmäld & betald, nu ska det tränas utav helvete imorrn på Mantorp!

Ska bli en skoj tävling!!:Bugar:Bugar:Bugar
 
BOENDE Mantorp

För Er som söker boende nära banan kan jag rekomendera Spångholmen, ligger 5 min från motorbanan.

www.spangholmen.se

Nära banan, fräscha och trevliga rum. Tv och internet (nödvändigt på vischan), eget badrum med dusch.

Finns inte så många rum så boka snabbt.

/Nitrous
 
Vad kostar torsdagsträningen egentligen? Det står 800:- i tilläggsreglerna och 1000:- på Mantorps hemsida?

1000 riksdaler för en timma. :näsblod
 
Blir även en kvällsträning på onsdagen 15e kl 16.30 till 20.00 (troligen kan man inte köra efter 19.30).

Anmälan på plats från kl 15.00, 500kr.
Grupper och antal pass beror på hur många som anmäler sig för att träna, ingen begränsning i antal platser.
Flaggposteringar, ambulans, tränings och tävlingsledare på plats.

Vet inte om Carry har kommunicerat ut det på nåt sätt?

/Nitrous
 
Intressant att se att jag är teknisk chef utan att vara tillfrågad. :va

Fick höra i efterhand att jag var det på Anderstorp också. :rolleyes:

Eftersom ingen pratar med mig kan jag ju annonsera här att jag kommer att meka åt Nordgren Racing under helgen och inte kan ställa upp. :)
 
Intressant att se att jag är teknisk chef utan att vara tillfrågad. :va

Fick höra i efterhand att jag var det på Anderstorp också. :rolleyes:

Eftersom ingen pratar med mig kan jag ju annonsera här att jag kommer att meka åt Nordgren Racing under helgen och inte kan ställa upp. :)

Kan du ju inte komma med såhär sent förstår du väl! ;)
 
Jag försöker boka depåbox va, det går så där. info@mantorp... funkar inte, den studsar. Ringer man numret i tilläggsreglerna får man 'numret finns inte' och ringer man till 50-numret (växel på hemsidan) får man hänvisning att man ska ringa till 63 på slutet. Där får man 'numret går inte att nås'.

Någon som kan förklara hur man bokar en depåbox enklast? :)
 
Jag försöker boka depåbox va, det går så där. info@mantorp... funkar inte, den studsar. Ringer man numret i tilläggsreglerna får man 'numret finns inte' och ringer man till 50-numret (växel på hemsidan) får man hänvisning att man ska ringa till 63 på slutet. Där får man 'numret går inte att nås'.

Någon som kan förklara hur man bokar en depåbox enklast? :)

Om du mutar mig mycket så kan jag åka dit på lunchen och boka en box (om det finns någon kvar)
Box kostar vid tävling 2000:- per dag.

Hur många dagar ska du ha box?

/Nitrous
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top