SM 2010 - Mantorp

Ha ha... Ja, då skulle dom ha rasat för länge sen på banan va? :D

Helt seriöst, jag har redan träffat flera som inte ställer upp då dom säger att deras motorer kommer gå sönder om man varvar fullt utan belastning.
Jag är ingen motorkonstruktör så jag vet inte med säkerhet vad som är rätt eller fel men på det här forumet finns ju alla experter från alla delar av näringslivet samlade så vi har nog snart ett par trovärdiga svar. :tummenupp
 
Öppna en ny bärs och tänk en gång till.

Maxvärdet vid en sådan mätning skall ju motsvara maxvärdet vid körning på banan. Altsså skall en tokvarvande hoj i depån inte få låta mer (hos grannen) än dom som är ute och kör på banan.

Om jag vore gnällig granne skulle jag föredra att ha ett (inte) störande ljud 1-2 sekunder istället för hela dagen, vilket är det vi har idag.

Diskussion om ljudmätningarnas vare eller icke vara pågår nästan dagligen inom och utom svemo, den som tror något annat har väldigt fel. :banana
JAG var med på i princip alla förarmöten i anderstorp senast, jag var där för att få frivilliga som kunde låta sina hojar mätas på fullvarv så vi kan få lite referensvärden. Det var inte speciellt många som ville "hjälpa till" med det. Gnälla går bra men hjälpa till är jobbigt.:brinnerup

Vi kommer göra ett nytt försök på Mantorp, hoppas vi får fler frivilliga då. Det planeras även ett informationsmöte men det låter jag Stefan återkomma om när han har allt klart. :banana

/HW
Ok detta har du bättre koll på än dom flesta, bra jobbat Hannes :tummenupp
 
Helt seriöst, jag har redan träffat flera som inte ställer upp då dom säger att deras motorer kommer gå sönder om man varvar fullt utan belastning.
Jag är ingen motorkonstruktör så jag vet inte med säkerhet vad som är rätt eller fel men på det här forumet finns ju alla experter från alla delar av näringslivet samlade så vi har nog snart ett par trovärdiga svar. :tummenupp
På Smokeys camp i Anderstorp tillagades det Anglosaxisk ventilsallad med tillbehör när galna besökare tokvarvade sina hojar hela natten utan belastning, fast detta var på medeltiden.

Det kan ha varit därför som man uppfann varvtalsbegränsning som gör att det inte går att varva mer än vad motorkonstruktionen tillåter.

Maxvarv ett par sekunder utan belastning är oskadligt om man bara ser till att varmköra innan testet.
 
På Smokeys camp i Anderstorp tillagades det Anglosaxisk ventilsallad med tillbehör när galna besökare tokvarvade sina hojar hela natten utan belastning, fast detta var på medeltiden.
När jag var där för 25 år sedan var det en finne i tältet bredvid som kom på att man kan skruva av hela avgassystemet klockan 3 på natten och sedan varv tills motorn går sönder. För att inte tala om pissgropen som var typ 3 x 3 meter där lustigkurrarna turades om att putta ner varandra.

Det var värre förr! :D
 
hur har det gått???.

Nu när säsongen börjar lida mot sitt slut,så undrar jag är det någon som kommit närmare en lösning med ljudet nu kontra i början på säsongen?.

Är dt någon som seriöst lagt ner lite jobb på att verkligen försökt göra något förutom stoppat i en Db-killer i ett hel-system och påstått att jag har gjort ALLT vad jag kunnat för att åtgärda problemet.

Är det någon som pratat med Akrapovic,Devil.Leovince etc för att hitta en lösning?.

För läser man alla inlägg som varit om ljudet under säsongen,så verkar man ha lagt allt krut på att förringa mätmetoder etc.

Watz nämdes som en som klarade ljudet,men ingen verkar vara intresserad vad han hade gjort för klara ljudproblemet,det är faktiskt så att VI måste hjälpas åt för att lösa problemet för det kommer inte att försvinna även om vissa idivider tror så om vi gnäller tillräckligt.

Jag hoppas att är det någon som har ideer hur vi skall få ner ljudnivån,för egentligen så är problemet rätt så lätt att lösa ,större ljuddämpare(Mossberg är ett lysande exempel på hur man försöker göra någonting).

Jag själv håller på med olika ljud dämpare och om jag kan få något att fungera så givetvis så kommer jag att delge detta till mina medtävlare,för här kan vi inte vara moståndare.

Börja inte diskutera om att vi inte kan köra gat-godkända motorcyklar på en tävlings bana,för mig veterligen kan jag inte köpa en färdig tävlings motorcykel från våra tillverkare,för de cyklar vi framför idag ÄR gatgodkända motorcyklar som vi bygger om så att de passar våra syften.

Vi måste börja hitta lösninigar tillsammans......
 
Tänkte förklara lite hur vi tänkte med upplägget på Mantorp.
Det är alltid osäkert att arrangera en tävling när man ska ha
allt ansvar för ekonomi, säkerhet, publik osv. Värre blir det när
man blir ombedd att göra det 30 mil från hemmabanan, därför vill
man säkra upp det man kan. En stor anledning till att schemat ser
ut som det gör är att vi ska ha minst 32 banfunktionärer på ett ERF
race och minst 40 på en SM tävling på Mantorp. På torsdagen gäller det visuell överblick över banan. Jag tror att ni förare
har det lättare att ta ledigt Torsdag och Fredag än våra funktionärer
som ska bussas upp från Anderstorp. Ni kan ju alltid putsa på hojen
om ni inte hittar på något annat. Träningen på torsdag var inte med i planen från början men jag tyckte att det nästan var nödvändigt att
erbjuda träning på Mantorp innan en SM-deltävling. Det är ett samarbete
mellan Mantorp och ARC. Ni som inte tycker det är bra har ju fortfarande
ett eget val att göra./Carry
 
Tänkte förklara lite hur vi tänkte med upplägget på Mantorp.
Det är alltid osäkert att arrangera en tävling när man ska ha
allt ansvar för ekonomi, säkerhet, publik osv. Värre blir det när
man blir ombedd att göra det 30 mil från hemmabanan, därför vill
man säkra upp det man kan. En stor anledning till att schemat ser
ut som det gör är att vi ska ha minst 32 banfunktionärer på ett ERF
race och minst 40 på en SM tävling på Mantorp. På torsdagen gäller det visuell överblick över banan. Jag tror att ni förare
har det lättare att ta ledigt Torsdag och Fredag än våra funktionärer
som ska bussas upp från Anderstorp. Ni kan ju alltid putsa på hojen
om ni inte hittar på något annat. Träningen på torsdag var inte med i planen från början men jag tyckte att det nästan var nödvändigt att
erbjuda träning på Mantorp innan en SM-deltävling. Det är ett samarbete
mellan Mantorp och ARC. Ni som inte tycker det är bra har ju fortfarande
ett eget val att göra./Carry
Kanonbra att du skriver detta!!! hoppas nu att samtliga förstår förutsättningarna och att vi får en bra racehelg på Mantorp.
 
Det gör jag med!
Jag ska försöka svara på det jag kan för att öka
kommunikationen mellan arrangörer och förare, som
det är sagt innan så är kanske detta det snabbaste sättet.
 
Tack för bra information Carry! Det är alltid mycket enklare att förstå när man vet hur fok har tänkt.
 
Tänkte förklara lite hur vi tänkte med upplägget på Mantorp.
<snipp snipp klipp klipp>
. Ni som inte tycker det är bra har ju fortfarande
ett eget val att göra./Carry

Som andra sagt, tack så jättemycket för förklaring. Jag har skrivit hårda ord och sagt att det för mig är ett uselt schema men om alternativet är omöjigt och ingen tävling eller kanske ingen träning innan alls för någon är det naturligtvis bara bättre!
 
Tänkte förklara lite hur vi tänkte med upplägget på Mantorp.
Det är alltid osäkert att arrangera en tävling när man ska ha
allt ansvar för ekonomi, säkerhet, publik osv. Värre blir det när
man blir ombedd att göra det 30 mil från hemmabanan, därför vill
man säkra upp det man kan. En stor anledning till att schemat ser
ut som det gör är att vi ska ha minst 32 banfunktionärer på ett ERF
race och minst 40 på en SM tävling på Mantorp. På torsdagen gäller det visuell överblick över banan. Jag tror att ni förare
har det lättare att ta ledigt Torsdag och Fredag än våra funktionärer
som ska bussas upp från Anderstorp. Ni kan ju alltid putsa på hojen
om ni inte hittar på något annat. Träningen på torsdag var inte med i planen från början men jag tyckte att det nästan var nödvändigt att
erbjuda träning på Mantorp innan en SM-deltävling. Det är ett samarbete
mellan Mantorp och ARC. Ni som inte tycker det är bra har ju fortfarande
ett eget val att göra./Carry



Tack Carry! :tummenupp

En bra och saklig förklaring från officiellt håll som ökar förståelsen bland oss förare.... Finns andra organisationer som borde ta lärdom av detta! ;)

Det ska bli roligt att köra på Mantorp för första gången, och jag hoppas på en bra avslutning på säsongen. Stort tack till er (ARC) för att ni gör detta möjligt.
 
Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:

"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Faktadomare Hannes Westman med personal kommer att finnas på plats.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson/ordförande
Roadracingsektionen Svemo
 
Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:

"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Faktadomare Hannes Westman med personal kommer att finnas på plats.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson/ordförande
Roadracingsektionen Svemo

Det blir bra!:tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top