SM 2010 - Mantorp

Gnälliga roadracingförare, kanon att det överhuvudtaget blir race på Mantorp tycker jag.
Jag åker 50 mil varje gång jag skall träna (onsdagsträningar på Gelleråsen) o ta tillfället i akt o anmäl er till ERF:et så blir det mycket köra innan vintern o abstinensen sätter in.
Skönt att läsa positiva åsikter, som sagt är friträningen inte bunden till SM tävlingen, att man bruka köra en friträning dagen innan SM är mer en good will utanför SM programmet.

Träna torsdag, kör ERF eller anmäl er frivilligt till TL som funkis på fredag så får ni garanterat en eloge för detta, en funkisdag om året borde vara
obligatorisk för alla utövare av denna fina sport.

På lördagen och söndagen kör man SM, då kan ju frivilliga i ERF gänget vara funkisar.

Ser fram emot racet på Mantorp, ska bli skitskoj! fantastiskt att det ÄNTLIGEN blir av igen efter många års uppehåll.

Känns helt underbart :tummenupp

Helt underbart jobbat alla inblandade! :yoparty
Håller med till 100% :tummenupp

Last edited:
Skulle du resonera likadant om du har 60 mil ToR, eller ännu längre, till banan?

Som sagt jag kör race för race. Så om jag har möjlighet ser jag det som en bonus att träna innan. Men visst gillar jag fredagsträning, dock inget jag gråter över de gånger jag missat det.

Jag förstår att många ogillar schemat, har full förståelse.
Men, jag har även full förståelse för arrangören som i det här fallet arrangerar en SM tävling på bortaplan, ARC som arrangerar på Mantorp och naturligtvis måste det finnas en kostnadsbild som är hållbar.
Jag har själv hyrt Mantorp flertalet gånger och vet hur kostsamt det är. Om detta är en lösning för att rädda en SM tävling och skapa en Final på en riktig bana och inte en moppebana så tycker jag BRA JOBBAT Anderstorp. Ni är kreativa och har redan räddat en SM tävling i år, ni är verkligen eldsjälar som verkar för racingens bästa.

Personligen påverkas jag inte av schemat då jag bor nära men jag hoppas ändå att vi får mer än fulla strartfält så att detta inte var sista gången på 10 år som vi tävlade på Mantorp Park.

Öppna anmälan nu :tummenupp

/Nitrous

Gnälliga roadracingförare, kanon att det överhuvudtaget blir race på Mantorp tycker jag.
Jag åker 50 mil varje gång jag skall träna (onsdagsträningar på Gelleråsen) o ta tillfället i akt o anmäl er till ERF:et så blir det mycket köra innan vintern o abstinensen sätter in.

AMEN säger jag

Jag har onsdagstränat en gång i år 110 mil enkel väg, varje gång jag tränar i Finland på närmaste banan åker jag 95 mil TOR.

Jävla gnällspikar börja virka pannlappar eller sticka sockor.

Alla som ordnar och är inblandade i att få en racehelg att funka ska ha ett stort tack:tummenupp.

Jag som förare har väldigt mycket att lösa såsom ekonomi och tid, men vi är inte många i denna sporten så vi måste hjälpas åt.

Alla är vi lika viktiga för att få roadracingen överleva i detta lilla motorsportland:).

Så låt oss försöka arbeta åt samma håll istället och få mer folk intresserade av våran älskade sport :tummenupp.

( detta kanske är vägen att gå, större arrangemang ( större publik?) mer pengar åt dom som anordnar tävling? Vilket rimligtvis gör att dom är mer motiverade att arrangera igen. Och på sikt välja att ordna fler roadracing tävlingar istället för tex biltävlingar?)

AMEN säger jag

Jag har onsdagstränat en gång i år 110 mil enkel väg, varje gång jag tränar i Finland på närmaste banan åker jag 95 mil TOR.

Tycker att det borde ta luften ur dom flesta argumenten!! Varför de skulle vara svårt att åka på torsdagsträning! De e hur mkt träningar som helst på mantorp innan Sm.
:tummenupp:tummenupp

Last edited:
Blir inte så ofta va :tungan

AMEN säger jag

Egentligen rätt enkelt, Vill man köra ja då gör man det och tar smällen med ledighet och allt. Vill man jobba ja då jobbar man. Sen kör man racet och är glad att man får utöva den sport man tycket om.

/A

Alla som ordnar och är inblandade i att få en racehelg att funka ska ha ett stort tack:tummenupp.

Jag som förare har väldigt mycket att lösa såsom ekonomi och tid, men vi är inte många i denna sporten så vi måste hjälpas åt.

Alla är vi lika viktiga för att få roadracingen överleva i detta lilla motorsportland:).

Så låt oss försöka arbeta åt samma håll istället och få mer folk intresserade av våran älskade sport :tummenupp.

( detta kanske är vägen att gå, större arrangemang ( större publik?) mer pengar åt dom som anordnar tävling? Vilket rimligtvis gör att dom är mer motiverade att arrangera igen. Och på sikt välja att ordna fler roadracing tävlingar istället för tex biltävlingar?)

Bra skrivet! Vi är inte tillräckligt många i denna sport i sverige för att kasta skit på varandra, vi måste kämpa mot samma mål! Bra tävlingar! :tummenupp

Fast det är en väldigt stor skillnad på att kasta skit och framföra sin åsikt att det är en i mina ögon dålig lösning. Det betyder inte att jag automatiskt rackar ner på alla som jobbar ideellt eller anser att arrangören är dum etc. För egen del blev tävlingen på vissa sätt betydligt mindre attraktiv att köra nu. Det betyder inte att jag redan nu säger att jag inte ska köra men jag måste överväga det igen.

Fast det är en väldigt stor skillnad på att kasta skit och framföra sin åsikt att det är en i mina ögon dålig lösning. Det betyder inte att jag automatiskt rackar ner på alla som jobbar ideellt eller anser att arrangören är dum etc. För egen del blev tävlingen på vissa sätt betydligt mindre attraktiv att köra nu. Det betyder inte att jag redan nu säger att jag inte ska köra men jag måste överväga det igen.
Instämmer till fullo med Gustav och jag tycker det är mycket oroväckande att folk som i normala fall är med och arrangerar träningar och tävlingar tycker att vi ska hålla käften och stå med mössan i hand.

Så sant men håll med om att det har varit många och långa trådar där man klagar och enbart har negativa åsikter på allt möjligt både före och efter tävlingar.

Visst ska förarna ha rätt till att ha åsikter, det är ju dom som betalar kalaset, men ibland glömmer man bort att ge positiv feed back åt sådant som faktiskt var bra, lätt att ta saker för givet kanske.

Vi får hoppas på en trendvändning på racingforumet nu, trots allt så är det väldigt många positiva och trevliga inlägg i denna tråd, sådant gillar vi att läsa, då blir många glada och motiverade.

Samverka för sporten som Farfar skriver :tummenupp

Det är ganska naturligt, mänskligt eller vad man vill kalla det att det negativa tar upp mer utrymme än det positiva. Förvisso inte så upplyftamde hela tiden men samtidigt det som gör att man utvecklas.

Det är ganska naturligt, mänskligt eller vad man vill kalla det att det negativa tar upp mer utrymme än det positiva. Förvisso inte så upplyftamde hela tiden men samtidigt det som gör att man utvecklas.

Tänk dig att du jobbar gratis på ett företag där det enda du får höra hela dagarna är att du gjort fel och borde ha gjort si eller så istället.

Du sliter och kämpar för att göra ett bra jobb men dina kollegor och kunder sågar dig hela tiden.

Din motivationsmorot börjar snart smaka ruttet och du tappar sugen.

Det räcker ofta med en klapp på axeln och tummen upp för att folk ska må bättre och känna sig uppskattade.

:krama

Tänk dig att du jobbar gratis på ett företag där det enda du får höra hela dagarna är att du gjort fel och borde ha gjort si eller så istället. Du sliter och kämpar för att göra ett bra jobb men dina kollegor och kunder sågar dig hela tiden. Din motivationsmorot börjar snart smaka ruttet och du tappar sugen. Det räcker ofta med en klapp på axeln och tummen upp för att folk ska må bättre och känna sig uppskattade.
Så du skulle snällt betala fullt pris för den äckliga hårda bullen med hårstrån i bara för att han som bakat den gjort det gratis och för att du älskar bullar?

Så du skulle snällt betala fullt pris för den äckliga hårda bullen med hårstrån i bara för att han som bakat den gjort det gratis och för att du älskar bullar?

Nej om det verkligen vore SÅ illa skulle jag genast berätta att bullen var hård och hade hårstrån som fyllning, dock skulle jag ta detta med bullförsäljaren direkt på plats och på så vis ge denne en chans att förbättra sina bullar.

Jag skulle däremot inte skriva spaltmeter på ett bullforum om hur kassa bullarna var just den gången.

Konstruktiv kritik är som bäst när man har en rak konversation med varandra, vem vet om bullsäljaren kanske inte visste att det var fel på ugnen samt att Bagare Egon börjat tappa sitt hår och borde därför ha hårnät.

Nej om det verkligen vore SÅ illa skulle jag genast berätta att bullen var hård och hade hårstrån som fyllning, dock skulle jag ta detta med bullförsäljaren direkt på plats och på så vis ge denne en chans att förbättra sina bullar.

Jag skulle däremot inte skriva spaltmeter på ett bullforum om hur kassa bullarna var just den gången.

Konstruktiv kritik är som bäst när man har en rak konversation med varandra, vem vet om bullsäljaren kanske inte visste att det var fel på ugnen samt att Bagare Egon börjat tappa sitt hår och borde därför ha hårnät.
Borde de inte heta "buller"...?

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back