SM 2010 - Mantorp

Lätt för dig och säga som bor i Linköping och har typ 2 mil till banan....

För alla som bor 20, 30, kanske 50 mil från banan så känns det inte som det kvittar om det är en tprsdag eller en fredag.

Bor man två mil ifrån så kan man åka och träna på torsdagen, och sen jobba på fredagen, och sen åka till banan igen på fredag em.

Den "lyxen" har inte vi andra....

Visst kanske vi förare kan uppfattas som gnälliga, men just i år har det också varit extra mycket att gnälla på med allt kring buller-lotterierna, strulet med SM på Knutstorp, och nu det här tokiga upplägget med torsdagsträning innan en SM-helg.

Men jag är inte sen att berömma alla som gjort något bra också. Fiver/ARC/SVEMO som räddade SM-tävling 5 och 6, alla funktionärer och frivilliga som ställer upp, LMS för ett bra arrangerat SM, osv... Alla är hjältar i mina ögon!

Hade detta upplägg varit på en bana som man kört på förut så hade man kunnat skita i torsdagsträningen och åkt direkt till kvalet på lördagen, men när man nu kör på en bana som dom allra flesta inte kört på förut så känns det mer eller mindre tvingat att köra träningen.... Vilket resulterar i att man MÅSTE ta en extra semesterdag (som man inte har, vilket i princip blir en hel dag utan lön), för att bara gå och vänta i depån.

Jag tycker upplägget är skitdåligt, och det står jag för....

Jag hoppas bara att man gjort något åt mätförfarandet för ljudet innan helgen, och att man gör mätningar redan på freda.. ursäka mig torsdagsträningen också och redovisar resultaten, så att man inte går runt och tror att man är godkänd igen för att sedan få en kalldusch på kvalet, eller på racet om man haft "otur" att inte bli mätt på kvalet heller....

Som det ser ut nu så är många förare tveksamma till att ens åka till Mantorp på grund av allt detta, vilket i sin tur gör att arrangören kanske inte får in så mycket anmälningsavgifter som man räknat med, och kanske inte har råd att arrangera något nästa år... Man skjuter sig själv i foten med allt det här strulet, och sen skyller man på förarna att dom är gnälliga och bortskämda....

Hela den här debatten med allt strul och gnäll hade kunnat minskat drastiskt om SVEMO och arrangörerna hade haft en öppen kommunikation med alla förare (som trots allt ger både SVEMO och Arrangörerna pengar) och tagit in åsikterna och kanske haft en dialog och anpassat sig lite istället för att bara köra på och tycka att man har rätt och att alla förare bara ska sluta gnälla, och betala och vara nöjda istället.... Den attityden kan döda hela sporten innan miljökrav och bullerkrav gör det...

De e en omöjlighet att vara alla till lags!!

Du slipper iallafall åka 110mil enkel för att träna.

Ska vi bara ha 1sm nästa år Under semestertiden ?? Så att det blir rättvist För steny oxå??

Sedan e de ju träning på mantorp ett x antal gånger innan SM.. Så någon omöjlighet lär det ju inte vara till att få till det med träning..

De e ju lite mer orättvist mot dom som ska köra Erf. Dom måste ta ledigt om dom ska köra åtminstånde 1dag. 2 om dom ska träna dagen innan oxå.

De e som de är! Sometime you winn sometime you loose.

Förstår att du vill komma förberedd då ljudproblemet Har varit en HET potatis iår. O att det har skapat oro bland dom flesta som kör Sm.

Är oxå intresserad av vilka ljudkrav som gäller på den här tävlingen.

Sedan undrar jag om det finns någon Förarreprensentant??? Förstår om Rr sektionen inte kan svara på allas åsikter!! Men man skulle nog kunna få tillstån att få fram fler åsikter o ideer om det finns någon/några som kan diskutera direkt med sektionen/Svemo.

Vi hade några som va det när jag körde Motard. O det visade sig vara mkt effektivare än om man sprang o gnällde en var för sig hos Svemo.

Last edited:
Det alternativet finns inte, eftersom de har så höga nivåer i sitt reglemente. Skulle vi använda de nivåerna skulle vi kunna ha ett race per bana, och då troligen inget mc-race.

Det blir det troligen inte ändå eftersom när vi sänker till 93db så klarar ingen orginalhoj ljudkraven i alla fall, så vi kan inte ens köra vanliga gathojar på banan.... Som det är idag med 95db så finns det redan helt standard gathojar som inte klarar en föbipasserande mätning med SVEMO's metod.

Men det har väl inget med reglementet att göra? Gränsvärdet hos grannen är en sak, reglementet en helt annan. Gränsvärdet hos grannen kontrolleras av Bygg och Miljönämnden, gränsvärdet enligt reglementet kontrolleras av Svemos faktadomare. Om Svemos faktadomare säger att ljudet är för högt betyder det att ljudet ska sänkas, oavsett vad gränsvärdet hos grannen säger.

Men om väldigt många blir diskade på grund av för högt ljud, och vi inte ens är i närheten av gränsvärden som bestämts av Bygg och Miljönämnden så kanske vi har en tokigt utformad regel, felaktigt mätförfarande, eller ett felaktigt referensvärde?

Jag tycket i alla fall det är idé att vara tillräckligt ödmjuk som organisation för att utvärdera och revidera regeln nu efter en säsong med förbipasserande mätning.
Och sätta sig ner och verkligen tänka igenom om det här är ett vettigt och rättvist sätt att gå till väga för att kontrollera hur högt vi bullrar...

Det är allt jag säger....

De e en omöjlighet att vara alla till lags!!

Du slipper iallafall åka 110mil enkel för att träna.
Ska vi bara ha 1sm nästa år Under semestertiden ?? Så att det blir rättvist För steny oxå??

Steny är en hjälte i mina ögon, på gränsen till dåraktig, som har sån passion för sin sport att man utövar den trots dom stora avstånden han har till banan! :D

Men bor man 110 mil från banan så har man väl ändå tagit det i beaktning när man börjar tävla. Det är ju inte så att banan låg 2 mil från hans bostad när han började, och man sedan flyttade alla banor...

Visst ska jag vara glad att jag slipper åka 110 mil enkal resa för att träna. Men hade jag haft det, så hade jag aldrig börjat med den här sporten. Jag tycker att det räcker med typ 20 min enkel till närmaste bana....

Sedan e de ju träning på mantorp ett x antal gånger innan SM.. Så någon omöjlighet lär det ju inte vara till att få till det med träning..

När då?

De e ju lite mer orättvist mot dom som ska köra Erf. Dom måste ta ledigt om dom ska köra åtminstånde 1dag. 2 om dom ska träna dagen innan oxå.

2 dagar får VI väl alltid ta ledigt? Typ Torsdag + Fredag, och ibland även Måndag om man har typ 7 timmar hem efter man packat ihop allt skit.
Så om dom får ta ledigt 1 dag för att köra tävling så tycker jag inte så synd om dom... :D

Last edited:
Mantorp har haft ett flertal TR tillfällen detta år http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=223009

Det är upp till förarna själva att hålla koll på sådant, friträningar är som sagt inte en del av ett SM arrangemang.

Jag har för mig att det inte körts ett SM på Mantorp sedan 2001, ta nu tillfället att tävla på en riktigt stor och fin bana nu när det äntligen ska bli SM på Mantorp igen.

Slår detta väl ut så kanske det blir SM på Mantorp även nästa år.

Svensk RR behöver er alla såväl förare som funkisar :tummenupp

Det blir det troligen inte ändå eftersom när vi sänker till 93db så klarar ingen orginalhoj ljudkraven i alla fall, så vi kan inte ens köra vanliga gathojar på banan.... Som det är idag med 95db så finns det redan helt standard gathojar som inte klarar en föbipasserande mätning med SVEMO's metod.

Men om väldigt många blir diskade på grund av för högt ljud, och vi inte ens är i närheten av gränsvärden som bestämts av Bygg och Miljönämnden så kanske vi har en tokigt utformad regel, felaktigt mätförfarande, eller ett felaktigt referensvärde?

Jag tycket i alla fall det är idé att vara tillräckligt ödmjuk som organisation för att utvärdera och revidera regeln nu efter en säsong med förbipasserande mätning.
Och sätta sig ner och verkligen tänka igenom om det här är ett vettigt och rättvist sätt att gå till väga för att kontrollera hur högt vi bullrar...

Steny är en hjälte i mina ögon, på gränsen till dåraktig, som har sån passion för sin sport att man utövar den trots dom stora avstånden han har till banan! :D

Men bor man 110 mil från banan så har man väl ändå tagit det i beaktning när man börjar tävla. Det är ju inte så att banan låg 2 mil från hans bostad när han började, och man sedan flyttade alla banor...

Visst ska jag vara glad att jag slipper åka 110 mil enkal resa för att träna. Men hade jag haft det, så hade jag aldrig börjat med den här sporten. Jag tycker att det räcker med typ 20 min enkel till närmaste bana....

När då?

2 dagar får VI väl alltid ta ledigt? Typ Torsdag + Fredag, och ibland även Måndag om man har typ 7 timmar hem efter man packat ihop allt skit.
Så om dom får ta ledigt 1 dag för att köra tävling så tycker jag inte så synd om dom... :D

Kolla på actionpics sida. När de e träningar.

Har ju kört några r1000 tävlingar som har gått samtidigt som SM. Har dock aldrig tagit ledigt mer än Fredag. Men de e jag det. Sedan så är vi alla olika med förberedelser. En del kanske inte känner för att stressa till tävling. Utan måste klimatisera sig till kommunen o omgivningen där dom ska tävla.

Så dom kanske måste åka på Måndagen om dom ska tävla på Lördagen.

Men de e no g få förunnat. Hoppas att du får till det till Mantorp iallafall. Alltid kul o se när Snabba killar e ute o kör. Lär sig alltid ngt.

:D

Gränsvärden har INTE bestämts av Bygg och Miljö. Gränsvärden har bestämts av Svemo och banägarna gemensamt, efter att ha utrett banornas olika situationer under de senaste 3 åren.
Klart att vi ska utvärdera efter säsongen, men det vi kan utgå ifrån är att problemet är ljudnivån. Sen kan man alltid diskutera hur man ska mäta, men som det är nu läggs fokus på att kritisera mätmetoden istället för att lösa bullerproblemet.

Sen kan man alltid diskutera hur man ska mäta, men som det är nu läggs fokus på att kritisera mätmetoden istället för att lösa bullerproblemet.

Du verkar ändå ganska insatt i detta (positivt menat), hur tycker du vi ska lösa bullerproblemet ?
Om vi i första steget håller oss till de omtalade 95db ?

Nu är vi inte där, men om framtida nya regler skulle sänka ytterligare till 92-93db, hur gör vi då ?

(svårt att få känsla i text när man inte pratar med någon, men ja söker ett typ konstruktivt svar då du verkar mer insatt i frågan än många andra)

,
....men som det är nu läggs fokus på att kritisera mätmetoden istället för att lösa bullerproblemet.

Med det är ju för att den, ursäkta svenskan, suger som den är just nu av ett flertal orsaker som tagits upp vid massor av tillfällen förut....

Jag förstår också att vi måste hålla nere ljudet, och det är ju inte det som jag opponerar mig emot (mestadels i alla fall :D ). Men även du Stefan måste ju inse problematiken med dagens mätmetod?

Jag ställer mig också lite undrande till hur man kommit fram till just den siffran 95db förbipasserande (och det har ingen kunnat svara på heller).
Jag menar bara att om mätvärdena kan diffa 12-15db mellan mätningar på olika ställen och olika banor, vad är det som säger att 95db förbipasserande mäts fram på ett korrekt sätt med samma mätmetod?

Sen är ju kritiskt till våra gränsvärden, och att man inte kan tävla på en motorbana med en motorcykel som klarar en mätning his bilprovningen och får framföras på allmän väg. Grannens gräsklippare får bullra mer än vad en tävlingsmotorcykel. Men dom gränsvärdena har ju varken du Stefan, eller SVEMO tagit fram....

Du har ju bara fått den olyckliga uppgiften att försöka upprätthålla dom här reglerna som SVEMO tagit fram....

Med det är ju för att den, ursäkta svenskan, suger som den är just nu av ett flertal orsaker som tagits upp vid massor av tillfällen förut....

Jag förstår också att vi måste hålla nere ljudet, och det är ju inte det som jag opponerar mig emot (mestadels i alla fall :D ). Men även du Stefan måste ju inse problematiken med dagens mätmetod?

Jag ställer mig också lite undrande till hur man kommit fram till just den siffran 95db förbipasserande (och det har ingen kunnat svara på heller).
Jag menar bara att om mätvärdena kan diffa 12-15db mellan mätningar på olika ställen och olika banor, vad är det som säger att 95db förbipasserande mäts fram på ett korrekt sätt med samma mätmetod?

Sen är ju kritiskt till våra gränsvärden, och att man inte kan tävla på en motorbana med en motorcykel som klarar en mätning his bilprovningen och får framföras på allmän väg. Grannens gräsklippare får bullra mer än vad en tävlingsmotorcykel. Men dom gränsvärdena har ju varken du Stefan, eller SVEMO tagit fram....

Du har ju bara fått den olyckliga uppgiften att försöka upprätthålla dom här reglerna som SVEMO tagit fram....

Det såg ut som en Gul Honda CBR 1000 klara ljudkravet på A-torp senast;)

Ja, det var ju på det berömda håret.... Nästa år om det blir 93db som aviserats, så går det definitivt INTE.

Är det så att det är 93 nästa år??
Vem har aviserat de??

Nu är jag inte glad över db kravet, men jag försöker att se lösningar.
Det är inte alltid roligt men ofta nödvändigt för att kunna fortsätta med det vi tycker om.
Miljön i på vår jord blir ju inte bättre så detta är bara början tror jag, vi håller på med motorsport så det kommer säkert fler problem att lösa.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back