Smörja kedjan, men med vad?

Tar tillbaka att Wurth HHS 2000 är bra, rinner massvis med kladd under framdrevet, den verka bli lättflytande när kedjan blir varm, rinner en jävla massa kladd under framdrevet.:mad:
Blev lite orolig när vi stanna en sväng och oljekladdet rann ner på backen, kan stänka upp eller hamna på bakhjulet vid nedlägg, vad händer då, jo det släpper kanske....:va
Blir att köpa Motul igen, man lär sig av misstagen som tur är :huvet

ser man på satan.. ja ha aldrig märkt nåt av det, måste kolla när ja kommer hem från jobb om det är lättflytande.
 
Tar tillbaka att Wurth HHS 2000 är bra, rinner massvis med kladd under framdrevet, den verka bli lättflytande när kedjan blir varm, rinner en jävla massa kladd under framdrevet.:mad:
Blev lite orolig när vi stanna en sväng och oljekladdet rann ner på backen, kan stänka upp eller hamna på bakhjulet vid nedlägg, vad händer då, jo det släpper kanske....:va
Blir att köpa Motul igen, man lär sig av misstagen som tur är :huvet

Precis som du säger. Motul är överlägset det jag testat. Har iofs inte testat speciellt många varianter, har dock polare som kör med allt jävla möjligt skit och ingen verkar vara nöjd med vad man har.

Motul, inget kladd, lätt att applicera, lång kvarsittning, tål vatten (till viss del) m.m. Enda negativa är priset men vafan, en burk/år tycker jag är överkomligt. Billigare än byte av drivpkt.
 
Jag köpte CRC klisterolja.. dock tycker jag den är lika tunn som tex 5-56 :va
På jobbet har vi en variant som är riktigt "snorig".. får forska i va det är för märke
 
samma här, würth kedjespray. Inte i billigaste ändan, men har vunnit tester (har inte hittat några, bara "hört"). Strittar väldigt lite och blir inga överdrivet tjocka lager, håller rent.



vad är insidan på kedjan egentligen? Finns ganska många möjligheter att smörja, men har valt den som är smidigast.. Jag smörjar på #1, men borde väl egentligen också ta från andra sidan så att det kommer in i #4. #2 och #3 behöver väl inga större mängder fett, bara så de inte rostar?

visabild.php

Ser egentligen inge större skillnad på 1 och 2 på din bild. Det räcker att smörja där. Där rullen går emot plattan på ena sidan. Kapillärverkan gör att det smörjer hela vägen. T o m säger många att korrekt smörjning motverkas om man smörjer både ytter och inner. Det kan jag inte uttala mig om men jag smörjer bara på insidan. Helst varm kedja och torka bort överflödet dagen efter så stänker det inte ner bakhjulet.


Jag använder Repsol kedjespray och tycker att det är det bästa jag provat. Har å andra sidan inte provat alla de som nämns med positiva ordalag här.
 
ser man på satan.. ja ha aldrig märkt nåt av det, måste kolla när ja kommer hem från jobb om det är lättflytande.

Jag kanske översmorde, har kört ett par gånger utan att smörja och det ser bättre ut, har sprutat på kedjan igen men mindre mängd, ska ut snart, återkommer om det börja rinna igen, då köper jag motul.........igen

Kan det vara så att Wurths HHS 2000 har en renande effekt samtidigt som den smörjer ? Kanske därför gammal smörja löses upp och börjar rinna under hojen när kedjan blir varm :confused:
 
Vad säger gänget här om att rengöra kedjan med WD-40 innan den smörjs med kedjeolja?

Eller ska man ha nått mindre krypande?
 
Vad säger gänget här om att rengöra kedjan med WD-40 innan den smörjs med kedjeolja?

Eller ska man ha nått mindre krypande?

wd-40 / crc passar ypperligt, men onödigt dyrt bara. lamp-olja/lys-fotogen är ju närapå gratis, en burk räcker resten av livet, nästan.
 
Back
Top