Smörja hjulaxeln vid däckbyte?

gsxr_ägare

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
gsx-r 2004
Hej jag undrar om jag skall smörja hjulbulten på en gsx-r efter att jag haft bakhjulet avtaget för reparation. Och i så fall vad skall jag använda för fett te.x. Tacksam för hjälpen.

Om det är hjulaxeln du menar, så ja: den bör rengöras och smörjas innan återmontering. Ibland kan man även behöva ta lite stålull/ fin smärgelduk för att få bort ev. rost.
Du kan använda vilket fett du vill, det är inga ytor som skall glida eller rotera, utan smörjningen är bara korrosionsskydd. Passa på att göra rent runt alla lager m.m, samt lägg lite fett på "läpparna" på packboxarna, så slipper du få in vatten i lagren.

Om det är hjulaxeln du menar, så ja: den bör rengöras och smörjas innan återmontering. Ibland kan man även behöva ta lite stålull/ fin smärgelduk för att få bort ev. rost.
Du kan använda vilket fett du vill, det är inga ytor som skall glida eller rotera, utan smörjningen är bara korrosionsskydd. Passa på att göra rent runt alla lager m.m, samt lägg lite fett på "läpparna" på packboxarna, så slipper du få in vatten i lagren.

För själva hjulaxeln är det nästan smidigare att olja in, än fetta in.

Har en flaska biltema kedjeolja som inte duger till att smörja kedjan med så jag brukar torka rent axeln o spraya på det.

Har en flaska biltema kedjeolja som inte duger till att smörja kedjan med så jag brukar torka rent axeln o spraya på det.

En sån har jag också :) Den funkar jättebra till min och ungarnas trampcyklar, men på hojens kedja skulle jag inte ha den...

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!