Smörja dragkedja

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Har någon kommit på något bra sätt för detta? Har provat vanlig universalolja typ 5-56 och det håller typ en dag. Stearin förstörde min Hondajacka genom att det sätter igen länkarna eller vad de nu kan heta så det går bort.

Det är ju några stycken att pyssla med när man skall ut och åka...

(Blixtlås har jag inte på min personliga utrustning. Däremot åskledare.)
 
Jag brukar faktiskt använda stearin med gott resultat.

Doppade du jackan i ett värmeljus? :D
 
Robban_C skrev:
Jag brukar faktiskt använda stearin med gott resultat.

Doppade du jackan i ett värmeljus? :D


stearin brukar fungera bäst på metall dragkedjor men ja tyckte att 5-56 funkade bra.... eller silicon spray som man fick t Oxtar stövlarna.... fast då vill det ju till att du har sån.... men den e kanon till det, även om den va kass t stövlarna
 
spectre skrev:
vet att denna fråga är väldigt mycket OT men finns det inbyggda skydd i din honda jacka? och isf var köpte du den,, tacksam för svar

Nä, den är för rent poseringsbruk. Men skön utanpå skinnstället när det är kallt ute.
 
Robban_C skrev:
Jag brukar faktiskt använda stearin med gott resultat.

Doppade du jackan i ett värmeljus? :D

Just det sörru. Den är ju bara 2x2 cm stor nämligen! Valfri tumme blir varm och snygg! Nej men alltså, det är ju en fransk produkt vi talar om. Får ju skylla mig själv som köper en sådan. Plastlås. Schmäck. :mad:


Miss_Orchidee skrev:
stearin brukar fungera bäst på metall dragkedjor men ja tyckte att 5-56 funkade bra.... eller silicon spray som man fick t Oxtar stövlarna.... fast då vill det ju till att du har sån.... men den e kanon till det, även om den va kass t stövlarna

Siliconspray har jag inte tänkt på. Ska prova, jajamensan!
 
Miss_Orchidee skrev:
stearin brukar fungera bäst på metall dragkedjor men ja tyckte att 5-56 funkade bra.... eller silicon spray som man fick t Oxtar stövlarna.... fast då vill det ju till att du har sån.... men den e kanon till det, även om den va kass t stövlarna

Plastdragkedjor behöver du inte smörja! Tyvärr finns det dragkedjor (även de av plast) som är av olika bra kvalité och det verkar som om det inte är lika lätt att veta som konsument vilka plastdragkedjor som är bättre/sämre.

När det gäller ståldragkedjor är det dock i regel lite enklare. De SKALL smörjas någon gång emellanåt och där är då siliconbaserat smörjmedel (vare sig det är i oljeform eller fett). Och ju grövre kedjans delar är desto större krafter klarar den av (dvs. håller längre). Generellt sett är det så i alla fall.

Dvs. de mest utsatta ställena (så som dragkedjan mellan byxa och jacka i ett delbart skinnställ) skall vara av stål och riktigt grov. Tyvärr är detta tillverkarna sparar in på och delarna går därför sönder fortare än sig bör! Titta därför på den här typen av detaljer innan ni köper ett skinnställ för flera tusenlappar (kanske ända upp till 20 kkr) så skall ni se att det skiljer en del mellan märkena och mellan prisklasserna. Det finns annat som också skiljer men detta var bara ETT exempel.

// Niklas
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top