Smörja dragkedja

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Har någon kommit på något bra sätt för detta? Har provat vanlig universalolja typ 5-56 och det håller typ en dag. Stearin förstörde min Hondajacka genom att det sätter igen länkarna eller vad de nu kan heta så det går bort.

Det är ju några stycken att pyssla med när man skall ut och åka...

(Blixtlås har jag inte på min personliga utrustning. Däremot åskledare.)

Jag brukar faktiskt använda stearin med gott resultat.

Doppade du jackan i ett värmeljus? :D

Robban_C skrev:

stearin brukar fungera bäst på metall dragkedjor men ja tyckte att 5-56 funkade bra.... eller silicon spray som man fick t Oxtar stövlarna.... fast då vill det ju till att du har sån.... men den e kanon till det, även om den va kass t stövlarna

spectre skrev:
vet att denna fråga är väldigt mycket OT men finns det inbyggda skydd i din honda jacka? och isf var köpte du den,, tacksam för svar

Nä, den är för rent poseringsbruk. Men skön utanpå skinnstället när det är kallt ute.

Robban_C skrev:

Just det sörru. Den är ju bara 2x2 cm stor nämligen! Valfri tumme blir varm och snygg! Nej men alltså, det är ju en fransk produkt vi talar om. Får ju skylla mig själv som köper en sådan. Plastlås. Schmäck. :mad:

Miss_Orchidee skrev:
stearin brukar fungera bäst på metall dragkedjor men ja tyckte att 5-56 funkade bra.... eller silicon spray som man fick t Oxtar stövlarna.... fast då vill det ju till att du har sån.... men den e kanon till det, även om den va kass t stövlarna

Siliconspray har jag inte tänkt på. Ska prova, jajamensan!

Miss_Orchidee skrev:

Plastdragkedjor behöver du inte smörja! Tyvärr finns det dragkedjor (även de av plast) som är av olika bra kvalité och det verkar som om det inte är lika lätt att veta som konsument vilka plastdragkedjor som är bättre/sämre.

När det gäller ståldragkedjor är det dock i regel lite enklare. De SKALL smörjas någon gång emellanåt och där är då siliconbaserat smörjmedel (vare sig det är i oljeform eller fett). Och ju grövre kedjans delar är desto större krafter klarar den av (dvs. håller längre). Generellt sett är det så i alla fall.

Dvs. de mest utsatta ställena (så som dragkedjan mellan byxa och jacka i ett delbart skinnställ) skall vara av stål och riktigt grov. Tyvärr är detta tillverkarna sparar in på och delarna går därför sönder fortare än sig bör! Titta därför på den här typen av detaljer innan ni köper ett skinnställ för flera tusenlappar (kanske ända upp till 20 kkr) så skall ni se att det skiljer en del mellan märkena och mellan prisklasserna. Det finns annat som också skiljer men detta var bara ETT exempel.

// Niklas

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck