Hade brorsan bakpå och kört en 10-mila tur typ.. när jag närmar mig Falun, ca 5 km från centrum.. då jag kommer ikapp en piketbuss.
Lägger mig på lämpligt avstånd i laglig takt. Följer sedan efter snuten hela vägen ner mot stan..lägger mig jämsides när filerna dubblar på sig vid en korsning och morsar lite grann... Kör förbi de och svänger vänster i en rondell (snuten var påväg åt höger).
2 sek senare hojtar brorsan.. "hörru..polisen vill dig nåt.." Mycket riktigt, tända blåljusen och det var bara att parkera.. Hmm..inga backspeglar, slitet bakdäck, inflyttad regskylt, ingen skyltbelysning, slipon.. bah, det blir dyrt det här, tänkte jag
Två medelåldersmän stiger ur bilen och hejjar..verkar vara hyggliga snubbar.
Snut#1, -Din hoj?
-Jajamensan!
Snut#1. - Trevligt..
Visar körkortet för #1. Killen undrar om det är nå villkor för att ha ett sånt här körkort?
-Vadå villkor?, (undrar jag)
-Mjaaa..villkor? (#1)
-Ehh
(jag)
Snut#1 ger kortet till snut#2.
-Det här är ju lugnt, säger han och
åt sin arbetskamrat..
Jag får blåsa medans snut#2 kollar in hojen.
-Du vet att skylten ska sitta synligt va?
(#2)
-Jupp. Det gör den ju
(den syns knappast när man sitter 2 på den..halva syns när man sitter 1..den syns bra när hojen står parkerad
)
-Jo, jag ser det..
(#2)
-Den satt där när jag köpte den.. har blivit stannad förut och då var det ok iaf. Så den har fått sitta kvar där.
-Ok.. ja egentligen är det ju inte vårat jobb å bedömma det heller.. (#2)
( jag tänker, wtf?!)
-Näe.. det får besiktningsmannen bestämma. Fram tills dess är det ju frivilligt om man vill ha böter eller inte...
(#2)
-Ok! Jamen då säger vi att den är synlig då (jag)
-Jupp! Vi säger så den här gången.. Ta'det lugnt nu å ha en bra kväll
(#1 & 2)
-Desamma!
Hehe.. sedär, de är inte så farliga ändå!!
Edit: De kollade inte nånting om det övriga på hojen...
Lägger mig på lämpligt avstånd i laglig takt. Följer sedan efter snuten hela vägen ner mot stan..lägger mig jämsides när filerna dubblar på sig vid en korsning och morsar lite grann... Kör förbi de och svänger vänster i en rondell (snuten var påväg åt höger).
2 sek senare hojtar brorsan.. "hörru..polisen vill dig nåt.." Mycket riktigt, tända blåljusen och det var bara att parkera.. Hmm..inga backspeglar, slitet bakdäck, inflyttad regskylt, ingen skyltbelysning, slipon.. bah, det blir dyrt det här, tänkte jag

Två medelåldersmän stiger ur bilen och hejjar..verkar vara hyggliga snubbar.
Snut#1, -Din hoj?
-Jajamensan!
Snut#1. - Trevligt..
Visar körkortet för #1. Killen undrar om det är nå villkor för att ha ett sånt här körkort?
-Vadå villkor?, (undrar jag)
-Mjaaa..villkor? (#1)
-Ehh

Snut#1 ger kortet till snut#2.
-Det här är ju lugnt, säger han och

Jag får blåsa medans snut#2 kollar in hojen.
-Du vet att skylten ska sitta synligt va?

-Jupp. Det gör den ju

-Jo, jag ser det..

-Den satt där när jag köpte den.. har blivit stannad förut och då var det ok iaf. Så den har fått sitta kvar där.
-Ok.. ja egentligen är det ju inte vårat jobb å bedömma det heller.. (#2)
( jag tänker, wtf?!)
-Näe.. det får besiktningsmannen bestämma. Fram tills dess är det ju frivilligt om man vill ha böter eller inte...

-Ok! Jamen då säger vi att den är synlig då (jag)

-Jupp! Vi säger så den här gången.. Ta'det lugnt nu å ha en bra kväll

-Desamma!

Hehe.. sedär, de är inte så farliga ändå!!

Edit: De kollade inte nånting om det övriga på hojen...