Smålustig insident med snuten.. :)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Hade brorsan bakpå och kört en 10-mila tur typ.. när jag närmar mig Falun, ca 5 km från centrum.. då jag kommer ikapp en piketbuss.
Lägger mig på lämpligt avstånd i laglig takt. Följer sedan efter snuten hela vägen ner mot stan..lägger mig jämsides när filerna dubblar på sig vid en korsning och morsar lite grann... Kör förbi de och svänger vänster i en rondell (snuten var påväg åt höger).
2 sek senare hojtar brorsan.. "hörru..polisen vill dig nåt.." Mycket riktigt, tända blåljusen och det var bara att parkera.. Hmm..inga backspeglar, slitet bakdäck, inflyttad regskylt, ingen skyltbelysning, slipon.. bah, det blir dyrt det här, tänkte jag :gnissla

Två medelåldersmän stiger ur bilen och hejjar..verkar vara hyggliga snubbar.

Snut#1, -Din hoj?

-Jajamensan!

Snut#1. - Trevligt..

Visar körkortet för #1. Killen undrar om det är nå villkor för att ha ett sånt här körkort?

-Vadå villkor?, (undrar jag)

-Mjaaa..villkor? (#1)

-Ehh :confused: (jag)

Snut#1 ger kortet till snut#2.
-Det här är ju lugnt, säger han och :va åt sin arbetskamrat..

Jag får blåsa medans snut#2 kollar in hojen.

-Du vet att skylten ska sitta synligt va? :7peta (#2)

-Jupp. Det gör den ju :rolleyes: (den syns knappast när man sitter 2 på den..halva syns när man sitter 1..den syns bra när hojen står parkerad :hihi )

-Jo, jag ser det.. :tomten (#2)

-Den satt där när jag köpte den.. har blivit stannad förut och då var det ok iaf. Så den har fått sitta kvar där.

-Ok.. ja egentligen är det ju inte vårat jobb å bedömma det heller.. (#2)

( jag tänker, wtf?!)

-Näe.. det får besiktningsmannen bestämma. Fram tills dess är det ju frivilligt om man vill ha böter eller inte... ;) (#2)

-Ok! Jamen då säger vi att den är synlig då (jag) :tummenupp

-Jupp! Vi säger så den här gången.. Ta'det lugnt nu å ha en bra kväll :) (#1 & 2)

-Desamma! :Bugar

Hehe.. sedär, de är inte så farliga ändå!! :)

Edit: De kollade inte nånting om det övriga på hojen...

:hihi

tur det finns några hygglon där ute...

Tycker man blir lite halvnojig även om man bara ska stanna o tex blåsa/visa kortet, kul att dom var trevliga mot dig iaf :tummenupp

Skönt att slippa böter.
Dock hade jag aldrig gått om dom/jämnsides med dom om jag vetat att jag har/inte har tillåtna saker på cykeln.

KristianAE86 skrev:
sjyssta poliser.

dock finns det inte lag på backspeglar på MC :-)

Inte? Jag vet att Marcus här på forumet blev stoppad av en mc-snut här i falun, och han klagade iaf på saknade backspeglar :confused:

Strongliquid skrev:
Skönt att slippa böter.
Dock hade jag aldrig gått om dom/jämnsides med dom om jag vetat att jag har/inte har tillåtna saker på cykeln.

Blev som nästan lite tvungen pga trafikrytmen.. hade nog sett mer misstänkt ut annars.. Menmen.

skoteridioten skrev:
Hade brorsan bakpå och kört en 10-mila tur typ.. när jag närmar mig Falun, ca 5 km från centrum.. då jag kommer ikapp en piketbuss.
Bara två poliser i en buss? , snålar dom? eller va polis #3 på undercover nån stans :rofl

Ja! Poliser är ju också bara människor,så är man inte kaxig när man
blir stoppad kan dom se en hel del mellan fingrarna.
PS! Le och håll med.DS!

Devil 41 skrev:
Ja! Poliser är ju också bara människor,så är man inte kaxig när man
blir stoppad kan dom se en hel del mellan fingrarna.
PS! Le och håll med.DS!
nej poliser är amöbor som sög ut 1800 kr ur mitt redan hårt utmärglade läder igår. 77km/h på femtiväg, synd att man inte hade hoj, då hade jag sparat 1800 :rolleyes:

crashtestdummy skrev:
nej poliser är amöbor som sög ut 1800 kr ur mitt redan hårt utmärglade läder igår. 77km/h på femtiväg, synd att man inte hade hoj, då hade jag sparat 1800 :rolleyes:

:7peta du får ju va glad att du fick behålla kortet :tomten 3 km/h mer o snuten hade tagit det från dig. Är det 50 så håller man 50 samma på 30 väg. 70 o upp är det skitsamma.

crashtestdummy skrev:

Inget ont mot just dig ctd men varför ska det i allmänhet lipas så förbannat på SH när folk torskat?
Jag tycker iofs att polisen kunde fokusera mer på fyllekontroller istället för fartkontroller men man kan ju knappast skylla på någon annan när man åker dit.
Visst sewger det kewk(jag vet), men kan man inte budgetera för lite böter eller tänka sig ett par månader på en EU-moppe så får man väl följa skyltarna...eller?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!