Småföretagande, mammaledighet, rekryteringsproblem

Markus skrev:
Har GwB anfört det som skäl? Varför skulle han vara desperat? Jag antar att du växlat till US nu, fastän det handlade om Sverige nyss.

Nä, inte GWB. Du gjorde det. Jag har inte växlat till något, jag tycker bara man gör sig själv en otjänst om man argumenterar med nedsippringsteorin, en teori som inte verkar hålla måttet.

Du har missupfattat mig, jag tycker Usa är ett kul land, och jänkare i gemen (och minst 49& iallfall...) är ett intressant folk. Det är Bush som jag tycker är ett rikspucko av rang.

Edit; Cheney är ju iofs en riktig fullblodsgalning, och Rumsfeld har jag inte på posters på väggen heller...

Bingo skrev:
Nja, nu räknar du allt lite tokigt. Dels är arbetsgivaravgiften lägre än du uppger (de lagstadgade sociala avgifterna är 32 komma nånting procent), dels är det allra mesta av den olika typer av försäkringar, som t ex arbetslöshetsförsäkring, pensionsförsäkring osv. Och i någon mån är det faktiskt så att ju mer du tjänar (och därmed betalar in i sociala avgifter) desto högre pension får du - ivf till en viss, för låg, maxpension.

Jag gillar heller inte den utformning systemet har, men man kan ju beskriva det korrekt ändå.

Det är säkert massa fel i det. Men totalt vad en arbetsgivare betalar i arbetsgivaravgifter är väl ca 50% av vad arbetstagaren tjänar brutto? Eller? (Det rimmar rimligt med att en företagare som vill ha ut 12 000:- i månaden att leva på bör göra en vinst på ca 30000:-/månad)

#Olsson# skrev:
Det är säkert massa fel i det. Men totalt vad en arbetsgivare betalar i arbetsgivaravgifter är väl ca 50% av vad arbetstagaren tjänar brutto? Eller? (Det rimmar rimligt med att en företagare som vill ha ut 12 000:- i månaden att leva på bör göra en vinst på ca 30000:-/månad)

Det betyder inte alls att han måste göra en vinst på 30 000kr, det betyder att han måste ta 30 000kr i betalt för sina tjänster varje månad. Inte riktigt samma sak.

Chris Ash skrev:
Det betyder inte alls att han måste göra en vinst på 30 000kr, det betyder att han måste ta 30 000kr i betalt för sina tjänster varje månad. Inte riktigt samma sak.

Det har rätt i att det inte är samma sak men din formulering är inte helt rätt formulerad heller. Om man t ex samtidigt har utgifter på 20 000/mån för att kunna dra in 30k så blir det tydligt.

När man klarat av kostnaderna och intäkterna så stämmer exemplet 12k resp 30k hyfsat bra.

#Olsson# skrev:
Det har rätt i att det inte är samma sak men din formulering är inte helt rätt formulerad heller. Om man t ex samtidigt har utgifter på 20 000/mån för att kunna dra in 30k så blir det tydligt.

När man klarat av kostnaderna och intäkterna så stämmer exemplet 12k resp 30k hyfsat bra.

Jo men de utgifterna tar han ju också betalt för. Jag menade att 30 000kr enbart är för "gubbtimmarna" om du förstår vad jag menar. Att tex ta runt 300kr/tim för en byggnadsarbetare med en timlön på runt 120-130kr är ju ganska vanligt.

Jaja, vi är överens, bara så att det inte låter vilseledande.....

Markus skrev:
Stämmer inte mina antaganden?

Du sa själv att man inte kan visa på om teorin stämmer eller inte. 20% av befolkningen i staterna menar iallfall att den inte fungerar. För att återknyta till usa.

De enda som predikar nedsippringsteori här är väl moderatslynglarna, för övrigt högersveriges största problem. Så länge man låter dem, och skattsänkargnällmoderaterna, hållas så kommer det inte bli något regimskifte i det här landet.

t-rex skrev:
Du sa själv att man inte kan visa på om teorin stämmer eller inte.

Jag skrev också att det enda man kan göra är att förklara mekanismerna, jag gjorde ett försök - jag har inte sett någon ens försöka påtala att de exempel jag tog upp vore fel, än mindre förklara varför de är fel.

Jag kan väl bara anta att jag har rätt, som vanligt. :hihi

Markus skrev:
Klart det kan, men så länge ingen ens vågar försöka omkullkasta teorin, vad ska man tro?

Vanföreställningar och minne som en guldfisk som vanligt, det har förekommit åtskilliga angrepp på den så kallade nedsippringsteorin på detta forumet. Fast du läser väl knappt några inlägg utan nöjer dig med det som du tycker är kul, dvs babbla som en fåne?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park