Småföretagande, mammaledighet, rekryteringsproblem

HanneZ skrev:
Ja hellre de än att resten blir sparkade också.

Nej jag vet inte, jag vet bara att som det är nu så fuskas de som helvete på småföretagen med svartjobb o annat.

Hmm...vilken trygg anställning....blir du sjuk så får du sparken... :näsblod

Att det är svartjobb osv har väl mer med arbetsgivaravgifter och sociala avgifter att göra.

juha01 skrev:
Det var ungefär det jag menade i mitt inlägg innan, men det jag reagerade var mot "sosse-sverige"...

Visst är det ändå skönt med detta skydd! Jag tycker det iaf. Tror att dom flesta som inte badar i pengar och har tänkt att skaffa barn tänker så.

Jahaa! Men Sosse-Sverige är en förkortning av Alla-företagare-är-rika-som-troll-och-vill-utnyttja-förslava-arbetare-Sverige ;)

HanneZ skrev:
...att som det är nu så fuskas de som helvete på småföretagen med svartjobb o annat.

Vilket företag har anställda som jobbar svart? Pizzerian på hörnet möjligtsvis.
Det är skitsvårt att få ihop svarta pengar, iaf mer än till fika-kassan

Solan skrev:
.

Det finns både fördelar och nackdelar med lagförslaget.

Det finns inga som helst fördelar med att regeringen ska lägga sig i hur du och jag lever våra liv, inga jämställdighetsargument står över rätten att bestämma över sig själv...

Solan skrev:
Klart barnen ska amma, men efter ett tag börja även dom att äta "riktig" mat har jag hört.

Det finns både fördelar och nackdelar med lagförslaget.

Sen har vi ju den fina föräldraledighetslagen som säger att arbetstagaren har rätt till ledighet för att amma barnet, dvs om pappan kommer med barnet till arbetsplatsen så har kvinnan rätt till att ta ledigt och amma. Sen om det är smidigt eller inte kan man ju ha åsikter om.

Ett barn börjar med smakportioner vid 4 månaders ålder. WHO rekommenderar att man ammar i minst 6 månader för barnets bästa.

Den där lagen om att amma på arbetsplatsen...HAHAHA...Då skulle Peter dra iväg med två barn i bilen (bebisen, samt Jeff,5år som förlorat dagis pga föräldraledighet!). Sen skulle han köra 5 mil till Malmö där jag skulle amma bebisen i 40 i ca 40 min. Sen skulle han hem igen 5 mil för att återkomma en timme senare...??? Dessutom måste han vara hemma när storasyster Felicia, 7år, kommer från skolan. (Hon har förlorat Fritis eftersom en förälder är föräldraledig!!!!) En ekvation som inte går ihop!
Tyvärr låter lagen bra på papper, men i verkligheten är det inte värt pappret jag torkar mig i :arsele med!!!

Last edited:
Att lagen fanns kände jag till, tror dock inte att någon kommer föra en process mot mig pga denna frågan men det är klart att man kan aldrig vara säker.

Mitt dilemma här är ju att jag endast kommer anställa EN person inom en överblickbar framtid. Därför sitter jag lite i klistret om denna person ska vara mammaledig, iallafall innan företaget kommit ordentligt på fötter.
Det skulle även vara tråkigt om personen blev sjukskriven ofta.
Speciellt då om det är pga en skada/händelse som dom undanhåller för mig redan innan anställningen, annars måste man ju självklart acceptera oförutsedda händelser. Så även om arbetsuppgiften inte är komplicerad så måste jag vara väldigt noga med att välja rätt person i detta läget för att företaget ens ska ha en chans att överleva.

Kiosken skrev:
Det finns inga som helst fördelar med att regeringen ska lägga sig i hur du och jag lever våra liv, inga jämställdighetsargument står över rätten att bestämma över sig själv...

Då är vi tillbaks på ruta ett....rekrytering. Frågan om man kommer skaffa barn eller inte har ingen betydelse om lagen skulle finnas. Då skulle det vara på lika villkor.

Klart det finns fördelar också, det finns massor av pappor som (faktiskt) skulle vilja vara hemma med barnen mer än sina 60 dagar...

Kiosken skrev:

...och hur mycket tror du du skulle ha att säga till om den dagen arbetsgivaren helt bestäemr vem han ska anställa? För de med kvalifiderade tjänster kanske det är en sak men övriga skulle ju stå rättslösa..

Vem tror du skulle skaffa barn om det innebar att de inte fick jobb eller blev av med det de hade?!

Vem tror du skulle anställa kvinnor i fertil ålder om det finns män att välja på?

Varför behålla folk under längre perioder när de börjar gå upp ii lön om man enkelt skulle kunna byta ut dem mot en ny och billig anställd?

HUr tror du hälsoläget skulle bli i landet om ingen vågade stanna hemma när de VERKLIGEN var sjuka!? (Ja, det finns en hel del som fuskar, det är inte ämnet nu...)

...så djävlar vad fria vi skulle vara om arbetsgivarna var fria att göra som de ville...

Trango_B skrev:
Mitt dilemma här är ju att jag endast kommer anställa EN person inom en överblickbar framtid. Därför sitter jag lite i klistret om denna person ska vara mammaledig, iallafall innan företaget kommit ordentligt på fötter.
Det skulle även vara tråkigt om personen blev sjukskriven ofta.
Speciellt då om det är pga en skada/händelse som dom undanhåller för mig redan innan anställningen, annars måste man ju självklart acceptera oförutsedda händelser. Så även om arbetsuppgiften inte är komplicerad så måste jag vara väldigt noga med att välja rätt person i detta läget för att företaget ens ska ha en chans att överleva.

Men snälla nån.. Du kan aldrig få garantier. Du kan anställa Mr Hurfrisksomhelst. Dagen därpå kan han bli påkörd och sjukskriven i månader....
Gå på magkänsla.
:)

Vad är det för företag, anställ mig vettja. Utbildad ekonom som behöver ett jobb. Har grymma referenser osv, pålitlig är jag också, barn tänker jag inte skaffa och jag kan köpa in mig i företaget så slipper du stå för hela risken :)

Hellre otrygg anställning än ingen alls. Fler skulle nog våga anställa om det inte va så sjuka krav på företagarna, arbetslöshet är ju ett problem de me.

Tåbbä skrev:
Vilket företag har anställda som jobbar svart? Pizzerian på hörnet möjligtsvis.
Det är skitsvårt att få ihop svarta pengar, iaf mer än till fika-kassan

Va! Skämtar du eller?
Jag vet åtminstonde ett par företag som helt "lever"
på att ha en MAJORITET av personalen som svart-
anställda... Och rätt många som plockar in rätt mycket
pengar svart...

Det hela underlättas naturligvis om man har butik av
något slag så man har en kassa man kan "råka" slå
in mindre pengar än den aktuella summan i, men det
funkar rätt bra på de flesta ställen.

edit *host* Naturligtvis så är det ju bara "rykten" jag hört ovan *host* :7peta

[Akryl]*Amid skrev:
Det hela underlättas naturligvis om man har butik av
något slag så man har en kassa man kan "råka" slå
in mindre pengar än den aktuella summan i, men det
funkar rätt bra på de flesta ställen.

Ja men det är ju detsamma som "pizzerian på hörnet"!

Jag snackar om RIKTIGA FÖRETAG, som verkstadsindustri t.ex. :7peta :tummenupp

Tåbbä skrev:
Ja men det är ju detsamma som "pizzerian på hörnet"!

Jag snackar om RIKTIGA FÖRETAG, som verkstadsindustri t.ex. :7peta :tummenupp

Alla chaufförsyrken, frisörer, restauranger, byggfirmor/rivningsfirmor osv.

Måste komma in kontanta pengar för att kunna betala ut svart...

Åter till ämnet: Men erkänn att skyddet är bra! Alltså om du får för dig att skaffa barn, så när din fru är hemma slipper du jobba dubbelt för att ha råd.

Som någon sade, snälla nån!

Gå på känsla, verkar personen kompetent och det verkar funka mellan er så kör! Ingen vet vad som händer imorgon. Vare sig kille eller tjej, tant eller farbror.

När killen du anställer gifter sig och skaffar barn kommer han också att falla ifrån arbetet om han är normalt funtad. Jag hoppas nästan alla småföretag är humana och inte driver sina arbetare till 14 timmar om dagen på svältlön?

Dock är ju frågan om tjejen börjar närma sig 25 och har varit sambo/gift ett tag, då kan man ana att det är på gång. Om hon är 21, singel, bor hemma och bara säger att hon planerar att skaffa barn så tycker inte jag att det är att ta på så stort allvar, faktiskt! Iallafall om hon i övrigt verkar vara vettig! :banana

Det är ett litet företag, det kommer nästan bli som en egen familj, se till att vårda det som så också så kommer det bli starkt!

CalleE skrev:
Det är ett litet företag, det kommer nästan bli som en egen familj, se till att vårda det som så också så kommer det bli starkt!

Sanning! om hon då är mammaledig om två år eller sju kvittar säkert om hon jobbar åt dig i tio år!

korvgubbe skrev:
...och hur mycket tror du du skulle ha att säga till om den dagen arbetsgivaren helt bestäemr vem han ska anställa? För de med kvalifiderade tjänster kanske det är en sak men övriga skulle ju stå rättslösa..

Vem tror du skulle skaffa barn om det innebar att de inte fick jobb eller blev av med det de hade?!

Vem tror du skulle anställa kvinnor i fertil ålder om det finns män att välja på?

Varför behålla folk under längre perioder när de börjar gå upp ii lön om man enkelt skulle kunna byta ut dem mot en ny och billig anställd?

HUr tror du hälsoläget skulle bli i landet om ingen vågade stanna hemma när de VERKLIGEN var sjuka!? (Ja, det finns en hel del som fuskar, det är inte ämnet nu...)

...så djävlar vad fria vi skulle vara om arbetsgivarna var fria att göra som de ville...

Vore intressant att se dig i rollen som småföretagare med två anställda, en mygelsjuk och en gravid. Då skulle du allt få jobba en hel del för att upprätthålla våra lagstadgade rättigheter, men det vore det väl värt? :tomten

von reisen skrev:
Vore intressant att se dig i rollen som småföretagare med två anställda, en mygelsjuk och en gravid. Då skulle du allt få jobba en hel del för att upprätthålla våra lagstadgade rättigheter, men det vore det väl värt? :tomten

Hmm...tror visst vi har någon anställningsform som kallas vikarie...

juha01 skrev:
Åter till ämnet: Men erkänn att skyddet är bra! Alltså om du får för dig att skaffa barn, så när din fru är hemma slipper du jobba dubbelt för att ha råd.

Både och! det är bra, eftersom kvinnor faktiskt får vara hemma med sina barn, MEN!! det är inte bra, när det drabbar småföretag och kvinnan i fråga är nyanställd. På ett större företag där alla har sina rutiner, och i princip vem som helst kan ersätta henne så är det ju inga problem. dessutom kanske hon där bara motsvarar 1% av arbetsstyrkan.

F.Ö. så var farsans receptionist/ekonomiansvarig precis nybliven mamma när han anställde henne. Hon fick ett barn till efter ca två år, och det funkade kanon. hon hade med sig ungen på jobbet och jobbade halvtid under den "jobbigaste" perioden. Men detta funkade tack vare att hon var samarbetsvillig och hade inga problem att ställa upp o kompromissa.

Hmm....Nu har jag ju för fan motsagt allt jag tidigare sagt. Fan också! :brinnerup

Solan skrev:
Hmm...tror visst vi har någon anställningsform som kallas vikarie...
Om det tar 6 månader för att få igång en vikarie så kan det va de va rätt surt. Dessutom kan vikarie nästan likställas med konsult o då snackar vi MASSA pengar även för idiotkonsulter.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park