Småbil <60kkr. Vadskamanha?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nu är det dags att skaffa ny bil. Kravspecen är som följer:

< 60kkr.
Småbil. (Det bör gå att åka fyra vuxna i bilen så inte en allt för liten.)
Bränslesnål. (Det är väl förvisso dom flesta mindre bilar idag..)
Driftsäker. (Gärna kamkedja.)

De modeller jag kikat lite närmare på är Toyota Yaris, Mazda 2 och Honda Civic. I dagsläget har jag en VW Polo men någon europeisk bil är inte aktuell igen. :näsblod

Helt enkelt: Vilken bil ska jag köpa?
 
Last edited:
Typ denna skulle jag rekommendera.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_1_8_Sport_5_dr_49379102.htm?ca=11&w=3

En Civic med den karossen är inte så liten som man kan tro, vi har en sådan (fast 2010:a) med två barn och det är inga problem med barnvagn eller dylikt. En veckas semester till både Öland och Åre med alla packning det innebär har den också klarat av.

Snål o snål men den drar strax under 0,7 om man kör "smart"... kör man lite mer aktivt så ligger den strax över 0,8.
 
När jag köpte min Civic 2005 så var jag orolig för rostskyddet. Den hade fått ganska dålig kritik för detta av någon "oberoende rostskyddsorganisation" eftersom den helt saknade rostskyddsbehandling i form av underredsmassa. Nu har jag kört 15000 mil och hälften av dessa på saltade stockholmsvägar och ännu finns det inte en rostfläck på underrede eller i skärmarna.
En nyare Civic rostar knappt alls, och borde således ha hamnat i topp på rostskyddslistan istället för tvärt om.
 
Nu håller jag upp skölden! Jag gick emot alla mina principer och köpte franskt! :dummer Behovet av annan bil var enormt, och denne fanns inom budget och närområdet. En Renault Scenic -04. Liten bil med oerhört många och fiffiga förvaringsutrymmen. Trollade bort en toppfylld V40-skuff i alla fack. :) Visst, ingen Bentley, men kvaliteten känns som ändå inte helt kass. Den har gått 3000 mil med mig som pilot, och har inte haft ett enda bekymmer med den. Inte det minsta rostig och relativt billig i drift. Och är du storväxt så är det inget bekymmer heller, jag är 200 cm och väger 120 kilo, och sitter som en prins. :) Huruvida kvaliteten är i längden kan jag ej svara på, men än så länge har den överraskat mig.

Kanske kan du få en 08-09 men den modellen har jag ingen aning om.
 
Det enda som har börjat rosta på min Mazda 2 är bromstrummorna bak som det står "FOMOCO" på. Annars mycket nöje! Zoom zoom! :smasha H4-lamporna fram höll i 11 000 mil när den ena pajade, då bytte jag även den andra i förebyggande syfte :)
 
Nu håller jag upp skölden! Jag gick emot alla mina principer och köpte franskt! :dummer Behovet av annan bil var enormt, och denne fanns inom budget och närområdet. En Renault Scenic -04. Liten bil med oerhört många och fiffiga förvaringsutrymmen. Trollade bort en toppfylld V40-skuff i alla fack. :) Visst, ingen Bentley, men kvaliteten känns som ändå inte helt kass. Den har gått 3000 mil med mig som pilot, och har inte haft ett enda bekymmer med den. Inte det minsta rostig och relativt billig i drift. Och är du storväxt så är det inget bekymmer heller, jag är 200 cm och väger 120 kilo, och sitter som en prins. :) Huruvida kvaliteten är i längden kan jag ej svara på, men än så länge har den överraskat mig.

Kanske kan du få en 08-09 men den modellen har jag ingen aning om.

Den tål iaf flera års misshandel som väktarbil.
Körde en sån när jag började och det var en riktigt skön bil. Man sitter högt, luftig kupé, vill minnas att den gick rätt stadigt på vägen också och den höll iaf hyfsat bra t.o.m. när ett rådjur skallade fronten. Gick väl rätt snålt också när jag efter några månader upptäckte att den var sex-växlad.
Den fick sluta sina dagar efter flera år då kollegan körde på en stålbalk som låg på marken i ett sandtag så fronten havererade och kort därefter la displayen av. Då hade den förmodligen gått över 15 000 mil och det är bra jobbat för en väktarbil.

Hade jag fått bestämma hade vi köpt in en ny likadan :)
 
Toyota har tråkiga bilar. Men fyfasiken så lite skruvande det är på dem!

Farfar har en -05a RAV4. Det enda är bromsoket låg på en gång och ett nytt batteri från toyota för 900kr. Och deras batterier är av de bästa! Från märkesverkstad bör noteras
 
Jag ska åka och kolla på en 06:ans Yaris ikväll. 3650 mil. Nyservad, nybesiktad med ett års handlargaranti.

Priset ligger på 69kkr.
 
toyota yaris verso - tuta och kör tills du dör.. billigt och du kan lasta in en jävla massa skit. :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top