Små hål i trottlarna ZXR750-94..strypning??

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
SV1000N -04
Tjena jo jag var ute i garaget idag coh plocka bort tank luft burk mm..
Plocka ur en trottel ur förgasarna för och c om jag hitta någon strypning...
Hojen går skit bra dom som har provkört den säger detsamma men ändå kul o ha mer effekt.. :hihi
Har ju dividerat hit och dit om jag har 101hästarn eller 121... :kocko
När jag kolla närmare på trotteln så såg jag två små hål på ca2,5mm genom trottel.
Kan ju tänkas att d ska vara så original för att trotteln ska sugas upp lite mjukare..
Men d kanske är en liten strypning ialf som gör att trotteln inte orkar sugas i toppläge dvs full gas.
Gjorde en liten skiss i paint för att illustera lite bättre.. (gick inte o ladda upp :argpådato )
Någon som plockat lite me ZXR o vet om d ska va så el om d e en strypning???
Tacksam för svar...
Mvh Danne

Tja! Du tror inte att de där hålen é efter ett Dynojet kit? När man monterar ett sånt på zx7r i alla fall så måste man ju borra hål i trottlarna. Den strypning som satt på min var i alla fall inte några hål , utan trottlar som inte gick hela vägen upp. Det kan ju iofs vara annat på zxr.
Haj...Per:squid

de va ju som du vet en diskusion om de i den "andra" tråden..
kan du inte fixa en bild så man får se,,e själv intresserad om hur de "ska" se ut

All credit åt fredric för de vackra bilderna!
He's the king! :Bugar

Bifogat

• trottelhål1.JPG
    trottelhål1.JPG
    50.3 KB · Visningar: 566
  • trottelhål2.JPG
    trottelhål2.JPG
    56.7 KB · Visningar: 572
Snygga bilder :) . Nån kommer snart att köpa en tub epoxy!
Per

Det liknar den till vänster men hålet är ett hål sett upp i från bredvid nålen rakt ner men hålet typ svänger 90grader så det kommer ut på sidan precis i botten..då i form av ett ca 2-2,5mm och ett 1,5-2mm hål precis ovanför.

Bifogat

• trottelhål2.JPG
    trottelhål2.JPG
    57.5 KB · Visningar: 332
DannE R skrev:
Det liknar den till vänster men hålet är ett hål sett upp i från bredvid nålen rakt ner men hålet typ svänger 90grader så det kommer ut på sidan precis i botten..då i form av ett ca 2-2,5mm och ett 1,5-2mm hål precis ovanför.

Verkar ju som att de har samma funktion då?
Finns säkert olika varianter på de där hålen...

Ingen som har kollat på trottlarna på en original ZXR och vet om dom ska va där...
El på någon annan hoj borde ju va ungefär samma konstruktion....

Mvh Danne

Hålen finns där för att undertrycket i insuget skall komma upp ovanför membranet som lyfter trotteln. Större hål kan göra att trotteln lyfter snabbare, därför rek dynojet att man borrar upp hålen i vissa fall.

K-Micke skrev:
Hålen finns där för att undertrycket i insuget skall komma upp ovanför membranet som lyfter trotteln. Större hål kan göra att trotteln lyfter snabbare, därför rek dynojet att man borrar upp hålen i vissa fall.

Undertrycket kommer ju ovanifrån dvs ovan membranet i förgasarn vi en kanal om undertrycket kommer vi d där hålet så skulle ju undertrycket försvinna så fort trotteln öppnar helt...el??? :va kan ha fel..

Länk till mer info om ämnet...
http://www.ninjaclubsweden.com/forum/index.php?showtopic=5889&st=0&

DannE R skrev:
Undertrycket kommer ju ovanifrån dvs ovan membranet i förgasarn vi en kanal om undertrycket kommer vi d där hålet så skulle ju undertrycket försvinna så fort trotteln öppnar helt...el??? :va kan ha fel..

Länk till mer info om ämnet...
http://www.ninjaclubsweden.com/forum/index.php?showtopic=5889&st=0&

Nej vakuumet försvinner inte eftersom hålen i trotteln mynnar på INsidan och ffa EFTER venturi.
D.v.s samma vakuum som finns i insuget kommer alltid att finnas i trotteln.

Och: Är det som du säger att trotteln öppnar FÖR mycket momentant så att vakuumet nästan försvinner, ja då SKA inte trotteln heller vara mer öppen än att den håller ett KONSTANT VAKUUM, det är ju därför de HETER CV-förgasare. CV=Constant Vakuum.
Det är m.a.o självreglerande, och det konstanta vakuumet gör att bränsletillförseln blir så mycket jämnare trots skiftande belastning på motorn.

Dr.Bike skrev:
Nej vakuumet försvinner inte eftersom hålen i trotteln mynnar på INsidan och ffa EFTER venturi.
D.v.s samma vakuum som finns i insuget kommer alltid att finnas i trotteln.

Och: Är det som du säger att trotteln öppnar FÖR mycket momentant så att vakuumet nästan försvinner, ja då SKA inte trotteln heller vara mer öppen än att den håller ett KONSTANT VAKUUM, det är ju därför de HETER CV-förgasare. CV=Constant Vakuum.
Det är m.a.o självreglerande, och det konstanta vakuumet gör att bränsletillförseln blir så mycket jämnare trots skiftande belastning på motorn.
Hur mycket törs man ta upp hålen innan det ger motsatt effekt?

(stora hål=snabb gasrespons=lite nervös hoj)

Så ja grabbar nu börjar d likna nåt... :)
Har inte skruvat speciellt mkt med förgasare speciellt inte på 4takt...
Så hålen ska vara där??dvs om jag pluggar dom så har jag inge vaccum ovan trotteln och därmed inte någon gasrespons???

PS
jag e inte ute eftre o trimma...vill bara ha tillgång till alla hästar som fn finns tillgängliga...har planer på o köpa värre knarr men inte riktigt ännu...

DS

DannE R skrev:
Så hålen ska vara där??dvs om jag pluggar dom så har jag inge vaccum ovan trotteln och därmed inte någon gasrespons???

PS
jag e inte ute eftre o trimma...vill bara ha tillgång till alla hästar som fn finns tillgängliga...har planer på o köpa värre knarr men inte riktigt ännu...

DS
Hålen på undersidan ska vara där, det är därigenom som vacuumet till membranet alstras (venturi?)

Neutral skrev:
CV står för Constant Velocity.
Enligt Mikuni's hemsida så står det för "Constant Vacuum".

Bifogat

• carburetor.jpg
    carburetor.jpg
    83.8 KB · Visningar: 263
Last edited:
Neutral skrev:
CV står för Constant Velocity.

Ja ok, men det blir ju resultatet av konstant vakuum så...

Fredde Meck skrev:
Hur mycket törs man ta upp hålen innan det ger motsatt effekt?

(stora hål=snabb gasrespons=lite nervös hoj)

Svårt att säga, men de är ju små helt klart för att det är dämpande pga strypningen. Men det påverkar inte toppeffekten, bara gasresponsen.
En annan dämpning är ju de klena fjädrarna ovanpå trottlarna, och det är just "balansen" mellan dessa, trottelns tyngd, samt hålens vi talar om storlek, som alla i kombination med tryckskillnaden gentemot "utsidan" d.v.s i luftburken ger rätt blandningsförhållande vid alla varvtal.
Sätter man på trattar rubbar man denna balans, och det kan vara hart när omöjjlift att få CV-förgasare att bli kloka efter det, för det kräver egentligen en ny fjäder (eller moddning av någon annan av de ingående delarna) Och detta låter sig inte göras i vedboden...

DannE R skrev:
DS

Helt riktigt. Och hålens storlek stryper inte antalet hästar, bara på vilket sätt du upplever gasresponsen.

Dr.Bike skrev:
Ja ok, men det blir ju resultatet av konstant vakuum så...

Svårt att säga, men de är ju små helt klart för att det är dämpande pga strypningen. Men det påverkar inte toppeffekten, bara gasresponsen.
En annan dämpning är ju de klena fjädrarna ovanpå trottlarna, och det är just "balansen" mellan dessa, trottelns tyngd, samt hålens vi talar om storlek, som alla i kombination med tryckskillnaden gentemot "utsidan" d.v.s i luftburken ger rätt blandningsförhållande vid alla varvtal.
Sätter man på trattar rubbar man denna balans, och det kan vara hart när omöjjlift att få CV-förgasare att bli kloka efter det, för det kräver egentligen en ny fjäder (eller moddning av någon annan av de ingående delarna) Och detta låter sig inte göras i vedboden...
Så om jag fattar det rätt, större hål = kraftigare fjäder
Att det inte ger någon effekt ökning har jag förstått, jag hade en DR650se som rullande testbänk förut den hade ett 3mm hål samt en kanal för ett hål till som inte var borrat, det tog jag upp och fick en otrolig skillnad i respons.

Det jag fick offra var den lugna och jämna gången i motor'n , det var det värt , den känndes riktigt rapp.

Trattar ska gå att lösa men som du säjer, det blir ganska mycket jobb. (vill inte ha trattar men lösa filter direkt på.)

Fredde Meck skrev:
Så om jag fattar det rätt, större hål = kraftigare fjäder
Trattar ska gå att lösa men som du säjer, det blir ganska mycket jobb. (vill inte ha trattar men lösa filter direkt på.)

Njaa inte direkt en kraftigare fjäder behövs inte, för då rubbar du vakuumet på så vis att det krävs större vakuum att lyfta trotteln.
Teoretiskt har du rätt för att dämpa trottelrörelsen, men då är man tillbaka på ruta ett om man s.a.s upphäver de större hålens värde med en starkare fjäder vad avser responsen.

En starkare fjäder kommer ge en fetare blandning dessutom (givet att du inte ändra något annat). Detta eftersom du ökar kravet på vakuumet för att lyfta kolven, och större vakuum suger mer soppa = fetare blandning vid en given trottelöppning.

Detta var ett bonntrim på gamla SU-förgasare att översträcka fjädrana lite granna när inte längre de ställbara munstyckena räckte till på HIF-6:orna... ;) (memories)

Dr.Bike skrev:
Njaa inte direkt en kraftigare fjäder behövs inte, för då rubbar du vakuumet på så vis att det krävs större vakuum att lyfta trotteln.
Teoretiskt har du rätt för att dämpa trottelrörelsen, men då är man tillbaka på ruta ett om man s.a.s upphäver de större hålens värde med en starkare fjäder vad avser responsen.

En starkare fjäder kommer ge en fetare blandning dessutom (givet att du inte ändra något annat). Detta eftersom du ökar kravet på vakuumet för att lyfta kolven, och större vakuum suger mer soppa = fetare blandning vid en given trottelöppning.

Detta var ett bonntrim på gamla SU-förgasare att översträcka fjädrana lite granna när inte längre de ställbara munstyckena räckte till på HIF-6:orna... ;) (memories)
Jag tar upp hålen lite och rör inte fjädrarna , det blir nog bra utgångs-punkt.
Ombestyckning kommer jag att göra ändå.

//Fredde

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti