smärta i rygg och nacke (försäkringsfråga)

Okej jag tar den långa historien bara för dig, känn dig speciell. Jag kommer i 75 kmh (möjligen att jag råkat accelerera upp till 78) Över ett litet krön in i en högerböj som ritningen visar. Först går bilen rakt fram i böjen, jag tror att den släpper pga att det e halt (hade snöat på natten men det mesta va bortsmält.) Så jag kopplar ur motorn och svänger lite mer(dumt men inte alltid instinkterna gör rätt) och bilen svänger över åt höger först kontrollerat och sen hörs ett skrapande ljud och bilen förlorar all styrsel jag rattar tillbaka mot vänster och höger om vart annat för att försöka hålla mig på vägen men det går inte allt för bra som skissen visar. Jag har inte 100 minne av alla ratt rörelser men som tur är kunde man följa spåren i asfalten efter min fälg. Dumt nog har jag ingen bild på det för jag förstod inte att det va relevant då men vänster framdäck va avkrängt. Så det skrapande ljudet va troligen när däcket krängdes av. Senare när vi bärgade bilen och körde en till skroten såg farsan en spik som gick genom vänsterframdäck.

Båda, men inte bara prata, utan skicka in anmälan också!
Okej Tackar!
if.se skrev:
Trafikolycka - vid kollision eller singelolycka

1. Fyll i skadeanmälan/motorfordon tillsammans med den andra parten. Skicka din del till If. Kontakta oss på telefon 0771-655 655.

Vilken skadeanmälan? är det ett specielt papper? Eller iof det frågar jag dom om.

Bilen stog på farsan gör det någon skilnnad (Jaja Skenförsäkring jag vet men farsan har faktiskt kört 400 mil med den i år och jag bor hemma så så farligt är det inte)

Ah, då förstår jag! :tummenupp
Va bra :)

Vill du ha ersättning från ditt bolag där du har olycksfallsförsäkringen så bör du kontakta dem.
Okej Måste man välja en eller kan man använda båda (kan inte förstå varför jag INTE skulle kunna det då det är självafunktionen med en försäkring, men dom har varigt fula förut)

Papper skickas ut med automatik (om de inte tar en muntlig anmälan över tfn vilket mitt bolag i enstaka fall har gjort) i samma stund som dem tar emot och lägger upp ett nytt ärrende. (tänkte på olycksfallsförsäkringen här)
Okej fasen va smutt.

Last edited:
Vilken skadeanmälan? är det ett specielt papper? Eller iof det frågar jag dom om.

Bilen stog på farsan gör det någon skilnnad (Jaja Skenförsäkring jag vet men farsan har faktiskt kört 400 mil med den i år och jag bor hemma så så farligt är det inte)

QUOTE]

Skadeanmälan får du från försäkringsbolag och bör lämpligen medföras vid färd. Ta några stycken när du ändå är igång, så den kan ligga i bilen. Brukar ha en med mej på hojen och definitivt på semestern. Bra om du kommer till en olycksplats och de saknar sådan lapp. Ett annat plus är att man ritar in förloppet och skriver på plats, inga skillnader i minnesbild om det nu är fler inblandade.

Skall väl vara speciella villkor om inte fordonet får nyttjas av alla körkortsbehöriga i hushållet, uteblivande av ersättning brukar för övrigt handla om vagnskadan och det har du ju ingen. Då du bor hos dina föräldrar kan jag inte se att de skulle ifrågasätta det, om du nu har körkort vilket jag förutsätter.

Har du ingen trafikförsäkring men är skattad gäller en kostsammare variant som ombesörjs av trafikförsäkringsföreningen. Deras taxor vill man inte betala, men är det olycka är man åtminstone skyddad. Trafikförsäkringen slutar inte gälla för personer i fordonet bara för att allt inte står helt rätt till, tror tom den skyddar en biltjuv i händelse av skada!

Ideella ersättningar utfaller från alla olycksfallsförsäkringar du har, sveda och värk, ersättning för ärr mm.

Kostnader betalas från EN försäkring, i ditt fall trafikförsäkringen men du får också ersättningar enligt ovanstående från trafiken. Du behöver alltså inte välja, bara ta det i rätt ordning. Anmäler du inte lär inte dina andra försäkringar "hoppa in" och säja; "-Vill du inte använda din trafikförsäkring, men då tar vi kostnaderna, såklart!"

Last edited:

QUOTE]

Skadeanmälan får du från försäkringsbolag och bör lämpligen medföras vid färd. Ta några stycken när du ändå är igång, så den kan ligga i bilen. Brukar ha en med mej på hojen och definitivt på semestern. Bra om du kommer till en olycksplats och de saknar sådan lapp. Ett annat plus är att man ritar in förloppet och skriver på plats, inga skillnader i minnesbild om det nu är fler inblandade.

Skall väl vara speciella villkor om inte fordonet får nyttjas av alla körkortsbehöriga i hushållet, uteblivande av ersättning brukar för övrigt handla om vagnskadan och det har du ju ingen. Bor du hos dina föräldrar? Har du ingen trafikförsäkring men är skattad gäller en kostsammare variant som ombesörjs av trafikförsäkringsföreningen. Deras taxor vill man inte betala, men är det olycka är man åtminstone skyddad. Trafikförsäkringen slutar inte gälla för personer i fordonet bara för att allt inte står helt rätt till, tror tom den skyddar en biltjuv i händelse av skada!
okej ja får göra det.

Jo jag bor hemma (i drygt 2 månader till)

Underbart. :rofl
Nu kommer jag sova extra gott. :D
Trevligt för dig då, då kan jag sova gott när jag vet det :rolleyes:

Last edited:
Underbart. :rofl
Nu kommer jag sova extra gott. :D
Du vill inte utveckla ditt inlägg en aning? Vill bara vara säker på att det är jag som missuppfattar dig.

Rygg- och nackskador är ingenting man tar lätt på. Om smärtan, trots deras försäkran om att den skulle försvinna efter någon dag, ännu inte försvunnit är det dags att börja kolla upp det. Om de röntgade dig direkt efter olyckan behöver du nog inte vara allt för orolig, men visst kan du behöva någon form av rehabilitering trots det.

Anmäl skadan till båda försäkringsbolagen och säg att du har varit hos läkare. de kommer stå för läkarbesök du har kvitton på. Har du en skada kommer du förmodligen få ersättning för sveda och värk iaf av trafikförsäkringen. olycksfallsförsäkringar betalar oftast endast ut för bestående men.

Du kommer förmodligen också om skadan är lite värre att få ett förslag på ersättning samt att de vill avskriva ärendet. Ta inte emot dessa pengar utan vänta istället ett år och se hur skador och men ter sig. Efter ett år brukar man få anmäla att man vill ha ersättning för bestående men, detta till båda försäkringsbolagen.

Du vill inte utveckla ditt inlägg en aning? Vill bara vara säker på att det är jag som missuppfattar dig.

Rygg- och nackskador är ingenting man tar lätt på. Om smärtan, trots deras försäkran om att den skulle försvinna efter någon dag, ännu inte försvunnit är det dags att börja kolla upp det. Om de röntgade dig direkt efter olyckan behöver du nog inte vara allt för orolig, men visst kan du behöva någon form av rehabilitering trots det.
Ignorera honom han söker bara uppmärksamhet för att känna sig mindre tragisk.

Anmäl skadan till båda försäkringsbolagen och säg att du har varit hos läkare. de kommer stå för läkarbesök du har kvitton på. Har du en skada kommer du förmodligen få ersättning för sveda och värk iaf av trafikförsäkringen. olycksfallsförsäkringar betalar oftast endast ut för bestående men.

Du kommer förmodligen också om skadan är lite värre att få ett förslag på ersättning samt att de vill avskriva ärendet. Ta inte emot dessa pengar utan vänta istället ett år och se hur skador och men ter sig. Efter ett år brukar man få anmäla att man vill ha ersättning för bestående men, detta till båda försäkringsbolagen.
Okej nej en engångs summa är inte mycket värt om man är stel i ryggen så jag hoppar det.

Last edited:

Han kan lungt ta emot de pengar bolaget erbjuder honom. Att ta emot en erbjuden ersättning är inte detsamma som att man accepterar ersättningen som tillfyllest. Däremot skall han klart och tydligt ge bolaget till känna att han inte är nöjd med utgiven ersättning och inte heller accepterar att skadeärendet avslutas.

Han kan lungt ta emot de pengar bolaget erbjuder honom. Att ta emot en erbjuden ersättning är inte detsamma som att man accepterar ersättningen som tillfyllest. Däremot skall han klart och tydligt ge bolaget till känna att han inte är nöjd med utgiven ersättning och inte heller accepterar att skadeärendet avslutas.

Det är ju precis det jag menar. Ofta erbjuder försäkringsbolagen två alternativ; ta emot ersättning nu och avskriv ärendet, eller få inga pengar nu utan vänta och återkom efter något år.

Det är ju precis det jag menar. Ofta erbjuder försäkringsbolagen två alternativ; ta emot ersättning nu och avskriv ärendet, eller få inga pengar nu utan vänta och återkom efter något år.

Det är inte min erfarenhet att bolagen brukar försöka avsluta under första året med mindre än att de fått klart besked att skadan är utläkt utan kvarstående besvär. Det är självklart att man avvaktar annars. Det är knappast god skaderegleringssed att erbjuda slutersättning innan skadan är utläkt.

Huvudsaken är dock att den skadade vet vad som gäller i det avseendet och Prulle är nu fullärd. :)

Jag smällde själv för ca 2 månader sen..men jag måste haft en djävulsk tur..det enda jag känner efter att total demolerat en 1995 års mazda 626 utan airbag mot ett träd. är att jag kan vara lite seg i nacken på mornarna och det har börjat släppa helt i ryggen kan styrketräna och köra kampsport som vanligt det enda känns lite i ryggen när jag kör dips :)

jag uppsökte en massör veckan efter och tog en lugnt massagepass sen vilade

Hoppas att allt löser sig för dig!!

Om det är inre blödningar så kan de ta upp till 6 månader innan de försvinner hade ont i bröstet i ca 5 veckor men de har släppt nu .

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti