smärta i rygg och nacke (försäkringsfråga)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag kvadade bilen rätt hårt för två veckor sen. Åkte till sjukan och blev magnetröntgad från topp till tå men allt va helt men jag hade fått ganska kraftig "whiplash"
Men det va tydligen inte så farligt som det lät.. skulle må fint om någon dag. Men nu har jag haft ont i 2 veckor, jobbar 4h varje tisdag i en mataffär och det är knappt jag klarar det pga att ryggen gör så ont att jag håller på att svimma, jag brukade jobba extra på en bondgård men det tänker jag inte ns försöka nu, näst nästa vecka ska jag ut på praktik som elektriker, om jag inte kan göra det är min behörighet adjös.

Så jag hade tänkt gå till en kiropraktor men det är ju inte helt gratti då det lär bli rätt många besök. Bilen va trafikförsäkrad men jag har en olycksfallsförsäkring bode inte den täcka? Har alltså inte anmält till försäkringbolaget att jag kvaddat bilen än. Vad göra? Hade tänkt ringa dom imorgon.

Bifogat

• saaben snett bakifrån.jpg
    saaben snett bakifrån.jpg
    157.5 KB · Visningar: 77
  • saaben snett framifrån.jpg
    saaben snett framifrån.jpg
    148.2 KB · Visningar: 74
  • saaben sidan.jpg
    saaben sidan.jpg
    156.2 KB · Visningar: 85
Last edited:
En sådan olycka anmäler man direkt på plats.... Annars verkar det ganska så märkligt... Hoppas du har en bra förklaring till olyckan... Lycka till!

Anmäl till f-bolaget (trafikförsäkringen täcker personskador) och spara kvitton på läkarbesök osv. Är inte säker på om dom betalar dina kiropraktorbesök om du inte fått remiss av läkare dit men det kan säkert ditt försäkringsbolag svara på. Även om du skulle må bra om nån vecka så kan du få besvär längre fram och då är det viktigt att ha anmält det om du ska få nån ersättning.

Ryggen är ju inte att leka med. Hade nog låtit en läkare ta lite invärtes foto, innan jag låter någon kotbändare rycka och dra. Har du ngt trasigt kommer det bli värre, kanske riktigt illa.

Olycksfallet i din försäkring ligger i trafikförsäkringen, bla därför den är lagstadgad. Du slipper på detta sätt sitta utanför valfri stormarknad med ett dragspel för ditt uppehälle, i händelse av allvarliga konsekvenser av olycka.

Bilen får du inte en spänn för på vare sej trafik eller delkasko.

Nu är det då din hälsa det handlar om. Har du skador som kan ge bestående men måste du ta tag i det, skit i snålkrampen/de små marginalerna. På ett liv är det försvinnande lite. Trafikförsäkringen tar de kostnaderna.

Det är i förstone trafikförsäkringen som skall ta kostnader. Ideella belopp som sveda och värk, ersättning för ärr, men etc utgår från alla försäkringar som innehåller olycksfall. Är du fackansluten? Finns ofta fritids och olycksfall i deras paket. Går du i skolan? Kan du styrka att du fått avstå jobb, ring dina extraknäck och be dem hjälpa dej med intyg som inte är i underkant! Kanske självrisken och en del av bilen redan är kompenserad på detta vis. Du får för resor, frimärken mm, bara du kan styrka dina kostnader. Finns en tråd gällande ersättning för invaliditetsersättning som innehåller mycket nyttig info. Ska se om jag hittar den.

Har du inte aktiverat den försäkring som först och främst skall ta dina kostnader, TF, vet jag inte hur du skall förklara, motivera, förmå någon som handhar dina andra försäkringar att släppa en smutsig rubel till dej!

Spara alla papper, kvitton och tider. Dags att föra dagbok!

Hoppas ingen kom ivägen eller var med i bilen, det är definitivt till din fördel!

Last edited:
Hur lyckades du?

Det e bara o höra av dig te ditt bolag, de dokumenterade väl osv på sjukan så de ska inte va nå problem me de.
fick punka.. bifogar skiss, sista "fylda bilen" är där jag fick punka farten va hiskeliga 75 kmh på 70 väg (Hade lite soppa)

Okej hur snabbt går det och kommer inte dom bara vilja att jag ska vänta?

Bifogat

• krash.jpg
    krash.jpg
    35.9 KB · Visningar: 56
Hade ett samtal med IF idag i ett annat ärende, och fick veta att anmälan skall göras inom EN månad!

Ryggen är ju inte att leka med. Hade nog låtit en läkare ta lite invärtes foto, innan jag låter någon kotbändare rycka och dra. Har du ngt trasigt kommer det bli värre, kanske riktigt illa.

Olycksfallet i din försäkring ligger i trafikförsäkringen, bla därför den är lagstadgad. Du slipper på detta sätt sitta utanför valfri stormarknad med ett dragspel för ditt uppehälle, i händelse av allvarliga konsekvenser av olycka.

Bilen får du inte en spänn för på vare sej trafik eller delkasko.

Nu är det då din hälsa det handlar om. Har du skador som kan ge bestående men måste du ta tag i det, skit i snålkrampen/de små marginalerna. På ett liv är det försvinnande lite. Trafikförsäkringen tar de kostnaderna.
Jaha ok fan va bra då. (Nedersta delen fattar jag inte riktigt)

Hade ett samtal med IF idag i ett annat ärende, och fick veta att anmälan skall göras inom EN månad!
Ouh hade kunnat sluta illa, pratade med en brandman som stannade vid olyckan och han sa bara att jag skulle gå till läkarn och få det dokumenterat så jag kunde anmäla det om jag fick besvär i framtiden!

Last edited:
fick punka.. bifogar skiss, sista "fylda bilen" är där jag fick punka farten va hiskeliga 75 kmh på 70 väg (Hade lite soppa)

Scary..

De vet man aldrig hur länge de dröjer men de ska inte ta så långt tid, du får dock troligen ligga ute me pengar själv ett tag.
Vilja att du ska vänta o se vad som händer tror jag knappast, du har vare me i en olycka o fått nå skador, de vet de nog av erfarenhet att det inte är nåt att vänta med för då blir de bara värre o kostar mer..

En sådan olycka anmäler man direkt på plats.... Annars verkar det ganska så märkligt... Hoppas du har en bra förklaring till olyckan... Lycka till!
Varför? bilen va trafikförsäkrad och jag va hel enligt sjukan och kände mig bara lite mörbultad, så jag tänkte helt enkelt inte på det.

Scary..

De vet man aldrig hur länge de dröjer men de ska inte ta så långt tid, du får dock troligen ligga ute me pengar själv ett tag.
Vilja att du ska vänta o se vad som händer tror jag knappast, du har vare me i en olycka o fått nå skador, de vet de nog av erfarenhet att det inte är nåt att vänta med för då blir de bara värre o kostar mer..

Gör en anmälan till FB snarast! Trafikförsäkringen är till för bl a detta!

Varför? bilen va trafikförsäkrad och jag va hel enligt sjukan och kände mig bara lite mörbultad, så jag tänkte helt enkelt inte på det.

Såg ju inte ut att vara en dålig olycka du vart med om... Det jag tänkte på är att varför väntar man 2 veckor och inte tar tag i saken på en gång... Försäkringsbolag gör man bäst i att kontakta så fort som möjligt då det kan verka konstigt att komma med en anmälan av en olycka som skedde för 2 veckor sen... Om det va en punktering så skulle jag i alla fall lyssna med försäkringsbolaget omgående om ersättning även om man bara har trafikförsäkring.

Last edited:

Fascinerande, jag har aldrig hört talas om fyrhjuliga fordon som freakar ur så totalt vid punktering i 75 km/h. Trodde bara det hände i Hollywood.

Såg ju inte ut att vara en dålig olycka du vart med om... Det jag tänkte på är att varför väntar man 2 veckor och inte tar tag i saken på en gång... Försäkringsbolag gör man bäst i att kontakta så fort som möjligt då det kan verka konstigt att komma med en anmälan av en olycka som skedde för 2 veckor sen... Om det va en punktering så skulle jag i alla fall lyssna med försäkringsbolaget omgående om ersättning även om man bara har trafikförsäkring.
okej nej det är sant, ja jag vet inte varför jag inte gjorde det är nog mästför mina föreldrar är av "man ska inte använda försäkringar i onödan" typen men dom betalar en masa olika tillägsförsäkringar. :3freak Men jag ringer if imorgon.

Last edited:
"jag har en olycksfallsförsäkring bode inte den täcka?"

1: bra att du kontaktar ditt försäkringsbolag asap, om de erätter eller ej beror helt på vad du har tecknat för försäkring men har du en brakan du få ersättning för "första hjälpen", eve sjukhuskostnader, resor, sveda och värk, eve medicinsk invaliditet om skadan består, ärrersättning efter 1 eller 2 år samt även ersättning för rehabilitering, förlorad arbetsinkomst.

Obs detta är exempel på saker som kan ingå. Kan inte nog påpeka hur viktigt det är att teckna en bra sjuk och olycksfallsförsäkring och att man läser igenom villkoren och vet vad det är man har.

Bra att du har sökt läkarvård och fått dokumenterat skadan:tummenupp , utan det är det i princip omöjligt att få ut eve ersättning då försäkringsbolag tar in journalkopior, säg som det är och försäkringsbolag brukar inte vara omöjliga att snacka med ;)

edit: krya på dig :pannkyss

Last edited:

QUOTE]

De kostnader du får nu, några läkarbesök, kiropraktor mm, är ganska små och det är viktigt att det blir rätt från början.

Säg att du inte kan jobba med det du hade tänkt och därmed inte kommer tjäna pengar som du skulle gjort utan skador, då täcker din trafikförsäkring det. Det och tusen andra saker gör att du skall anmäla skadan. Nu verkar det ju finnas dokumentation från början, men det är ändå inget plus att du väntat med att anmäla!

Krånglar det till sej för illa finns det rättsskydd i försäkringen som täcker en pengahång advokat.

Hoppas du förstår det här, lycka till! (Sök i trådarna, finns massor).

Blir du bra imorgon har det möjligtvis kostat några spänn, det kommer du över.

Fascinerande, jag har aldrig hört talas om fyrhjuliga fordon som freakar ur så totalt vid punktering i 75 km/h. Trodde bara det hände i Hollywood.
Okej jag tar den långa historien bara för dig, känn dig speciell. Jag kommer i 75 kmh (möjligen att jag råkat accelerera upp till 78) Över ett litet krön in i en högerböj som ritningen visar. Först går bilen rakt fram i böjen, jag tror att den släpper pga att det e halt (hade snöat på natten men det mesta va bortsmält.) Så jag kopplar ur motorn och svänger lite mer(dumt men inte alltid instinkterna gör rätt) och bilen svänger över åt höger först kontrollerat och sen hörs ett skrapande ljud och bilen förlorar all styrsel jag rattar tillbaka mot vänster och höger om vart annat för att försöka hålla mig på vägen men det går inte allt för bra som skissen visar. Jag har inte 100 minne av alla ratt rörelser men som tur är kunde man följa spåren i asfalten efter min fälg. Dumt nog har jag ingen bild på det för jag förstod inte att det va relevant då men vänster framdäck va avkrängt. Så det skrapande ljudet va troligen när däcket krängdes av. Senare när vi bärgade bilen och körde en till skroten såg farsan en spik som gick genom vänsterframdäck.

QUOTE]

De kostnader du får nu, några läkarbesök, kiropraktor mm, är ganska små och det är viktigt att det blir rätt från början.

Säg att du inte kan jobba med det du hade tänkt och därmed inte kommer tjäna pengar som du skulle gjort utan skador, då täcker din trafikförsäkring det. Det och tusen andra saker gör att du skall anmäla skadan. Nu verkar det ju finnas dokumentation från början, men det är ändå inget plus att du väntat med att anmäla!

Krånglar det till sej för illa finns det rättsskydd i försäkringen som täcker en pengahång advokat.

Hoppas du förstår det här, lycka till! (Sök i trådarna, finns massor).

Blir du bra imorgon har det möjligtvis kostat några spänn, det kommer du över.
Jaha du menar så då förstår jag! Nej det är klart att jag kommer "kosta på mig" det om jag ska va helt ärlig lär mina föräldrar göra det men som sagt anser inte dom att det är värt att blanda in fb vilket va det jag egentligen ville ha svar på att jag kommer göra allt för att bli bra är självklart.

"jag har en olycksfallsförsäkring bode inte den täcka?"

1: bra att du kontaktar ditt försäkringsbolag asap, om de erätter eller ej beror helt på vad du har tecknat för försäkring men har du en brakan du få ersättning för "första hjälpen", eve sjukhuskostnader, resor, sveda och värk, eve medicinsk invaliditet om skadan består, ärrersättning efter 1 eller 2 år samt även ersättning för rehabilitering, förlorad arbetsinkomst.

Obs detta är exempel på saker som kan ingå. Kan inte nog påpeka hur viktigt det är att teckna en bra sjuk och olycksfallsförsäkring och att man läser igenom villkoren och vet vad det är man har.

Bra att du har sökt läkarvård och fått dokumenterat skadan:tummenupp , utan det är det i princip omöjligt att få ut eve ersättning då försäkringsbolag tar in journalkopior, säg som det är och försäkringsbolag brukar inte vara omöjliga att snacka med ;)

edit: krya på dig :pannkyss
Så vilket bolag ska jag prata med trafikförsäkringen eller olycksfallsförsäkringen?

Tackar jo jag försöker

Last edited:
Okej jag tar den långa historien bara för dig, känn dig speciell. Jag kommer i 75 kmh (möjligen att jag råkat accelerera upp till 78) Över ett litet krön in i en högerböj som ritningen visar. Först går bilen rakt fram i böjen, jag tror att den släpper pga att det e halt (hade snöat på natten men det mesta va bortsmält.) Så jag kopplar ur motorn och svänger lite mer(dumt men inte alltid instinkterna gör rätt) och bilen svänger över åt höger först kontrollerat och sen hörs ett skrapande ljud och bilen förlorar all styrsel jag rattar tillbaka mot vänster och höger om vart annat för att försöka hålla mig på vägen men det går inte allt för bra som skissen visar. Jag har inte 100 minne av alla ratt rörelser men som tur är kunde man följa spåren i asfalten efter min fälg. Dumt nog har jag ingen bild på det för jag förstod inte att det va relevant då men vänster framdäck va avkrängt. Så det skrapande ljudet va troligen när däcket krängdes av. Senare när vi bärgade bilen och körde en till skroten såg farsan en spik som gick genom vänsterframdäck.

Jaha du menar så då förstår jag! Nej det är klart att jag kommer "kosta på mig" det om jag ska va helt ärlig lär mina föräldrar göra det men som sagt anser inte dom att det är värt att blanda in fb vilket va det jag egentligen ville ha svar på att jag kommer göra allt för att bli bra är självklart.

Så vilket bolag ska jag prata med trafikförsäkringen eller olycksfallsförsäkringen?

Båda, men inte bara prata, utan skicka in anmälan också!

Tackar jo jag försöker

Vill du ha ersättning från ditt bolag där du har olycksfallsförsäkringen så bör du kontakta dem.

Båda, men inte bara prata, utan skicka in anmälan också!

Papper skickas ut med automatik (om de inte tar en muntlig anmälan över tfn vilket mitt bolag i enstaka fall har gjort) i samma stund som dem tar emot och lägger upp ett nytt ärrende. (tänkte på olycksfallsförsäkringen här)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...