Smäller från växellådan

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Är i hojköparträsket. Var och kollade på en Suzuki RF600R 1993 idag, med ixil rör och ett skönt muller. :) blev riktigt förtjust i hojen! Men det finns ETT stort (eller litet) problem. Det smäller rätt högt från lådan när man lägger i 1an och 2an, men även en smula på de andra växlarna. Jag åkte bakpå (inget hojkort) och killen växlade riktigt försiktigt märkte man, men ändå small det på rätt hyfsat inifrån lådan. Han sa att den varit så i hela de två åren han ägt den, och att äldre suzuki-hojar bara är sådana typ, men att den eventuellt kan behöva lite tjockare olja. Tjockare olja känns som bullshit i mina öron!

Ni som kan och vet, är detta en växellåda som snart kommer ge sig eller är det inget konstigt på en 19 år gammal hoj? Den var verkligen i riktigt fint skick i övrigt vad jag kunde utröna och se! Senare åkte jag med en CBR600F från 1987, och den var i jämförelse totalt knäpptyst från lådan.

Att växla försiktigt är inte gynnsamt om man vill undvika "smällar".
Trix för att få smidiga växlingar:
- lite förtryck med foten mot växelpinnen i god tid före växling
- bestämda drag o tryck
- rätt spel på kedjan
Växlar man genom att först frikoppla, sen växla så blir det garanterat en smäll. Allt i en sammanhängande rörelse och trix enl ovan så blir växlingarna så smidiga de kan bli.

Dessa växellådsljud är ju relativa beroende på den som lyssnar.Att man hör ett klonk ljud vid växling med en mc är inget ovanligt beroende på hur dreven på en mc växellåda är utformade jämfört med en personbil.Ettans och tvåans växel brukar vara mest märkbara.Men visst går dessa ljud att dämpa något med en annan form av olja om man nu störs för mycket.Och som du själv skrev, hojen är 19 år gammal.Det är däremot inte bara äldre hojar som kan smälla till vid växlingsbyte när även så gott som rent nya mc smäller rätt så bra och av en något ovan lätt kan upfattas som nära slutet.Om hojen rullat länge med detta ljud och lameller och olja är okey så lär den förmodligen rulla på bra därefter också.Vidare uppfattas dessa växellådsljud på en och samma hoj oftast olika beroende på om oljan är varm eller kall när detta hörs.Om den däremot är svår att få i växlarna på så är det en helt annan historia.

Last edited:
Hojen kallstartades, stod på tomgång i 2-3min och sedan körde vi iväg. Saken är att det lät ganska högt, ungefär som om man lyckas peta i friläge mellan växlarna och sedan lägger i växeln, då brukar det ju klonka och det är inget konstigt vet jag pga olika snurrhastighet på dreven, men min (ringa) erfarenhet säger mig att det inte ska låta så här mycket vid vanlig körning. Det var alltså inte vid nedväxling utan uppväxling.

Men men, verkar vara svårt att säga något säkert över internet. Men om jag lägger det så här, är det ett möjligt sätt för en växellåda att avsluta sitt liv genom att börja klonka när man växlar?

Väldigt ofta beror det på klibbande koppling. Ibland räcker ett oljebyte, ibland får man grundjustera mekanismen och någon gång byta lameller + stålskivor.

Det jäkliga med missljud, särskilt i den egna motorn, är att dom tenderar att öka och bli värre. I alla fall i fantasin. Ibland till den grad att nöjet med körandet påverkas av lyssnande och oroliga funderingar. Så mitt råd är, köp dig inte ett orosmoment. Försäkra dig om att det inte är ett problem, annars risken är att det blir det oavsett om det är befogat eller inte.

Att lämna in hojen för lamellbyte, vad kostar det? Eller är det något jag kan göra rätt enkelt själv? Jag bytte kopplingsfjädrar och lameller på min Derbi senda 50cc (moped) en gång i tiden utan problem. Är det typ samma grej eller?

Han sa att den låtit så här sedan han köpte den för två år sedan, så att det skulle vara att bara spänna kopplingsvajer känns väl lite osannolikt. Fan, vill så gärna ha den där hojen. Den kändes helt rätt på alla andra sätt verkligen. :(

Kollade även på en DTM 850 -93, men den kändes ju lite småtråkig och grå (även i färgen faktiskt :D ) efter att ha sett RF600an precis innan. Dessutom vurpade snubben som sålde den när han skulle ta ut den å visa upp den. Sen kollade jag på en CBR600F från 87 och den kändes inte helt 100 när man skulle upp i höga varv och tresiffrig hastighet. Kändes att den var gammal liksom. Inget av detta upplevde jag på RF600an. Den var verkligen skitfin och gick perfekt, förutom växellådsklonket då..

Finns det möjligen någon härifrån som kan påstå sig ha rätt god erfarenhet och som kan tänka sig att hänga med mig och kolla på hojen, ta den på en testrunda och ge mig lite åsikter? För jag kan inte mycket om motorcyklar som ni förstår. I så fall hämtar jag upp dig i göteborgsområdet med min bil, vi kör och kollar på hojen och sedan kör jag hem dig igen. :)

Dessutom vurpade snubben som sålde den när han skulle ta ut den å visa upp den.

Oops .... :D

Jag har kört både RF600 och RF900, det ska inte var något onormalt klonk i lådan, speciellt inte i 600'an. Hur växlingarna känns beror en del på oljans temperatur och typ, en annan sak är att det är viktigt att kedjeslacket är justerat rätt (inte för mycket slack). Som tidigare sagts, att växla "försiktigt" leder oftare till klonk, man ska vara bestämd och växla upp direkt innan varvet sjunker för mycket, försök matcha motorvarvet till den nya växeln.

Last edited:
Nyheter
Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort