Smällande,bluddrande slip-on.

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Har en tdm 850 med slip-on(G.P.R). Så fort jag motorbromsar så smäller det och bluddrar, och tycker det ökat på sistone. Normalt eller vad göra?

Yadis skrev:
2157190 Har en tdm 850 med slip-on(G.P.R). Så fort jag motorbromsar så smäller det och bluddrar, och tycker det ökat på sistone. Normalt eller vad göra?

Händer även mig ibland, bluddrar ganska ofta och en nån enstaka smäll ibland. Hojen är orginal förutom Yoshiburken. Så vidare det inte är skadligt för hojen så får det gärna fortsätta mullra och smälla bäst det vill :banana.

Yadis skrev:
2157190 Har en tdm 850 med slip-on(G.P.R). Så fort jag motorbromsar så smäller det och bluddrar, och tycker det ökat på sistone. Normalt eller vad göra?
Om det är en absorbtionsljuddämpare så kanske det bara är dags att stoppa om den med ny ull.
Men att bestycka/mappa hojen i bänk är ju, som ngn skrev, aldrig fel. Oavsett bludder eller ej. Förgasar/trottelsnark och bludder på avslag är ju annars mycket vackert kan jag tycka! =)
/j

Jörgen Karlsson skrev:
2157205 Förgasar/trottelsnark och bludder på avslag är ju annars mycket vackert kan jag tycka! =)
/j

Hur fixar man mer sånt :D?

Så det ni säger är att om hojen för övrigt går bra så är det bara att lära sig njuta av smällarna och bluddret? :hihi Alltså inget tecken på att nåt är fel?

Pinky skrev:
2157207 Hur fixar man mer sånt :D?
Skaffa förgasare! ;)
Att öppna upp luftburken uppströms filtret är ju ett sätt som dessutom ger möjlighet till större fyllnadsgrad/effekt.
Duccarnas vackra råmande på avslag är mycket resultatet av en stor volym i luftburken. Inte så mycket avgasbuller.
Tycker jag.
/J

Yadis skrev:
2157211 Så det ni säger är att om hojen för övrigt går bra så är det bara att lära sig njuta av smällarna och bluddret? :hihi Alltså inget tecken på att nåt är fel?

Så länge hojen drar jämnt och bra vid gaspådrag är det väl bara att gilla läget :)?

Yadis skrev:
2157211 Så det ni säger är att om hojen för övrigt går bra så är det bara att lära sig njuta av smällarna och bluddret? :hihi Alltså inget tecken på att nåt är fel?
Inte annat än att det möjligtvis är ett tecken på att det är dags att packa om dämpare med ny ull som sagt.
Förutsätter att systemet inte gått isär så att det läcker i ngn skarv.
Bluddret är att motorn på avslag ventilerer genom avgasröret, dvs det stora undertrycket nedströms trotteln vid avslag gör att motorn drar i sig luft bakvägen genom avgassystemet. Oförbränd fet tomgångsblandning som strömmar ut i krökarna blandar sig med detta akterifrån tillströmmande syre och tänder då och då i grenröret av sticklågor från avgasportarna.
Ju öppnare avgassystem desto mer ventilerar motorn bakvägen.
Mvh
J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2157224 Inte annat än att det möjligtvis är ett tecken på att det är dags att packa om dämpare med ny ull som sagt.
Förutsätter att systemet inte gått isär så att det läcker i ngn skarv.
Bluddret är att motorn på avslag ventilerer genom avgasröret, dvs det stora undertrycket nedströms trotteln vid avslag gör att motorn drar i sig luft bakvägen genom avgassystemet. Oförbränd fet tomgångsblandning som strömmar ut i krökarna blandar sig med detta akterirån tillströmmande syre och tänder då och då i grenröret av sticklågor från avgasportarna.
Ju öppnare avgassystem desto mer ventilerer motorn bakvägen.
Mvh
J

Mera pang pang om man tar bort dämparen helt då :banana?

Pinky skrev:
2157226 Mera pang pang om man tar bort dämparen helt då :banana?
Det kan du fethaja! ;-)
Men det är också så att om man, helt hypotetiskt, vill ha så mycket knallande som möjligt på avslag så måste man ha iaf lite rörlängd för att det ska kunna byggas upp tillräcklig mängd gas att detonera. Inget bludder i avgasröret utan rör mao! =)
Nu är det dags för bingen här tror jag.
Natti!
J

Yadis skrev:
den går för snålt..
kolla stiftet så det inte är vitt. kör du för länge med det så kan du paja motorn.
skaffa powercommander så den går vettigt!! :tummenupp

Jag hade en TRX för länge sen med samma (?) motor, med förgasare. De går väldigt snålt original så en ombestyckning är nog bra. Hade slipon och KN-filter på den samt ett förgasarkit (nålar, munstycken, trottelfjädrar). Allt inställt i bänk så den gick väldigt bra. Varning för Dynojetnålarna som gjorde att emulsionsrören slets upp väldigt snabbt.

M A N G E skrev:
2157329 den går för snålt..
kolla stiftet så det inte är vitt. kör du för länge med det så kan du paja motorn.
skaffa powercommander så den går vettigt!! :tummenupp

Att bänka/bestycka om motorn efter montering av slipon är ju inget jag själv skulle hoppa över. Det hoppas jag är gjort. Men om det är bludder vid avslag med trottel i tomgångsläge har det tyvärr inte med bestyckningen att göra är jag rädd. En korrekt mappad/betyckad motor kan bluddra friskt på motorbroms.
(Dessutom gå de flesta förgasarhojar rikare och rikare så här års när lufttempen stiger. Magrast på den kalla våren och hösten. Jag har olika bestyckning i på vår och höst jämfört med sommaren. Men jag är ju lite knäpp samt har bara en enda lättåtkomlig förgasare, bestyckar om på ca 3 minuter.)

Här är en bra länk till bestyckningstips om man vill lära sig göra en enkel koll av bestyckning utan bänk (av förgasare). I texten förklaras även motorbromsbludder har jag för mig: http://www.motospeed.se/files/pdf/MIKUNI_HSR_TuningManual.pdf

Mvh
Jörgen

Last edited:
Yadis skrev:

Ha!

Har rensade burkar på Duken å det bästa jag vet är att peta ner växel för växel o höra hur det bluddrar , puffar o smäller.
Välljud!!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...