Slutgiltig diagnos?

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Sen jag köpte min hoj(Gammal rd-härk från 84) har den börjat rassla mer och mer för varje vecka som gått, vilket minst sagt är oroande. Spekulationer syftar på ett dåligt lager eller två som håller på att ge sig, rasslet kommer huvudsakligen när man småputtrar med mycket lite gas eller slår av helt, men på senare tid har den börjat rassla mest hela tiden. Ganska högljutt till råga på det. :gnissla De enda gångerna den är tyst är runt 5000 varv på mellangas. En polare föreslog dåligt ramlager, och det verkade väl logiskt tyckte jag. In i motorn, rycka lite i vevaxeln. Inget glapp.
Nähä. Men jag var ändå lite misstänksam, men då kommer tvärsäkre far in och säger "ÄH, det där är bara nåt du har inbillat dig. Ut och kör nu.".
Så jag körde, men nu rasslar den så jävligt att man knappt vågar starta den.

Så någonting säger mig att han har fel ändå, vad tror ni? Inte är den frisk iaf.

UrbanTiger skrev:
125:a standardfel är annars osmord sträck slak kedja med utslitna kuggar a'la hajfenor.
Inte omöjligt... :hihi

Är det ett konstant rasslande?
Ungefär hur låter det? Som en pepparkvarn eller?
Följer det motorvarv eller hastighet?
Låter det likadant om den är belastad eller obelastad?

Trashcan skrev:
Finns ingen MX :7peta.
Alla från 84 är Lc.

Någon som vet vad det är som rasslar?
ok sorry var faktiskt lite osäker själv när jag skrev inlägget. Men vad heter annars den modellen som var före LC.. var det bara RD och inget mer?. :va :brinnerup

philsson skrev:
ok sorry var faktiskt lite osäker själv när jag skrev inlägget. Men vad heter annars den modellen som var före LC.. var det bara RD och inget mer?. :va :brinnerup

Ja den ja, veteranaren. Dx om jag inte missminner mig.

Nej, det är motorn som låter, helt inkompetent är jag inte :gnissla .
Det följer inte hastigheten, däremot belastning. Vid lite högre belastning brukar den bli ganska tyst i rasselsynpunkt. Låter mest vid tomvarvning, när man har släppt gasen och den varvar ner igen. Högt. Frekvensen ökar inte mycket med motorvarvet, det är mest ljudvolymen på knacklet som ökar.
På tomgång hör man ett litet rasslande konstant, om ni har hört en datorfläkt med dåligt kullager har ni en bra beskrivning. Mao är det med största sannolikhet ett lager, men vilket?

Trashcan skrev:
....In i motorn, rycka lite i vevaxeln. Inget glapp.
Nähä....

När det är så mycket glapp att du kan känna det så har motorn säkert redan gett upp. Ljudet förändras inget när du kopplar?
Eftersom det är en tvåtaktare så har den ju inga överliggande ventiler och därför ingen kamaxel eller kamaxelkedja så då skulle jag misstänka vevaxeln om det inte låter från kopplingen.

Riv motorn och kolla och byt lagrena det är ju ändå vinter nu, det skulle jag nog gjort.. För det är väl ingen motorkåpa eller nåt annat som skakat loss och ligger och skramlar?

Lycka till.

Hur ser spåren i kolven och kolvringarna ut?
Därifrån kan man få skrammel.
Sedan är det generellt så att det är svårt att ge diagnos på ett ljud på en chatsida ...

.

philsson skrev:
kolvbultslagret. Kunde likaväl vara vevlagret. :(

Kolvbultslagret (kärt barn har många namn). Enkelt att byta och kostar inte så mkt, byt och se om missljudet försvinner...

mickelin skrev:
Kolvbultslagret (kärt barn har många namn). Enkelt att byta och kostar inte så mkt, byt och se om missljudet försvinner...

spela in ljudet och langa upp så vi får höra

äh, FTPn är de någe vaj på

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8