Slutdiskuterat! Nu är det dags..

Skulle du kunna tänka dig att ställa upp för nämnt/liknande evenemang?

• Antal röstningar
    0

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
För en nystart inför annalkande högsäsong. :tummenupp

Personligen tycker jag hela debatten kring motorcyklismen, från båda håll sett, är pinsam. Det är pinsamt att människors okunskap får sådana följder som vi nu ser och det är pinsamt att ni svarar med att uppfylla deras stereotypa bild genom att vara arroganta och inte förstå allvaret som faktiskt presenterar sig.

Hälften av er hatar mig redan, en fjärdedel tycker jag är larvig och den sista fjärdedelen kommer att läsa vidare men inte bry sig nämnvärt. Här har ni ett av den här debattens fundament - Ni verkar helt enkelt inte vilja kämpa för det ni utger er för att älska.

Nu råder det lite inflation på den här typen av ämnen under den senaste tiden men det är inte för inte. Dagligen publiceras nya artiklar, undersökningar och uttalanden från förståsigpåare som förkastar motorcyklismen och lika ofta saknas det mothugg i debatten från vår sida, bortsett från lite nyktra men samtidigt bleka framträdanden av SMC.

Eftersom jag är uppvuxen med motorcyklar men inte har tagit tag i det själv förrän under nämnda säsong är det här helt oförståeligt för mig och någon förändring verkar inte heller skymta i horisonten.

Det kanske är dags att verkligen agera och visa att det här faktiskt har en enorm betydelse för oss och inte får sjunka till botten likt en väldigt tung järnkonstruktion.

Frågan är då vad som vore en lämplig aktion? På vilket sätt får vi ut vårt budskap på bästa möjliga sätt för att förändra opinionen?

Attitydförändringen, som har diskuterats i andra ämnen, är av enorm vikt. Man behöver faktiskt inte bete sig som en komplett idiot bara för att man är dold bakom ett visir, tyvärr är det alltför många som inte har samma värderingar. Det sker inte över en natt eller ens en säsong, men en sak är säker - Om vi börjar imorgon kommer det att gå snabbare än om vi börjar i övermorgon.

Det finns alla möjliga sätt att hantera det här, alla möjliga förändringar som vi kan göra och alla sitter säkert på en tanke som förändra situationen till det bättre; Omsätt den i praktiken förhelvete! :huvet

Rimligtvis borde man ha någon form av öppningsaktion för att proklamera nystarten. Givetvis ska vi då göra som alla andra missnöjda och förbisedda grupper gör - Demonstrera!

Nej, jag föreslår inte att vi ska ställa oss utanför Riksdagen med plakat som en hop missnöjda grinollar. Jag föreslår att vi demonstrerar precis som en försäljare skulle demonstrera den nya fina Hondan, Yamahan, Duccen, Aprilian, Triumphen etc etc

Tanken är att vi, tillsammans, kunde genomföra en light-demonstration/samling/uppvisning/kalla-det-vad-vill.

För oss Stockholmare skulle det kunna innebära att vi avsätter en helgdag och samlas på ex Sergels Torg för att få övriga medborgare att förstå. Det hela kan bestå av att ni drar dit era cyklar, låter intresserade människor inspektera, ställa frågor, dela ut informationsblad och gud-vet-vad.

Varför är det här bra? Massa idioter som tafsa på era älsklingar?

Det är ganska enkel och larvig logik. Grunden i hela debatten är okunskap kring motorcyklar och okunskap leder till rädsla. Rädsla leder till att man vill ha bort det som skrämmer en. Om man då kan neutralisera okunskapen är halva slaget vunnet och fälttåget kan börja.

Min fråga är således: Finns det en vilja att agera och förändra eller vill ni hopplöst observera utvecklingen från avstånd med vetenskapen om att ni hade makten att förändra men inte tog den? :va

Det är en jättebra idé, ända tills något pucko kommer på bakhjulet med ett rensat slipon till aktionen.

Tänk dig ljudet när 500 motorcyklar med så bristfällig ljuddämpning som dom själva står ut med när dom har hjälmen på, samtidigt startar på sergel...

Det är en jättebra idé, ända tills något pucko kommer på bakhjulet med ett rensat slipon till aktionen.

Tänk dig ljudet när 500 motorcyklar med så bristfällig ljuddämpning som dom själva står ut med när dom har hjälmen på, samtidigt startar på sergel...

Musik för mina öron:tummenupp

Ja !

Fränt, undrar hur lång tid det skulle ta för gummiröken att vädras ut från den gryta "plattan" utgör. Nog bäst att du förvarnar sjukvården så att de hinner bunkra upp men antihistaminer.:D

Jag skulle, för sakens och principens skull, mycket gärna ställa upp!

Måste vara dett vettigaste förslaget jag läst anfående detta "problem". Hade det inte varit för att jag bor i skåne hade jag defenitivt ställt upp!

Go for it.

Nu bor jag en bra bit ifrån. Men skulle det bli så pass stort intresse och det är en bra dag så åker jag utan tvekan de milen för att visa mitt stöd :tummenupp

Problemet är väl också, som du säger, att det finns för många stereotyper som kommer till en "demonstration" på bakhjulet vilket skulle förstöra budskapet väldigt snabbt. Fast det mesta går att lösa med välplacerade spikmattor.

Bra skrivet och förmodligen en korrekt beskrivning av mentaliteten i mc-sverige.
Hoppas ni får ihop mycket folk och kan visa folket att vi inte är idioter.
Mera sånt!

Om ni inte vill delta i SMC:s aktion den 28:e april så starta en egen i eran egen stad, samla ihop alla sporthojsåkare och åk omkring i samlad trupp så kommer ni att synas (och höras)

Om ni inte vill delta i SMC:s aktion den 28:e april så starta en egen i eran egen stad, samla ihop alla sporthojsåkare och åk omkring i samlad trupp så kommer ni att synas (och höras)

Men glöm inte att stanna, slå på charmen, få folk att stanna och prata...annars är risken stor att folk springer av rädsla...:)

Skitbra idé. Just say when :tummenupp :D

:va Om det är den vinnande taktiken för MC-sveriges största organisation blir jag lite förundrad. :tummenupp

Vad tror ni egentligen att ni kommer att uppnå om ni står och gläfser om trafikreformen under en eftermiddag? Det slaget är redan förlorat! Det ni istället borde göra är att fokusera på allmänheten eftersom det stora missnöjet som finns kring motorcyklismen grundar sig där.

Det känns som helt fel approach, men vi får väl se vad ni mäktar med :pannkyss

Tyvärr var det ganska långt ifrån den uppslutning jag hade väntat mig.. Det kanske krävs fler åtkramningar från politikerna innan ni reagerar fullt ut? Hoppas det inte är för sent då bara :va

Men å andra sidan är nästan sextio personer väldigt bra! Om man förutsätter att hälften inte införlivar sina "löften" är vi fortfarande trettio personer vilket enligt mig är en väldigt bra siffra. Återkommer efter helgen med en mer detaljerad plan och hoppas innerligen att intresset kvarstår! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Mvh

Jag brukar försöka vara artig som f-n när man har stället på. Särskilt om man ser att någon tittar lite snett på en. Det kostar inte särskilt mycket att hålla upp en dörr, le och säga hej, eller utbyta några ord med någons intresserade ungar. :tummenupp

Det handlar om promoters och demoters. Om vi kan få en mindre grupp att inse att vi är mänskliga och helt reko så sprider sig den uppfattningen relativt snabbt.
Lättast är väl att börja med sin egna omgivning. Om släkt/vänner/arbetskompisar tycker att man är ett svin så fort hjälmen åker på så är man antagligen inte rätt ute... :)

Edit: Röstade "nix" i pollen. Mest för att det är ett logistiskt problem för mig.

:

Det ni istället borde göra är att fokusera på allmänheten eftersom det stora missnöjet som finns kring motorcyklismen grundar sig där.

Mvh

Är den stora allmänheten negativ till motorcyklar? Det har inte jag märkt i alla fall. Fast jag tycker ditt initiativ är bra. Särskilt om det blir en positiv upplevelse för de som går dit.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back