Slutbullrat på Knudan efter 16.00

Nej, badhus väsnas inte så mycket, men jag bor bredvid Globen/Hovet/Söderstadion, och tro mig, det är ett jävla liv när det är match, i synnerhet fotbollsmatcher! Det är dessutom inte bara fansen som lever om, ibland står en snuthelikopter över området i 4h och foffar, snutarna springer runt å tjoar, kör som dårar när dom ska mota "supportrar" osv. Sen är det ju trafikkaos, folk parkerar överallt, området slås sönder osv. Men det är visst samhällsnytta? :va

Om jag inte missminner mig så sa dom att en del sundsvallsbor klagade på Mittsverigebanan när jag var där förrförra året, och det är väl minst 3 mil mellan :huvet Men då krävdes det visst att vinden låg rätt också. Men delvis därav dom hårdare reglerna. Jag är uppväxt vid E4, den som dom drog genom ett villaområde som hade funnits där i minst 50 år innan byggde vägen. Vid storhelger går det inte att stå på tomten och prata, man måste skrika till varandra. Men byggde dom något bullerplank, eller öht brydde sig om våra klagomål? Det skrevs skrivelser från villaägarföreningen, namnlistor och fan vet vad, men inget hände. Fram till i somras, då byggdes faktiskt ett plank, kors i taket, det tog ju bara 30 år :rolleyes:

Finns inte en chans att ljudet hörs till sundsvall från mittsverigebanan.

Gissar på att du blandat ihop det med att folk klagat som bor i härnösand som ligger norr om banan?

Finns inte en chans att ljudet hörs till sundsvall från mittsverigebanan.

Gissar på att du blandat ihop det med att folk klagat som bor i härnösand som ligger norr om banan?
Ja, jag tycker också att det låter helt vansinnigt! Men "höra" kan ju vara tillräckligt, därmed inte sagt att det är störande högt. Och jag vet ju bara vad som sas på banan, att folk i Sundsvall hade hört banan, vid rätt vind osv osv.

Men å andra sidan, när jag bodde i Gävle, och det fortfarande fanns ett flygvapen, då kunde man höra när dom startade Viggen på marken, 12 km bort, fågelvägen. Men som sagt, Sundsvall behöver ju inte ha vart söder om stan, och det kan ju mycket väl ha vart inbillning från nå surkärring som hörde E4 och antog att det var motorcykelligisternas fel på banan :gnissla

Ja, jag tycker också att det låter helt vansinnigt! Men "höra" kan ju vara tillräckligt, därmed inte sagt att det är störande högt. Och jag vet ju bara vad som sas på banan, att folk i Sundsvall hade hört banan, vid rätt vind osv osv.

Men å andra sidan, när jag bodde i Gävle, och det fortfarande fanns ett flygvapen, då kunde man höra när dom startade Viggen på marken, 12 km bort, fågelvägen. Men som sagt, Sundsvall behöver ju inte ha vart söder om stan, och det kan ju mycket väl ha vart inbillning från nå surkärring som hörde E4 och antog att det var motorcykelligisternas fel på banan :gnissla

Låter helt klart som inbillning om dom hör banan i sundsvall, jag bor i timrå som ligger mitt i mellan och jag har då aldrig hört något från banan, dessutom ligger ju midlanda flygplats närmare sundsvall än banan och det är ju inte helt tyst där heller, men inte hörs det något till sundsvall.

Vi har våran verkstad bara någon km iväg från Knutstorps bana. 4km bilväg vilket kanske blir 3km fågelvägen. Har bara hört aktivitet därifrån 3gg i år. En gång var det 2st Honda STCC bilar som körde, en gång Dansk bandag för mc och en gång var det en Lotus Super7 som körde. Det som brukar höras mest är alla mc-åkare som gasar fullt utanför på vägen ifrån banan. Så argumentet att man måste gasa av sig på banan för att köra lugnt på gatan verkar stämma så där dåligt. Om dom slutar köra vid 16-tiden kommer dessa göra detta vid samma tid som skolbussen kommer med elever som går på gymnasiet som brukar släppas av på den vägen vi 16:30 tiden..

När jag varit inne och handlat så har jag kollat priserna vad husanonnserna. I många annonser på hus nära banan så säger mäklarna "lugnt läge nära naturen". Inget om att det ligger nära en aktivitet med fart och lite liv i.

hade personerna verkligen åkt dit för att köra av sig hade de tagit hojen på släp.. menar när jag har kört på bana har jag varken lust eller ork att sitta åka trafikerad väg med hojen å skönt å sätta sig i bilen bara.

eldrift verkar vara framtiden inte bara av p g a zero emission

hade personerna verkligen åkt dit för att köra av sig hade de tagit hojen på släp.. menar när jag har kört på bana har jag varken lust eller ork att sitta åka trafikerad väg med hojen å skönt å sätta sig i bilen bara.

Här håller jag delvis med dig om. Dock finns det fortfarande människor som gazzar med hojen till och från banan. Särskilt de som inte riktigt kommit igång med sitt bankörande. Däribland lilla jag.

De som normalt åker gata med hojen och en bandag ibland väljer att åka på gata med hojen till bandagen också. Speciellt om de bor tillräckligt nära...

Sedan kan det ju komma lite 'publik' bestående av närstående kompisar som vill titta, ska de köra hojen på släp för att en åker bana :krama

De som normalt åker gata med hojen och en bandag ibland väljer att åka på gata med hojen till bandagen också. Speciellt om de bor tillräckligt nära...

Sedan kan det ju komma lite 'publik' bestående av närstående kompisar som vill titta, ska de köra hojen på släp för att en åker bana :krama

näe men dom kan väl köra som normalt folk o inte gasa satan precis utanför banan. har sett folk lämna sturup på bakhjul hur jävla onödigt är inte det

*Suck*
Tack alla ni som gnäller på folket som bor runt omkring bana..
Har själv bott 300 meter från just knudan och stördes inte ett smack av de som körde på banan.. (ja ja .. jag har ju ett intresse för motor, men det hade grannen också :)) Visst lät det, men som vissa poängterar, 99% (vågar jag gissa på) har flyttat dit EFTER banan kom till. Om ni ska hacka på folket som bor där så ta då reda på vem det är som gnäller mest i grannskapet... Då ska ni få se vart det kommer ifrån *my lips are sealed*
Inte från de ni tror...

Jag vill passa på att ge banägaren till Knudan en mega:tummenupp Så han sliter för att alla ska trivas på banan och för de som bor bredvid!

De som bor närmast banan retar sig faktiskt mest på de där som tror de är Sveriges svar på Ronny Pettersson..
Åk upp och kika när det är någon bilklubb som har träff.. då fattar ni. Du kan från banan räkna varje växel de petar i på väg in till macken i byn och tilbaka igen. Och samma gäller (tyvärr) många hojåkare också... :(
Har själv påväg hem nästan fått en hoj i fronten ... Kom i full fart i en dold sväng på fel sida. Och det var en deltagare från en bandag.. Och ja det vet jag för jag plåtade han innan på dagen på banan :mad: hade jag sett han/hon igen så hade det blivit en avlusning med råge.

Men försök och gör det bästa av situationen.. För vad kan man annars göra. Jag gissar att både HMS och banägare kämpat med alla medel för att det inte skulle bli såhär... så kom igen och ge inte upp.. Spelet är inte över än bara för någon "mupp"/"muppar" tycker det låter lite när de ska sätta fart på grillen en lördagskväll.. Efter ett par "grill-öl" så hör de säkert ingenting ändå :D

*Suck*
Har själv bott 300 meter från just knudan och stördes inte ett smack av de som körde på banan.. (ja ja .. jag har ju ett intresse för motor, men det hade grannen också :)) Visst lät det, men som vissa poängterar, 99% (vågar jag gissa på) har flyttat dit EFTER banan kom till. Om ni ska hacka på folket som bor där så ta då reda på vem det är som gnäller mest i grannskapet... Då ska ni få se vart det kommer ifrån *my lips are sealed*
Inte från de ni tror...

Jag vill passa på att ge banägaren till Knudan en mega:tummenupp Så han sliter för att alla ska trivas på banan och för de som bor bredvid!

De som bor närmast banan retar sig faktiskt mest på de där som tror de är Sveriges svar på Ronny Pettersson..
Åk upp och kika när det är någon bilklubb som har träff.. då fattar ni. Du kan från banan räkna varje växel de petar i på väg in till macken i byn och tilbaka igen. Och samma gäller (tyvärr) många hojåkare också... :(
Har själv påväg hem nästan fått en hoj i fronten ... Kom i full fart i en dold sväng på fel sida. Och det var en deltagare från en bandag.. Och ja det vet jag för jag plåtade han innan på dagen på banan :mad: hade jag sett han/hon igen så hade det blivit en avlusning med råge.

Men försök och gör det bästa av situationen.. För vad kan man annars göra. Jag gissar att både HMS och banägare kämpat med alla medel för att det inte skulle bli såhär... så kom igen och ge inte upp.. Spelet är inte över än bara för någon "mupp"/"muppar" tycker det låter lite när de ska sätta fart på grillen en lördagskväll.. Efter ett par "grill-öl" så hör de säkert ingenting ändå :D

Tyvärr har en del människor inget liv, dom e trötta och bittra, då tar dom ut sin ilska på vad som helst, tomgångsgnäller och är allmänt korkade.

*Suck*
Inte från de ni tror...

Väldigt bra inlägg! :tummenupp

Men största problemet är vi själva, vi som kör på banorna!
Tyvärr är banägarna för dåliga på att se till att ljudkraven följs, samt att vi som kör skiter i de regler som finns. Detta biter endast tillbaka på oss själva, men då ska det kastas skit på dom som klagar...

Varför ska vi bullra på banan?

Läste en intervju en gång av nån från en biltillverkare(kan varit volvo men är ej säker)angående ljud.
Som han sa kunde dom på en bil bygga avgassystem som var nästan tysta men som han sa "vem skulle köpa den bilen?",gällde just de motorstarkare bilarna.

På hoj är det kanske inte lika lätt att få helt tyst pga avgassystemets längd men nog fan tror jag dom kan fixa tystare system än lagkrav utan effektförlust men som sagt innan,vem köper den hojen?
Och,hur länge får den va tyst efter den har inhandlats?

Så,de flesta bidrar nog till ökande krav på ren tradition eller "känsla"

Henrik

Tråkigt att höra att folk beter sig så. Personligen har jag aldrig sett någon deltagare på bankörningar som inte respekterat hastighetsskyltningen genom Kågeröd när de åkt och tankat eller kört till och från banan. Brukar äta lunch eller kiosken ibland i samband med arrangemangen.

Själv har jag alltid sett till att hålla hastighetsgränsen genom Kågeröd och tätbebyggd längst väg 109 på väg till och från Knutstorp när jag deltagit i någon bankörning med bil eller mc. Någonstans inser man att det är rätt lämpligt att inte reta upp de som bor i omgivningarna i onödan.

Tyvärr tror jag att bankörningar och motorträffar i allmänhet på Knutstorp även drar till sig individer som inte deltar i arrangemangen. Dessa förstår antagligen inte innebörden av att inte respektera de kringboende när de köra till och från banan. Ytterligare en olycklig omständighet för de kringboende är att det finns väldigt fina omgivningar som inbjuder till aktiv körning. Dessa kommer aldrig att försvinna oavsett hur tidigt banan stänger.

Läste en intervju en gång av nån från en biltillverkare(kan varit volvo men är ej säker)angående ljud.
Som han sa kunde dom på en bil bygga avgassystem som var nästan tysta men som han sa "vem skulle köpa den bilen?",gällde just de motorstarkare bilarna.

På hoj är det kanske inte lika lätt att få helt tyst pga avgassystemets längd men nog fan tror jag dom kan fixa tystare system än lagkrav utan effektförlust men som sagt innan,vem köper den hojen?
Och,hur länge får den va tyst efter den har inhandlats?

Så,de flesta bidrar nog till ökande krav på ren tradition eller "känsla"

Henrik

Men nu modifierar många så att motorcykeln inte klarar ljudkraven, ändå tillåts dom att köra... och varför?
Jo, för vi andra tillåter och hjälper till genom att säga -Släpp av lite på rakan så klarar du dig! ;)

Men nu modifierar många så att motorcykeln inte klarar ljudkraven, ändå tillåts dom att köra... och varför?
Jo, för vi andra tillåter och hjälper till genom att säga -Släpp av lite på rakan så klarar du dig! ;)

Ja,just den biten förstår jag inte men jag är väl gammal.
Har inte banorna mickar runt idag?

Fattar när ljudnivån blir hög i tävlingssammanhang då den sista pållen behövs men för gat/banåkare som inte tränar inför tävling eller tävlar begriper jag inte varför väsnas med än nödvändigt?

Kör originalsystem och tycker det hörs så det räcker,tydligen yamaha oxå då burken är längre på -10 modellen.

Skulle hojen låta 60db skulle jag vara lika lycklig för det bara han gick som innan,körkänslan tycker jag blir bättre ju tystare det går.

Henrik

Får inte fram något annat än FUCKING PATETISKT! Vafan är det för jävla fel på det här jävla landets regering och allt vafan den innebär?! "Vi vill få bort buset och dessa fruktansvärda motorcyklar från vägarna, så vi eliminerar banornas välkomnande famn!" Tullinge flygfält? PERFEKT för ett gigantisk motorland! Redan sabbat och relativt obebyggt! KLOCKRENT!!! Nej då bygger vi bostadsområden där :tummenupp Och våran älskade sport då? JO fotboll :huvet Vi måste ha fler arenor!!!!!! Bygg, bygg, bygg och återigen BYGG FLERA ARENOR!! :tummenupp Ge allihop en varsin boll eller punktera bolljävlarna så man slipper den där förbannade sporten någon jävla gång! Förstår inte varför det ska vara så jävla svårt att bygga ett stort motorland som innehåller roadracingbana, motardbana, crossbana, racingbana för bilar you name it?! Kalla det Sveriges Motorland, haja va stolt man skulle va :)
Men go ahead slösa bort ännu mer pengar på att räffla vägarna, sätta upp meningslösa fartkameror, och för guds skull glöm inte att minska öppettiderna på dom enda ställena våra kriminella och livsfarliga hojåkare kan busa av sig! :brinnerup Nej du, de här har gått alldeles för långt, så långt så att jag har insett att det är bara att skita i det.

Fan va jag ska kicka igång min cross, sticka ut i skogen och väsnas, gapa och skrika, börna sönder, dunka hjälmen i träden och bara leva :yoparty

Helvete va bra det kändes att reagera av sig lite grann... :)

Vråla på gubbs :yoparty och gasa inte på bana! Det väsnas så...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul