Slutat driva efter vinterförvaringen? Hjäälp!

vnvulcan

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
skövde
Hoj
-96 kawasaki vn1500
En vn1500 som stått ett halvår, startar fint på en gång men när jag lägger i växeln och ska åka iväg händer INGET! någon som tror sig veta vad felet kan vara?
 
Starta den med växel i, kan va lite kinkigt in kopplingen blivit använd och varm.
 
Jag tycker kopplingshandtagen känns som vanligt och jag får i växeln och den driver LITE lite framåt! Jag kan stå still med växeln i utan att den dör. Även om jag har i växeln men inte kopplingshandtaget när motorcykeln ej är i gång kan jag skjuva hojen framåt??:huvet
 
testa byta olja och varmköra ordentligt. lamellerna kan ha klistrats ihop
 
Kan det vara kopplingsfjädern då? För det känns som att det i stället inte går att få ihop lammellerna? "Klibbat isär" :hihi ska prova att byta oljan för det behöver ju ändå göras. Känns inte som de kommer hjälpa bara men gör de nog imorrn!
 
Oljebyte är aldrig fel även om det brukar vara svårt att koppla ur med gammal olja.
Är det hydraulisk koppling eller vajer?
Om det är vajer så kanske något spöke justerat den under vintern.Kolla att det finns ett litet spel i handtaget.
Lycka till
 
Oljebyte är aldrig fel även om det brukar vara svårt att koppla ur med gammal olja.
Är det hydraulisk koppling eller vajer?
Om det är vajer så kanske något spöke justerat den under vintern.Kolla att det finns ett litet spel i handtaget.
Lycka till


Det är hydralisk koppling och jag kan ärligt säga att jag vet inte hur en hydralisk koppling funkar riktigt, vad finns det för justeringsmöjligheter? Det kan va så att växeln inte går i helt utan att den hamnar i nått mellanläge?
 
Jag har aldrig pysslat med hydraulisk koppling och blev därför lite nyfiken.
Upptäckte ganska snabbt att många har problem med kopplingen på vulkaner.
Kika in här så kanske du får lite hjälp http://www.vulcandrifterriders.com/forum/index.php?topic=1170.0
Ett annat problem är att det finns små hål i huvudcylindern som kan bli igensatta. Dessa hål släpper på trycket när greppet släpps ut. Detta problem brukar uppstå efter en stunds körning och försvinner när cykeln stått ett tag så det borde ej gälla ditt problem.
Lycka till
 
Säkert att inte kopplingshantaget blir stumt när du drar i det flertalet gånger? I annat fall har du nog lamellknas, men det borde inte uppstå under vinterförvaring.
 
Om du skall byta olja så är det ju ett ypperligt tillfälle att kika på kopplingen samtidigt. Töm oljan,ta bort kåpan och kika vad som händer när du kopplar ur (starta ej motorn). Titta efter rost eller avlagringar. Kan ju vara så att fjädern börjar bli för klen samtidigt som det kärvar lite efter vinterförvarng.
 
Om du skall byta olja så är det ju ett ypperligt tillfälle att kika på kopplingen samtidigt. Töm oljan,ta bort kåpan och kika vad som händer när du kopplar ur (starta ej motorn). Titta efter rost eller avlagringar. Kan ju vara så att fjädern börjar bli för klen samtidigt som det kärvar lite efter vinterförvarng.

Jag bytte oljan lite fort och lätt UTAN att kolla kopplingen! Fort ska de gå, varmkörde sedan motorn lite men utan resultat så får väl bli att tappa den på olja samt kolla kopplingen:gråta får väl beställa en ny packning oxå för jag antar att den går paj:död
 
Jag bytte oljan lite fort och lätt UTAN att kolla kopplingen! Fort ska de gå, varmkörde sedan motorn lite men utan resultat så får väl bli att tappa den på olja samt kolla kopplingen:gråta får väl beställa en ny packning oxå för jag antar att den går paj:död

Hör du inga missljud alls när den driver sakta framåt?

Var det du som vinterförvarade den? För det finns en splinesad hylsa i kardanen som kan rensas om man försöker stunta med den.
 
Du bytte oljan lite snabbt...

det är inte så enkelt att du har fyllt i ny olja som inte är till våta kopplingar.. typ bilmotor olja? Det är många som gör det felet och då slirar kopplingen omedelbart. Det finns ju inte något friktions medel i bilolja..

risk att du åker på nya lameller om det är fel olja i motorn nu...

vad olja har du i nu??
 
Last edited:
Det finns ju inte något friktions medel i bilolja..

Kan du utveckla det lite?
Vad innebär det? Att man har hällt i en näve grus i oljan? :hihi
Har aldrig hört om friktionsmedel i oljan....vet att det finns addetiv i vissa oljor som gör dem för "hala" och olämpliga att använda med våtkopplingar. Koppligen slirar bla. vid belastning.
 
Last edited:
Precis som du skriver det är andra additiv i olja för våta kopplingar.. typ atf till automater.

Turbokombi till traktorer med våta bromsar..

samma med mc olja det är vissa additiv som finns där men inte behövs i en bil motor.

ducati med torrkoppling bryr sig föga om vilken olja som EX

läs stora ojje tråden här på sporthoj den förklarar allting..
 
Du bytte oljan lite snabbt...

det är inte så enkelt att du har fyllt i ny olja som inte är till våta kopplingar.. typ bilmotor olja? Det är många som gör det felet och då slirar kopplingen omedelbart. Det finns ju inte något friktions medel i bilolja..

risk att du åker på nya lameller om det är fel olja i motorn nu...

vad olja har du i nu??

Motul 5100 eller vad den heter! Så de är mc-olja. Kan man ta bort vänster motorkåpa utan att tömma den på olja? Lufta kopplingen?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top