Sluta snusa (igen)

Heja!

Själv slutade jag 1/1 2007, när priset gick upp markant tyckte jag att nu fan får det vara nock med snusen. Hade då snusat mer eller mindre konstant sedan 9:e klass, 23 år. Har sedan dess snusat 1 gång, i höstas. Smakade varken gott eller urk.

Inga plåster eller annat nikotinhaltigt, knaprade Fisherman's Friends istället.

Jag slutade också tvärt, från att ha snusat en dosa om dagen och vaknat på nätterna för att snusa.

Inte ett plåster eller tuggummi.

Jag hade en påse lakrisbåtar som substitut, men jag insåg att det skulle kunna bli katastrof för magen.

Det går.... inte! Började på riktigt (nästan*) igen för snart ett år sen. Fast inte lika mycket som tidigare. En dosa portion räcker nästan 3 dagar nu, att jämföra med när jag körde med löst då den räckte max 2 dagar.

*Bara portion den här gången.

Jag slutade också tvärt, från att ha snusat en dosa om dagen och vaknat på nätterna för att snusa.

Inte ett plåster eller tuggummi.

Jag hade en påse lakrisbåtar som substitut, men jag insåg att det skulle kunna bli katastrof för magen.

Känner igen det där med lakris. Slutade tvärt med snuset någon vecka in i januari. Lider inte särskilt mycket förutom efter en god middag.
Men jag har ett extremt sug efter lakris och då framförallt Lakrisal. Men jag försöker att ta en morot istället när suget sätter in. Resultatet är att jag nästan äter 1 kilo morötter om dagen.

Känner igen det där med lakris. Slutade tvärt med snuset någon vecka in i januari. Lider inte särskilt mycket förutom efter en god middag.
Men jag har ett extremt sug efter lakris och då framförallt Lakrisal. Men jag försöker att ta en morot istället när suget sätter in. Resultatet är att jag nästan äter 1 kilo morötter om dagen.

Det där med morötter kanske är något för mig, jag är allergisk mot morötter. Så varje gång jag blir snussugen får jag en fläskläpp. Då kanske jag helt enkelt lär mig att inte bli sugen.

Jag började snusa när jag slutade röka för några år sedan. Det var en dag på jobbet då jag helt enkelt glömt plåster. För att ens kunna koncentrera mig på jobbet tog jag en snus. Märkte att det hjälpte mot röksuget, så jag skulle bara snusa tills röksuget var borta. Och så var det med det...

Nu är jag inne på 4e dagen som Nikotinfri och har inte dödat någon än även om det har varit nära några ggr. Humöret växlar mellan bottenlös ilska och melankoli, sugen på snus dygnet runt, kan inte sova ordentligt, har kortare stubin än farmen-Qristina o s v. Om de här jäkla besvären inte slutar snart faller jag dit igen... Jag blir tokig!

Hur går det för er andra som slutat?

Det där med morötter kanske är något för mig, jag är allergisk mot morötter. Så varje gång jag blir snussugen får jag en fläskläpp. Då kanske jag helt enkelt lär mig att inte bli sugen.

Jag började snusa när jag slutade röka för några år sedan. Det var en dag på jobbet då jag helt enkelt glömt plåster. För att ens kunna koncentrera mig på jobbet tog jag en snus. Märkte att det hjälpte mot röksuget, så jag skulle bara snusa tills röksuget var borta. Och så var det med det...

Nu är jag inne på 4e dagen som Nikotinfri och har inte dödat någon än även om det har varit nära några ggr. Humöret växlar mellan bottenlös ilska och melankoli, sugen på snus dygnet runt, kan inte sova ordentligt, har kortare stubin än farmen-Qristina o s v. Om de här jäkla besvären inte slutar snart faller jag dit igen... Jag blir tokig!

Hur går det för er andra som slutat?

bara å kämpa på! tar tid av bli av med suget å vanan

Känner med er som håller på att avgifta er och har all respekt för den självdiciplin som krävs. Önskar er framgång i er strävan.
Själv så har jag snusat i 20+ år och har under den tiden försökt slutat ett antal ggr. Mitt längsta uppehåll var nästan ett år tills jag lade in en paj på fyllan..
Tror inte det handlar om de fysiska symtomen/abstinensen när det gäller återfall utan det handlar om 100% viljestyrka och självdiciplin enl. min mening. I retrospekt tror jag inte att jag någon gång gjort ett 100% helhjärtat försök att sluta, men vet hur det känns.
Har nu accepterat att jag är och kommer att förbli en snusare på obestämd tid. Det snuset gör för mig tycker jag väger upp det abstinensen gjorde under uppehållen. Den ekonomiska biten får jag bara ta som en konsekvens av mitt beslut. Jag lever i övrigt sunt och motionerar, snuset är min enda last. Kanske är jag en svag människa men har isf funnit sinnesro med det och mår bra.

Har också försökt sluta nån gång, höll upp ett år ungefär men trillade dit igen. För mig fungerade det bra med nikotintuggummi som jag tog vid den värsta abstinensen nån gång om dagen i 2 veckor sen vanliga tuggummin ett tag.
Det ÄR svårt att sluta snusa, lika beroendeframkallande som heroin vad jag hört, tur det inte är lika dyrt :)

Motorcykel är ju en dyrare drog, bland alla varningsetiketter som kommer på hojen som ny borde det stå "Denna produkt kan skada din hälsa och är beroendeframkallande" :)

Slutade för drygt ett år sen. Inga substitut, lättirriterad i två månader ungefär, men jag lät inte kroppen styra helt enkelt(fast det var praktiskt sett svårare). Snusat i 15år men idag känner jag inte nåt sug alls. Så sett till tidsperspektivet är det inte så jävligt.

Jag passade på en dag när jag var vansinnigt bakis och mådde så dåligt att det helt enkelt inte gick att snusa, eller ens dricka vatten... Klarade den dagen, sen var det "bara" att ta en dag i taget. Jag köpte helt enkelt inte den där förföriska/fördärvande "sista dosan". Gör det med en överraskning!

"Jävla mes, du klarade igår, du klarar idag också" var mantrat.

Jag snusade i 20år. En kväll på jobbet så tänkte jag att jag skulle se hur länge jag kunde gå utan en snus för att jävlas lite med mig själv. Jag lovade varken mig själv eller någon annan att jag skulle sluta, det slog mig bara att fan vad svag och ynklig jag är som MÅSTE ha det där jävla snuset. Jag tar en snus sen tänkte jag, sen, lite längre ska jag nog klara. Imorgon får jag ta en, då har jag varit duktig, sen. Inte nu, sen. 10min i taget.
Det är nu 7 månader sen. :)

Jag har gått upp 6-7kg och äter i princip allt jag ser. Har vid ett par tillfällen åkt och köpt en hel prinsesstårta för att möla i mig på egen hand. :3freak

Jag var duktig på att äta redan innan faktisk, sattehhh.... skinnet börjar bli trångt.
Jag tar tag i det till hösten, kanske. Om jag inte får åka balder.

Ha ha, hur fan kan ni "trilla dit" när ni slutat. Det är väl bara att skita i att snusa. Vi har en kille på jobbet som ständigt gaggar om att sluta, sedan slaskar han in en ny paj i käften. Han har faktiskt hållt uppe någon månad ibland, men det är ju för ynkligt.

Jag lade av efter 23 år då jag en kväll vägrade att gå ut i regn och köpa snus. Det är nu 8 år sedan. Det skulle aldrig falla mig in att kuka fram och tillbaka med detta. Har man slutat så har man. Jag är dessutom övertygad om att jag inte längre tyckt det var gott, men det får vi aldrig veta. För varje gång ni bryter ert uppehåll river ni lite av den mentala spärr som kunnat hjälpa er. Undermedvetet tänker ni då att "det är inte så farligt att ta en pris, jag kan alltid sluta igen".

Då blir ni som en fet kärring som efter att ha "varit duktig" och promenerat 100 meter extra måste "unna sig" en påse wienerbröd för att hon varit så duktig. Då får man aldrig se några resultat och motivationen uteblir.

Samma mekanism gäller vad ni än tar er för i livet tex motion eller att kröka. Sätt yxan i huggkubben och låt den sitta där.

Snusade i 18 år men nu har jag inte snusat på 4 månader. Provade att trappa ner men det var hopplöst. Slutade tvärt och mådde skit i en vecka, men efter det gick det bra. Snusar fortfarande ingefära, då får jag inte samma snussug som utan. :glömdet

Provat sluta 3 gånger, på 7 år.

Första 2 gångerna så höll det 1 vecka. 3:e gången började jag röka istället, men det gick ju för fan 1 paket på 2 dar! Vilket inte alls var bra för ekonomin. Så efter 1 år började jag snusa igen.

Får väl se om jag provar att sluta igen :hihi

Jag la av för några år sen när en tjej på jobbet avslöjade att hon skulle sluta röka som nyårslöfte. Tänkte att jag kan fan inte va sämre än en brud.. Men jag tycker att nyårslöften är pinsamt så jag la bara av helt oplanerat, några dagar innan nyår.

Mådde som skit i typ en vecka, sov dåligt, vaknade svettig flera gånger mitt i natten i kanske 3 veckor.. Sen var suget relativt borta.

Höll upp typ ett år.. sen, utan att ha varit sugen eller ens tänkt på snus ö ht på över halvåret så köpte jag en dosa lös på fyllan (hade BARA snusat portion innan).. Fick världens skönaste "kick".. sen var det kört.

Ska lägga av igen, men blev så sjukt lättirriterad när jag slutade sist så jag måste ta det vid någon strategisk tid, när det är lugnt på jobbet eller liknande.

Efter tvära kast mellan vansinnesutbrott och melankoli, magont, huvudvärk, dålig sömn, mardrömmar och annan skit kom jag på att det inte är så jag vill må på min semester. Så snusstoppet är uppskjutet. Största anledningen till stoppet var tandköttet. Så nu ska jag vara lite mer noggrann med att snusa varannan sida och att låta truten stå utan snus 30-60 min mellan prillorna.

Jag kör alltid Ettan lös, fy satan vad gött det är.

Dom här blöjorna som finns nu är ju samma sak som att sluta så det går fetbort.

Jag har snusat sen jag fyllde 19 och är nu 56 och jag har slutat sådär en miljon gånger.

Jag har aldrig haft några problem med att sluta tvärt och låta bli i flera månader. Ingen abstinens
alls.

Sen plötslig bestämmer man sig för att nu skall det djävlar byggas hoj, hus, båt, hydrokopter, .....och
vad är bättre då än att börja med att inhandla en dosa Ettan lös.

Medan mina barn var små snusade jag aldrig hemma eftersom jag inte ville lära dom något dumt. Dom lärde sig det i alla fall helt själva.

har så länge jag snusade problem med tandköttet, blödde när jag borsta tänder osv,
2månader efter jag slutade snusa var jag hos tandläkaren och hon trodde inte det var samma mun som sist.
hade blitt otroligt mycket bättre

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back