Sluta snusa (igen)

Jag har hållt upp ett bra jeddra tag säkert ett halvår mer kanske.

Men nu har jag börjat smygsnusa på kvällarna :tungan

Mmmmmm GOTT!

Jag "slutar" ganska ofta. Inte på så sätt att jag bestämmer ett datum och slutar då, utan att jag helt enkelt, mitt i en dosa, kommer på att "nu skiter jag i det här".

Inga problem alls att hålla upp en vecka eller två. Det är skitenkelt.

MEN..........

Så fort jag dricker trillar jag dit. Finns inte en chans i helvetet att jag kan stå emot. Ska jag sluta dricka också? Jag kallar mig ingalunda beroende av alkohol, men jag tycker det är en social grej och dessutom är det faktiskt lite trevligt att ta några drinkar/öl med polarna på fredagen. Då trillar man dit....
Köper ett par dosor, sen tröttnar jag igen och "slutar".

Jag "slutar" ganska ofta. Inte på så sätt att jag bestämmer ett datum och slutar då, utan att jag helt enkelt, mitt i en dosa, kommer på att "nu skiter jag i det här".

Inga problem alls att hålla upp en vecka eller två. Det är skitenkelt.

MEN..........

Så fort jag dricker trillar jag dit. Finns inte en chans i helvetet att jag kan stå emot. Ska jag sluta dricka också? Jag kallar mig ingalunda beroende av alkohol, men jag tycker det är en social grej och dessutom är det faktiskt lite trevligt att ta några drinkar/öl med polarna på fredagen. Då trillar man dit....
Köper ett par dosor, sen tröttnar jag igen och "slutar".

Jag har faktiskt druckit några gånger redan UTAN att ta nån snus. Fast ska jag vara ärlig så har jag klarat mig tack vare bristande tillgång på snus då. Hade jag haft snus eller druckit tillsammans med nån som snusade så hade jag redan varit torsk. :gnissla

Det är 17 år sen jag slutade att röka (ungdomssynder), ibland blir jag (trots att jag snusar) nå så jävulskt röksugen att jag nästan viker mig dubbel.

Visst har jag rökt efter jag slutade, men aldrig för att jag har känt mig sugen, när suget sätter in stålsätter jag mig för det är då man riskerar att börja om.

Snuset fortsätter jag med, för jag har provat att sluta och jag står inte ens ut med mig själv när jag är sån.
Jag fick (av en tjej ) en aukupunkturbehandling mot nikotinbegär, och jag ville sluta snusa för hennes skull, problemet var bara att det var en överraskning så jag fick ingen chans att trappa ner innan, jag tror jag vet hur en heroinist som slutar känner sig...

Den persen gjorde nog mer skada än nytta, jag har inte vågat göra något nytt försök efter det, och nu har jag absolut ingen motivation heller.

Så mitt råd är nog att trappa ner så mycket man kan innan man på ett förutbestämt datum tar tjuren vid hornen och slutar helt, cold turkey!

Rökning är en vidrig sysselsättning som påverkar omgivningen, medans snus (om det sköts rätt) kan gå helt obemärkt förbi.

Snus ar ju sa jaaaaavla gott, men priserna hojs ju hela hela tiden och tillslut kommer en dosa vara vard sin vikt i guld...

Tips till folk som försöker sluta snusa.

Jag har lagt in en automatisk överföring utav pengar till ett "sluta snusa konto".
Varje månad, samma dag som lön kommer flyttas motsvarande 1 månads snusinköpspengar till detta konto.:)

Detta ger mig den motivation jag vill ha (spending money :D), enda anledningen att jag slutar snusa är ren snålhet.:näsblod

Snusfri i snart 3 månader nu. :huvet :tummenupp

Jag har slutat snusa för tredje gången nu. Har hållt upp 3 veckor nu. Körde med lite nikotintuggumin i början. Nu är det inte så farligt längre men man får sina attacker, då tar jag ett vanligt tuggumi istället så försvinner begäret rätt fort. Jag slutar för att må bättre och för att jag inte vill betala hutlösa snuspriser.

Jag slutade snusa och höll upp ett år, provade igen och var tjockfast storsnusare ytterligare några år.

Nu har jag inte snusat på 7-8 år.
Sist jag slutade provade jag ett knep som hjälpte mig.
Jag pulade dosan full med russin. På så vis hade jag dosan i fickan och kunde ”ta en snus” när abstinensen var svår. Det var ett bra knep tyckte jag.

Problemet med det var att jag blev beroende av russin, men de har jag klarat av att sluta med nu.

Jag är inne på min andra vecka nu utan snus... Slutade utan nån egentlig anledning, var less på att betala 40-50 spänn för en dosa! Har kört en dosa om dagen i ca 10 år. Faktiskt inga större bekymmer att hålla upp, blir bara väldigt sugen på mycket annat istället...

Nån annan son har haft problem med huvudvärk? Har hållt upp i en månad snart och sista 3 dagarna har jag varit på redigt dåligt humör och haft huvudvärk. Kan det vara abstinens tro? Eller har jag blivit gammal och fått synfel eller nåt? Har käkat alvedon på löpande band.

Idag känns det bättre igen iallafall.

Har inte upplevt detta när jag hållt upp vid tidigare tillfällen.

Tips till folk som försöker sluta snusa.

Jag har lagt in en automatisk överföring utav pengar till ett "sluta snusa konto".
Varje månad, samma dag som lön kommer flyttas motsvarande 1 månads snusinköpspengar till detta konto.:)

Detta ger mig den motivation jag vill ha (spending money :D), enda anledningen att jag slutar snusa är ren snålhet.:näsblod

Snusfri i snart 3 månader nu. :huvet :tummenupp

Det där håller inte så länge. Det gör man i början men inser snabbt att pengarna rullar till annat. Trots att man slutar snusa så har man likt förbannat inte mer stålar över i slutet av månaden.

Det där håller inte så länge. Det gör man i början men inser snabbt att pengarna rullar till annat. Trots att man slutar snusa så har man likt förbannat inte mer stålar över i slutet av månaden.

Nej det är ju därför man flyttar över pengarna till annat konto. Jag kör samma grej. Funkar rätt bra! :tummenupp

För mig funkar det.:tummenupp

Jag har just nu 3000 kr på mitt "snuskonto". :)

Det rent medicinska beroendet är över efter ett par veckor, men sedan har vi ju det där med att man minns hur gott det är. Det glömmer man inte i första taget. Som någon sa, vill man verkligen sluta är det inte speciellt svårt, men att verkligen vilja är inte så lätt. Lycka till hur som helst!

Jag slutar för att må bättre och för att jag inte vill betala hutlösa snuspriser.

Ja, mår man dåligt av att snusa bör man sluta!

Nån annan son har haft problem med huvudvärk? Har hållt upp i en månad snart och sista 3 dagarna har jag varit på redigt dåligt humör och haft huvudvärk. Kan det vara abstinens tro? Eller har jag blivit gammal och fått synfel eller nåt? Har käkat alvedon på löpande band.

Idag känns det bättre igen iallafall.

Har inte upplevt detta när jag hållt upp vid tidigare tillfällen.

Visst mår man bra som nikotinfri?

Last edited:
Jag ska fan sluta med mat oxå. Och kaffe. Fyfan vad sugen man blir på snus när man har ätit. Har dessutom inget godis hemma. Och drack vin till maten så det är tjört att åka och handla. :död

Själv anser jag om man inte har en riktig anledning att sluta så varför inte ge fan i dessa ideer? Varför sluta med det som är så gott och lyxar till de små stunderna? :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!