Sluta Smälla Nu!!!

Hm därför har vi på våran tomt en egen sandlåda,
den används flitigt av våra katter.

Men pissar i din barnvagn ? :hihi :confused:

Äh största problemet med djur inom tätbebygda områden är alla hundar som går utan koppel. Jag menar Koppla hundarna eller flytta ut på landet!

:tummenupp

tjockisbulle skrev:
Äh största problemet med djur inom tätbebygda områden är alla hundar som går utan koppel. Jag menar Koppla hundarna eller flytta ut på landet!
Varför är det det största problemet? Hur har du kommit fram till det? Bara undrar ...

jag håller med om att hunden skall vara kopplad.

brinckis skrev:
Men det jag retar mig på är att de tar död på andra djur såsom fåglar för nöjesskull. Mitt föräldrahem har vi årligen flertalet fågel "familjer" som bosätter sig i våra träd, buskar. Men när fågel ungarna skall lära sig flyga måste man sitta på sin vakt så inte grannkatten kommer o ta död på dem. Då blir jag vansinnig och hade jag fått tag i katten så hade den nog heller inte levt längre. Detta vill jag dock ej skylla på katten utan på ägarna av katten som släpper ut den och sen skiter i den.Lycka till med att uppfostra katterna så de inte skiter på allmän plats och inte går på några bilar.
:tummenupp

Men du kan ju inte bli sur för att katten attackerar fåglar, det är ju det den har gjort sen begynnelsen typ. Min katt brukar fånga lite småfåglar då och då ute på balkongen och ta med sig in men det kan man knappast lbi sur över. Ungefär som att en trädkramare blir sur för att älgen käkar upp skotten i skogen :)
Det är inte trevligt när katter springer runt och pissar och skiter i sandlådorna och då får man försöka lösa det på något sätt då jag tycker att katten ska få gå fritt. På min gård har vi inga sandlådor så deet finns ingen anledning till att inte låta katterna gå fritt. Skulle de pissa i en barnvagn är det värre men vem har en barnvagn står framme först och främst om de inte vill ha den stulen....

brinckis skrev:
en 17 åring och en 2 åring dog igår av raketer (dock olyckshändelser) ... jag personligen tycker det är slöseri med liv. bättre kommunerna anordnade ett stort fyrverkeri med hög säkerhet.

men jag är inte emot att ungar smäller (av sina fingrar) bara de gör det vid 12 slaget.

jag vet att det finns fler "onödiga" dödsorsaker såsom åka hoj, skidor osv. så det behöver inte nämnas.

Du får givetvis tycka vad du vill men jag delar inte din uppfattning och anser att den blir en aning egoistisk iom att du själv inte tycks uppskatta fyrverkerier och smällare. Människans frihet har ett pris och det är att det sker olyckor. Om man inte ska förbjuda i princip allt så måste man acceptera att olyckor har och alltid kommer inträffa. Självklart bör man sträva efter att minimera dessa men förbud är normalt den enfaldiges lösning på mer komplicerade problem.

Jag kör sporthoj för att det är förbannat kul. Det är inte absolut nödvändigt och betydligt fler dör och skadas allvarligt av mc-relaterade olyckor än fyrverkerier. Jag anser verkligen inte att MC ska förbjudas men med ditt begränsade sätt att resonera så är det väl förståligt varför vissa riksdagsledamöter driver sådana frågor.

/Olzki

Last edited:
Dee_cati skrev:
Men du kan ju inte bli sur för att katten attackerar fåglar, det är ju det den har gjort sen begynnelsen typ. Min katt brukar fånga lite småfåglar då och då ute på balkongen och ta med sig in men det kan man knappast lbi sur över. Ungefär som att en trädkramare blir sur för att älgen käkar upp skotten i skogen :)
om man ser det på det viset så borde du inte bli sur om min hund sprang lös och kom inspringades med din katt i munnen ... hundar har ju alltid hatat katter och jagat dessa. Om min hund hade gjort det så hade jag blivit förbannad på hunden och aldrig mer haft den lös. Men då vet jag det att kattägare inte blir sura för man kan alltid hänvisa till att "det är ju det den har gjort sen begynnelsen typ". Eller är det skillnad på fåglar och katter?

Så otroligt mycket gnäll!
Det är bara att acceptera för fan, eller så får ni flytta ut till hotahejti.

Olzki skrev:
Men snälla nån....bara för att du inte tycker att det är kul så ska det förbjudas. Egoistiskt enligt mitt sätt att se det./Olzki
Jag sa aldrig att det skulle förbjudas ... det är redan idag förbjudet att smälla raketer på annan dag är nyår om man inte skaffat tillstånd förstås. Detta tycker jag är bra ,,, man skulle bara följa dessa regler mer. Jag har inget personligt emot raketer och smällare. Jag tycker bara att det är synd om djuren och hoppas därmed att vi alla (jo jag har smällt raketer jag också) följde reglerna lite bättre och höll oss till nyår.

Jag nämde också att det finns fler "onödiga" dödsorsaker såsom mc, skidor osv. Vi måste ta eget ansvar för våra liv och göra "lite" som vi själva vill ... men det finns redan vissa gränser som inte får mig att känna mig mindre fri (droger, vapen osv).

brinckis skrev:
Jag sa aldrig att det skulle förbjudas ... det är redan idag förbjudet att smälla raketer på annan dag är nyår om man inte skaffat tillstånd förstås. Detta tycker jag är bra ,,, man skulle bara följa dessa regler mer. Jag har inget personligt emot raketer och smällare. Jag tycker bara att det är synd om djuren och hoppas därmed att vi alla (jo jag har smällt raketer jag också) följde reglerna lite bättre och höll oss till nyår.

Jag nämde också att det finns fler "onödiga" dödsorsaker såsom mc, skidor osv. Vi måste ta eget ansvar för våra liv och göra "lite" som vi själva vill ... men det finns redan vissa gränser som inte får mig att känna mig mindre fri (droger, vapen osv).

De började smälla i oktober hos mig och fortsätter än idag. Jag räknar med att deras raketer tar slut om 2 veckor.
Det har bara varit kul på lördagar när man haft förfest där hemma med fyrverkeriskådespel som tillägg.... annars e d mest jobbigt.... :crash

brinckis skrev:

Ok, då resonerar vi inte alltför olika iaf då. Jag anser också att begränsningen till vissa datum är rimlig. Fick dock uppfattningen av dina tidigare inlägg att ditt förhållande till smällare och fyrverkerier var strikt avhållsamhet för alla.

Jag anser dock fortfarande att det inte handlar om "onödiga dödsorsaker" utan helt enkelt är konsekvenser, givetvis tragiska sådana, av att människor lever i ett relativt fritt samhälle.

/O

Utan att gå in på hur lagstiftningen ska se ut så tycker jag det är bristande respekt för andra att skjuta smällare och raketer i tättbebyggt område,ibland mitt på dagen, flera dagar (ibland veckor) innan nyår. Fast jag har ändå viss förståelse för att småungar gillar att kuta runt och jävlas med folk, jag har dock mindre förståelse för föräldrar som låter sina ungar, som ibland är väldigt små, kuta runt med skiten under helt okontrollerade former.

brinckis skrev:
Varför är det det största problemet? Hur har du kommit fram till det? Bara undrar ...

jag håller med om att hunden skall vara kopplad.

Nej jag tycker igenkligen inte det är något problem med lösa hundar,
jag har mina katter ute men risken är ju att skulle en hund gå till attack så skulle han kunna få ögonen utklösta.
Vilket inte är så trevligt.

tjockisbulle skrev:
Nej jag tycker igenkligen inte det är något problem med lösa hundar,
jag har mina katter ute men risken är ju att skulle en hund gå till attack så skulle han kunna få ögonen utklösta.
Vilket inte är så trevligt.

Den risken är nog minimal, jag har aldrig träffat på en katt som inte stuckit som en oljad blixt om en hund kommer kutande.

Däremot är det respektlöst mot hundrädda människor att ha hunderna lösa.
Jag har min hund lös ute i skogen, inte i tättbebyggt område. Även om jag vet att hon inte gör någonting så vet inte alla andra det.

Har man djur i tätbebyggt område så har man dem antingen:
- Inomhus
- Kopplade utomhus

Då visar man respekt för sina medmänniskor och det övriga djurlivet! :tummenupp

Konstigt att inte fler dog eller blev svårt skadade av fyrverkerier eller bränder runt Slussen i Sthlm! Knökfullt med packade snorungar som slängde smällare (är inte de förbjudna??) hursomhelst och släppte raketer ur händerna som sedan for iväg horisontellt och exploderade lite här och var bland bussar, bilar, folk och byggnader. Jag såg eländet från Patricias däck och hade nog bara tur som inte fick en häxpipa eller vafan de heter mitt i synen. Några minuter efter tolv var större delen av Slussen helt dold av krutrök. Fast det fanns ju andra som gick seriöst tillväga, det var å andra sidan jävligt snyggt....

Istället för att cittera ~4pers (ni vet ändå villka ni är, och nån annan lär ta åt sig).

Att jämföra barn med katter är ju totalt idiotiskt.

Förstår lite av ditt resonemang men fortfarande, människor är inte allerigiska mot andra människor. Däremot så finns det människor som är allergiska mot pälsdjur, och sist jag tittade efter så har katter pälls.

Vad händer nu med en människa som har haft en katt på sin tomt, kanske så att den har legat och myst i stolsdynorna och sen han personen satt sig där helt oväntat och reagerar på katthåret.

Jo denna människa kommer att få problem med andningen, luftrören drar ihop sig, först blir det lite tungt att andas, sen lite tyngre, sen lite mer och till sist om personen inte har fått någon medicin så kvävs hans eller hon till döds.
(obs värsta symtomen, kan vara "mildare" dock beror det på hur kraftig allergin är)

Hur låter det, offra livet på en människa som då får gå en plågsam död till mötes bara för att ni är totalt oansvariga och låter katterna vara ute i tätt bebygt område?

Ingen här lär ju svara ja på det där, men jag kan lova, jag ser ner något enormt på er som gör sådär, kom ihåg, varje gång ni släpper ut katten så riskerar någon oskylldig person att avlida en TRAGISK och PLÅGSAM död till mötes.

Hur vet jag att dom kan dö? Jo jag är allergisk, katter är inte väkomna här i alla fall, och stolsdynorna får vi plocka in när ingen är på tomten, för annars så kommer något kattkräk och lägger sig där.

Nä om ni nu ska ha en katt i ett ättbebygt område, skaffa ett koppel så den bara kan vara på tomten eller behåll den inne!

Jag anklagar inte katterna, dom vet inte bättre, däremot anklagar jag de oansvariga ägarna.

En annan sak nu när ni klagar på att folk smäller raketer innan och efter nyår.

Säger inte lagen att man INTE får låta djuren springa lösa?

brinckis skrev:
om man ser det på det viset så borde du inte bli sur om min hund sprang lös och kom inspringades med din katt i munnen ... hundar har ju alltid hatat katter och jagat dessa. Om min hund hade gjort det så hade jag blivit förbannad på hunden och aldrig mer haft den lös. Men då vet jag det att kattägare inte blir sura för man kan alltid hänvisa till att "det är ju det den har gjort sen begynnelsen typ". Eller är det skillnad på fåglar och katter?

Tänkte mer på säkerheten för ungarna, ingen vill se en unge bli biten av en lösspringande vovve. Tar den en katt så är det taskigt för katten, det är smällar man får ta som utekatt. Det och bilar, talar av alldeles för stor erfarenhet själv.

Chris Ash
Jag har träffat såna katter,

En kompis har en katt, deras granne har en hund, hunden jagar katten hela tiden och har skadat katten rejält några gånger. Tills 1dag då katten stod kvar gick till motattack och klöste honom i ena ögat.
Sen dess har hunden aldrig mer jagat den katten.

Säger inte att det är vanligt, men det kan hända att även katten skadar hunden.

The-PatriX skrev:
Säger inte lagen att man INTE får låta djuren springa lösa?

Nej inte katter.

Jag är också medveten om att folk är allergiska, min sambo är det och hela hennes familj.
vad jag iallafall gjort är att pratat med grannar om dom tycker det är Ok att vi har våra katter ute. En del har ju tyckt att det är tråkigt för dom förväntar sig bajs i sandlådorna som småbarnen äter upp men har ändå gått med på det. Ingen har sagt emot.

Mer kan jag inte göra. Katter är djur som skall vara ute, mina flyr från människor som går fram till dom och risken att nån skulle dö av en allergi attack från min katt är nog lika stor som att dom skulle det av en ekorre.

Förstår din sitts, skulle mina grannar vara galet allergiska så hoppas jag dom skulle säga det till mig och då får jag komma på en annan lösning.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D