Sluta Smälla Nu!!!

Min kissekatt satt och kollade ut genom fönstret från sin piedestal på fyrverkerierna, men när de började smälla nedanför balkongen var han inte så road längre :(
Och morsan hade problem med att hålla fast hunden så han inte skulle käka upp raketerna innan de flög iväg :)

The-PatriX skrev:
ÄNTLIGEN :hihi

Nej självklart inte, :kocko
Men en dag vafasen, då får ni bjuda till lite, ni har ju 364 och ibland 365 raket och pang pang fria dagar. Varför inte bjuda på en (1) dag på året för oss andra?

Fast ni kanske är själviska och inte vill dela med er?

Eller dela med och dela med, ska det vara rättvist så ska vi faen ha 50% av året till pang pang, sen får ni ha era pällsbollar.

Hur lät det då? :)

Föresten, ni som släpper ut pällsbollarna fritt så att vi som är allergiska får in dom på tomten eller ännu värre, får in dem i huset. Ska hålla sig om keften, PUNGT!

:7peta
Klart att man ska få smälla lite :kocko .. men det räcker väl med en dag.. här smäller dom flera dagar i rad.. det tycker jag blir lite små jobbigt. Sen om folk vill kasta ut pengar på att skjuta upp raketer, så får dom väl göra det.. jag tänker bara på alla pengar som istället kunde ha gått till sydost asien istället. Håller med dig om katterna.

The-PatriX skrev:
Ja vafan 1 gång per år så är det nyår och man skickar upp raketer.

Lär djuren att tåla ljuden, yes det går. Kolla bara på jakt hundar.
Eller ge dom ordentliga hörselskydd.

Finns jakthundar som är skotträdda också

Vår hund ligger bara och skakar, går inte ens ut och kisar, gömmer sig om man öppnar dörren, hon höll sig från att pinka i 14 timmar igår.

uggla skrev:
Finns jakthundar som är skotträdda också

Vår hund ligger bara och skakar, går inte ens ut och kisar, gömmer sig om man öppnar dörren, hon höll sig från att pinka i 14 timmar igår.

En skotträdd jakthund? Är du säker på att det är en jakthund? :va

Låter lite dumt att ha med en hund på jakt som är rädd för skott!

Bart skrev:
Klart att man ska få smälla lite .. men det räcker väl med en dag.. här smäller dom flera dagar i rad.. det tycker jag blir lite små jobbigt. Sen om folk vill kasta ut pengar på att skjuta upp raketer, så får dom väl göra det.

Du ser, du sa till å med att man ska få smälla, så sluuuta wajna :mad:.
Hade inga raketer, men nästa år så ska jag fan ha ett lager med stora saker :tungan , typ en sån där raket med 2tum4 svans :näsblod

anja skrev:
raketerna står katterna ut med, värre är det när dom vaknar klockan två av spyljud från badrummet. vi (katterna och jag) hittade en naken 17-åring där.
Vad gjorde du då? nakcskåt?

The-PatriX skrev:

det är en helt annan situation, det är nog fler hundar än vad du inser som är rädda för just smällare & raketer.
morfars hund (jämthund) t.ex. låg bara inne & skakade igår.. :gnissla

The-PatriX skrev:

Ja grannen har en jämthund tror jag dom heter, skotträdd så inihelvete, är dom ute och går och nån skjuter uppe på skjutbanan eller nått så lägger hon sig och skakar bara. Tror hon blivit skrämmd när hon var liten, finns många jakthundar som är skotträdda.

Jag tycker det är värre med all hundskit som inte plockas upp.
nu kanske hunden lägger en kabel innomhus så kan dom som inte plockar upp efter sig se hur roligt det är

stony skrev:
Jag tycker det är värre med all hundskit som inte plockas upp.
nu kanske hunden lägger en kabel innomhus så kan dom som inte plockar upp efter sig se hur roligt det är
jämför päron med äpplen så kommer du säkert fram till någon vettig slutsats. hunden skall väl inte lida för att ägaren inte plockar upp. jag håller fullständigt med att det är äckligt med skit som inte plockas upp men hunden kan ju inte rå för det. Det är inte det vi har påstått här i denna tråd heller.

- Plocka upp skiten efter er hund. Barn leker där.
- Om ni skall ha katt håll den inomhus ... grannarna kanske inte vill ha katt. (eller annat djur)
- Skall ni smälla, håll er till tolvslaget ... inte 14 dagar innan och 14 dagar efter.

brinckis skrev:
jämför päron med äpplen så kommer du säkert fram till någon vettig slutsats. hunden skall väl inte lida för att ägaren inte plockar upp. jag håller fullständigt med att det är äckligt med skit som inte plockas upp men hunden kan ju inte rå för det. Det är inte det vi har påstått här i denna tråd heller.

- Om ni skall ha katt håll den inomhus ... grannarna kanske inte vill ha katt. (eller annat djur)
- Skall ni smälla, håll er till tolvslaget ... inte 14 dagar innan och 14 dagar efter.
Det är väl det som är problemet, snorungarna smäller i tid och otid i veckor innan och efter.
Det blev ju inte precis bättre när dom förbjud smällare, korkföräldrarna köpte istället avancerade fyrverkerier och raketer som smäller mycket högre och låter längre bort.

brinckis skrev:

Jag håller med, hunden kan inte lastas för att han skiter.

brinckis skrev:

Ett litet tillägg: Om ni ska ha barn, håll dem inomhus eller ha dem i koppel. Jag gillar inte att ha massa småungar ute på gården och är orolig för att de ska repa min bil eller dylikt.
Och en annan grej jag irriterar mig på är de förbannade rullatorerna som står i min trappuppgång :mad: Knappt så jag kommer in med matkassar och helvete när de står där och så klagar kärringarna på att jag parkerar min bil bredvid huset, där det inte ens är parkeringsförbud.

Dee_cati skrev:
Ett litet tillägg: Om ni ska ha barn, håll dem inomhus eller ha dem i koppel. Jag gillar inte att ha massa småungar ute på gården och är orolig för att de ska repa min bil eller dylikt.
Och en annan grej jag irriterar mig på är de förbannade rullatorerna som står i min trappuppgång :mad: Knappt så jag kommer in med matkassar och helvete när de står där och så klagar kärringarna på att jag parkerar min bil bredvid huset, där det inte ens är parkeringsförbud.
:D ja just det

Dee_cati skrev:
Jämför du katter med barn och pensionärer???

Last edited:
Dee_cati skrev:
Ett litet tillägg: Om ni ska ha barn, håll dem inomhus eller ha dem i koppel. Jag gillar inte att ha massa småungar ute på gården och är orolig för att de ska repa min bil eller dylikt... ...och så klagar kärringarna på att jag parkerar min bil bredvid huset, där det inte ens är parkeringsförbud.
Om du parkerar bilen på parkeringsplatsen så slipper du vara orolig för att den ska repas.

Sen kanske det kan vara intressant att veta att de flesta bostadsområden är gjorda för människor och det innebär också att det finns barn.

Köp en stuga på landet så får du vara i fred :tummenupp

mb skrev:
Låter nästan som en affärsidé att bygga totalt ljudisolerade hundhotell där ägarna kunde lämna in sina jyckar över nyår.

Jag har faktiskt planer på det! :)

Faktum är att jag redan har isolerade hundboxar med varsin rastgård i anslutning, så vovven kan gå ut och in som den själv vill genom en liten lucka. Dessutom är dom godkända av kommunens miljöinsp. och håller EU:s normer om yta, ventilation osv.

Men jag tror inte jag kommer att ha det öppet mer än just kring nyår och kanske midsommar med. Vad tror ni? Kan det vara nått??

Gott Nytt År på Er alla!

Har själv två hundar och en katt. Hundarna är bara förvånade över "ljusfenomenen" som kommer poffande uppe i himmeln, tycker mest att det är kul. Katten brys sig inte, ligger på min säng och sover.
Hunden vi hade innan var helt crazy för smällare, var synd om han. men så hadee han varit sedan födseln, stackare. Sedan så finns det ju massa andra sjur som också är rädda. Men ändå så tycker jag att EN gång om året så kan man faktiskt få skjuta upp raketer. Bara att ge sömnpiller eller liknande till sitt djur. Det funkar.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D