Sluta nu med dessa ockerpriser

En hoj jag tycker har för högt pris efter normalt prutande (1-7000) ringer jag inte ens på. Bara att spana vidare :)

Sen behöver man ju inte alltid pruta för sakens skull heller. Nuvarande hojen var värd pengarna som stod i annonsen tyckte/tycker jag, så det var bara att slanta :tummenupp

Om jag skall sälja nåt kan jag kanske tänka mig att det går att pruta om man har nåt argument för det när man är på plats och tittar på grejen eller eventuellt i telefon när man diskuterar.
Pruta via SMS eller mail utan att man sett objektet eller pratat med säljaren, inte en chans.

Såå många hänger upp sig antal mil istället för att kolla på skick samt dokumentation! :va

Min gamla CBR 600f3-97 har gått 5200mil när jag sålde den. Inte ett fel på den och den har fått otroligt mycket beröm!
Innan "rätt" köpare slog till så fick jag oerhört många skeptiska mail där folk som antagligen inte vet någonting om motorcyklar yttrat sig, påstått att hojen är inget att ha när den har gått så långt trotts att jag hade kvitto på storservice, nya däck, drivpaket m.m. från Honda märkesverkstad.

Då funderar man, hur i hela friden kan folk avgöra skicket på hojen hemma sittandes i soffan när de aldrig ens har kollat på hojen i fråga och granskat alla kvitton. :va :brinnerup Snälla gott folk!!

Den "rätta" köparen behövde bara titta på dokumentation samt skick på hoj. När han gjorde det frågade han hur i hela friden kommer det sig att du har inte lyckats sälja hojen än.. efter knappa sekunders tystnad kom han på svaret själv.. -"Antar att alla hänger upp sig på mil"! hehe
Även jag fick dom pengarna jag ville ha för den + lite till då han inte ville ha sliponet som satt på hojen! :tummenupp :) Såldes en tidig vår.

Intressant diskusion... Hur kommer det sig att jag får så dålig respons på min ducce? Har haft den ute i drygt en månad nu. Är det för att de är en import, för högt pris, någon information som saknas i annonsen eller bara de faktum att det är höst?

http://www.blocket.se/goteborg/Ducati_900_SS_22738447.htm?ca=15&w=1

SS:arna är tyvärr ganska kalla på marknaden, trots att ditt pris och din cykel verkar superba. Tilltalar ofta inte folk som vill ha sporthoj då den "bara" har 80 hästkrafter (äkta hjulhästar dock) och inte gör 340 och gaslyfter på alla växlar. Att sedan 90% aldrig nyttjar den effekten och dessutom absolut inte klarar av den är en annan lång historia. :rolleyes:

Det enda "felet" på din hoj som jag ser det är att den saknar kolfiberblås. Det är en dyr kostnad på den modellen. Dubbla rör och få märken som finns idag. Annars är den skitsnygg ju (:)) hade jag inte redan haft en hade jag ringt dig... (Man KAN ju ha 2 också... :))

Förstår inte hur man kan gnälla över att någon vill ha mycket betalt för en vara.

Köp den inte helt enkelt!
Det är upp till var och en att avgöra om det är ett bra köp.

Problemet ligger väl hos den oinsatte som kommer och tittar på en hoj och ränkar med att den ärlige svensken också ger ett ärligt bud.

Åker man ner till Jerusalem och går på muslimska gator så kan man räkna med att kunna pruta ner priset till 10-20% av utgångspriset. Lever man så, är alla runtomkring också medvetna om att det rör sig om ett överpris.

I Sverige brukar vi köra mer rent spel. Priset är ett standadpris, ett pris som varken är för dyrt eller för billigt eller åtminstone inte mer begärt än vad en liknande vara skulle kostat någonannan stanns.

När dessa hycklare försöker påstå att hojen är värd så mycket mer än den egentligen är, så får man den antingen inte såld, eller så blåser man en hederlig oinsatt svensson på några tusenlappar.

Oärligt? Nja, kanske inte. Men inte är det det normala rena spelet vi brukar ha på marknaden i Sverige...

Om jag skall sälja nåt kan jag kanske tänka mig att det går att pruta om man har nåt argument för det när man är på plats och tittar på grejen eller eventuellt i telefon när man diskuterar.
Pruta via SMS eller mail utan att man sett objektet eller pratat med säljaren, inte en chans.

Ett gott argument jag använde sist jag köpte bil: "Jag vill inte betala mer än så."

Fungerade :)

Problemet ligger väl hos den oinsatte som kommer och tittar på en hoj och ränkar med att den ärlige svensken också ger ett ärligt bud.

Åker man ner till Jerusalem och går på muslimska gator så kan man räkna med att kunna pruta ner priset till 10-20% av utgångspriset. Lever man så, är alla runtomkring också medvetna om att det rör sig om ett överpris.

I Sverige brukar vi köra mer rent spel. Priset är ett standadpris, ett pris som varken är för dyrt eller för billigt eller åtminstone inte mer begärt än vad en liknande vara skulle kostat någonannan stanns.

När dessa hycklare försöker påstå att hojen är värd så mycket mer än den egentligen är, så får man den antingen inte såld, eller så blåser man en hederlig oinsatt svensson på några tusenlappar.

Oärligt? Nja, kanske inte. Men inte är det det normala rena spelet vi brukar ha på marknaden i Sverige...

hahaha,

Säljaren bestämmer priset, sen är det väl upp till köparen att antingen tycka det är prisvärt eller ej??! Det är väl inget att gnälla om? Om jag sätter ett pris som är 3000 dyrare än en likadan hoj i grannkommunen, måste jag nödvändigtvis "blåsa" nån bara för det? Jisses...
Priserna på begagnat kommer att dra iväg framöver, var lugna för det. En ny R1 lär hamna på 170 tkr till våren. Vad får det för resultat? Jo, begagnat kommer att vara än mer intressant, därav sticker priserna. Tillgång och efterfrågan, simple as that.

när jag bytte till mig min R6:a i somras (juni tror jag) så låg R6 & R1 i samma pris nästan, skiljde inte många hundringar.
Då låg R6 99-01 runt 45-55k
nyare modellerna från 60 har jag för mig...

Hade gärna sett att de hade varit lägre priser med, men en sporthoj skall väl vara dyr, eller ?? de e väl lite av grejen, att "alla vet att det är en dyr hobby" .... :rolleyes:

Det är iof inte så konstigt att beggade R1or går upp i pris med åren, de blir färre för varje år :D

Alla "jag har precis tagit körkort och vill åka jättefort"människor köper R1, det är ju värst.

Last edited:
Hur kommer det sig att hojar ska säljas på hösten och köpas på våren?
Varför är samma hoj värd 10 000 mer på våren än på hösten, trots att den då är en årsmodell äldre?

Jag har ett garage där det ryms tre hojar innanför bilen, det kostar mig inget att ha tre hojar ståendes där hela vintern, och då skulle dom alltså ha blivit värda 30 000 till för att dom har varit vinterförvarade?

Ge mig 8.000 per hoj så vinterförvarar jag dom åt er så kan ni sälja dom till hösten istället och då tjäna 2.000:-

Är en köpare inte nöjd med priserna på beg. hojar så är det väl bara att strunta i att köpa en sådan hoj.

Kanske köpa nytt istället ?

Det kommer gå många år innan en R1'a i bra skick når 25000kr. Värdeminskningen är inte linjär och den största värdeminskningen sker under de första åren.

Kolla vad en ny R1 kostar i europa i allmänhet och i holland i synnerhet,sätt det sedan i relation till vad priset på en beggad är annonserad för nu,dom är billiga nu.

Europeiska yamaha gnäller över priset att på ny i sverige ligger för lågt,kommer garanterat justeras upp till nästa säsong om inget drastiskt händer på finansmarknaden och det kommer dra med begpriserna.

Henrik

Hur kommer det sig att hojar ska säljas på hösten och köpas på våren?
Varför är samma hoj värd 10 000 mer på våren än på hösten, trots att den då är en årsmodell äldre?

Jag har ett garage där det ryms tre hojar innanför bilen, det kostar mig inget att ha tre hojar ståendes där hela vintern, och då skulle dom alltså ha blivit värda 30 000 till för att dom har varit vinterförvarade?

Ge mig 8.000 per hoj så vinterförvarar jag dom åt er så kan ni sälja dom till hösten istället och då tjäna 2.000:-

Har tängt lite likadant faktiskt, fast ändå inte....

Köpa några bågar (jag får platts med fler en 3...:)) typ den här tiden och sälja till våren:)

Kan vi bestämma att max pris för en beg sporthoj är 25000kr? oavsett årsmodell

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...