Sluta med Dödsolyckerna!!

DaLorD skrev:
Jag är själv aktiv fallskärmshoppare och vet vad du talar om och det man disskuterar är oftast teknik och hur man ska göra i vissa situationer och sen är fallskärms-sverige ganska litet så om du hoppar så vet du antagligen vem personen är.. + att det händer så sällan olyckor inom denna sport att man nästan får leta efter exempel på händelser..

Ett teknik-forum finns ju.. :tummenupp

Jepp, teknikdelen kanske skulle inkorporera lite mer än teknik som man kan aplicera en hylsnyckel på - trafikteknik mao.
R.I.P och V.I.F är väl upp till var och en om man känner för att skriva, men "dödsolycketrådarna" och även "olyckstrådarna" handlar i bland om hur det faktiskt gick till. När de gör det så är de ovärderliga.

Att dödsolyckorna rapporteras på SH ger ju faktiskt en liten vink till alla oss adrenalinjunkies som är ute på vägarna att det kan gå åt skogen och det kan göra det när vi minst anar det.

gladh

Hmm... jag vill gärna dra en parallell till en annan värld jag befinner mig i: Flyget. Där ältar vi varje incident, olycka och haveri till förbannelse. Varför? För att lära oss! Något gick galet. Vad hände egentligen? Hur kan vi undvika att samma sak händer igen? Visst är det otäckt, men om man pratar om det lär man sig av det inträffade.

Och visst är det obehagligt att ha i bakhuvudet sedan. Men om att vara medveten om de möjliga konsekvenserna av det man gör är så obehagligt att man inte kan njuta av det... då kanske man skall låta bli att ägna sig åt det. Att försöka glömma vad som kan hända, ignorera att olyckor faktiskt inträffar, dra på skygglapparna och mumla ”trist men det händer inte mig” är självbedrägeri, enligt min uppfattning.

Jag vill läsa om fler olyckor. Alla olyckor, inte bara dödsolyckor. Inte för att gotta mig i andras olycka utan för att lära, framförallt nu när jag är nybörjare.

Att prata av sig är också en del av sorgearbetet – och visst kan man känna sorg över att någon förolyckats utan att känna den människan, framförallt när det kunde ha varit man själv. Att visa respekt har naturligtvis också sin plats.

Om det var jag eller någon jag kände... så skulle jag då hellre se att det diskuterades och kanske fick någon annan att vara medveten om faran, göra annorlunda och kanske klara sig undan samma öde. Det skulle vara mer värt än fyrahundraåttio ”VIF”.

ft skrev:
Hmm... jag vill gärna dra en parallell till en annan värld jag befinner mig i: Flyget. Där ältar vi varje incident, olycka och haveri till förbannelse. Varför? För att lära oss! Något gick galet. Vad hände egentligen? Hur kan vi undvika att samma sak händer igen? Visst är det otäckt, men om man pratar om det lär man sig av det inträffade.

Och visst är det obehagligt att ha i bakhuvudet sedan. Men om att vara medveten om de möjliga konsekvenserna av det man gör är så obehagligt att man inte kan njuta av det... då kanske man skall låta bli att ägna sig åt det. Att försöka glömma vad som kan hända, ignorera att olyckor faktiskt inträffar, dra på skygglapparna och mumla ”trist men det händer inte mig” är självbedrägeri, enligt min uppfattning.

Jag vill läsa om fler olyckor. Alla olyckor, inte bara dödsolyckor. Inte för att gotta mig i andras olycka utan för att lära, framförallt nu när jag är nybörjare.

Att prata av sig är också en del av sorgearbetet – och visst kan man känna sorg över att någon förolyckats utan att känna den människan, framförallt när det kunde ha varit man själv. Att visa respekt har naturligtvis också sin plats.

Om det var jag eller någon jag kände... så skulle jag då hellre se att det diskuterades och kanske fick någon annan att vara medveten om faran, göra annorlunda och kanske klara sig undan samma öde. Det skulle vara mer värt än fyrahundraåttio ”VIF”.
klokt skrivet.. borde fler tänka på tycker jag..

musse skrev:
Håller med om att man inte behöver "yes! Jag hitta en dödsolycka måste rapportera till sporthoj.com killen" bara för man läser en dagtidning. Samtidigt känns det som att det faktiskt kan rädda liv på samma gång, för precis som du själv säger så kanske får man sig en tänkeställare innan man själv åker ut och kanske dämpar man sin framfart ute på vägen. Sedan tycker jag att sh.com oftast tar upp trevliga saker men olyckor är tyvärr en del av livet och bör inte undanhållas, i synnerhet inte från detta forum.

Alla är vi olika och jag fungerar inte riktigt som så att jag dämpar mig. Missförstå mig inte nu, jag är ingen robot eller övermänniska på något sätt utan vad jag menar är att om jag involverar mig ordentligt i en tragegi, vare sig den berör mig en vän eller nära annhörig så är mina tankar på det allt för mycket. Vilket jag anser vara en trafikfara om jag under sådana omständigheter kör motorcykel. För när jag gör det vill/behöver jag hålla min koncentration på just körningen och all annan trafik.

Om jag därför skulle tänka ALLT för mycket på koncekvenserna av en ev. vurpa på landsväg så anser jag det vara meningslöst/farligt att köra hoj. Jag gillar att köra hoj och behöver min koncentration.

Det kanske lätt kan uppfattas som att jag inte klarar av att läsa en jobbig tråd och sedan köra hoj koncentrerat. FEL, det går jättebra! Och DET skrämmer mig lite! Frågan är om man inte med dagens medier, inkl. dessa trådar där man "gôttar" sig i andras olycka trubbar av vårat sinne lite väl mycket!?

Det är inte frågan om att undanhålla fakta att hojåkning ÄR farligt! Den som inte vet det skal nog, för hans/hennes eget bästa, undanhålla sig från att köra över huvud taget. Så på vilket sätt tillför dessa trådar något som man inte redan visste??? Eller finns det en minoritet av oss som kör hoj som INTE vet att det man ibland håller på med (kör så mycket tygen håller) är förenat med direkt livsfara???

// Niklas

ft skrev:

Så sant, så sant. Ibland är det bra att bli påmind om den verklighet man lever i.

Håller IOFS med om att det inte känns speciellt lustigt att behöva se tråd efter tråd som avhandlar ännu en dödsolycka, eller annan allvarlig olycka med hoj inblandad. Varje olycka är illa nog, och det är med en klump i magen man läser, och hoppas att det inte är någon nära eller mer avlägsen bekant som är inblandad. En nära bekant får man ju reda på ändå, men handlar det om en flyktigt bekant från tex SH, är det enda sättet…

Så, JAG tycker att trådarna ändå har ett visst berättigade, om dom sköts på ett snyggt sett, kan visa att hojåkning inte är en liten dunbollsaktivitet där allt är frid och fröjd, bara att gasa, inget kan gå fel, alla är odödliga, utan att det faktiskt händer ohyggligt mycket olyckor i år, att man kanske kan ta till sig något av det, inse vad som kan hända, speciellt om det framkommer vad som hänt, någon som frontat, blivit påkörd av ett fyllo, vänstersvängande bilist, krock med djur osv.

Men.. tycker det ska skötas på ett snyggt sätt, kommer det upp en tråd om en olycka, kanske med länk till en nyhetssajt, bara att läsa och ta till sig, (eller ignorera tråden) är det någon man inte känner, så MÅSTE man ju inte skriva något, men visar det sig att det är en flyktigt bekant, så kan man kanske skriva några väl valda ord för att visa sitt deltagande och uttrycka sin sorg, kanske enda sättet om det är en flyktigt bekant, där enda kontaktvägen varit via SH och kanske på en hojrunda.

/B

DaLorD skrev:
Jag är själv aktiv fallskärmshoppare och vet vad du talar om och det man disskuterar är oftast teknik och hur man ska göra i vissa situationer och sen är fallskärms-sverige ganska litet så om du hoppar så vet du antagligen vem personen är.. + att det händer så sällan olyckor inom denna sport att man nästan får leta efter exempel på händelser..

Ett teknik-forum finns ju.. :tummenupp

Dessutom får man sällan, nästan aldrig, ut tillräckligt med information av en liten notis i en kvällstidning som vissa ibland refererar till för att dra några som helst slutsaser av vilka ev. tekniska missar den förolyckade gjorde. Vilka vi i så fall skulle kunna ha lärt oss av!

Detta är annars en bra synpunkt och något som man kan ta upp och skriva om tex. om man har krashat och klarat sig. Eftersom man då också kan förmedla vad man minns och ev. dra egna slutsaser av varför man krashade.

Edit:
Stavfel!

// Niklas

Last edited:
gladh skrev:
Jepp, teknikdelen kanske skulle inkorporera lite mer än teknik som man kan aplicera en hylsnyckel på - trafikteknik mao.
R.I.P och V.I.F är väl upp till var och en om man känner för att skriva, men "dödsolycketrådarna" och även "olyckstrådarna" handlar i bland om hur det faktiskt gick till. När de gör det så är de ovärderliga.

Att dödsolyckorna rapporteras på SH ger ju faktiskt en liten vink till alla oss adrenalinjunkies som är ute på vägarna att det kan gå åt skogen och det kan göra det när vi minst anar det.

gladh

Självklart är det den sortens teknik jag menar.. alltså tekniken du löser vissa händelseförlopp med..

Och visst är det bra att läsa om vad som igentligen hände men det kan man bara veta om man sett det själv och inte för att man hör ett trafikmeddelande på P3 i stil med "En person omkom och två skadades allvarligt i en Mc-olycka i Flen på Rv55" o själv var man hemma i sthlm

Ähh det kanske var dumt av mig att starta denna tråd... :va

MatteKholm skrev:
Man kan ju låta bli att läsa den tråden. Jag läser/svarar aldrig på en sådan tråd. Skulle vara om någon jag själv kände dog, men jag är skeptisk till att jag skulle lägga en tråd här om det..

Om du aldrig läser sådana trådar !!!
Hur kom du då in på denna ? :va

// TOK :fyllisar

DaLorD skrev:
Självklart är det den sortens teknik jag menar.. alltså tekniken du löser vissa händelseförlopp med..

Och visst är det bra att läsa om vad som igentligen hände men det kan man bara veta om man sett det själv och inte för att man hör ett trafikmeddelande på P3 i stil med "En person omkom och två skadades allvarligt i en Mc-olycka i Flen på Rv55" o själv var man hemma i sthlm

Ähh det kanske var dumt av mig att starta denna tråd... :va

Nej, jag tycker INTE det var dumt av dig att starta den. För vi är många som skriver och läser här och alla har inte samma uppfattning/inställning. Även av denna tråd man vi kanske lära oss att se på saken på ett annorlunda sätt.

Jag är fortfarande kritisk till dessa trådar för om man skall kunnaa dra några som helst slutsaser av en olycka måste man dels kunna besöka plasen och dessutom få reda på oerhört många detaljer för att kunna dra en vettig slutsas om vad som var den bakomliggande orsaken till olyckan och hur den kunde ha undvikits.

Och det är så sällan man kan få den informationen via media och, som tur är, så är det sällan en av oss som är närvarande vid olyckstillfället! DÄRFÖR anser jag många, inte alla, av dessa trådar vara meningslösa.

Jag läser dem oftast inte heller men har ändå en synpunkt!

// Niklas

Avarage skrev:
.....Så på vilket sätt tillför dessa trådar något som man inte redan visste??? Eller finns det en minoritet av oss som kör hoj som INTE vet att det man ibland håller på med (kör så mycket tygen håller) är förenat med direkt livsfara???

// Niklas
Vad dessa trådar tillför mig är verklighet. Och minoriteten som du talar om finns och kanske minskar den skaran varje gång de läser just dessa trådar, vem vet? Och om det finns någon som gottar sig i dessa olyckor kan jag inte mer än tycka synd om de, för de behöver vård.

blom skrev:
har varit med om det tyvär. och anhöriga har ingen åsikt om det utan tyckte det var fint skrivet. familjen sörjer på sitt sött och polarna på sitt.
nu tänker inte alla som ni. jag förstår inte varför ni måste läsa trådar som inte intresserar er??? VARFÖR :4skrika :va

skit i andra och sköt er själva för en gång skull.

Hmm ja som sagt vi behandlar sorg olika. Men hur kommer det sig att hans föräldrar eller syskon behandlar sorgen så olikt från hans vänner?! ( Jag försöker bara förstå hur du tänker! ). Om hans vänner nu är så nära osv så vore väl det normala att träffas o kanske prata om det istället för att skriva på SH o med en massa RIP som tröst eller vad man nu vill kalla det. Hmm nja det är nog bara jag som är lite different skulle jag tro!

Hmm du skriver Skit i andra o sköt er själva! Vi har väl samma rätt att skriva o kommentera tankar osv så som du har rätten att skriva om ngn nära som har gått bort!? Gillar du inte att vi framför våra synpunkter så läs då inte våra inlägg!

Skrivet i all välmening!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; om någon vill beskriva sitt eget olycksförlopp i en tråd, så är det upp till var och en. Att lägga upp en "dödstråd" utan anhörigas godkännande är däremot bara smaklöst (om man själv är anhörig till en förolyckad och vill lägga upp en tråd om händelsen, så visst, känns det bättre så gör det).

Det jag finner mest motbjudande är alla dessa "R.I.P." och "V.I.F." som följs av tjugo gråtasmilies, för att inte tala om den helt felaktiga standardrepliken "Beklagar sorgen".

Om någon anhörig till en förolyckad lagt upp en tråd om olyckan, och man absolut vill skriva något, skriv då något med känsla och inlevelse för att visa ditt deltagande i sorgearbetet. Eller ännu hellre, åk på begravningen och uttryck ditt deltagande öga mot öga med de anhöriga.

Om man inte ens ids skriva ut orden "vila i frid", ska man ge fan i att skriva.

Varför skall detta forum inte inehålla saker som hör mc åkning till?? Även om det i dessa fall (dödsolyckor) är dyster läsning! Varje gång jag läser om en olycka får det mig att tänka efter. Jag tycker att vi inte skall blunda för riskerna. Detta är ett forum. På ett forum skall olika saker diskuteras som hör till ämnet! Då kommer också detta tragiska in. Det är ganska enkelt, Ni som inte vill se dessa inlägg läser dem inte!

JB

valmers skrev:
Jag har sagt det förut och jag säger det igen; om någon vill beskriva sitt eget olycksförlopp i en tråd, så är det upp till var och en. Att lägga upp en "dödstråd" utan anhörigas godkännande är däremot bara smaklöst (om man själv är anhörig till en förolyckad och vill lägga upp en tråd om händelsen, så visst, känns det bättre så gör det).

Det jag finner mest motbjudande är alla dessa "R.I.P." och "V.I.F." som följs av tjugo gråtasmilies, för att inte tala om den helt felaktiga standardrepliken "Beklagar sorgen".

Om någon anhörig till en förolyckad lagt upp en tråd om olyckan, och man absolut vill skriva något, skriv då något med känsla och inlevelse för att visa ditt deltagande i sorgearbetet. Eller ännu hellre, åk på begravningen och uttryck ditt deltagande öga mot öga med de anhöriga.

Ave valmers ! :Bugar Här kommer budorden hur och vem som har "rätt" att uttrycka sin sorg.

valmers skrev:

:tummenupp

Håller med.....

till viss del.... visst är det onödigt att ta upp en dödsolycka bara genom att länka inlägget till aftonbladet eller en annan nyhetssajt. Men om det utrönas något man kan ta lärdom om så vill jag hemskt gärna läsa om detta trots att en människa mist sitt liv i samband med "misstaget".... Så min mening är bara den att, skriv gärna om dödsolyckor eller olyckor i allmänhet, men skriv då även vad vi andra inte ska göra för att hamna i samma båt som den förolyckade. Annars är det ju rätt meningslöst att skriva om det eller? Bara lite funderingar i ämnet. :va

Jas-95 skrev:
Varför skall detta forum inte inehålla saker som hör mc åkning till?? Även om det i dessa fall (dödsolyckor) är dyster läsning! Varje gång jag läser om en olycka får det mig att tänka efter. Jag tycker att vi inte skall blunda för riskerna. Detta är ett forum. På ett forum skall olika saker diskuteras som hör till ämnet! Då kommer också detta tragiska in. Det är ganska enkelt, Ni som inte vill se dessa inlägg läser dem inte!

JB

Inlägg, rörande olyckor, som inte tillför något konstruktivt som vi andra tex. kan ta lärdom av ser inte jag som någon som helst nytta med. ÄVEN om det hör till företeelsen motorcykelåkning!

Om man nu vill påminna människor med kort minne eller som av ren glömska som glömmer bort att mc-åkning kan vara farligt och att man kan dö om man har otur så behöver man väl knappas påminna om det genom att länka till en kort notis eller ens beskriva nonsenstext så som "Motorcykelförare avled efter krock i korsning med bil utan för staden XXX!" Det säger inte ett smack som är värt att veta mer än att ytterligare en stackare har tagit sitt sista andetag!

Det räcker väl i så fall, om nu syftet med tråden är att just påminna/skrämma upp, de som inte vet/har glömt att det är farligt, att skriva tex. "Ytterligare en motorcyklist har tyvärr avlidit! Kör försiktigt och tänk på att det är farligt ute i trafiken!" eller något liknande.

Länkar till en meningslös notis utan möjlighet att därefter kunna dra egna slutsaser om vad JAG kan göra för att undvika situationen som den här gången tog livet av en medmänniska finner jag bara absurda!

En summering emellanåt tycker jag dock sitter påsin plats. Så att man vet att de mest frekventa olyckssituationerna är ex:
- Singelolyckor utanför tättbebyggt område.
- Mc - Bil i korsningar
- Mc - Bil Vänstersvängande bil (Mc kör om bil eller möter bil).

För av denna informationen kan man ta med sig och se upp extra nästa gång man möter en bil vid en avtagsväg eller tänker kör om en. Som exempel alltså va änna då va!?

// Niklas

Hur orkar ni ens engagera er i detta? Läs det inte, bry er inte..säg inget om det..

Det är ingen som är tvingad att smyga omrking på detta forum..

Välkomna till verkligheten. Ni kan ju försöka knipa ihop ögonen hårt och hoppas att allt bara är en mardröm.

Strunta i att läsa trådarna, hur svårt kan det vara egentligen?
Jag tar illa vid mig varje gång det har hänt en olycka men samtidigt kan jag faktiskt inte blunda för faktumet att världen är jävligt hård och orättvis.

Osmakligt att skriva en tråd?
Samma grej ligger ju uppe på de flesta dagstidningar så vad är osmakligt egentligen? En del kanske lär sig utav andras misstag. En del kanske tänker till en extra gång innan dom gasar på. En del kommer aldrig lära sig..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti