Sluta med Dödsolyckerna!!

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Kan inte folk lägga ner detta med att skriva om dödsolyckerna..

Jag & en del andra jag pratat med tycker liksom jag att det är onödigt att ta upp en tråd varje gång de ser eller hör talas om en olycka med dödlig utgång.

Kanske det är lite intressant att snacka om klotningar i allmänhet men när det gäller en person som gått bort tycker jag att ingen annan än hans närstående har rätten att ta upp detta.. Ja visst e det fint att säga saker som RIP o tänker på dennes familj m.m. men ändå rätt smaklöst när man inte känner personen i fråga..

Jag tycker iallafall det är en olustig känsla att läsa om dessa olyckor o sen ut och åka.. Kan man inte istället ta upp lite trevligare saker.. det vore väl najs om man slapp se mer av olyckorna än nödvändigt..

Jag har själv varit med om en nära polare som dog i en MC-olycka och blir påmind varje gång jag ser dessa trådar...

Kan det inte vara idé att i stället fixa en speciell "olycks-forum" som ligger utanför "MC-relaterade disskutioner".

Hoppas ni förstår vad jag menar och inte tar det "på fel sätt" liksom....

Man kan ju låta bli att läsa den tråden. Jag läser/svarar aldrig på en sådan tråd. Skulle vara om någon jag själv kände dog, men jag är skeptisk till att jag skulle lägga en tråd här om det..

Jag håller med dig, ok att skriva om sin vurpa. Men dödsolyckor kan man väl låta bli.......

Eller så kan vi helt enkelt bara ta upp olyckor som har med sh:s medlemmar att göra.

MatteKholm skrev:
Man kan ju låta bli att läsa den tråden.

Standard svaret..

Tycker olyckstrådarna är tjatiga,där hälften länkar till aftonbladet.

Det är en sak om man varit inblandat i en egen olycka och vill berätta om det,men att skriva om andras olyckor är dumt.

P@trik skrev:
Standard svaret..

Tycker olyckstrådarna är tjatiga,där hälften länkar till aftonbladet.

Det är en sak om man varit inblandat i en egen olycka och vill berätta om det,men att skriva om andras olyckor är dumt.

WORD :tummenupp

sEiKo skrev:
Eller så kan vi helt enkelt bara ta upp olyckor som har med sh:s medlemmar att göra.

Själklart borde den som varit med i olyckan vara den som skapar tråden i första hand, eller iallafall någon närstående.

P@trik skrev:

:tummenupp Håller fullständigt med dig! Jag läser oftast inte dessa trådar eftersom jag finnder dem oftast smaklösa och mer som att någon "gottar sig i" andra olycka. Även om man där delger medkänsla och tankar till närstående/vänner.

Om man nu själv varit med om en olycka, eller varit närvarande när så har skett, kanske man vill/behöver skriva av sig och delge erfarenheter/synpunkter/känslor så låt gå. Det anser jag vara ok! Men att lägga upp en tråd om en olycka som man läst om/hört talas om/sett på nyheterna ser jag mer som "frosseri"!

I övrigt anser jag detta forum vara ett av de bättre för svenska hojåkare och vissa debatter är både roliga och lärorika!

// Niklas

om en vän går bort så vill man kanske hedra han/hon oxå, personen levde förmodligen lika mycket för hojåkandet som alla andra här. skit i att läsa trådarna om det är jobbigt då.

En forumdel för dödrunor är ingen bra idé. Såg det på ett amrikanskt forum i veckan och kan bara säga det att det ser riktigt smaklöst ut. Skulle själv aldrig vilja vara med på en sådan lista.

Helt enig!.

Dom som skriver dessa trådar o inlägg kan kanske hjälpa mig att förstå varför!?!.. Om jag går till mig personligen så hade jag ALDRIG skrivit ngt här om ngn polare gått bort, vad ger det menar jag?. Jag kan få en känsla av att vissa skriver RIP o efter 5-minuter glömt hela grejen, o så ska det ju inte vara! Elr har jag fel?.

Om min brorsa dog i en olycka o jag sedan läste på sporthoj att vissa skrivit RIP, vad/när hände det osv, så hade jag blivit snarare förbannad än glad. Kan ni förstå hur jag tänker?!

Nej låt dom anhöriga bearbeta sorgen privat!

Vill inte göra några förbannade elr likn, bara lufta min tankar!

Vädret är kanon o hojen är blank o fin, synd att man sitter på jobbet bara o JOBBAR DÅ SÅKLART!.. :)

Ha det gött!

DaLorD skrev:
Kan inte folk lägga ner detta med att skriva om dödsolyckerna....
.....Jag tycker iallafall det är en olustig känsla att läsa om dessa olyckor o sen ut och åka.. Kan man inte istället ta upp lite trevligare saker.. det vore väl najs om man slapp se mer av olyckorna än nödvändigt..
Håller med om att man inte behöver "yes! Jag hitta en dödsolycka måste rapportera till sporthoj.com killen" bara för man läser en dagtidning. Samtidigt känns det som att det faktiskt kan rädda liv på samma gång, för precis som du själv säger så kanske får man sig en tänkeställare innan man själv åker ut och kanske dämpar man sin framfart ute på vägen. Sedan tycker jag att sh.com oftast tar upp trevliga saker men olyckor är tyvärr en del av livet och bör inte undanhållas, i synnerhet inte från detta forum.

blom skrev:
om en vän går bort så vill man kanske hedra han/hon oxå, personen levde förmodligen lika mycket för hojåkandet som alla andra här. skit i att läsa trådarna om det är jobbigt då.

Joo det är väl en sak som jag även påpekade :fakta att en närstående som skriver av sig har all rätt men till 95% så skriver folk bara om dödsolyckor för att de hört om dem... alltså inte känner personen i fråga... som det sagts i ett annat svar tycker jag det är ett slags frosseri..

missförstå mig rätt!!!

Jag tycker att folk ska sluta förolyckas på MC.

Läste på annan plats på SH, av en kille som var aktiv fallskärmshoppare, att man disskuterade igenom så mycket som möjligt om någon förolyckats för att lära sig om vad som gått snett. Detta för att inte göra samma tabbe själv.
Att förespråka att "sticka huvudet i sanden" och låtsas som om dödsolyckor inte förekommer inom MC är att vilja vara blind för de faror som tvåhjulingar med förväxta motorer innebär.

Om en person, bara en enda ynka person, börjar fundera på att förbättra sin riskanalys när denne är ute och hojar så har "dödsolycketrådarna" fyllt sitt syfte.

gladh

blom skrev:

Hedra???? hmm kan du förklara det?... :va

Din väns familj da? Känner du inte respekt gentimot dom? Hade man berättat att man suttit o skrivit på en sida på Internet om deras sons bortgång!? Hur illa låter inte det?. Är det bara jag som anser att sorgen för ngns bortgång ska behandlas med största respekt?.

gladh skrev:

Läste på annan plats på SH, av en kille som var aktiv fallskärmshoppare, att man disskuterade igenom så mycket som möjligt om någon förolyckats för att lära sig om vad som gått snett. Detta för att inte göra samma tabbe själv.
Att förespråka att "sticka huvudet i sanden" och låtsas som om dödsolyckor inte förekommer inom MC är att vilja vara blind för de faror som tvåhjulingar med förväxta motorer innebär.

Om en person, bara en enda ynka person, börjar fundera på att förbättra sin riskanalys när denne är ute och hojar så har "dödsolycketrådarna" fyllt sitt syfte.

gladh

Håller med dig till 100%

gladh skrev:

gladh

Jag är själv aktiv fallskärmshoppare och vet vad du talar om och det man disskuterar är oftast teknik och hur man ska göra i vissa situationer och sen är fallskärms-sverige ganska litet så om du hoppar så vet du antagligen vem personen är.. + att det händer så sällan olyckor inom denna sport att man nästan får leta efter exempel på händelser..

Ett teknik-forum finns ju.. :tummenupp

ZXRMANNEN skrev:
.....Är det bara jag som anser att sorgen för ngns bortgång ska behandlas med största respekt?.
Nej men största respekt betyder inte att man håller käften och tiga är inte alltid det bästa. Många anhöriga känner ofta att folk flyr de som pesten och de skulle nog uppskatta att någon valde att tala även om så på sh.com.
Men som jag sa innan man måste inte ha hetsjakt på dåliga nyheter.

ZXRMANNEN skrev:
Hedra???? hmm kan du förklara det?... :va

Din väns familj da? Känner du inte respekt gentimot dom? Hade man berättat att man suttit o skrivit på en sida på Internet om deras sons bortgång!? Hur illa låter inte det?. Är det bara jag som anser att sorgen för ngns bortgång ska behandlas med största respekt?.
har varit med om det tyvär. och anhöriga har ingen åsikt om det utan tyckte det var fint skrivet. familjen sörjer på sitt sött och polarna på sitt.
nu tänker inte alla som ni. jag förstår inte varför ni måste läsa trådar som inte intresserar er??? VARFÖR :4skrika :va

skit i andra och sköt er själva för en gång skull.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing