Slut på att ställa på och av

Jag tycker inte ni verkar speciellt förstående för hur försäkringsbolagen beräknar premierna. Att ställa på/av ideligen är egentligen precis samma sak som att skriva hojen på mormor!
Ok, jag håller inte med. Skenförsäkring är enligt min uppfattning något helt annat än att ställa av och/eller ställa på. Jag ställer mig helt oförstående till hur du kan blanda ihop dom två sakerna.
-Varför? - Jo för försäkringsbolagen gör en beräknad risk. Om de antar att du nyttjar motorcykeln 5% av den påställda tiden som normal användare. Väljer du då istället att bara ha den påställd över helgen så ökar tiden som du använder hojen från 5% till 14% (halva fredagen tom söndag). Detta är alltså en riskhöjning med 180%.
ehmm. Ärligt talat, är du på riktigt?
Jag bryr mig inte så mycket om hur försäkringsbolaget beräknar risken, jag ser till skillnaden i min plånbok. Det är för min ekonomi en viss skillnad på att betala 500:- i månaden i stället för 3000 i månaden. Om du tycker det är värt dom pengarna för att alltid ha din motorcykel påställd så är det upp till dig.
Tar vi exemplet skenförsäkring så beräknar försäkringsbolaget risken på dig som ägare. Är du då 20 år och bor i Sthlm så är risken X. Heter du Agda och bor i Torneträsk och är 65 år så är risken Y.
Jag ser att många verkar ha svårt att se varför man inte skall hålla på och ställa av och på hela tiden (bara för det "ingår i försäkringen"). Med det resonemanget så vill jag hävda att man bör ställa sin supersporthoj på faster Agda och ställa på över helgen och sedan ställa av igen på söndagkvällen.
Jag har svårt att se att man inte skall ställa av och på när man vill. Jag har också svårt att förstå att ett försäkringsbolag skall kunna tala om för mig när jag får ställa på. Det är en helt privat angelägenhet mellan mig och vägverket.
Ni som stämmer in på ovanstående beskrivning är verkligen en stor tillgång för svenska folket. Grattis Sverige!
Jag stämmer in på att jag ställer av och på när jag vill. Hur tant Agda kom in i bilden har jag lite svårt att förstå.

Edit: Jag har också svårt att förstå hur Sverige blev inblandat i de ekonomiska förehavandena mellan mig och ett privatägt försäkringsbolag??

MVH
/peppe
 
Last edited:
Nej så är det ju inte då...... Har man ett avtal att man kan ställa av hur många ggr som helst så ingår det ju i försäkringen. Och får jag inte det skriftligt på papper kan de ju inte bara ändra det eller att någon hör av sig till mig. För då gäller ju fortfarande det gammla avtalet där jag får ställa va och på, för så va ju dealen.


///micke


Ring och hör med dom o berätta sen för mig vad dom sa......
 
Jag tycker inte ni verkar speciellt förstående för hur försäkringsbolagen beräknar premierna. Att ställa på/av ideligen är egentligen precis samma sak som att skriva hojen på mormor!

-Varför? - Jo för försäkringsbolagen gör en beräknad risk. Om de antar att du nyttjar motorcykeln 5% av den påställda tiden som normal användare. Väljer du då istället att bara ha den påställd över helgen så ökar tiden som du använder hojen från 5% till 14% (halva fredagen tom söndag). Detta är alltså en riskhöjning med 180%.

Tar vi exemplet skenförsäkring så beräknar försäkringsbolaget risken på dig som ägare. Är du då 20 år och bor i Sthlm så är risken X. Heter du Agda och bor i Torneträsk och är 65 år så är risken Y.

Jag ser att många verkar ha svårt att se varför man inte skall hålla på och ställa av och på hela tiden (bara för det "ingår i försäkringen"). Med det resonemanget så vill jag hävda att man bör ställa sin supersporthoj på faster Agda och ställa på över helgen och sedan ställa av igen på söndagkvällen.

Ni som stämmer in på ovanstående beskrivning är verkligen en stor tillgång för svenska folket. Grattis Sverige!

Jag förstår resonemnaget och det är just därför IF gör som dom gör. Men så länge det var tillåtet att ställa på och av tycker jag inte man kan jämföra det med att skenförsäkra, för det är ett direkt bedrägeri.

I någon annan tråd var det någon som drog detta till sin spets att om man bara skulle vara försäkrad under den 1/10 sekunden en olycka händer så skulle beloppet frö den 1/10 sekunden bli väldigt stort.

Det borde således bli så då nu att försäkringsbolagen får in de pengarna de kalkylerat med, samt mindre administration, porto osv. har vi tur leder det på sikt till lägre premier alternativt hämnad prisutveckling. Vi kan ju hoppas......

Well well nu är det över i alla fall . .. . . .
 
Håller med WindDrifter.
Menar, ska jag betala Full premie när hojen kanske, som i mitt fall, står i garaget 25 dgr/mån?! Kör kanske 5dgr/mån pga jobb familj etc ja ni vet.
Dessutom ska jag betala fullt pris mitt i vintern när man knappt ens kan gräva ut hojen från garaget??
Jaja, det är ett logiskt & fint Sverige vi lever i... :va
 
Håller med WindDrifter.
Menar, ska jag betala Full premie när hojen kanske, som i mitt fall, står i garaget 25 dgr/mån?! Kör kanske 5dgr/mån pga jobb familj etc ja ni vet.
Dessutom ska jag betala fullt pris mitt i vintern när man knappt ens kan gräva ut hojen från garaget??
Jaja, det är ett logiskt & fint Sverige vi lever i... :va

Och ännu mer logiskt och ännu finare blir det så länge alliansen får hålla på..
 
Om man upplever en begränsning till 5 gånger av-/påställning per år som en stor nackdel, så kan det kanske vara så att man egentligen inte skall ägna sig åt en så dyr hobby som att köra hoj, eller iaf inte just den hoj man köpt...:rolleyes:

Det är väl inte så förvånande att en massa av-/påställningar från dag till annan skapar merarbete för f-bolaget, och den kostnaden måste tas någonstans ifrån. Att ta den från dem som skapar merarbetet är väl rätt naturligt. Däremot tycker jag inte alls att det är lika bedrägligt som att skenförsäkra, kan inte sätta fingret på varför men det har väl något med moral att göra. :tungan

Egentligen är f-bolagens agerande helt naturligt. Premiekostnaden sätts utifrån en bedömd risk för försäkringsskada per tidsrymd. I normalfallet är den tidsrymden exempelvis 6 eller 12 månader, även om hojen inte körs mer än 20 dagar. Försäkringsskador sker förstås i allmänhet när hojen körs, och om premieintäkterna reduceras till exempelvis 20 dagar finns ingen täckning för skadekostnaderna - så jäkla enkelt är det.

Om man tar det sammanhanget som intäkt för att köra avställt istället, då är det nog lika bra att gå om några år i lekskolan.
 
Om man upplever en begränsning till 5 gånger av-/påställning per år som en stor nackdel, så kan det kanske vara så att man egentligen inte skall ägna sig åt en så dyr hobby som att köra hoj, eller iaf inte just den hoj man köpt...:rolleyes:

Det är väl inte så förvånande att en massa av-/påställningar från dag till annan skapar merarbete för f-bolaget, och den kostnaden måste tas någonstans ifrån. Att ta den från dem som skapar merarbetet är väl rätt naturligt. Däremot tycker jag inte alls att det är lika bedrägligt som att skenförsäkra, kan inte sätta fingret på varför men det har väl något med moral att göra. :tungan

Egentligen är f-bolagens agerande helt naturligt. Premiekostnaden sätts utifrån en bedömd risk för försäkringsskada per tidsrymd. I normalfallet är den tidsrymden exempelvis 6 eller 12 månader, även om hojen inte körs mer än 20 dagar. Försäkringsskador sker förstås i allmänhet när hojen körs, och om premieintäkterna reduceras till exempelvis 20 dagar finns ingen täckning för skadekostnaderna - så jäkla enkelt är det.

Om man tar det sammanhanget som intäkt för att köra avställt istället, då är det nog lika bra att gå om några år i lekskolan.

Ju mindre man kör ju mindre risk för att smälla så långt är alla med, sen måste där finnas en "break even" gräns där betalande dagar vs risken för olycka inte står i rätt propotion till varandra. Nu gör dom ju rätt i så fall och ändrar systemet så premien håller sig på rätt sida så att säga.
Det är klart att den inte är rättvist att jag smäller enda dagen jag har hojen påställd och betalar 50kr i försäkring o dom reparerar för 20 000:- , men det finns ju mellanting också där man kanske vill ställa av sin hoj några veckor. Men som sagt , kanske löser dom det nu med 5ggrs reglen.

Men jag tycker fortfarande dom kunde informerat om detta innan istället för att inför det i smyg . . . . . . .
 
Ok, jag håller inte med. Skenförsäkring är enligt min uppfattning något helt annat än att ställa av och/eller ställa på. Jag ställer mig helt oförstående till hur du kan blanda ihop dom två sakerna.
Guys, guys calm down would you? Jag tror att ni inte ser skogen för alla träden. Ni missar helt min poäng. Det jag försökte komma åt var mer från en makroekonomisk synvinkel än att gå ner på den specifika ägarens kostnad.
Att skenförsäkring är olagligt - självklart, och ingenting jag uppmuntrar till.

ehmm. Ärligt talat, är du på riktigt?
Jag bryr mig inte så mycket om hur försäkringsbolaget beräknar risken, jag ser till skillnaden i min plånbok. Det är för min ekonomi en viss skillnad på att betala 500:- i månaden i stället för 3000 i månaden. Om du tycker det är värt dom pengarna för att alltid ha din motorcykel påställd så är det upp till dig.

Till att börja med: YES! - Jag är 100% på riktigt. Ganska läskigt annars, va? :P
Just hur försäkringsbolagen beräknar risken är kanske inte jätteintressant. Men ATT de gör det har viss betydelse. Om vi skulle göra en uppsättning av 100 000st dig som har samma ålder, kön, bor i samma håla (no offense) och som kör en likadan hoj av samma effektv, årsm, .. you get it.

Försäkringsbolaget kalkylerar sin kostnad för att försäkra en sådan person med en sådan mc till 2000 kr / mån. + 1000 kr i vinst, så ger det denna premie (3000 kr).

Låt nu oss antaga att alla kunderna börjar ställa på / av sina hojar så att fsk-bolaget får en reell kostnad av 500 kr / mån. Detta innebär då att försäkringsbolagets kostnad fortfarande kommer att uppgå till 2 000 * 100 000 = 200 mille.
Intäkterna kommer att uppgå till 500 * 100 000 = 500 000 (½ mille).

Nu uppstår ett visst dilemma för ett affärsdrivande företag. Utgifterna överstiger inkomsterna. Vad gör de då? Jo de korrigerar detta. Vad är alternativen?

1. sexdubbla premien så får de kanske in nästan lika mycket pengar (en del kunder kommer nog att lämna dem då)

2. Lägga kostnaderna på en annan grupp eller försöka få in pengarna på andra föremål kunden försäkrar hos företaget, tex villa, bil mm.

3. Införa restriktioner om hur ofta man får ställa på av.

Om vi istället antar att enbart några personer ur gruppen gör detta så kommer försäkringsbolaget som en första åtgärd låta de andra försäkringstagarna stå för medkostnaden genom en blygsam premiehöjning.

Jag har svårt att se att man inte skall ställa av och på när man vill. Jag har också svårt att förstå att ett försäkringsbolag skall kunna tala om för mig när jag får ställa på. Det är en helt privat angelägenhet mellan mig och vägverket.

Både ja och nej.
Har du fordonet avställt så förväntas det att du inte brukar det heller. Risken att du ska krasha på en avställd hoj är alltså i teorin 0%. Varför tror du annars att garageförsäkringen är så låg? Men att man ställer av hojen på vintern är normalt, dvs majoriteten gör det och försäkringsbolaget räknar med att du gör det, om du inte har en helårsf.

Jag stämmer in på att jag ställer av och på när jag vill. Hur tant Agda kom in i bilden har jag lite svårt att förstå.

Vad jag ville visa på var att det fanns vissa paralleller mellan en skenförsäkring och ett onormalt antal av/påställningar på en säsong.
Båda leder till att försökbol. beräkningsmodeller sätts ur spel.

Edit: Jag har också svårt att förstå hur Sverige blev inblandat i de ekonomiska förehavandena mellan mig och ett privatägt försäkringsbolag??
Första poängen till dig. Jag skulle skrivit Sveriges motorcyklister.

Orkade du läsa allt så får du gärna återkomma om du tycker annorlunda

Glada hälsningar,
Tobias.
 
Ett annat billigt sätt att åka tvåhjuling är att köpa en gammal moppe! :tummenupp

Ju mindre man strular med försäkringsbolagen ju bättre förmåner får man anser jag enligt egen erfarenhet. Väldigt individuella siffror på dessa bolag.
Det som ställer till det för min försäkringspremie är dom som är 85+ och bor i lappträsk (skenare).

Men som det tidigare nämnts på denna tråd är..pissa i vilken riktning du vill men ge fan i att klaga när vinden väl vänder!!!:yoparty
 

Just hur försäkringsbolagen beräknar risken är kanske inte jätteintressant. Men ATT de gör det har viss betydelse. Om vi skulle göra en uppsättning av 100 000st dig som har samma ålder, kön, bor i samma håla (no offense) och som kör en likadan hoj av samma effektv, årsm, .. you get it.
Försäkringsbolaget kalkylerar sin kostnad för att försäkra en sådan person med en sådan mc till 2000 kr / mån. + 1000 kr i vinst, så ger det denna premie (3000 kr). Låt nu oss antaga att alla kunderna börjar ställa på / av sina hojar så att fsk-bolaget får en reell kostnad av 500 kr / mån. Detta innebär då att försäkringsbolagets kostnad fortfarande kommer att uppgå till 2 000 * 100 000 = 200 mille.Intäkterna kommer att uppgå till 500 * 100 000 = 500 000 (½ mille). Nu uppstår ett visst dilemma för ett affärsdrivande företag. Utgifterna överstiger inkomsterna. Vad gör de då? Jo de korrigerar detta. Vad är alternativen?
1. sexdubbla premien så får de kanske in nästan lika mycket pengar (en del kunder kommer nog att lämna dem då)
2. Lägga kostnaderna på en annan grupp eller försöka få in pengarna på andra föremål kunden försäkrar hos företaget, tex villa, bil mm.
3. Införa restriktioner om hur ofta man får ställa på av.
Om vi istället antar att enbart några personer ur gruppen gör detta så kommer försäkringsbolaget som en första åtgärd låta de andra försäkringstagarna stå för medkostnaden genom en blygsam premiehöjning.
Ber om ursäkt för den där kommentaren om du var på riktigt, det var lite onödigt!
För övrigt har du naturligtvis en poäng med att försäkringsbolaget måste göra en kostnadsanalys/riskbedömning. Självklart.
Frågan är väl hur många gör verkligen det? Man kan ju undra, när man ringer runt till bolagen får man ju prisuppgifter som kan variaera med flera hundra procent, från samma bolag ibland! Då undrar man ju lite över kunskapsnivån.

Jag har 2 motorcyklar, en från 2000 och en från 2003. Mer eller mindre identiska för övrigt. Prisskillnaden på dessa 2 cyklars försäkring innebär alltså att jag(JAG, jag är samma person när jag kör hoj1 som när jag kör hoj2) löper en 300% större risk att ha en olycka när jag kör hoj2. Det är ju det priset måste indikera antar jag? Känns dock inte helt solklart för mig personligen.

Kostnadsläget är ju det som hela debatten grundar sig på. Personskadekostnaderna skall ju stå för merparten av kostnaden å vitt jag förstår, så följdfrågan blir ju naturligtvis, vad är det för fel på svensk sjukvård?
Detta leder ofelbart till en politisk debatt och är nog inget vi kan lösa här och nu.

Både ja och nej.
Har du fordonet avställt så förväntas det att du inte brukar det heller. Risken att du ska krasha på en avställd hoj är alltså i teorin 0%. Varför tror du annars att garageförsäkringen är så låg? Men att man ställer av hojen på vintern är normalt, dvs majoriteten gör det och försäkringsbolaget räknar med att du gör det, om du inte har en helårsf.

Självklart, när hojen är avställd står den i garaget. Jag kör i genomsnitt 5 dagar i månaden. Det är därför jag inte vill ha dom påställda jämnt.
Jag skulle kanske ha råd, men jag har ingen större lust.

Skall man hårddra resonemanget borde det ju heller inte vara tillåtet att ha hojen avställd på vintern,då riskerar man ju också att skada försäkringsbolagets prisuträkning på samma sätt som när man ställer av på sommaren.
Vad jag ville visa på var att det fanns vissa paralleller mellan en skenförsäkring och ett onormalt antal av/påställningar på en säsong.
Båda leder till att försökbol. beräkningsmodeller sätts ur spel.
Sista gångerna jag har pratat med försäkringsbolag, har jag fått prisuppgift per dag. Det måste väl ändå betyda att det är risk/pris-bedömning per dag hojjen är påställd?

Första poängen till dig. Jag skulle skrivit Sveriges motorcyklister.
Tack. Fast jag är ännu inte helt säker på om jag håller med dig eller inte..


MVH
/peppe
 
Är det någon som tror att man kan komma billigare undan än de 108:-/dag (med 50% höjning) som jag kommer få om jag ställer på och av en gång till? Jag kör då max 8 dagar per månad skulle jag tro vilket ger en månadskostnad för en zx10r helförsäkrad på 864:-
 
Är det någon som tror att man kan komma billigare undan än de 108:-/dag (med 50% höjning) som jag kommer få om jag ställer på och av en gång till? Jag kör då max 8 dagar per månad skulle jag tro vilket ger en månadskostnad för en zx10r helförsäkrad på 864:-

Funderar i samma banor. Men då kommer nästa tanke. Kan man sen ställa av o på hur mkt som helst efter den höjningen, eller kommer det fler överraskningar...?? Nån som vet?
Har ringt ännu fler förs.bolag idag, & därmed fått ännu mer huvudvärk. Sån´t här strul var det inte när jag ringde precis när jag köpt hojen, för ett par månader sedan. :gnissla
 
Är det någon som tror att man kan komma billigare undan än de 108:-/dag (med 50% höjning) som jag kommer få om jag ställer på och av en gång till? Jag kör då max 8 dagar per månad skulle jag tro vilket ger en månadskostnad för en zx10r helförsäkrad på 864:-

Det kommer bara leda till ytterligare åtstramningar om vi håller på såhär.
Jag kommer att se om jag hittar en s försäkring där det känns värt kostnaden, i värsta fall blir det till o byta hoj. :(
 
Det kommer bara leda till ytterligare åtstramningar om vi håller på såhär.
Jag kommer att se om jag hittar en s försäkring där det känns värt kostnaden, i värsta fall blir det till o byta hoj. :(

Jo, men vad spelar det egentligen för roll? Åtstramningarna täpper ju bara till de kryphål som finns och så länge de finns kommer i alla fall jag att utnyttja dem.
 
Inte för att avsiktligt reta gallfeber på folk, men "smakar det kostar det".
Och kostar det för mycket får helt enkelt köpa det man har råd med, precis som i resten av samhället. (Eller låna pengar hejvilt till saker som en del verkar göra)

Sen kan man ju diskuterar om det är rättighet eller priviligeium att ha ett extremt fordon där olycksrisken är klart högre än andra fordon.

Och som toxicated säger, om man "maskar" från försäkringen bedtyder det bara att man själv i första hand får betala mer förr eller senare och troligen att andra också kommer att få göra det i längden.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top