PEPPE
8:40
Ok, jag håller inte med. Skenförsäkring är enligt min uppfattning något helt annat än att ställa av och/eller ställa på. Jag ställer mig helt oförstående till hur du kan blanda ihop dom två sakerna.Jag tycker inte ni verkar speciellt förstående för hur försäkringsbolagen beräknar premierna. Att ställa på/av ideligen är egentligen precis samma sak som att skriva hojen på mormor!
ehmm. Ärligt talat, är du på riktigt?-Varför? - Jo för försäkringsbolagen gör en beräknad risk. Om de antar att du nyttjar motorcykeln 5% av den påställda tiden som normal användare. Väljer du då istället att bara ha den påställd över helgen så ökar tiden som du använder hojen från 5% till 14% (halva fredagen tom söndag). Detta är alltså en riskhöjning med 180%.
Jag bryr mig inte så mycket om hur försäkringsbolaget beräknar risken, jag ser till skillnaden i min plånbok. Det är för min ekonomi en viss skillnad på att betala 500:- i månaden i stället för 3000 i månaden. Om du tycker det är värt dom pengarna för att alltid ha din motorcykel påställd så är det upp till dig.
Jag har svårt att se att man inte skall ställa av och på när man vill. Jag har också svårt att förstå att ett försäkringsbolag skall kunna tala om för mig när jag får ställa på. Det är en helt privat angelägenhet mellan mig och vägverket.Tar vi exemplet skenförsäkring så beräknar försäkringsbolaget risken på dig som ägare. Är du då 20 år och bor i Sthlm så är risken X. Heter du Agda och bor i Torneträsk och är 65 år så är risken Y.
Jag ser att många verkar ha svårt att se varför man inte skall hålla på och ställa av och på hela tiden (bara för det "ingår i försäkringen"). Med det resonemanget så vill jag hävda att man bör ställa sin supersporthoj på faster Agda och ställa på över helgen och sedan ställa av igen på söndagkvällen.
Jag stämmer in på att jag ställer av och på när jag vill. Hur tant Agda kom in i bilden har jag lite svårt att förstå.Ni som stämmer in på ovanstående beskrivning är verkligen en stor tillgång för svenska folket. Grattis Sverige!
Edit: Jag har också svårt att förstå hur Sverige blev inblandat i de ekonomiska förehavandena mellan mig och ett privatägt försäkringsbolag??
MVH
/peppe
Last edited: