Slut på att ställa på och av

Jag tror att det ligger i människans natur att försöka komma så lindrigt undan som möjligt oavsett vad det gäller. Jag har råd att betala 3,000:- i månaden men jag tycker inte det är värt det med tanke på hur lite jag använder cykeln. Tyvärr har jag inte så mycket pengar att jag kan göra det utan att det spelar någon roll ekonomiskt men eftersom det fanns/finns en möjlighet att teckna en försäkring där man bara betalar för det man kör (oavsett om det var tänkt så eller inte) så bestämde jag mig för att skaffa hoj igen. Det man kan reta sig på är att försäkringsbolaget ändrar sina regler utan att informera, står inget om detta i försäkringsreglerna i det senaste brevet jag fick förra veckan och tydligen har det ändrats premier utan att försäkringstagaren kontaktats.

Slutklämmen på detta blir ju att vi gör inget olagligt och detta är försäkringsbolagets sätt att täppa till kryphålet. Folksam har valt en annan väg med väldigt dyr garageförsäkring där min zx10'a skulle kosta över 10,000:- om året att ha stå i garaget :D

IF är ett konstigt bolag...

En kompis ringde för att kolla upp detta och fick svaret att det gällde alla hojar utom Suzuki (som han har). När jag ringde fick jag till svar att det inte finns någon sådan begränsning. Ska få skriftligt på detta också. Väntar på mailet.

/Martin

En kompis ringde för att kolla upp detta och fick svaret att det gällde alla hojar utom Suzuki (som han har). När jag ringde fick jag till svar att det inte finns någon sådan begränsning. Ska få skriftligt på detta också. Väntar på mailet.

/Martin

Haha, alla utom Suzuki, det verkar vettigt :tungan

/Martin

Det tror man ju inte för än man ser det, vad var motiveringen till det i så fall? :confused:

VARFÖR ställer ni av o på stup i kvart?

Jag gjorde det förra sommaren för att jag var student och hade inte råd att betala för en hel månad när jag körde varannan helg, systemet tillät det så då klart gjorde man så fär alternativet var att inte köra alls.

Annars hade jag inte pallat hålla på med det. . . .

dom som ställer av och på har gräv den här gropen,så dom ska inte sitta här och gnälla...eftersom dom ställer av och på så får försäkringsbolagen inte in sina pengar. utgifterna är lika stora hur mycket folk än ställer av och på.. och tycker man att det är för dyrt byt hoj eller sluta köra hoj.ni snor pengar ur fickorna på dom som har lika hoj men påställt hela sommaren.
ha en trevlig helg..

Då har man pratat med IF igen. Fick ju naturligtvis inget mail...
Denna gången fick jag prata med en annan kille.
Dom har tydligen alltid haft en begränsning på antalet gånger man får ställa av/på. Jag påpekade att jag har gjort så med tidigare hojar utan problem då sa han bara att jag borde ha fått en premiehöjning.
Får hoppas man klarar sig en sommar till.
Det skulle inte heller vara några problem att byta bolag när höjningen kommer.
Har kollat med Folksam men deras garageförsäkring var betydligt dyrare än IF. Så jag kör på med IF så länge som det går och går sen över till Folksam.

/Martin

Dom har tydligen alltid haft en begränsning på antalet gånger man får ställa av/på. Jag påpekade att jag har gjort så med tidigare hojar utan problem då sa han bara att jag borde ha fått en premiehöjning.
Har kollat med Folksam men deras garageförsäkring var betydligt dyrare än IF. Så jag kör på med IF så länge som det går och går sen över till Folksam.

/Martin

Jag passade på att fråga om detta när jag kollade premien på en annan hoj hos IF och han som jag pratade med hade aldrig hört talas om detta tidigare. Jag har läst igenom försäkringsvillkoren som jag har för mig var från december 2006 och jag kunde inte hitta något om detta. Nu i helgen blev det på/av för femte gången så nu blir det spännande att se vad resultatet blir nästa gång :)

Som jag skrev tidigare så skulle min zx10'a kosta 10,000:-/år hos "Folkskam" att ha stå avställd i garaget :tungan

Nästa steg är att utnyttja ägarbytes funktionen. De dagar du kör är den påställd av dig, kör du inte ett par dagar, byte å avställd.

Fungerar. Gäller bara tt ha någon som du litar på när den är avställd.

Annars årsförsäkring. Enkelt. Inte mycket dyrare än å fjutta runt med av å påställningar.

/Martin

Jag e´ så *piip* förbannad på IF & deras sätt o bemötande i telefon nu, så jag bytte precis bolag...
Fick, efter att ha pratat m 4 (ja FYRA) olika handläggare på samma bolag, till slut ett erbjudande jag inte kunde motstå. Åretruntförsäkring hos Länsf. 16.400kr hel/helår. m. hyfsade självrisker dessutom & inte fantasisummor som hos SMC eller Märkesförsäkringen. Jag e´ helnöjd nu & ska in o korka upp champagnen (läs: ölen). Sen blir det köra av, dock Inte idag *hick*

Jag e´ så *piip* förbannad på IF & deras sätt o bemötande i telefon nu, så jag bytte precis bolag...
Fick, efter att ha pratat m 4 (ja FYRA) olika handläggare på samma bolag, till slut ett erbjudande jag inte kunde motstå. Åretruntförsäkring hos Länsf. 16.400kr hel/helår. m. hyfsade självrisker dessutom & inte fantasisummor som hos SMC eller Märkesförsäkringen. Jag e´ helnöjd nu & ska in o korka upp champagnen (läs: ölen). Sen blir det köra av, dock Inte idag *hick*

Hyffsad premie. Kanske ska ringa dit. Vill ju hellre köra påställd hela tiden och slippa alla papper. Men för dom pengarna man sparar är det värt att ställa av/på...

/Martin

Hyffsad premie. Kanske ska ringa dit. Vill ju hellre köra påställd hela tiden och slippa alla papper. Men för dom pengarna man sparar är det värt att ställa av/på...

/Martin

Fråga på 24+ eller 30+ försäkring om du är över någon av de åldrarna...har själv 24+ försäkringen på LF (25år,haft kort i 7år,7 skadefria år,bor i skogen i norrland)

Får betala 15000:- (hel/hel) Aprilia Rsv Mille 06a

Fråga på 24+ eller 30+ försäkring om du är över någon av de åldrarna...har själv 24+ försäkringen på LF (25år,haft kort i 7år,7 skadefria år,bor i skogen i norrland)

Får betala 15000:- (hel/hel) Aprilia Rsv Mille 06a

OK. Missar körkortsgränsen med några månader Tog kortet 0208.. :huvet
Men ska ringa dit och kika i vilket fall som helst.

/Martin

IF höjde min från 860:-månad/ halv ... till 1250:- månad/halv

ringde till Saluansvar idag, fick 1360:- månad/hel försäkring ..

Länsförsäkringar Värmland ville inte försäkra min pärla.
Saluansvar var hyffsat billiga men inte tillräkligt för att slå Folksam om IF börjar krångla.

/Martin

Länsförsäkringar Värmland ville inte försäkra min pärla.
Saluansvar var hyffsat billiga men inte tillräkligt för att slå Folksam om IF börjar krångla.

/Martin

LF ville först inte försäkra min heller.
MEN gör då som jag gjorde: Ringde dit & tecknade först deras billigaste Hemförsäkring, därefter hojen. Hemförsäkringen kostade ca 900kr & jag sparar Minst 4.000kr jämfört m andra bolag. Alltså en "vinst" på drygt 3.100 pluringar. Blir mkt soppa för det! :tummenupp
Edit: Dessutom var ju, som jag skrev tidigare, självriskerna mer humana hos LF.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...