Slut på att ställa på och av

Hur har man fått reda på detta?? har if men inte har jag hört nåt?
E ju skit bra o på vintern eller som nu när jag körde den till servicen skulle bara köra den dan inte kört på nån månad innan o blir inte på några veckor till nu.

Nej jaq håller med dig att i dom fallen skalll man inte behöva ha påställt i månader. Nej det finns inte att läsa, jag frågade efter någon rapport eller ja något skriftligt övht med det fanns tydligen inte . . . .

Vadå? Räknar dem det som en nyteckning när man går från garageförsäkring till exempelvis halvförsäkring? Låter mycket mystiskt i så fall. Ofta det händer att dem räknar ut en ny premie (till det bättre/mindre dyra) när man ställer på :rolleyes:

Ja det räknas om när duy går från garage till ordinarie. Lika mycket rätt har du att säga upp försäkringen om du inte gillar den nya premien.
Tyvärr så e det .. . . .

Last edited:
Nu är det slut på att ställa på hojen för att köra en helg och ställa av på måndagen. I alla fall på IF. Mer än 6ggr på ett år så höjs premien radikalt!

Bra eller dåligt, ja säg det. Borde kanske premierna kunna gå ner om alla tvingas att betala sin premie, jag tycker det i alla fall. Det blir ju mer pengar fördelat på deras utgifter. Eller så hoppar det den i chefernas ficka.

De kan ju inte bara ta bort det för sånna som har sin försäkrad där och har ett avtal med att man kan ställa av den och på den. ELLER???

De kan ju inte bara ta bort det för sånna som har sin försäkrad där och har ett avtal med att man kan ställa av den och på den. ELLER???

Grejen är nog att när du ställer av den så upphör din försäkring dvs det tecknas automatiskt en ny försäkring garage. När du ställer på är det som att nyteckna igen och premien är fri för ny sättning.

Grejen är nog att när du ställer av den så upphör din försäkring dvs det tecknas automatiskt en ny försäkring garage. När du ställer på är det som att nyteckna igen och premien är fri för ny sättning.

men till mig sa de att jag kan ställa av och på min hoj hur många ggr som helst... Och i Sverige gäller fortfarande muntliga avtal enligt LAG...

Så om jag ställer av den och de ger mig en ny premis så kommer jag nog vara så jävlig för dem som jag bara kan...

///Micke

6 ggr låter väl rätt rimligt om man ändå bara har den påställd april - augusti...

men till mig sa de att jag kan ställa av och på min hoj hur många ggr som helst... Och i Sverige gäller fortfarande muntliga avtal enligt LAG...

Så om jag ställer av den och de ger mig en ny premis så kommer jag nog vara så jävlig för dem som jag bara kan...

///Micke

Ja du kunde göra det innan. nu är det stopp. Du hade ett muntligt avtal på den försäkringen du tecknade då, har du ställt av så har du inte kvar den försäkringen. Som jag har förstått det så ingår man NYTT avtal när du ställer på. Ring o fråga dom o skriv här om det inte är så.

IF kommer troligen råka ut för en hel del arga kunder eftersom dom gjort en ändring utan att gå ut med detta. Dessutom höjdes min premie med 500 kr utan att någon på IF kunde förklara varför :va

IF kommer troligen råka ut för en hel del arga kunder eftersom dom gjort en ändring utan att gå ut med detta. Dessutom höjdes min premie med 500 kr utan att någon på IF kunde förklara varför :va

Min höjdes 2000 utan dom visste varför. Japp det är väldigt dåligt, varför gör man så. Det hade varit bättre om dom förklarat läget bara, det blir inte bättre av att låtsa som inget o vänta tills kunderna hör av sig förbannade. Eller så är baktanken att vi skall lämna deras bolag, dom har kalkylerat att det blir billigare för dom kanske.

Min höjdes 2000 utan dom visste varför. Japp det är väldigt dåligt, varför gör man så. Det hade varit bättre om dom förklarat läget bara, det blir inte bättre av att låtsa som inget o vänta tills kunderna hör av sig förbannade. Eller så är baktanken att vi skall lämna deras bolag, dom har kalkylerat att det blir billigare för dom kanske.

Min försäkring har de höjt med 3000:- bara utan någon förvarning. :huvet
De kunde inte ge mig ngt riktigt svar. Kunde bero på att jag ställt av och på ett par gånger.. Blir till att byta bolag framöver. Blir en helförsäkring hos Svealand framöver..
Bra pris och trevliga försäkringssäljare. :tummenupp

Min försäkring har de höjt med 3000:- bara utan någon förvarning. :huvet
De kunde inte ge mig ngt riktigt svar. Kunde bero på att jag ställt av och på ett par gånger.. Blir till att byta bolag framöver. Blir en helförsäkring hos Svealand framöver..
Bra pris och trevliga försäkringssäljare. :tummenupp

Jepp, IF höjde min med, m. 4000kr, utan ett ord från dom. Tänkte jävlas med dom ang. höjning & att jag inte fått reda på det m. avställningsantalet, men JAG ORKAR INTE MER! Dessa j*vla försäkringsbolag.. Nä, en årtetrunt får det bli. Djupare hål i plånboken men man slipper bry sig

Ringde IF alldeles nyss (har min försäkring där) och frågade om även jag kommer att bli drabbad av en oväntad höjning på x antal tusenlappar...
Och då säger kärringen: "Det kan jag inte svara på för systemet tillåter inte att räkna försäkringar på redan befintliga kunder. Men den bör ligga på cirka samma nivå som du har idag."
Vad är det för jävla skitsnack??? Nu blir jag upprörd!!! :mad: :kulspruta

Ringde IF alldeles nyss (har min försäkring där) och frågade om även jag kommer att bli drabbad av en oväntad höjning på x antal tusenlappar...
Och då säger kärringen: "Det kan jag inte svara på för systemet tillåter inte att räkna försäkringar på redan befintliga kunder. Men den bör ligga på cirka samma nivå som du har idag."
Vad är det för jävla skitsnack??? Nu blir jag upprörd!!! :mad: :kulspruta

Japp dom har ett idiotiskt system, man kan inte få pris på egen hoj :rolleyes:

Att räkna försäking på egen hoj är "inget" problem på IF så länge den är påställd och att de kommit in i deras system. Är den avställd går de inte, då får man skaffa ett regnummer på en liknande hoj som kan vara avställd. Jag undrar hur utvecklarna av försäkringsbolagens datorsystem tänker :va

Jag har pratat med IF efter att ha läst denna tråd. Det är ingen skillnad mot tidigare sa man till mig. Givetvis bör man inte ställa av och på från dag till dag.

Jag har pratat med IF efter att ha läst denna tråd. Det är ingen skillnad mot tidigare sa man till mig. Givetvis bör man inte ställa av och på från dag till dag.

Öh, exakt varför bör man inte ställa av från dag till dag? Motivera varför gärna. Inte för att jag ställer av dag till dag, men ändå.

Öh, exakt varför bör man inte ställa av från dag till dag? Motivera varför gärna. Inte för att jag ställer av dag till dag, men ändå.

Jag skulle tro att det är för att de får för mkt att göra då. Enbart därför de inte vill att man skall göra det. Ökade kostnader för dvs. för oss. Sen om det är nog för att inte ställa av/på dagligen är upp till var och än.

Ja du kunde göra det innan. nu är det stopp. Du hade ett muntligt avtal på den försäkringen du tecknade då, har du ställt av så har du inte kvar den försäkringen. Som jag har förstått det så ingår man NYTT avtal när du ställer på. Ring o fråga dom o skriv här om det inte är så.

Nej så är det ju inte då...... Har man ett avtal att man kan ställa av hur många ggr som helst så ingår det ju i försäkringen. Och får jag inte det skriftligt på papper kan de ju inte bara ändra det eller att någon hör av sig till mig. För då gäller ju fortfarande det gammla avtalet där jag får ställa va och på, för så va ju dealen.

///micke

Nej så är det ju inte då...... Har man ett avtal att man kan ställa av hur många ggr som helst så ingår det ju i försäkringen. Och får jag inte det skriftligt på papper kan de ju inte bara ändra det eller att någon hör av sig till mig. För då gäller ju fortfarande det gammla avtalet där jag får ställa va och på, för så va ju dealen.

///micke

Tyvärr är det som Toxicated skrev.. Jag har också ringt dom & ALLA har samma premisser hos IF. Alltså 5 av/på-ställningar, sen höjs premien markant. Som sagt: Nytt avtal Varje gång du ställer på. Svaret till mig var: "Det bara är så". Sjukt men sorgligt nog sant.

Jag tycker inte ni verkar speciellt förstående för hur försäkringsbolagen beräknar premierna. Att ställa på/av ideligen är egentligen precis samma sak som att skriva hojen på mormor!

-Varför? - Jo för försäkringsbolagen gör en beräknad risk. Om de antar att du nyttjar motorcykeln 5% av den påställda tiden som normal användare. Väljer du då istället att bara ha den påställd över helgen så ökar tiden som du använder hojen från 5% till 14% (halva fredagen tom söndag). Detta är alltså en riskhöjning med 180%.

Tar vi exemplet skenförsäkring så beräknar försäkringsbolaget risken på dig som ägare. Är du då 20 år och bor i Sthlm så är risken X. Heter du Agda och bor i Torneträsk och är 65 år så är risken Y.

Jag ser att många verkar ha svårt att se varför man inte skall hålla på och ställa av och på hela tiden (bara för det "ingår i försäkringen"). Med det resonemanget så vill jag hävda att man bör ställa sin supersporthoj på faster Agda och ställa på över helgen och sedan ställa av igen på söndagkvällen.

Ni som stämmer in på ovanstående beskrivning är verkligen en stor tillgång för svenska folket. Grattis Sverige!

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka