Slut på att ställa på och av

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Nu är det slut på att ställa på hojen för att köra en helg och ställa av på måndagen. I alla fall på IF. Mer än 6ggr på ett år så höjs premien radikalt!

Bra eller dåligt, ja säg det. Borde kanske premierna kunna gå ner om alla tvingas att betala sin premie, jag tycker det i alla fall. Det blir ju mer pengar fördelat på deras utgifter. Eller så hoppar det den i chefernas ficka.

Här i muminland har nästan alla bolag börjat med alternativet att räkna ut premien på effekt/viktförhållandet och att hojen e försäkrad hela året.
premierna sjunker dessutom för "vanliga" hojar med denna metod....och ökar naturligtvis för "supersport" hojarna. Gött att köra en tung V-twin med lite HP då :) . Kör man med det gamla systemet så tror jag att man var tvungen att ha hojen ur bruk i minst 1 månad innan man kunde ställa på den igen.

Nu är det slut på att ställa på hojen för att köra en helg och ställa av på måndagen. I alla fall på IF. Mer än 6ggr på ett år så höjs premien radikalt!

Bra eller dåligt, ja säg det. Borde kanske premierna kunna gå ner om alla tvingas att betala sin premie, jag tycker det i alla fall. Det blir ju mer pengar fördelat på deras utgifter. Eller så hoppar det den i chefernas ficka.

Pratade precis med IF om det här eftersom jag är en flitig av och påställare. Nytt för i år är att om man gör fler än tio av och påställningar (fem av och fem på, svårt att göra något annat) så stiger försäkringen med 50%. Trafikdelen av försäkringen höjs inte, resterande delar.

Tur att jag läste denna tråden och fick reda på de innan jag var uppe i mina tio :gnissla

Man går efter det som står i sina försäkringsvillkor. Om det inte står med där och man inte blivit informerad av sitt försäkringsbolag om eventuella ändringar i sin försäkring, så har dem inget att komma med.

Man går efter det som står i sina försäkringsvillkor. Om det inte står med där och man inte blivit informerad av sitt försäkringsbolag om eventuella ändringar i sin försäkring, så har dem inget att komma med.

Det trodde jag med och försökte kontra. Men nytt avtal inleds ju när du ställer på dvs det blir premieberäkning igen. Så man e lost

Hur har man fått reda på detta?? har if men inte har jag hört nåt?
E ju skit bra o på vintern eller som nu när jag körde den till servicen skulle bara köra den dan inte kört på nån månad innan o blir inte på några veckor till nu.

Det trodde jag med och försökte kontra. Men nytt avtal inleds ju när du ställer på dvs det blir premieberäkning igen. Så man e lost

Vadå? Räknar dem det som en nyteckning när man går från garageförsäkring till exempelvis halvförsäkring? Låter mycket mystiskt i så fall. Ofta det händer att dem räknar ut en ny premie (till det bättre/mindre dyra) när man ställer på :rolleyes:

Det är bara till å börja byta hoj med varandra varannan helg istället...

Eller kan man byta bolag till Folksam... har säkert ställt av o på 10 ggr redan i år..:tummenupp

ja ha, det är därför min premie har höjts med 1500 kr nu då.. :( suger gör det

Men vad är skillnaden på att endast trafikförs.kontra halv eller hel?
självklart fattar jag ju att det är apdyrt att köra helförs. men halvförs VS trafik?
Jag menar, har man glest mellan lönerna kan man väl köra trafik och buffra lite cash vid sidan av om man skulle ha otur och klota rejält så plockar man av det och skulle man köra felfritt kan man väl alltid dra utomlands när säsongen är slut eller köpa lulull till hojjen för nästa säsong.
Kör man så sällan att det bara är på helgen, blir ju även oddsen att dra på sig en vurpa mindre om man inte är ringrostig varje helg vill säga.
Soppaförbrukningen minskar även den och med det spar man ännu mer pengar så jag fattar inte att man orkar lägga ner tid och energi på att ställa av och på varje helg för att spara pengar? (vilka summor rör det sig om på en säsong? april-oktober)

Hur orkar man hålla på att krångla med att ställa av och på hojen så ofta?
Brukar absolut inte va på försäkringsbolagens sida men man kan ju förstå att de skulle bli mycket mer jobb för dom om alla som körde hoj ställde av den för man inte skulle köra på en vecka..

Men men de kanske bara e jag som e lat..

Hur orkar man hålla på att krångla med att ställa av och på hojen så ofta?
Brukar absolut inte va på försäkringsbolagens sida men man kan ju förstå att de skulle bli mycket mer jobb för dom om alla som körde hoj ställde av den för man inte skulle köra på en vecka..

Men men de kanske bara e jag som e lat..

Greppar inte riktigt varför det skulle vara krångligt ???....Gå in på vv:s sida , knappa in regnummer , kontrollkod o datum för påställning. Klart !:va ... Försäkringen går automatiskt över till helförs ifrån garageförs....

När man ställer av går man in där igen , regnr + kontrollkod o sen enter ! Försäkringen växlar automatiskt till garageförs...

Varför ska man betala om man inte använder hojen ?? Inte fan har man sin sommarbil , tex nån porsche 911 med fet försäkring , inreggad under vintern när den står inställd för vinterförvaring ?.....

Greppar inte riktigt varför det skulle vara krångligt ???....Gå in på vv:s sida , knappa in regnummer , kontrollkod o datum för påställning. Klart !:va ... Försäkringen går automatiskt över till helförs ifrån garageförs....

När man ställer av går man in där igen , regnr + kontrollkod o sen enter ! Försäkringen växlar automatiskt till garageförs...

Varför ska man betala om man inte använder hojen ?? Inte fan har man sin sommarbil , tex nån porsche 911 med fet försäkring , inreggad under vintern när den står inställd för vinterförvaring ?.....

Att som du säger ställa av sommar bilen eller hojen under vintern så ser jag ju det som självklart att man gör det.. (även om jag var klantig i år å glömde ställa av hojen till mitten av dec)

Vet ju hur man gör på vv´s sida men jag tycker ändå det skulle vara besvärligt att göra det bara för man inte ska änvända den på ett par veckor.. (Jag som jobbar som resemontör skulle ju få ställa av hela tiden då..)
Men som sagt de kanske bara e jag som e lat..

Ska du ställa av hojen under vintern så måste du ju ändå ha en konventionell försäkring ?? Då är det ju bara att få ändan ur vagnen o ställa av o på om helgerna ?... Den tiden det tar o det oerhörda besväret det är , väger nog ändå ganska lite mot tusenlapparna du sparar varje år..:)

ställde av och på min hoj sammanlagt 100ggr förra året 50 på och 50 av, slutade med att en prson fick sitta och räkna fram min premie som slutade på totalt 6000kr för hela året. Har inte fått hem mitt försäkringsbrev, dock så pratade jag med if och tydligen har dom sänkt min premie med liak mycket som det priset som man hamnar på när man ställer av och på över 10 ggr/år dvs en sänkning med 44%.

Pratade precis med IF om det här eftersom jag är en flitig av och påställare. Nytt för i år är att om man gör fler än tio av och påställningar (fem av och fem på, svårt att göra något annat) så stiger försäkringen med 50%. Trafikdelen av försäkringen höjs inte, resterande delar.

Tur att jag läste denna tråden och fick reda på de innan jag var uppe i mina tio :gnissla

Om det stämmer så innebär det att min försäkring stiger från runt 85:-/dag till runt 108:-/dag. Jag kommer i alla fall fortsätta ställa av och på, tror inte jag kan hitta en billigare försäkring utslaget på 12 månader? Då använder jag min hoj uteslutande som leksak på helger och kanske nån enstaka vardag.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back