Slow Wheelie??

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Ok,förra tråden jag gjorde handla om att lära sig slanga. Fick många tips och trix om hur man skulle göra.
Och det har man lärt sig nu utan problem. Drar upp den i 70km/h i 3:an och i med 4-5 och fullt ut på 5:an.
Men det börjar gå lite fort nu tycker jag samt att det blev ett missöde förra året.
Bestämde mig för att testa att lära mig slow wheelie istället,vilket visa sig vara mycket svårare.

Nån som har tips? Jag har läst mig till att innan man montera bakbroms på styret så ska man lära sig bromsa med fotbromsen. Har testat,helt omöjligt att hålla den på jämn fart med fotbromsen.
Hur gör ni andra??

Trådlyft! :gnissla

Jag undrar också det, och hur fanken lyckas ni sitta med foten på bromsen hela tiden? Har sett att bra många sitter väldigt långt bak, men jag tycker det ser fränare ut om man sitter lika som man sitter i övriga fall. I mitt fall jäkligt långt fram, och det går att få upp den även på 5an när jag sitter där, men då måste jag lyfta foten för att kunna bromsa, kan man släppa lite på bulten som trycker på "kolven" i bromscylindern för att få pedalen längre ner eller kommer det glappa som fanken då? :crash

Trådlyft! :gnissla

Jag undrar också det, och hur fanken lyckas ni sitta med foten på bromsen hela tiden? Har sett att bra många sitter väldigt långt bak, men jag tycker det ser fränare ut om man sitter lika som man sitter i övriga fall. I mitt fall jäkligt långt fram, och det går att få upp den även på 5an när jag sitter där, men då måste jag lyfta foten för att kunna bromsa, kan man släppa lite på bulten som trycker på "kolven" i bromscylindern för att få pedalen längre ner eller kommer det glappa som fanken då? :crash

Ja, justera ner bromspedalen så att du når den.

Var ut och gjorde det för en stund sedan, men tror jag måste stretcha eller nå. spänner så det liksom krampar/ilar i smalbenet när jag vinklar foten uppåt :näsblod

Flytta ner den mer då?

Pratar du om din YZ426? Kör man cross så vill man ha pedalen väldigt högt eftersom man vid bromsning står upp med rumpan över bakskärmen. dvs du måste nog flytta ner den rejält mot vad den varit ifall du vill nå den när du sitter ner långt fram på sadeln.

Flytta ner den mer då?

Pratar du om din YZ426? Kör man cross så vill man ha pedalen väldigt högt eftersom man vid bromsning står upp med rumpan över bakskärmen. dvs du måste nog flytta ner den rejält mot vad den varit ifall du vill nå den när du sitter ner långt fram på sadeln.

Japp, den jag pratar om :)
Har flyttat ner den allt som går men man har väl aldrig varit så aktiv utav sig så man är ju rätt så ovig och får sendrag osv väldigt lätt :crash

Men vart bra mycket bättre nu när den är så långt ner det går, så efter lite körning har man nog vant sig :rolleyes:

Hela lådan upp, hela lådan ner. Först då kan man slanga :tuttar
Bakbromsen ska bara användas medan man går över balanspunkten, annars blir den överhettad.
Bakbroms på styret behövs inte så länge man sitter i sadeln.

Ok det första har jag ingen aning om vad du menar.:confused:
Men för att hojen inte ska öka hela tiden så måste man ju vara över balanspunkten. Så känner jag när jag kör.
E jag mellan 12-1 så går det fint att hålla den på hyfsad fart med bara gasen:tummenupp. Eller ja det funkar inte alltid :(

Sen så har man bättre känsla i fingrarna än med en fot med stövel på

Japp, den jag pratar om :)
Har flyttat ner den allt som går men man har väl aldrig varit så aktiv utav sig så man är ju rätt så ovig och får sendrag osv väldigt lätt :crash

Men vart bra mycket bättre nu när den är så långt ner det går, så efter lite körning har man nog vant sig :rolleyes:
Jag tyckte också den var för högt upp på en yamma jag hade. Har för mig jag tom sågade av pinnen på bromspumpen för att kunna få pedalen längre ner. Känns den för hög så är den för hög. En crosstövel är ganska stel så det är ganska noga med hur pedalen sitter för att man ska få nån form av känsla.

Jag tyckte också den var för högt upp på en yamma jag hade. Har för mig jag tom sågade av pinnen på bromspumpen för att kunna få pedalen längre ner. Känns den för hög så är den för hög. En crosstövel är ganska stel så det är ganska noga med hur pedalen sitter för att man ska få nån form av känsla.

Min sitter lagom nu, sitter en aning lågt om man står upp och måste panikbromsa. Men man har ju en frambroms med! :tummenupp Börjar få till wheeliesarna nu, fast är lättare att accelerera på slangen (alltså växla upp) än att köra sakta tycker jag :näsblod

Edit: Sen kommer jag nog aldrig använda nå crosstövlar när jag åker på den, ska på med motardsulor snart och då blir det nog vanliga vardagskläder som alltid innan när man kört :rolleyes:

Last edited:
Ok det första har jag ingen aning om vad du menar.:confused:
Men för att hojen inte ska öka hela tiden så måste man ju vara över balanspunkten. Så känner jag när jag kör.
E jag mellan 12-1 så går det fint att hålla den på hyfsad fart med bara gasen:tummenupp. Eller ja det funkar inte alltid :(

Sen så har man bättre känsla i fingrarna än med en fot med stövel på

Kör med tennisdojjer så får du mer känsla i foten med :tummenupp

Har redan varit så super korkad att jag gjorde d. En vurpa förra året höll på att kosta mig fötterna så sneakers är inte att rekommendera.
Finns fina racer stövlar som e rörliga och funkar att slanga med.
Bästa känslan sitter ändån i fingrarna.

Kör med tennisdojjer så får du mer känsla i foten med :tummenupp

Jag är så lat och tänker: "Äh ska bara åka en sväng, inte kommer jag vurpa äh!" :tummenupp

Har även ett ryggskydd som jag aldrig ens haft på mig i mer än 2min hemma i huset. Men det beror på att det inte satt så bekvämt och flyttade på sig när man rörde på sig men det åkte inte tillbaka så då måste man ju stanna och rätta till det :näsblod

Sen kör väl stuntarna med soptunnelockstora bakdrev, men då går det ju inte att ha hojen till nåt annat sen. Men tanken med det är väl att hojen ska bli urstark även i låg fart så man kan rulla omkring på bakhjulet på tomgång i princip.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT