Min stackars 525/540 har en förmåga att gå kasst när framhjulet svävar i det blå, tänkte en stund och ryckte ur vevhusventilations slangen ur luftinsuget på förgasaren och satte fast den i en periforerad flaska för att kolla hur mycket olja hon trycker ur sig. För att slippa klippa av ventilations slangen för detta expriment pluggade jag hålet till fuggen.
Nu räcker det nästan med att jag tittade på kicken så startar hon plus att hon går klockrent på tomgång, förut var det omöjligt att få henne att gå på tomgång i mer än 10 sec. Och det är faktiskt en hel del olja som kommer ut.
Är detta dumt eller skadligt för motorn på något sätt?!
Har läst någonstans att det är ur miljösynpunk som man har vevhusventilationen kopplad till förgasaren så att man förbränner olje ångorna?!
Nu räcker det nästan med att jag tittade på kicken så startar hon plus att hon går klockrent på tomgång, förut var det omöjligt att få henne att gå på tomgång i mer än 10 sec. Och det är faktiskt en hel del olja som kommer ut.
Är detta dumt eller skadligt för motorn på något sätt?!
Har läst någonstans att det är ur miljösynpunk som man har vevhusventilationen kopplad till förgasaren så att man förbränner olje ångorna?!