slopad vevhusventilation bättre gång!

Clipside

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
KTM 640 SM -04, KTM 525 SX/SM -03
Min stackars 525/540 har en förmåga att gå kasst när framhjulet svävar i det blå, tänkte en stund och ryckte ur vevhusventilations slangen ur luftinsuget på förgasaren och satte fast den i en periforerad flaska för att kolla hur mycket olja hon trycker ur sig. För att slippa klippa av ventilations slangen för detta expriment pluggade jag hålet till fuggen.

Nu räcker det nästan med att jag tittade på kicken så startar hon plus att hon går klockrent på tomgång, förut var det omöjligt att få henne att gå på tomgång i mer än 10 sec. Och det är faktiskt en hel del olja som kommer ut.

Är detta dumt eller skadligt för motorn på något sätt?!
Har läst någonstans att det är ur miljösynpunk som man har vevhusventilationen kopplad till förgasaren så att man förbränner olje ångorna?!

Skitbra. Led ner slangen i ett uppsamlingskärl du, sen kan du lämna oljan på stationen. Bra mycket miljömedvetnare än att låta den brännas innuti motorn också... :)

Clipside skrev:
Min stackars 525/540 har en förmåga att gå kasst när framhjulet svävar i det blå, tänkte en stund och ryckte ur vevhusventilations slangen ur luftinsuget på förgasaren och satte fast den i en periforerad flaska för att kolla hur mycket olja hon trycker ur sig. För att slippa klippa av ventilations slangen för detta expriment pluggade jag hålet till fuggen.

Nu räcker det nästan med att jag tittade på kicken så startar hon plus att hon går klockrent på tomgång, förut var det omöjligt att få henne att gå på tomgång i mer än 10 sec. Och det är faktiskt en hel del olja som kommer ut.

Har läst någonstans att det är ur miljösynpunk som man har vevhusventilationen kopplad till förgasaren så att man förbränner olje ångorna?!

Här ligger en hund begraven, och något stämmer inte.....
Varför kommer det så mycket olja? Då det bara borde komma lite?
Är detta en konsekvens av något annat?
Eller har du bara för mycket olja i den?
Om oljan far igenom motorn som du beskriver hur ofta måste du fylla på?

Jag undrar innan du kopplade om slangen, var det så mycket olja att man
kunde se det på avgaserna? Ungefär som det ser ut från en kass motor...?

Eller är det bara så denna modell beter sig?

Clipside skrev:

Vanligt problem med att 525:an trycker ut olja när man strokar den, du får nog leva med det problemet.

johan.simonsson skrev:
Här ligger en hund begraven, och något stämmer inte.....
Varför kommer det så mycket olja? Då det bara borde komma lite?
Är detta en konsekvens av något annat?
Eller har du bara för mycket olja i den?
Om oljan far igenom motorn som du beskriver hur ofta måste du fylla på?

Jag undrar innan du kopplade om slangen, var det så mycket olja att man
kunde se det på avgaserna? Ungefär som det ser ut från en kass motor...?

Eller är det bara så denna modell beter sig?

Mja mjo jag fyller i ca 1 dl olja extra i motorn vid varje service efterssom jag vill vara säker på att den får smörjning när jag åker på slangen, och det är ju inga deciliter hon trycker hur sig men kanske 3-5 cl á 1km beroende på höjd, det räcker för att hon ska gå ojämt.
Och nej man brukar inte se att den ryker.
Det konstiga är att hon går stabilt på tomgång efter jag pluggade förgasaren, måste ha dragit tjuvluft eller något..

Om du häller i mer olja än det ska vara så är det ganska naturligt att hon trycker ur sig överflödet...

1dl låter lite mycket...

Zana skrev:
Om du häller i mer olja än det ska vara så är det ganska naturligt att hon trycker ur sig överflödet...

1dl låter lite mycket...
Jag körde med 2dl mer i husabergaren 650, inga probbs åkte flera km på baken! Rekomenderas starkt. Visserligen rasar dom ändå :rolleyes:

Jag har samma fel på min.
Den trycker ut all olja i luftburken och så dör hojen när man bromsar för hårt och oljan skvalpar in i luftfiltret.
Jag tog en pett flaska och skar några hål i den och drog in slangen dit.

Det skumma är att den pumpar ut så pass mycket olja att det ser ut som om det är tomt i inspektionsgalset.
Detta sker endas i väldigt höga slangningar.
Vågar man köra med så lite olja i morton?
Kan det vara något annat som är knas?

Ex3mX skrev:
Jag har samma fel på min.
Den trycker ut all olja i luftburken och så dör hojen när man bromsar för hårt och oljan skvalpar in i luftfiltret.
Jag tog en pett flaska och skar några hål i den och drog in slangen dit.

Det skumma är att den pumpar ut så pass mycket olja att det ser ut som om det är tomt i inspektionsgalset.
Detta sker endas i väldigt höga slangningar.
Vågar man köra med så lite olja i morton?
Kan det vara något annat som är knas?

Är ingen expert men om du inte ser olja i synglaset ska du nog inte köra mer..

Clipside skrev:
Är ingen expert men om du inte ser olja i synglaset ska du nog inte köra mer..

Man ser ju att det cirkulerar olja i motorn på andra sidan i det lilla synglaset.
Vafan ska man göra då? sluta köra på slangen....
:huvet :huvet :huvet
Nu fyller jag på 2dl olja varge gång jag drar ut och så spottar den ut det i flaskan.
Kan det vara stop i någon oljekanal eller nått?

Back