Slits slicks mer om dom inte kommer upp i temp?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Har idag kört på Gotland Ring och bakdäcket är väldigt slitet efter endast 1 pass 3 cm in så är det ett område på ca 4 cm som är slitet, när jag var på Motopark så funkade däcket perfekt, dock med skillnaden att jag då hade däckvärmare och på ringen finns det inte ngn el.
Är det så att slicks slits mer om dom inte kommer upp i arbetstemp??
Ngn sa att det är den grova asfalten på nya slingan som sliter men eftersom det fanns dom som inte hade samma fenomen som jag så utgår jag ifrån att jag har fel inställningar (vilket är mindre troligt eftersom det funkat förut) eller att jag kör för sakta så att däcken inte kommer upp i temp.
Vad tror ni?

Ja, däck slits mer under uppvärmningsprocessen... Detta kan även sabba däcket totalt om man har otur. Men att endast det skulle vara felet är kanske inte så troligt. Isåfall måste du ha kört så fort du kunnat from. första varvet. Oftast tar det lika lång stund att bli varm i kläderna och få upp tempot som det tar för däcken att få upp någon arbetstemp...

Om du kör hyggligt fort så kan såklart fjädringsinställningarna påverka däckets slitage drastiskt. Men om däcket slets väldigt mycket nu och inte något på Motopark borde det inte var det heller. Med en bra grundinställning slits däcket ungefär likadant på de flesta banor. OM man inte kör VÄLDIGT fort...

/Joakim

Last edited:
För att förtydliga så var däcket dåligt varmt dvs fisljummet när jag kom in efter ca 10 varv, och jag körde ännu långsammare än normalt pga allt kalkdamm som blåste in och gjorde banan hal.

Last edited:
Ja, då kanske du inte körde tillräckligt hårt för den fjäderinställningen du hade.
Testa att vrida av lite på kompressionen om det blir så igen.

Hej. Trodde att vi skulle ses den 12/6 på Gotland Ring men du körde tydligen senare.

Vet inte om beläggningen kan ha betydelse på GR. Iom att ytbeläggningen var ganska kass på större delen av banan kan det vara den som "tuggat" upp däcket. Mitt framdäck slets fruktansvärt mycket på GR oxå.

soppatorsken skrev:
Hej. Trodde att vi skulle ses den 12/6 på Gotland Ring men du körde tydligen senare.

Vet inte om beläggningen kan ha betydelse på GR. Iom att ytbeläggningen var ganska kass på större delen av banan kan det vara den som "tuggat" upp däcket. Mitt framdäck slets fruktansvärt mycket på GR oxå.

Haodi! det blev ett litet missförstånd, jag har kört idag.

Gixxer 1000 skrev:
Haodi! det blev ett litet missförstånd, jag har kört idag.

Var det fint väder och sånt? Vi körde halva dan i väta och det var ruskigt halt tyckte jag. Andra verkade inte ha några problem men jag var som Bami på is.
I kväll så ska du till "Munken" Det var ett hett ställe i Visby.
Caffe som var med i Finland hittade en 55-taggare där som han spenderade natten med.

Edit; fast det är iofs bara ett rykte....

Last edited:
soppatorsken skrev:
Var det fint väder och sånt? Vi körde halva dan i väta och det var ruskigt halt tyckte jag. Andra verkade inte ha några problem men jag var som Bami på is.
I kväll så ska du till "Munken" Det var ett hett ställe i Visby.
Caffe som var med i Finland hittade en 55-taggare där som han spenderade natten med.

Fint väder hela dan, dock väldigt blåsigt=kalkstensdamm.
Har du glömt? jag är ju gammal, inte orkar jag sånt och förresten har jag familjen med mig. Vad är en 55-taggare? är det åldern? eller en som vet 55 sätt att .......? har hon haft 55 st? :D ( nu blev det väldigt offtopic)

Gixxer 1000 skrev:
Fint väder hela dan, dock väldigt blåsigt=kalkstensdamm.
Hur tänkte människan som valde platsen? Mitt i ett kalkbrott. Stendumt allså.
Fast det kommer nog inte vara någon som klagar på bullret från banan.

Gixxer 1000 skrev:
Har du glömt? jag är ju gammal, inte orkar jag sånt och förresten har jag familjen med mig. Vad är en 55-taggare? är det åldern? eller en som vet 55 sätt att .......? har hon haft 55 st? :D ( nu blev det väldigt offtopic)

Jag tror att alla ovanstående alt är sannolika.

*/ ?>
Back