Slitna däck

Om klackhöjden på mitten bara är halvvägs så skulle jag låta dom rulla ett bra tag till.

Det tycker jag också borde funka men vid mina körningar denna vår så har hojen betett sig ganska nervöst, misstänker att ett fräscht däck hade minskat nervositeten på det underlaget. Dock har vägarna jag kört på varit spårig av timmerbilar från i höstas och mjuka då det inte torkat upp fort denna vår så det kan vara det som gjort det hela. Har inte kört på två veckor då jag är bortrest men nu måste vägarna hunnit torka upp ordentligt.

Är det inte bättre att ta några varv i en rondell? Så man slipper slita på mitten av däcket.
Hur lång är en vanlig stor rondell? 100m
10 varv är 1 km
100 000 varv och du är uppe i 1000 mil.
Det där fixar han på ett dygn ?
Men det kommer bara att slitas på vänster sida på däcket.

Gäller att planera körningen bra så man sliter ner vänster sida mer än mitten i rondellen för att ha över mönster på mitten så det räcker till en Englandsresa och sen köra i en rondell där och slita ner höger sida av däcket ;)

Jag har handlat tiotalet däck hos Tirendo. Färska däck levererade till dörren till bra priser.

Gäller att planera körningen bra så man sliter ner vänster sida mer än mitten i rondellen för att ha över mönster på mitten så det räcker till en Englandsresa och sen köra i en rondell där och slita ner höger sida av däcket ;)
Det är ju därför man kör den norska varianten och vänder halvvägs och kör åt andra hållet i rondellen ju. Hur skall man annars ta sig hem....?
:va
Tror iofs ingen hittills har klarat av en hel norsk IB. Ordningsmakten brukar sätta stopp för försöken ganska kvickt.

Lite nyfiken vad tycker du om 6006, är du inne på ditt andra nu? Jag har ett som snart ska på KLR:en då Mitas CO2 däcket börjar var vara ganska nernött på mitten. Du har väl kört Mitas CO2 en hel del, tycker du bättre om 6006 däcket på XT:n än CO2?
Har snart 1000 mil på 6006 bakdäck. Framdäcket slut efter 500 mil. Ca 60% grus, monterat på en f650gs Dakar. Mycket nöjd.Har aldrig kört så långt på ett grusdäck tidigare.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Oj, 1000 mil! Mitt har gått några hundra, och jag upplever att det slits snabbare än andra däck.

Har snart 1000 mil på 6006 bakdäck. Framdäcket slut efter 500 mil. Ca 60% grus, monterat på en f650gs Dakar. Mycket nöjd.Har aldrig kört så långt på ett grusdäck tidigare.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Det låter ju ut bra, menade inte notrightrider att 6006 däcket håller ganska dåligt i tråden om 6006 däcket. Hur många mil får ni ut ur CO2 däcket, mitt däck har halva klackarna kvar i mitten och har gått runt 300 mil? Själv har jag räknat ut att det blir ca 70% grus för även om man försöker hålla sig från asfalten blir det fort några mil här och var och vips så har man fått ihop mer mil asfalt än man tror.

Svårt att säga mil på bakdäck offroad. Beror så mycket på vilken hoj, effekt och i synnerhet körstil. Är väldigt individuellt.

Eller så åker man till en stormarknad efter stängningdags, Dem flesta brukar ha rätt stora parkeringar, och inte sällan ligger dessa inte alltid i direkt anslutning till bostäder. Men ta gärna rondellen först...

4a02a649c5bfd81c07890814704b0722.jpg

Vet inte om du skrivit, men vad blev det för däck?
Börjar närma mig själv nu

För två år sedan så köpte jag ett Metzler Tourance bakdäck från Dexon på rea. När jag fick hem däcket var det 7år gammalt, kanske förvarats rätt? Jag skänkte däcket till en bekant.

Köpte det däcket som sitter på från dexon. Kom dagen efter jag beställde och var 4 månader gammalt.
Men man vet aldrig

Ser brutala ut!

Mitas C-02 är brutala.
Det är bakat i formarna till gamla Trelleborg T 754 med några små modifieringar, och det plockar mycket sten - och skickar iväg dem långt, långt.

Inget bussigt däck att lägga på inför gruppkörningar...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman