Slitna Bromsskivor

  • Thread starter Thread starter Dez
  • Start date Start date

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Mätte tjockleken på framskivorna och den låg exakt på den undre gränsen enligt hayneshandboken.
SÅ, hur viktigt är det att skivorna håller sej inom intervallet? De är frächa i övrigt.
Hojen har gått 5500 så jag antar att det är relativt normalt slitage.
 
Dez skrev:
Mätte tjockleken på framskivorna och den låg exakt på den undre gränsen enligt hayneshandboken.
SÅ, hur viktigt är det att skivorna håller sej inom intervallet? De är frächa i övrigt.
Hojen har gått 5500 så jag antar att det är relativt normalt slitage.

Det finns en viss säkerhetsmarginal även vid undre gränsen så du kan köra säsongen ut men sedan bör du byta tycker jag.
 
Dez skrev:
Mätte tjockleken på framskivorna och den låg exakt på den undre gränsen enligt hayneshandboken.
SÅ, hur viktigt är det att skivorna håller sej inom intervallet? De är frächa i övrigt.
Hojen har gått 5500 så jag antar att det är relativt normalt slitage.

Så länge du kör normal vanlig landsvägskörning kan du säkert åka på dessa säsongen ut (som någon annan skrev) men du bör nog undvika banåkningar och allt för många kraftiga inbromsningar från +200 i rad.

När det gäller normalt slitage så är det kanske så på den hojen du kör. Men min erfarenhet av de två senaste hojarna jag har kört (vilket inkluderar den jagf åker på nu dvs. VFR 750 -97) så är det INTE normalt slitage om skivorna är slut efter så kort sträcka som 5500 mil. På mina gamla hoj (VFR 750 -89) körde jag mer än 4 ggr så långt utan att skivorna var i behov av byte.

Jag skulle ha tagit mig en ordentlig titt på oken och se om de kärvar. Samt ta mig en funderare på vilken typ av belägg du kör med kontra vad tillverkaren av hojen rekommenderar. Vissa piratbelägg greppar ut av bara h...vete MEN sliter samtidigt ner skivan på nolltid jämfört med originalbelägg, som visserligare kan vara dyrare i inköp men som i regel håller bra mycket längre och fungerar ok!

// Niklas
 
Om vi tänker oss en äldre hoj med slitna, smala skivor och sletna bromsklossar, vilket innebär att kolvarna är långt uttryckta och oken innehåller en stor del av bromsvätskan. Om vi dessutom tänker oss att bromsvätskan inte är bytt på ett par år och därför innehåller en massa vatten, ja då räcker det med en enda kraftfull inbromsning från exempelvis motorvägsfart för att vätskan skall koka och man har plötsligt inga bromsar alls...

...byt skivor, bromsar skall man inte chansa med... :brinnerup
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top