Slitagemätning av kedja och nitverktyg

parjohananderss

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Eskilstuna
Hoj
2003, Yamaha TDM 900
Hej!

1. Enligt min manual ska min kedja vara max 150 mm på en sektion som består av tio länkar. Jag mätte min sektion till 155 mm. Är detta ett slitage som föranleder byte? Utgående drev samt bakdrev så fräscha ut.

2. Jag undrar om ett nitverktyg passar till alla kedjor - i mitt fall en Snell 525 med X-ring som jag ev ska köpa? Till exempel detta verktyg från Proworks: http://www.xlmoto.se/kedjeverktyg-proworks

Mvh Pär
 

Bifogat

  • Image.jpg
    Image.jpg
    122.4 KB · Visningar: 273
Last edited:
1) Vad har din hoj för kedja?
Enligt Gearing Commander har TDM900 en kedja med pitch 15,875 mm (=5/8*25,4mm)
dvs längden av 10 länkar blir 158,75 mm. Med Ny Kedja !
För att kolla kedjeslitaget, häng nått tungt i den undre delen av kedjan, tex en liten hantel.
Och mät upptill. Enklast med bakhjulet på depåstöd.
Och mät på flera olika ställen av kedjan. För slitaget är sällan lika överallt.
Jag har gjort en tabell. För 5/8" kedja.
Utgående från Haynes manualer för SV650S och Triumph Sprint RS.
Suzuki dömde ut kedjan snabbast. Triumph tillåter större förlängning.
20 länkar, ny 317,5mm, enligt Suzukimanualen max 319,4mm enligt Triumph manualen max 321,0mm.
Det som slitaget syns bäst på tycker jag är främre kedjedrevet. "Fina" hajfenor när jag bytte kedja efter ca 3000mil på SV650S.
Bra att mäta med, exakt.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vinkelhake-och-linjal/Stallinjal-16132/ 500mm eller 300mm.
Själv tog jag 500mm och sågade av den vid ca 350mm. Den korta linjalbiten till att kolla kedjeslacket och den långa linjalbiten till att kolla kedjeslitaget.
Om du kollar tabellen så ser du att mäter man tex 259mm mellan centrum på två kedjenitar så har du mätt 16 länkar och förlängningen är ungefär 2%.
Man behöver alltså inte räkna antalet länkar mellan nitskallarna.
Vid måttliga slitage så finns bara en möjlighet i tabellen. :)

2) Tippar verktyget passar.
Men jag försöker aldrig dela en kedja med ett sådant verktyg, direCKt. Tar alltid och slipar av två nitar på en länk.
Med borrmaskin och en slipskiva, typ
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Slipskiva-20841/
Innan jag trycker ut nitarna med kedjeverktyget.
Det går att dela kedjan genom att bara trycka ut en nit.
Men det går fortare tycker jag om jag slipar av skallarna på två nitar.
Då räcker det med att bara trycka de två nitarna loss från den yttre länkbiten.
Så går det att dra ut den inre länkbiten med de två nitarna ur kedjan. Delad.
TÄNK på att INNAN du delar gamla kedjan tar du och lossar muttern på främre kedjedrevet.
 

Bifogat

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top