slitage slicks?

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Kör på metzeler k2. hur länge håller dom för en rookie förare med lagom tempo?

Beror väl mycket på körstil. chassie inställningar och liknande antar jag men ändå, ett ungefär?

3 träningar och 3 dagar på gotland ring?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
3 träningar + 3 dagar på gotland ring?

De håller säkert, men om du får ut något av att köra på dom är en annan sak.

Du lär inte ha så mycket grepp att leka med och du kan inte "satsa" för att bli snabbare o leta tider.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
15 minuter om hojen är riktigt dåligt inställd.

Beror helt på tempo och inställningar är omöjligt att svara på.

men 3 träningar + 3 heldagar låter som att du ska ha med dig ett extra sett minst.
 

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
Jag kan inte mycket om däck men vill lära mig. Kör också på k2 fast mönstrade. När ser man att det e dax att byta? När man e nere på slitagevarnarna eller bör man byta tidigare? Kör med däckvärmare för övrigt om det har nån betydelse på däckslitaget.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Är hojen vettigt inställd så kan ett K2 absolut räcka för dig, men som någon skrev ha med dig ett extra, vore trist om det tar slut fortare än du räknat med. Har också läst att just Gotland Ring slukar däck :näsblod

Jag har kört några K2:eek:r på min CBR, de håller rätt länge. Men sedan är det som Swedie säger, när du blir snabbare förändras din uppfattning om när ett däck är "slut".
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag kan inte mycket om däck men vill lära mig. Kör också på k2 fast mönstrade. När ser man att det e dax att byta? När man e nere på slitagevarnarna eller bör man byta tidigare? Kör med däckvärmare för övrigt om det har nån betydelse på däckslitaget.
Rör sig däck/hojen väldigt mycket genom och ut ur en kurva så har gummit börjat ta slut, om vi räknar med att chassit är någorlunda innställt. Att lägga på nya däck efter att kört begagnat 5+ pass så känner du tydligt hur mycket mer grepp nya däck har. Hojen sitter som på rälls och är en helt annan hoj att hiva runt.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag kan inte mycket om däck men vill lära mig. Kör också på k2 fast mönstrade. När ser man att det e dax att byta? När man e nere på slitagevarnarna eller bör man byta tidigare? Kör med däckvärmare för övrigt om det har nån betydelse på däckslitaget.

Tycker du att däcket funkar är det bara att köra, man märker när det är så pass slut att det påverkar körningen. Det första du märker är skillnaden i fäste när du rätar upp hojen och ger på gas, då börjar det sladda lite mer, ganska snällt men du märker skillnaden. Nästa steg är att du märker att hojen börjar bete sig nervösare och kanske t.o.m vill välta inåt i kurvan, det beror på att däcket inte längre har en rund och fin profil, utan en plattare och spetsigare. Jag skulle alltså vilja påstå att du kan köra tills dess att du känner att det är dags att byta.
 

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
Tack för svaren Swedie och Nazurro.
Alltid bra med lite mer kött på benen.
Har dock upplevt att hojen börjat röra sig bra mycket mer på sistone men sen har jag också sänkt mina varvtider en hel del så det går kanske hand i hand med senare bromsningar och mer gaspådrag.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
när vi ändå är inne på metzeler och livslängd.
ett k0 slicks. hu rlänge är förväntad hålltid på de? ja provade ett på anderstorp i torsdags å de höll väl kanske 12 varv nåntng sen började fästet svika ganska bra. dock var däcket inte helt nytt när ja satte på de. är de normalt?
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
när vi ändå är inne på metzeler och livslängd.
ett k0 slicks. hu rlänge är förväntad hålltid på de? ja provade ett på anderstorp i torsdags å de höll väl kanske 12 varv nåntng sen började fästet svika ganska bra. dock var däcket inte helt nytt när ja satte på de. är de normalt?

K0 tog slut för mig på 5 varv på knutstorp, rena suddgummit. Inte var det bättre fäste än i k1,k2 heller tycker jag.

Riktigt dåligt slitage fick jag, bara at hiva däcket, vet inte vad som hände riktigt för med k1 hae jag finfint slitage. Det var iofs något kallare när jag körde med k0:an.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Själv kör jag tills däcken ser riktigt dåliga ut på 10m håll. Men då e jag inte känd för att köra fort heller.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
K0 tog slut för mig på 5 varv på knutstorp, rena suddgummit. Inte var det bättre fäste än i k1,k2 heller tycker jag.

Riktigt dåligt slitage fick jag, bara at hiva däcket, vet inte vad som hände riktigt för med k1 hae jag finfint slitage. Det var iofs något kallare när jag körde med k0:an.

japp mitt såg me riktigt kass ut.. så blir inga sådana däck mer. blir k2 eller k1.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Jag har köpt mig ett set Michelin slicks, ska bli kul å testa hur det funkar.

vi provade conti attack endurance på ERF körningen på mantorp. De satt på i 4 timmar med tider mellan 1.45-1.50 och de hade gått å köra på ett bra tag till. så vill man åka länge är de nog ett ganska bra däck. tydligen tillverkat i sverige för just svenskt klimat och långlopp. Däcket heter endurance.
 

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Malaysia/Sepang
Hoj
Flera men bara Hondor
vi provade conti attack endurance på ERF körningen på mantorp. De satt på i 4 timmar med tider mellan 1.45-1.50 och de hade gått å köra på ett bra tag till. så vill man åka länge är de nog ett ganska bra däck. tydligen tillverkat i sverige för just svenskt klimat och långlopp. Däcket heter endurance.

Har precis köpt på mej conti attack endurance så den infon lät lovande:tummenupp
Körde du conti attack medium fram?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
vi provade conti attack endurance på ERF körningen på mantorp. De satt på i 4 timmar med tider mellan 1.45-1.50 och de hade gått å köra på ett bra tag till. så vill man åka länge är de nog ett ganska bra däck. tydligen tillverkat i sverige för just svenskt klimat och långlopp. Däcket heter endurance.

hmmm jag gissar att du skrivit fel tider... i annat fall så är det ingen vidare reklam för däcket... :va
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Jupp ,,,, Anderstorp var det, 1.45-1.50 är väl inte direkt übersnabba tider men däcket ser fint ut å skulle nästan kunna hålla ett REC race till, alt att man kränger däcket till en gatåkare för en 600-700 spänn då det är mönstrat.
För övrigt tycker jag personligen att det var ett ganska snällt däck, släppte greppet så släppte det långsamt å snällt och det var inga problem att reda ut situationen.
Det får ganska höga betyg av mig iaf 4/5 :) "Conti attack endurance"
Fram körde vi på MetzelerK2 å har inga anmärkningar på det heller, är fortfarande väldigt fint efter ca:5 timmar på banan
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top