slitage slicks?

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Kör på metzeler k2. hur länge håller dom för en rookie förare med lagom tempo?

Beror väl mycket på körstil. chassie inställningar och liknande antar jag men ändå, ett ungefär?

3 träningar och 3 dagar på gotland ring?
 
3 träningar + 3 dagar på gotland ring?

De håller säkert, men om du får ut något av att köra på dom är en annan sak.

Du lär inte ha så mycket grepp att leka med och du kan inte "satsa" för att bli snabbare o leta tider.
 
15 minuter om hojen är riktigt dåligt inställd.

Beror helt på tempo och inställningar är omöjligt att svara på.

men 3 träningar + 3 heldagar låter som att du ska ha med dig ett extra sett minst.
 
Jag kan inte mycket om däck men vill lära mig. Kör också på k2 fast mönstrade. När ser man att det e dax att byta? När man e nere på slitagevarnarna eller bör man byta tidigare? Kör med däckvärmare för övrigt om det har nån betydelse på däckslitaget.
 
Är hojen vettigt inställd så kan ett K2 absolut räcka för dig, men som någon skrev ha med dig ett extra, vore trist om det tar slut fortare än du räknat med. Har också läst att just Gotland Ring slukar däck :näsblod

Jag har kört några K2:or på min CBR, de håller rätt länge. Men sedan är det som Swedie säger, när du blir snabbare förändras din uppfattning om när ett däck är "slut".
 
Jag kan inte mycket om däck men vill lära mig. Kör också på k2 fast mönstrade. När ser man att det e dax att byta? När man e nere på slitagevarnarna eller bör man byta tidigare? Kör med däckvärmare för övrigt om det har nån betydelse på däckslitaget.
Rör sig däck/hojen väldigt mycket genom och ut ur en kurva så har gummit börjat ta slut, om vi räknar med att chassit är någorlunda innställt. Att lägga på nya däck efter att kört begagnat 5+ pass så känner du tydligt hur mycket mer grepp nya däck har. Hojen sitter som på rälls och är en helt annan hoj att hiva runt.
 
Jag kan inte mycket om däck men vill lära mig. Kör också på k2 fast mönstrade. När ser man att det e dax att byta? När man e nere på slitagevarnarna eller bör man byta tidigare? Kör med däckvärmare för övrigt om det har nån betydelse på däckslitaget.

Tycker du att däcket funkar är det bara att köra, man märker när det är så pass slut att det påverkar körningen. Det första du märker är skillnaden i fäste när du rätar upp hojen och ger på gas, då börjar det sladda lite mer, ganska snällt men du märker skillnaden. Nästa steg är att du märker att hojen börjar bete sig nervösare och kanske t.o.m vill välta inåt i kurvan, det beror på att däcket inte längre har en rund och fin profil, utan en plattare och spetsigare. Jag skulle alltså vilja påstå att du kan köra tills dess att du känner att det är dags att byta.
 
Tack för svaren Swedie och Nazurro.
Alltid bra med lite mer kött på benen.
Har dock upplevt att hojen börjat röra sig bra mycket mer på sistone men sen har jag också sänkt mina varvtider en hel del så det går kanske hand i hand med senare bromsningar och mer gaspådrag.
 
när vi ändå är inne på metzeler och livslängd.
ett k0 slicks. hu rlänge är förväntad hålltid på de? ja provade ett på anderstorp i torsdags å de höll väl kanske 12 varv nåntng sen började fästet svika ganska bra. dock var däcket inte helt nytt när ja satte på de. är de normalt?
 
när vi ändå är inne på metzeler och livslängd.
ett k0 slicks. hu rlänge är förväntad hålltid på de? ja provade ett på anderstorp i torsdags å de höll väl kanske 12 varv nåntng sen började fästet svika ganska bra. dock var däcket inte helt nytt när ja satte på de. är de normalt?

K0 tog slut för mig på 5 varv på knutstorp, rena suddgummit. Inte var det bättre fäste än i k1,k2 heller tycker jag.

Riktigt dåligt slitage fick jag, bara at hiva däcket, vet inte vad som hände riktigt för med k1 hae jag finfint slitage. Det var iofs något kallare när jag körde med k0:an.
 
Själv kör jag tills däcken ser riktigt dåliga ut på 10m håll. Men då e jag inte känd för att köra fort heller.
 
K0 tog slut för mig på 5 varv på knutstorp, rena suddgummit. Inte var det bättre fäste än i k1,k2 heller tycker jag.

Riktigt dåligt slitage fick jag, bara at hiva däcket, vet inte vad som hände riktigt för med k1 hae jag finfint slitage. Det var iofs något kallare när jag körde med k0:an.

japp mitt såg me riktigt kass ut.. så blir inga sådana däck mer. blir k2 eller k1.
 
Jag har köpt mig ett set Michelin slicks, ska bli kul å testa hur det funkar.

vi provade conti attack endurance på ERF körningen på mantorp. De satt på i 4 timmar med tider mellan 1.45-1.50 och de hade gått å köra på ett bra tag till. så vill man åka länge är de nog ett ganska bra däck. tydligen tillverkat i sverige för just svenskt klimat och långlopp. Däcket heter endurance.
 
vi provade conti attack endurance på ERF körningen på mantorp. De satt på i 4 timmar med tider mellan 1.45-1.50 och de hade gått å köra på ett bra tag till. så vill man åka länge är de nog ett ganska bra däck. tydligen tillverkat i sverige för just svenskt klimat och långlopp. Däcket heter endurance.

Har precis köpt på mej conti attack endurance så den infon lät lovande:tummenupp
Körde du conti attack medium fram?
 
vi provade conti attack endurance på ERF körningen på mantorp. De satt på i 4 timmar med tider mellan 1.45-1.50 och de hade gått å köra på ett bra tag till. så vill man åka länge är de nog ett ganska bra däck. tydligen tillverkat i sverige för just svenskt klimat och långlopp. Däcket heter endurance.

hmmm jag gissar att du skrivit fel tider... i annat fall så är det ingen vidare reklam för däcket... :va
 
Jupp ,,,, Anderstorp var det, 1.45-1.50 är väl inte direkt übersnabba tider men däcket ser fint ut å skulle nästan kunna hålla ett REC race till, alt att man kränger däcket till en gatåkare för en 600-700 spänn då det är mönstrat.
För övrigt tycker jag personligen att det var ett ganska snällt däck, släppte greppet så släppte det långsamt å snällt och det var inga problem att reda ut situationen.
Det får ganska höga betyg av mig iaf 4/5 :) "Conti attack endurance"
Fram körde vi på MetzelerK2 å har inga anmärkningar på det heller, är fortfarande väldigt fint efter ca:5 timmar på banan
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top