Slitage på Slip-on

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Brötar ett slip-on ju mer det används, jag menar att med tanke på att stoppningen i slip-on:et (hur faan skriver man det) borde bli sämre så borde det ju bröta mer i dämparen efter ett tag.

Kan detta stämma? :va

Ja dämpmatrialet försvinner ju efter ett tag, då får man packa om den med lämplig dämpull.
Så visst stämmer det....
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Ja dämpmatrialet försvinner ju efter ett tag, då får man packa om den med lämplig dämpull.
Så visst stämmer det....
//Tobbe

Eller så struntar man i att packa om :yoparty.
"försvinnner efter ett tag", hur många mil skulle du tippa på tills dess att man hör skillnad?

Jag tycker nämligen att min låter mer nu än vad den gjorde för 400 mil sedan :va

Pinky skrev:
Eller så struntar man i att packa om :yoparty.
"försvinnner efter ett tag", hur många mil skulle du tippa på tills dess att man hör skillnad?

Jag tycker nämligen att min låter mer nu än vad den gjorde för 400 mil sedan :va
Som ovanstående talar säger så tar det rätt lång tid ja, men vill man kan man ju mekaniskt påskynda urblåsningen genom ett litet kirurgiskt ingrepp i dämparen.
Tänk bara på att det brölar rätt mkt mer utan ull och har man sedan innan ett rätt högljutt system så lär det inte bli bekvämare att köra långt om man nu gör det :tungan
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Som ovanstående talar säger så tar det rätt lång tid ja, men vill man kan man ju mekaniskt påskynda urblåsningen genom ett litet kirurgiskt ingrepp i dämparen.
Tänk bara på att det brölar rätt mkt mer utan ull och har man sedan innan ett rätt högljutt system så lär det inte bli bekvämare att köra långt om man nu gör det :tungan
//Tobbe

Haha, jag vet nog vad du tror jag tänker :tungan.

Jag har inga planer på att "förstöra" mitt system, lite nyfiken bara :tummenupp

Är alla tillbehörsdämpare packade på detta vis? Original packar man ju aldrig om så varför behövs detta material då det bara ställer till besvär? :va

Pinky skrev:
Haha, jag vet nog vad du tror jag tänker :tungan.

Jag har inga planer på att "förstöra" mitt system, lite nyfiken bara :tummenupp
Ha ha åjo! Jag vet nog vad som planeras!
Men ta ett 2,5" kopparrör ist, bättre klang vettu :D
1243,7mm ska det vara då får du som mest "sång" ur pipan :hihi
//Tobbe

Ninjaboy skrev:
Är alla tillbehörsdämpare packade på detta vis? Original packar man ju aldrig om så varför behövs detta material då det bara ställer till besvär? :va
hmm.... nu har jag nog lite väl dåligt på fötterna för att sitta här och påstå, men det skiter jag i :tungan
Iaf på mina hojar jag haft, så har orginal vart av "kammartyp" dvs gaserna blockeras av lite väggar och junk inne i dämparen.
Medans alla(?) slipon är av "raktrörtypen" dvs kollar du genom dämparen så ser du ju rätt igenom, då måste man ju ha ngt som dämpar ljudet och det sköter då ullen i kombo med det perforerade röret.....
Blev det begripligt? :va
//Tobbe

efter 400mil kan bra mycket vara borta. Jag tror akra rekommendera att packa om sina vid 4-5hundra mil

Tom Byron skrev:
efter 400mil kan bra mycket vara borta. Jag tror akra rekommendera att packa om sina vid 4-5hundra mil
Tänker du på sporthojar nu?
För på enduro och andra stånkor har ju ullen en tendens att fly all världens väg rätt fort iom dom kraftiga pulserna en stånka producerar.
Iofs så kan det ju skilja en hel massa mellan olika dämpare, pga ullkvalite och håldiameter på perforeringen.
//Tobbe

Mmmm, du har nog rätt......slant nog lite utanför motardforumet.... :va

:tungan

tobbeviking skrev:
Tänker du på sporthojar nu?
För på enduro och andra stånkor har ju ullen en tendens att fly all världens väg rätt fort iom dom kraftiga pulserna en stånka producerar.
Iofs så kan det ju skilja en hel massa mellan olika dämpare, pga ullkvalite och håldiameter på perforeringen.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
hmm.... nu har jag nog lite väl dåligt på fötterna för att sitta här och påstå, men det skiter jag i :tungan
Iaf på mina hojar jag haft, så har orginal vart av "kammartyp" dvs gaserna blockeras av lite väggar och junk inne i dämparen.
Medans alla(?) slipon är av "raktrörtypen" dvs kollar du genom dämparen så ser du ju rätt igenom, då måste man ju ha ngt som dämpar ljudet och det sköter då ullen i kombo med det perforerade röret.....
Blev det begripligt? :va
//Tobbe

Fullt begripligt. Man kan alltså anta att "raktrörtypen" trots dämpullen ger bättre flöde och därmed lite bättre ljud och kanske även effekt. Kan dock inte vara mycket då slipon aldrig brukar behöva ombestyckning vilket tyder på att flödesändringen är marginell. Då undrar man ju varför inte fler tillverkare gör just slipon med originalprincip så att säga så slipper man ju detta med ompackning. Ljud och viktbesparing som jag tycker är huvudsakerna med slipon borde man ju kunna uppnå ändå.

Ninjaboy skrev:
Fullt begripligt. Man kan alltså anta att "raktrörtypen" trots dämpullen ger bättre flöde och därmed lite bättre ljud och kanske även effekt. Kan dock inte vara mycket då slipon aldrig brukar behöva ombestyckning vilket tyder på att flödesändringen är marginell. Då undrar man ju varför inte fler tillverkare gör just slipon med originalprincip så att säga så slipper man ju detta med ompackning. Ljud och viktbesparing som jag tycker är huvudsakerna med slipon borde man ju kunna uppnå ändå.
Ja lite effekt ger det ju men vad jag fått erfara genom att läsa tester och andras bänkningar så är det väl mellan 0-5häst det ger rätt inställt.
Flödet kan jag inte svara på exakt men sunt förnuft säger ju att du får ett möjligt flöde som är markant mkt bättre.
Iaf om man tar min FZR som exempel, där är orginalet av såkallad kammartyp och täppt så det räcker :gnissla
Ljudet är väl svårt att få inom lagliga gränser om man ska ha ngn form av "fullflödesdämp", visst det går säkert utmärkt att konstruera.
Men jag har svårt att förstå hur man skulle slippa ullen, för om jag förstått det hela rätt så hjälper ullen till att få rätt flöde genom dämparen.
Tex så har ju såvitt jag förstått, en hårt packad dämpare bättre flöde än en som är utan ull.
Men som sagt jag är ingen expert på ämnet, men snart kommer nog ngn bättre vetande att rätta mig om jag har fel. :tungan
//Tobbe

Glömde ett förtydligande, en dämpare som du packar ullen hårt kring perforerade röret kommer fungera mer eller mindre som ett rakt rör = högt ljud.
Lagom packad ger ju ganska givet, ett vettigt förhållande mellan flöde och ljud.
Utan ull så låter det oxå "för mkt" och om jag förstått det hela rätt så är flödet sämmre än i den lagom packade varianten......
Vad nu detta har med orginalkonstrueringar utan ull att göra :va :hihi
//Tobbe

Pinky, du hörde la min innan jag sålde den. Den var rätt tom ett tag. Sen packade jag iofs om :va

Men visst, som nämns i tråden, det försvinner dämpmaterial hela tiden. Mina erfarenheter säger att längre trådar (glasull) försvinner snabbare än vanlig "matta".

hållundan skrev:
Pinky, du hörde la min innan jag sålde den. Den var rätt tom ett tag. Sen packade jag iofs om :va

Men visst, som nämns i tråden, det försvinner dämpmaterial hela tiden. Mina erfarenheter säger att längre trådar (glasull) försvinner snabbare än vanlig "matta".

När jag hörde din stackars hoj skrek den ju som en stucken gris :D :D :D

Pinky skrev:
När jag hörde din stackars hoj skrek den ju som en stucken gris :D :D :D
Äh, nu ska du inte vara sån.... Att du garvade tyckte jag var ogay eftersom din båge är way more grym än va min va, men att stenberg å dom andra garvade tyckte jag mest var tragiskt. Hans budbil går på diesel. :7peta

Det blir ev. ZX6r för mig på söndag... :banana

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck